Medier og kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Internationale relationer Udfordringer og opgaver Geoforum: Workshop om adresser 25. marts 2010.
Advertisements

Folkelig deltagelse i uddannelse Civilsamfundets inddragelse og fortalervirksomhed i Syd Workshop den 4. februar 2009 Eva Iversen koordinator for Uddannelsesnetværket.
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
HEJ. Den 23. september 2011 bliver Mathilde Schausboe bedt om at indstille amningen af sit barn i Illums nyåbnede restaurant Spisebaren. Mathilde er medlem.
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Lærerprofessionen.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Velfærdens Årsdag September 2013
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Medier og kommunikation VI
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
ART GALLERIES Gruppe 4.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
OPFINDELSEN AF WEBBEN JOEK © TEC 2011 WWW blev opfundet i 1990 af Tim Berners-Lee. Berners- Lee var en fysiker ved CERN, det europæiske laboratorium for.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Co-funded by the 7th Framework Programme of the European Commission through the contract T4ME, grant agreement no.: Præsentation af METASHARE –
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Maksimering af offentlige idrætssatninger IDAN konference Odense d. 21. april 2006 Lars Haue-Pedersen TSE Consulting.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Kvinderne i Kvinder i 1900’erne havde meget få rettigheder og absolut ingen politiske. De havde en meget stereotyp rolle – hvis gift så husmor.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Børns og unges mediekultur Hørsholm, Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
SkoleIntra 15. marts 2011 UNITube for eleverne og det kommende UNIServer koncept Ebbe Schultze Chefkonsulent UNIC
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
ENTER Clil4U projektet er blevet oprettet med støtte fra EU. Denne publikation afspejler kun ophavsmandens synspunkter, og EU kan ikke blive holdt ansvarligt.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Lærerprofessionen.
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
Tilgængelighed og registering. Helt fra bunden ICA - Universal Declaration on Archives Siger bl.a. Beskytte folkets rettigheder, Etablere individuelle.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
Åbne Offentlige Data Advokat, partner Martin von Haller Grønbæk Virk Data Dag - Fra data til forretning 25. november 2014.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Hvordan lagrer Amterne data Relationer til Miljøportalen Hans-Erik Jensen Biolog Viborg Amt, Miljø og Teknik, Naturkontoret Skottenborg 26, 8800 Viborg.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
INSPIRE samarbejdsmodel v/ Niels H. Broge. Programpunkter Baggrund Videregivelse af data – Rammer og principper Roller og spillere Aftaler om gensidig.
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
DNA baseret taksonomi?. International Commission on Zoological Nomenclature (ICZN) International Association for Plant Taxonomy (IAPT)
SOFTWARE og IDEOLOGI Medier og Kommunikation
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
Sport & fritid Customer Insight paper Kort udgave, April For dig der arbejder med e-handel indenfor sports- og fritidsindustrien.
Nye tendenser i danske medier Bo Fibiger og Jørgen Bang Dept. of Information and Media Science Aarhus University.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Danske Musik- og Kulturskoleledere
Jørgen Bang og Bo Fibiger
IKA e-tænketank 25. August 2016.
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
It i folkeskolens matematikundervisning
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
International Federation of Library Associations and Institutions
Præsentationens transcript:

Medier og kommunikation 23. oktober Public Service

Oversigt 10-12: Public Service 13-17: UNIK-dag i atriet Den obligatoriske opgave er igen udskudt en uge

Faser 1920’erne: etablering af broadcast radio og public service 1930-1960: radioens guldalder 1950’erne og 60’erne: etablering af tv 1970’erne: public service tv’s guldalder i Danmark 1980’erne: liberalisering 1990’erne: mangedobling af kanaludbuddet 2000’erne: konvergens og digitalisering

Baggrund Demokratiets fulde indførelse i Europa (stemmeret for kvinder, kriminelle og uformuende) Behovet for oplysning og opdragelse (i datidens øjne) Forbrugersamfundet, populærkultur og indvidualisering

Public Service Behov for regulering pga. begrænset antal frekvenser til at sende på Alle har adgang til ydelsen fra deres hjem – derfor ’public utility’ Finansiering et valg mellem finansiering ved licens finansiering ved reklamer Statsradiofonien, senere DR, følger i store træk den engelske model

John Reiths visioner The preservation of a high moral tone: Public service as a cultural, moral and educative force Promoting social unity: Common access to a wide range of public events and ceremonies The creation of an informed and enlightened democracy (The Post Office, however, placed severe restrictions on the BBC’s ability to broadcast controversial news) Universal availability and a general policy secured by unity of control

BBC programming Each listener had a choice of a national and a regional programme Mixed programming on both channels: News, drama, sport, religion, music, variety, light entertainment catering for different needs (education, information, entertainment) and a large part of the listening public (children, women, farmers, businessmen, etc.) I Danmark viste Balalajka-undersøgelsen i 1929 et massivt folkeligt krav om mere lettere underholdning, feks. schlagermusik, men det blev fuldstændig ignoreret af Statsradiofonien

Murdochs cultural entitlements Information rights (news) Knowledge rights (interpretation) Deliberative rights (debate) Representation rights (to be seen and understood) Participation rights (right to take part)

Efter krigen: Opgivelse af monopolet BBC forsvarede sig under henvisning til Gresham’s law – den laveste fællesnævner – som angiveligt ville herske, hvis monopolet forsvandt ITV bliver oprettet i 1960 under lignende forhold som danske TV 2 i 1987 Liberalisering i (næsten) hele Europa i 1980’erne følges af argumentet om, at public service stationer skal koncentrere sig om ”information, knowledge and deliberation,” mens kommercielle stationer kan tage sig af ”popular fiction, comedy or entertainment”

Digitaliseringens problemer The digital divide (den digitale kløft) Adgang Økonomi Viden og færdigheder Fragmentering af publikum, som kan få skræddersyet sin virkelighed efter individuelle behov

Digitaliseringens muligheder Creative commons: ideas want to be free (open software, copyleft) Gift giving and reciprocity (online communities): Blogging More equal relation between public service intitutions and their audiences Interactive forms: ITV, games Open access to forums, archives

Medieloven om Public Service § 10. Den samlede public service-virksomhed skal via fjernsyn, radio og internet el. lign. sikre den danske befolkning et bredt udbud af programmer og tjenester omfattende nyheds-formidling, oplysning, undervisning, kunst og underholdning. Der skal i udbuddet tilstræbes kvalitet, alsidighed og mangfoldighed. Ved programlægningen skal der lægges afgørende vægt på hensynet til informations- og ytrings-friheden. Ved informationsformidlingen skal der lægges vægt på saglighed og upartiskhed. Programvirksomheden skal sikre befolkningen adgang til væsentlig samfundsinformation og debat. Der skal endvidere lægges særlig vægt på dansk sprog og dansk kultur. Program-virksomheden skal endvidere afspejle bredden i produktionen af kunst og kultur og give programtilbud, som reflekterer mangfoldig-heden af kulturinteresser i det danske samfund.

Public Service-kontrakten DR skal i det samlede udbud af programmer og tjenester: Styrke borgernes handleevne i et demokratisk samfund DR skal sikre befolkningen adgang til væsentlig samfundsinformation og debat. DR skal gennem indhold og tjenester stimulere til deltagelse i den offentlige debat og den demokratiske proces. DR skal medvirke til at folkeliggøre de nye digitale medieformer ved at skabe nye programmer og informations-tjenester, som kan gøre seere, lyttere og brugere bekendt med teknologien og inspirere dem til at bruge den.

Public Service-kontrakten Spejle Danmark og danskerne DR skal tilbyde en bred samfundsmæssig dækning af Danmark og således afspejle den mangfoldighed af kultur, livsopfattelse og levevilkår, der er i de forskellige dele af landet. DR skal lægge særlig vægt på dansk sprog og dansk kultur. DR skal gennem en aktiv sprogpolitik medvirke til at bevare og udvikle det danske sprog, så lyttere, seere og brugere møder og oplever et korrekt og forståeligt dansk. DR skal medvirke til at fremme integration.

Public Service-kontrakten Stimulere kreativitet og kultur DR skal lægge særlig vægt på sin rolle som initiativtager til og formidler af dansk kunst og kultur, herunder den danske kulturarv. DR skal berige dansk kulturliv med originalt indhold.

Public Service-kontrakten Fremme viden og forståelse DR skal stimulere danskernes interesse for og viden om en bred vifte af emner og områder gennem lettilgængeligt og velformidlet indhold. DR skal styrke danskernes viden om og forståelse for den verden, der omgiver Danmark, internationale forhold samt andre kulturer og synspunkter, herunder foretage en alsidig formidling af europæisk kultur og historie.

Public Service-kontrakten 4. Public service on-line-virksomhed DR skal drive internetaktiviteter med indhold og tjenester, der bruger internettets formidlingsformer og som bidrager til DRs public service-formål. DR skal hurtigst muligt i kontraktperioden i lyset af de teknologiske muligheder anvende åbne standarder med henblik på generel tilgængelighed for alle brugere til DRs on-linevirksomhed.

Public Service-kontrakten DRs internetsted skal bl.a. indeholde nyheder, programrelateret information, indhold til børn og unge, uddannelsestilbud, seerservice, debatfora, communities og anden bruger-inddragelse samt produktioner med billed, lyd og tekst. DR skal stille dette indhold til rådighed streamet og til download til modtagelse på stationære eller mobile platforme. Dette public service internetsted skal holdes adskilt fra DRs eventuelle anden internetvirksomhed, som drives på kommercielle vilkår, dvs. uden anvendelse af licensmidler.

Men hvorfor den koncertsal??? 12. Ensembler DR driver som led i sine program-aktiviteter på musikområdet og i rollen som initiativtager til og formidler af dansk kunst og kultur følgende ensembler: DR Radiosymfoniorkestret, DR Radiokoret, DR Kammerkoret, DR Pigekoret, DR Radiounderholdnings-orkestret, DR Big Band, DR Ungdoms-ensembel, DR Spirekoret og DR Børnekoret. Antallet af ensembler kan ændres efter godkendelse af kulturministeren.

Analyse af websider Hvad er websider? En genre indenfor webkommunikation En række kommunikations-former samlet under et for at imødekomme et specifikt formål Indhold i en browser teknik funktionalitet æstetik socialitet

Online communities Members have a shared goal, interest, need, or activity that provides the primary reason for belonging to the community. Members engage in repeated, active participation and there are often intense interactions, strong emotional ties and shared activities occurring between participants. Members have access to shared resources and there are policies for determining access to those resources. Reciprocity of information, support and services between members is important. There is a shared context of social conventions, language, and protocols. Whittaker, S., Isaacs, E., & O'Day, V. (1997). Widening the web. Workshop report on the theory and practice of physical and Network communities. ACM SIGCHI Bulletin, 29(3), 27-30, URL: http://doi.acm.org/10.1145/264853.264867.