Socialvidenskabernes videnskabsteori

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Analyse af kvalitative data
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Humaniora.
Hermeneutik og strukturalisme
AT-1 - efterspil 2013.
Børns rettigheder og FNs Børnekonvention
Almen studieforberedelse
Chris Argyris f
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
APOLOGETIK – TROENS FORSVAR I SKAL ALTID VÆRE REDE TIL AT GIVE ET FORSVAR FOR DET HÅB I HAR. (1PET 3:15)
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Kildeværdi og hermeneutik
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Kultur- og branchestudier
Etiske problemer i klinisk kontrollerede forsøg
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Ledelsesperspektiver
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Videnskabsteori & metode
På meningsjagt i meningsløsheden! Med Viktor Frankl som tour-guide
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Positivisme vs. hermeneutik
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Hermeneutik Gruppe 9. Opgavespørgsmål nr.1: Hvordan definerer hermeneutikken det meningsfulde og fortolkning (se især Pahuus: pp )? Hvordan definerer.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
SKABELON.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
 Formål: kendskab til hovedforskellene på de tre fakulteter (i AT1-AT7 udbygges jeres viden)  Fremgangsmåde – tre-trins-læringsraket: 1. Oplæg v. Jan.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Completing secondary education
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Introduction to synopsis writing
Den naturvidenskabelige metode
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
. Oh, store Gud med fem vers
Modtagelse er fortolkning
Betyder at blive skilt på arabisk……
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Præsentationens transcript:

Socialvidenskabernes videnskabsteori Søren Holm, b.a., M.A., cand.med., ph.d., dr.med. Professor II Seksjon for medisinsk etik, UiO & Professor, University of Manchester

“Er lyset for de lærde blot til ret og galt at stave? Nej, himlen under flere godt, og lys er himlens gave, og solen står med bonden op, slet ikke med de lærde, oplyser bedst fra tå til top hvem der er mest på færde.” N.F.S. Grundtvig

Hovedproblemer i socialvidenskabernes videnskabsteori Det grundliggende metodeproblem Er der forskel på sociale data og andre data? Hvordan fortolkes sociale data? Kvalitativ v. kvantitativ forskning

Det grundliggende metodeproblem Det vi ønsker, er at komme fra data (bredt forstået) til viden og/eller forståelse, og ofte forestiller vi os følgende model for processen Data => Metode => Viden men videnskabsfilosofien har gode argumenter for, at ingen metode kan danne en "objektiv" bro mellem data og viden/fortolkning. Der er ingen ”automatisk” måde at generere viden fra data Alle metoder bygger på en underliggende teoribygning med filosofiske og sociologiske komponenter

En person A kan sige, at han ved X, hvis: 1. A tror, at X er tilfældet 2. A er berettiget til at tro, at X er tilfældet 3. X er tilfældet dvs. viden er sand, berettiget tro med hensyn til et givet sagsforhold. Videnskabsteorien beskæftiger sig med, hvad der giver videnskabelige udsagn berettigelse

Er der forskel på sociale data og andre data? Emergensproblemet / reduktionismeproblemet Social konstruktivisme

Emergensproblemet Kan alle sociale fænomener forklares/forstås ud fra viden om mere basale forhold (f.eks. individual-psykologi, neurofysiologi, kemi, fysik m.fl.)? Er samfundet mere end summen af enkeltindivider To former for emergens: Begrebsemergens Nye begreber nødvendige for beskrivelsen på det højere niveau Lovemergens Nye love nødvendige for beskrivelsen på det højere niveau Institutionelle fakta er ofte emergente Fakta om grupper er ofte emergente

Reduktionismeproblemet To former for reduktionisme: Metodologisk Substantiel Metodologisk reduktionisme er ofte nødvendig og uproblematisk (vi kan aldrig “se det hele” og udforske alt på samme tid) Substantiel reduktionisme er ofte ubegrundet og problematisk

Socialkonstruktivisme Der findes mange former for socialkonstruktivisme Hovedtese: Viden er socialt konstrueret Hvad betyder det? (hvor stærk er tesen) Hvilke former for viden omfatter det? (hvad er tesens dækningsområde)

Stærk socialkonstruktivisme Alt er en social konstruktion “How is it possible for Ramses II to have died of tuberculosis 3000 years ago, given that the Koch bacillus was only discovered in 1882?” Citat tillagt Bruno Latour (men jeg har ikke været i stand til at verificere det)

Stærk socialkonstruktivisme 2 Stærk socialkonstruktivisme er behæftet med flere problemer: Positionen er destruktivt selv-refererende Positionen er uplausibel mht. den fysiske verden Positionen er også uplausibel mht. en lang række sociale forhold

Andre forskelle mellem sociale data og andre data 1. Mange data om sociale fænomener handler om meninger, holdninger, tanker; dvs. forhold som vi kun har adgang til gennem de udforskedes egne meddelelser 2. Mange data om sociale fænomener har mening for de udforskede og er derfor allerede fortolkede af dem før forskeren får dem som "data” (Anthony Giddens ”Dobbelte hermeneutik”) 'a mutual interpretative interplay between social science and those whose activities compose its subject matter' (Giddens 1984) 3. Sociale fænomener optræder under et stort antal forskellige relevante beskrivelser, det er oftest umuligt at vælge en ud som "den korrekte beskrivelse"

Fortolkningsproblemet illustreret "What was that?" asks a man. "I think it was 'Blessed are the cheesemakers,'" says another. "What's so special about the cheesemakers?" asks a woman. "Well, it's not meant to be taken literally," says the woman's husband. "But it refers to any manufacturer of dairy products.“ Fra Monty Python “Life of Brian”

Hermeneutik = fortolkningskunst Mål: Korrekt fortolkning af meningsbærende materiale (tale, skrift, billedkunst, påklædning etc.). Man søger at nå udover en umiddelbar intuitiv indleven (empati) til en fortolkning, der kan fremlægges og diskuteres offentligt. Det man søger er viden. Fortolkningen kan sigte mod forståelse af: Et fænomens betydning i patientens livsverden Basale sociale processer Et fænomens kerne/essens/eidos Motivationen bag handlinger mv.

Historisk rids Traditionel hermeneutik (udviklet i forbindelse med fortolkning af de hellige skrifter) 1800-tallet: Schleiermacher (fortolkning af tekster - mål: at forstå forfatteren bedre end han forstår sig selv) Dilthey (skel mellem forståelse og forklaring, svarende til skellet mellem human-videnskaber og natur-videnskaber. Forklaring sker ved at henvise til årsager, forståelse ved at henvise til motiver, holdninger eller normer.) 1900-tallet: Analytisk hermeneutik (Winch) Forståelse kommer gennem forståelse af sproget og den livsform sproget knytter sig til Kontinental hermeneutik (Heidegger, Gadamer) Forståelse er forståelse af kommunikationens mening, ikke i første omgang forståelse af den anden person Kritisk teori (Habermas m.fl.) Interessebegrebet Strukturalisme og post-strukturalisme (Foucault, Barthes, Greimas m.fl.) Forståelse opnås gennem analyse af de underliggende strukturer Dekonstruktion (Derrida m.fl.) Alle ord er polysemiske (dvs. har flere betydninger), derfor ingen mulighed for egentlig forståelse

Problemer i den hermeneutiske process 1. Den hermeneutiske cirkel 2. Forforståelsen 3. Ideologier og interesser 4. Den intentionalistiske fejlslutning

Den hermeneutiske cirkel 2 varianter: 1. Cirkelbevægelse mellem fortolkning af dele af en tekst, og hele teksten. Hele teksten fortolkes og forstås ud fra delene, men delene kan kun forstås ud fra helheden. (Den klassiske hermeneutiske cirkel) 2. Cirkelbevægelse mellem fortolkning og forståelse af ”Den Anden”, og fortolkning og forståelse af en selv. (Den moderne hermeneutiske cirkel)

Digt om 1. Verdenskrig Dulce et decorum est Del Jeg Helhed Den Anden

Wilfred Owen Dulce Et Decorum Est Bent double, like old beggars under sacks, Knock-kneed, coughing like hags, we cursed through sludge, Till on the haunting flares we turned our backs And towards our distant rest began to trudge. Men marched asleep. Many had lost their boots But limped on, blood-shod. All went lame; all blind; Drunk with fatigue; deaf even to the hoots Of disappointed shells that dropped behind. GAS! Gas! Quick, boys!-- An ecstasy of fumbling, Fitting the clumsy helmets just in time; But someone still was yelling out and stumbling And floundering like a man in fire or lime.— Dim, through the misty panes and thick green light As under a green sea, I saw him drowning. In all my dreams, before my helpless sight, He plunges at me, guttering, choking, drowning. If in some smothering dreams you too could pace Behind the wagon that we flung him in, And watch the white eyes writhing in his face, His hanging face, like a devil's sick of sin; If you could hear, at every jolt, the blood Come gargling from the froth-corrupted lungs, Obscene as cancer, bitter as the cud Of vile, incurable sores on innocent tongues,-- My friend, you would not tell with such high zest To children ardent for some desperate glory, The old Lie: Dulce et decorum est Pro patria mori.

Forforståelsen Forforståelsen er de forventninger og antagelser om verden og andre mennesker, som vi hver især har opbygget. Forforståelsen kan ikke altid gøres eksplicit, og vi kan ikke frigøre os fra vor forforståelse, men den påvirker den måde, hvorpå vi fortolker andre menneskers udsagn. Vi træffer for-domme på baggrund af forforståelsen. Målet med hermeneutik bliver dermed, at min og samtalepartnerens forforståelse bliver ens gennem en fri meningsudveksling. Dette omtales ofte som, at de to parters forståelseshorisonter smelter sammen. Horisontsammensmeltning er et ideal, og som vi må stræbe imod, men ikke når. Her er altså tale om en "hermeneutisk spiral". En del af forforståelsen er historisk. Hvert begreb (ord) har en kulturel virkningshistorie, som påvirker vor forståelse af begrebet i dag.

Ideologier og interesser Magtforhold, ideologier og interesser fordrejer systematisk enhver kommunikation mellem mennesker. Disse forhold må klargøres gennem ideologikritik, og der må skabes en herredømmefri samtale, hvor magtforhold ingen rolle spiller. Ideologi opfattes her som et sæt af anskuelser, der tjener bestemte samfundsgruppers interesser og giver et forvrænget billede af virkeligheden.

Den intentionalistiske fejlslutning Der er ved fortolkningen af menneskelige handlinger altid mulighed for at begå "den intentionalistiske fejlslutning", dvs. den ikke gyldige slutning fra manifest handling til bagved liggende intention.

Kvalitativ v. kvantitativ metode Hovedklagepunkter fra den kvantitative tradition: Ikke repræsentativt udvalg Bias i fortolkningen Sandt, men utilfredsstillende svar “Tu quoque”

Kvalitativ v. kvantitativ 2 Inddeling efter typer af data: Kvantitativ = Det som kan tælles, måles eller skaleres Kvalitativ = Det som ikke kan tælles, måles eller skaleres Inddeling efter forskningens mål (typen af frembragt viden): Kvantitativ forskning sigter mod forklaring gennem afdækning af kausale sammenhænge Kvalitativ forskning siger mod forståelse gennem analyse af meningsbærende materiale

Kvalitativ v. kvantitativ 3 Generaliseringsproblemet Kan kvantitative data generaliseres? Der findes flere former for generalisering og statistisk generalisering er kun en af dem Andre almindelige former for generalisering Generalisering af idéer (fx. evolution via selektion som idé) Generalisering af heuristikker (fx. de fattige er mere syge end de rige)

"Det, Philosopherne tale om virkeligheden, er ofte ligesaa skuffende, som når man hos en Marchandiser læser paa et Skilt: Her rulles. Vilde man komme med sit Tøi for at faae det rullet, saa var man narret; thi Skiltet er blot tilsalgs." Søren Kierkegaard, "Enten-Eller"