En af mulighederne for sikring af vores velfærd (Grønland)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Title goes here Subtitle goes here Royal Greenland A/S – Årsrapport 2011/12 Ukiumut Nalunaarut 2011/12 Generalforsamling, Nuuk 23. januar 2013.
PengeSpillet.
Rammevilkår – government take
Søjle 1: Offentlige ydelser
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Sted og dato Dias 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet.
Kvinder i den uformelle økonomi i Indien - på arbejde uden fast job
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Risici for fremtidens velfærdssamfund
EU Socialfondsprojektet
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Vedvarende energi til husstande
Solcelleanlæg – for private
Vindmølle logistik – Forsikring Baranchemøde, den 24. Marts 2014.
Uddannelse & rekruttering Fiskericirklen - 9. oktober 2007 Poul Christensen Konsulent 3F Transportgruppen Uddannelse & rekruttering i transportsektoren.
Indtægter (indtjening)
26.2 Kapacitetsomkostninger
26.3 Variable omkostninger
Velfærd kontra fattigdom
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Den fremtidige folkeskolestruktur  Et inspirationsoplæg KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 1.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Aluminiumsprojektet i Grønland
SF Ungdom Ved..
Udbetaling af tilskud. Hvad er proceduren og hvad skal man huske Louise Ilum Sørensen NaturErhvervstyrelsen.
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
Muligheder og udfordringer ved brug af udenlandsk arbejdskraft Søren Kaj Andersen Arbejdsmarkedskommissionen, fagligt seminar, den 21. februar 2008.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
”Social dumping” indenfor luftfart Keld Ludvigsen Vicedirektør SOLA Konferencen 2014.
Økonomiseminar maj måned 2009 Mål: Langtidssikret fornuftig økonomi i SVØM. Skaffe nye indtægter i form af frie midler, som samlet set ikke belaster SVØMs.
Den komparative fordel ved international handel - episode 1. Baseret på rent vare-bytte, det vil sige : ingen penge & ingen valuta. TjetjenienTexas 1 Uges.
Ved Jens Kjeldbjerg Kudsk / Andy Madsen
PROTEIN Af Leif D. Hansen.
Europæiske samarbejdsudvalg EU og arbejdsmarkedet F 8. Skandinaviske Transportarbejderkonference 8. oktober 2004 i Helsingør - Danmark F Europæiske samarbejdsudvalg.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
VANDMILJØPLAN II - Økonomisk slutevaluering
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Forlig med RLTN Den 20. februar 2015 OK-15. OK-15 Forlig - med RLTN / 20. februar Sikring af reallønnen De samlede generelle lønstigninger i overenskomst-
Ekstraordinær Generalforsamling i Støtteforeningen for Kulturstedet Lindegaarden 1.Valg af dirigent og referent (Mikael) 2.Orientering om Fonden ”Den selvejende.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
Oplæg UNGDOMSKONFERENCE REGERINGENS ”VELFÆRDSREFORM” - UNØDVENDIG OG USAMMENHÆNGENDE Økonom, cand. Scient. Adm., sekretariatschef Henrik.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Årskonference Marts 2012, Hotel Vejlefjord.
”Lineær Programmering - Maksimering”
”Lineær Programmering - Minimering”
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
SFU 6. november 2011 Mette Lyshøj Politisk konsulent i 3F Trepartsforhandlinger og 3F’s forventninger til regeringen.
Karriereveje fra grundskolen til energibranchen Torben Andresen Lindhardt, Dansk Metal.
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Handicap & beskæftigelsespotentiale – Snoghøj – Handicap og beskæftigelsespotentiale Jan Høgelund.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
7. Virksomhedens omkostninger
8. Virksomhedens indtjening
Omkostningsstyring og valg af mekanisering?
Forstå kommunens indkøb v/ Pia Ziegler Indkøb- og udbudschef i Hillerød Kommune Navn / stilling / oplæg.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Udviklingen på arbejdsmarkedet – med særlig fokus på de unge v/ Palle Christiansen, regionsdirektør BR Midtjylland.
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
DANSK ERHVERV Langvarigt sygefravær – en udfordring for virksomheder og samfund.
Hvad gør erhvervslivet for at tiltrække unge? Thomas Q. Christensen 03.okt. 08 Hvad gør erhvervslivet for at tiltrække unge?
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Klar til smart vækst / GATE21
Præsentationens transcript:

En af mulighederne for sikring af vores velfærd (Grønland)

AF Af Ove Karl Berthelsen 2

Grønlands økonomi Basale rammer for den grønlandske økonomi To primære indkomstkilder: Fisk (rejer) og bloktilskud

Grønlands økonomi Fremtiden: Lav eller negativ vækst i de kommende år Rejekvoterne reduceres med 25% Stor udvandring Så vi har brug at vende økonomien, og mulighederne er: Mineraler og olie Aluminium

Fremskredne projekter Bly og zink (Citronen Fjord) Fremskredne projekter Bly og zink mine (Maarmorilik) Aluminiumssmelter Molybdæn (Malmbjerg) Jern (Isua) Rubiner (Fiskenæsset) Guld/PGE (Skaergaard) Sjældne jordarter (Kvanefjeldet) Eudialyt og Sjældne jordarter (Kringlerne) Guldmine (Nalunaq)

Aluminiumsprojektet Projektselskab: Alcoa Inc. Nationalitet: USA Projektets placering i Grønland: Maniitsoq (aluminiumssmelter) Tasersiaq og Tarsartuup Tasersua (vandkraft-reservoir) 6

Anlægsfasen Driftsfasen Samlet estimeret anlægsudgifter (vandkraft, transmissionslinje, aluminiumsværk) Omkring 20 mia. kr. Anlægsfase – vandkraft Ca. 4-5 år Anlægsfase - transmissionsledning og aluminiumsværk Ca. 2-3 år Direkte beskæftigelse under anlægsfasen, højeste niveau (peak level) ca. 2.600 personer Beskæftigelse på vandkraft- og aluminiumsværk i driftsfase (inklusive lærlinge) ca. 650 personer Anden beskæftigelse i driftsfasen ca. 300 personer Samlet installeret effekt på vandkraftværker Over 650 MW Årlig produktion af energi Over 5 mia. kWh Årlig aluminiumsproduktion ca. 400.000 tons

Isua-projektet – jernmine ved Nuuk Projektselskab: London Mining Greenland A/S Nationalitet: England / Grønland Projektets placering i Grønland: Isukasia (Isua), 150 km nordøst for Nuuk

Anlægsfasen Driftsfasen Samlet estimerede anlægsudgifter Ca. 11 mia. kr. Forventet længde af anlægsfase 3 år Direkte beskæftigelse under anlægsfasen, højeste niveau (peak level) ca. 3.00 personer Driftsfase 15 år Direkte beskæftigelse i driftsfasen > 700 personer/år Årlig produktion af jernmalmskoncentrat 15 mio. tons

Udfordringer i Grønland Grønlands konkurrenceevne bredt set, herunder Begrænset udbud af kvalificeret og relevant arbejdskraft Høje lønomkostninger Kapacitetsbegrænsninger i grønlandsk erhvervsliv Manglende erfaring med entrepriser i den størrelsesorden som storskalaprojekter efterspørger Manglende certificeringer, procedurer og processer som påkrævet af efterforskningsselskaber Høje transport- og infrastrukturomkostninger Etc.

Kapacitet og kapacitetsbegrænsninger i det grønlandske erhvervsliv Kapaciteten hos mange af de grønlandske virksomheder er forholdsvis lille Der er kun 6 virksomheder som beskæftiger mere end 100 personer.

Udbud og begrænsninger i udbud af arbejdskraft Antal ansatte i alt i den grønlandske anlægssektor: Branche Antal beskæftigede Bygge- og Anlægsvirksomhed 2.328 Mulighederne for på det grønlandske arbejdsmarked at rekruttere et tilstrækkeligt antal medarbejdere til gennemførelse af storskalaprojekter er begrænsede i anlægsfasen. Behov for anlægsarbejdere ved to store industriprojekter i Grønland: Jernmineprojekt, Isua Aluminiumsprojekt, Maniitsoq Forventet beskæftigelse i anlægsfasen – højeste niveau 3.000 personer 2.600 personer

Udbud og begrænsninger i udbud af arbejdskraft Behov for anlægsarbejdere ved to store industriprojekter i Grønland: Jernmineprojekt, Isua Aluminiumsprojekt, Maniitsoq Forventet beskæftigelse i anlægsfasen – højeste niveau 3.000 personer 2.600 personer Mulighederne for på det grønlandske arbejdsmarked at rekruttere et tilstrækkeligt antal medarbejdere til gennemførelse af storskalaprojekter er begrænsede i anlægsfasen. Antal ansatte i alt i den grønlandske anlægssektor: Branche Antal beskæftigede Bygge- og Anlægsvirksomhed 2.328

Udbud og begrænsninger i udbud af arbejdskraft Driftsfase I driftsfasen vil ca. 60 % af arbejdskraftbehovet kunne dækkes med ufaglært arbejdskraft, ca. 30 % med faglært og tilsvarende baggrund og 10 % med en længerevarende uddannelse. Det giver mulighed for, at det grønlandske arbejdsmarked vil kunne stille et betydeligt antal medarbejdere til rådighed især i takt med, at arbejdskraften opkvalificeres indenfor råstofsektoren, og der frigøres arbejdskraft fra erhverv med lavere indtjening. Jernmineprojekt, Isua Aluminiumsprojekt, Maniitsoq Forventet direkte beskæftigelse i anlægsfasen > 700 personer > 650 personer

Hvorfor skal vi have storskalaprojekter? Vi har brug for nye arbejdspladser og indtægter nu ! Det går dårligt med økonomien: Vi bliver fattigere i de kommende år Rejekvoterne reduceres med 25% Stor udvandring Hvis vi ikke gør noget nu – så rammes velfærden: Alderspensionen skal reduceres Vi skal selv betale for sundhedsydelser Vi skal selv betale for uddannelse

ansvarlighed og handling Udvikling kræver ansvarlighed og handling Landskassen har ikke penge til selv at starte nye industriprojekter Vi er afhængige af erhvervsinvesteringer udefra Vores omkostninger er højere end i de fleste andre lande Vi er derfor nødt til at tilbyde gode rammer for industrien – ellers investerer den i andre lande

Storskalaloven Loven skal gøre det muligt at gennemføre projekter, der er for store til, at vi selv kan udføre dem Vi har derfor brug for arbejdere ude fra i anlægsfasen Loven gælder kun i anlægsfasen Loven gælder ikke for et storskalaprojekt, når det går i produktion

Formålet med loven Loven muliggør: Gennemførelse af store projekter i Grønland Lavere anlægsomkostninger baseret på internationale lønvilkår Acceptable løn og arbejdsvilkår

Acceptable lønforhold Løn- og ansættelsesvilkår forhandles mellem arbejdsgivere og arbejdstagere   Der er dog fastsat en minimumsløn i lovforslaget, der ikke kan fraviges   Grønlands minimumsløn ligger i den høje ende af minimumslønninger i f.eks. Frankrig, Belgien, Irland, Holland, Storbri­tannien og Spanien

Afklaring af misforståelser Storskalaloven Giver ikke udnyttelsestilladelse til London Mining Omhandler ikke skatteforhold

Hvad sker der når anlægsfasen er slut? De udenlandske anlægsarbejdere forlader Grønland Storskalaloven regulerer ikke længere projektet Vi får masser af varige grønlandske arbejdspladser – på grønlandske vilkår Lokale virksomheder bliver leverandører

Hvad sker der når anlægsfasen er slut? Vi får faste indtægter til de offentlige kasser Fortsat råd til velfærd: offentligt betalte sundhedsydelser og undervisning m.v.

Hvordan sikrer vi vores skatteindtægter Styrkelse af administration Inddragelse af internationale eksperter Samarbejde med erfarne minelande

I kølvandet på vedtagelsen af storskalaloven har der været en til tider ophedet debat om konsekvenserne heraf, temaer som social dumpning, samfundsmæssig bæredygtighed, overholdelse af internationale konventioner og andre regler har været trukket frem. Lad mig kommentere lidt på hver af disse temaer.  

Der er ikke tale om social dumpning   Den grønlandske Skatte‑ og Velfærdskommission konstaterede i sammenfatningen af sine anbefalinger fra marts 2011 at: "Omkring 40 % af de beskæftigede (i Grønland) havde en årsindkomst mindre end SIKs mindsteløn."

Storskalaloven stiller krav om acceptable løn‑ og ansættelsesvilkår Storskalaloven stiller krav om acceptable løn‑ og ansættelsesvilkår. Det fremgår af loven at mindstelønnen ikke må være lavere end grundlønnen for en ufaglært inden for bygge‑ og anlægsområdet, som i dag udgør 80,41 kr. i timen. Det er muligt at Projektselskabet kan fratrække værdien af kost og logi, beklædningsudgifter, forsikring og frirejser. Der kan dog ikke fratrækkes et større beløb end 17,50 kr. pr. time. Den kontante nettoløn bliver dermed mindst 62,91 kr. i timen. Det er ikke anderledes end for de fleste af os her i Grønland – vi skal jo også selv betale for kost og husleje m.m.

ILO konventioner Jeg er i den opfattelse at såvel den danske som den grønlandske regering er af den opfattelse, at storskalaloven er i overensstemmelse med rigets internationale forpligtelser over for ILO, herunder kernekonventionerne om foreningsfrihed og retten til at føre kollektive forhandlinger. Grønlandske regler om sikkerhed, arbejdsmiljø, sundhed og arbejdsskadeforsikring skal naturligvis også følges fuldt ud ved storskalaprojekter.