Multifamilebehandling (MFT) Center for Spiseforstyrrelser BUC Risskov

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Livet i familien, hvor spiseforstyrrelsen er flyttet ind.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Inddrag nu Kick-off møde
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Psykoedukation til unge i OPUS
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Tema: Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation til patienter med depression Version oktober 2012.
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
Ambulatorium for Spiseforstyrrelser PC Stolpegård
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Temadag Funktionelle lidelser.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
DANSK SELSKAB FOR SPISEFORSTYRRELSER Årsmøde 12. og 13. april 2010
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Sårbarhed hos børn og unge
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Fremme af unges mentale sundhed
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Recovery Record - brug af app i behandling af spiseforstyrrelser
At være pårørende – håb og muligheder
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Ressourceforløb og borgerinddragelse – u. 40 årige.
Spiseforstyrrelser Meike Bohn, Psykolog ved Center for Spiseforstyrrelse, Herning.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Oplæg Region Sjælland. Michelle Knudsen 33 år. Har tidligere haft en spiseforstyrrelse- anoreksi. Var ”syg” fra jeg var år. Anoreksien var et tegn.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Familien Hvordan opleves det i familien, når spiseforstyrrelsen flytter ind?
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Spot på æresrelaterede konflikter – symptomer og mestringsstrategier UU Danmark 28. September 2016 Basim I. Osman cand. psych., aut. psykolog selvstændig.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Palliation til børn og unge
Psykoedukation skizofreni
Camilla Jacobi Psykolog Center for Spiseforstyrrelser, Herning
Kommunikationskursus
Præsentationens transcript:

Multifamilebehandling (MFT) Center for Spiseforstyrrelser BUC Risskov Psykolog Birgit Alsinger Souschef, sygeplejerske Hanne Tingleff

MFT Risskov Siden september 2007 Hjemmeboende med anoreksi 4 hold afsluttet Hold 5 i behandling nu Hold 6 behandlingsstart senere i 2010

Behandlingsmodel i CFS Risskov Behandlingsmodellen er inspireret af den behandling der udføres i London, Dresden og i Lund. Tilpasset manual I Danmark : MFT i Århus, Odense, Næstved, Hillerød, andre steder?

Baggrund Lang tradition for familiebehandling ved anoreksi (Minuchin) 60erne og 70erne Multifamiliebehandling ved andre diagnosegrupper (psykoser, skizofreni) Laquer, MacFarlane

Hvorfor involvere familien i behandlingen? Anoreksi påvirker hele familien Oprindelse i familiesammenhængen, altså mens den unge bor hjemme Arvelige komponenter Symptomdebut sammenfaldende med familiebegivenheder eller forandringer indeni den unge Familien som ressource i behandlingen

Hvorfor flere familier sammen? Effektivt, opleves positivt for deltagerne Sultens konsekvenser fælles for alle Flere-dages intensiv behandling signalerer alvor Reducerer skyld og skam Betydningsfuldt at dele svære tanker og følelser med ligesindede ”Positiv drivhuseffekt”, gunstigt klima

Hvorfor flere familier sammen? Mulighed for at arbejde med ”live” situationer fra hverdagen Mulighed for at bede om hjælp til at håndtere de vanskelige situationer Mulighed for at observere og lære af andre familier Mulighed for at bryde isolationen omkring sygdommen

Målsætninger for MFT Forandringer på kort tid Konkret støtte til symptommestring At støtte den unge i at turde spise og udfordre anoreksien Identificere og håndtere problematisk kommunikation i familien Styrke familiernes kompetencer og autonomi At arbejde med sygdommens magtfulde rolle i familien

Målsætninger For den syge vægtøgning, tage imod hjælp fra forældrene i stedet for at styre selv, at blive i stand til at tage ansvar for eget helbred for at kunne udvikle sig For søskende Normale søskenderelationer, at få omsorg fra forældrene, give udtryk for egne følelser

Målsætninger For forældrene: At udforske og afprøve og kvalificere forældrekompetencer At arbejde sammen i håndteringen af sygdommen At lære at tage hånd om egne behov At få givet udtryk for og få støtte til besværet. Træning i bedre problemløsningsstrategier Tilpasning til livet uden sygdommen

Rammer 12 behandlingsdage plus introduktionsdag modulopdelt Personalesammensætning Behandlingen centreret omkring 3 daglige måltider. Familier og behandlere aktive og støttende under måltider. Observation, udveksling mellem familier, direkte og indirekte støtte, bede om hjælp Vekselvirkning mellem øvelser og måltider

Rammer for måltider? Bordplacering Hvem sidder hvor? Regler før, under og efter måltidet Behandleres rolle Familiers rolle

Faseinddelt behandling Fase 1 : Symptomorienteret, engagement af familierne. Fase 2: Relationsorienteret, anoreksien i familien, hvordan familielivet påvirkes Fase 3: Fremtidsorienteret, afslutning af gruppen,

Fase 1 Mad og måltider med fokus på symptomer ca 4 dage 1 Forberedelse af måltidet med forældre, (rollefordeling, kostplan m.m Fælles måltider/refleksion over måltider i storgruppen Spisecollager Adoptionsmåltid Tricks og kneb Kropsforståelse/opfattelse øvelse (visualisering) Psykoedukation BMI, vægtkurve, sultens konsekvenser Sygdommens debut Måltræer Fordele og ulemper ved anoreksi( de unge), plakat, videofilm Søskende anti-anoreksiposters Julens el. sommerens mareridt

Fase 2 Relationsorienteret 3-4 dage Ler skulpturer Genogrammer Subjektivt familiebillede Misforståelser Liveskulpturer Fotografiøvelse Familiecirkler Sætninger der sårer, gør godt, misforståelser

Fase 3 Fremtidsorienteret 3-4 dage ”Gnidning medfører varme”. Hvad er anoreksi, hvad er pubertet? Tilbagefaldsforebyggelse Maske/ fremtidsøvelse ”Mads og Monopolet” Forældreplanlægning af sidste dag/dage Afsked

Erfaringer indtil videre Vigtigt med solidt kendskab til spiseforstyrrelser At have høj grad af tillid til sit team Meget udfordrende og krævende for både behandlere og familier Virksomt i forhold til at nedbryde sygdomsskabte mønstre Vigtigt med supervision, sparring med eksterne

Tilbagemeldinger fra familierne Invitererer ”gammel” familie til intro af nye hold Godt at møde andre Godt at få hjælp og udvikle kompetence til at udfordre og håndtere sygdommen At arbejde i en stor gruppe er angstvækkende, emotionelt krævende og eksponerer familiens sårbarheder Behandlingen går meget tæt på det private Mulighed for dannelse af private netværk