Fra Jægerkorps til Balletskole!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Gammelheds-Philosophy
Wegeners Granulomatose Fysioterapeut Sisse Berner
Lidt om mig. Helle Bach Løbetræner i Bjerringbro løbeklub BAM
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Træningsplanlægning At introducere nogle simple træningsprincipper til Ballerup Karateklub i forbindelse med træningsplanlægning mod et karatestævne i.
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
John.M.Nielsen Metode & Co.
Idræt - også for sindslidende
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Ledelse i Praksis – 4. aften
Lasse T. Krogsbøll, læge Det Nordiske Cochrane Center
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
ScanSleep Privat søvnmedicinsk klinik Stiftet i 2001 af Jan Ovesen og Søren Berg Plan/vision 2011: Nordens førende søvnmedicinske klinik Diagnostik og.
Brug af hypnose til behandling af odontofobi
Basal statistik 24. okt Tom Bendix Videncenter for
Om feedback og tilbagemeldinger
Darum skole 4. november 2013.
Velkommen til valgmøde
Doping og etik Af Benjamin, Steffen, Kim og Jacob A.
Kommunikation.
Mads Nybo Klinisk Biokemisk Afd., Rigshospitalet
Alt du skal vide i ét oplæg!
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Sygeplejerskeuddannelsen
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Temaaftener for patienter med Mb
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Arbejdsmarkedstilnytning og psykisk sygdom Er det realistisk?
19. Nov 2011Landssseminar for junior- og eliteledere Det fysiske aspekt i Aldersrelateret Træning.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Svømmer-møde 5. september 2014
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Kan vi som læger ændre patientens holdning til at have rygondt ?
Region Midtjyllands tilbud 2013
SPORT & PENGESPIL. SPILLEPROBLEMER ”Vi spillede hele tiden i pauserne til træning, i tiden mellem træning og kamp, i busserne til og fra kamp. Det kunne.
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Sygeplejersker/bioanalytikeres juridiske ansvar 14. marts 2012 Souschef, cand. jur., Anna Murphy Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Workshop Motivation og fokus på målet
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Behandling i hjemmet København den
KOL: Behandling, rygning og rehabilitering
8. april 2017 Funktionel træning
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Generel introduktion til kræftområdet Hans Peder Graversen, cheflæge Afdelingschef Kvalitet og Sundhedsdata.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Anbefalinger. Forebyggelse  minutters træning (svarende til rask gang) hver dag, eller  Minimum 4 timer om ugen  Må.
Stress En folkesygdom?.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Velkommen til Atroseskolen Velkommen til Anden session 1.
Velkommen til Atroseskolen
77. At tale uden at råbe Indhold: ”At tale uden at råbe” vil give dig redskaber til at definerer hvilken type underviser du er, og hvordan du skal placere.
Præsentationens transcript:

Fra Jægerkorps til Balletskole! Bevægelse – god/dårlig Bevægelsesanalyse Anvendelse af bevægelsesanalyse i diagnostik og behandling Etiske dilemmaer som fysioterapeut i elite miljøer

Theresa Jarvis Uddannet fra ”Arts Educational School”, London Solist ved English National Ballet, Berlin Ballet og Den Kongelige Danske Ballet. Pilates instruktør Underviser på Den Kongelige Danske Ballet Underviser og leder på Det Kongelige teaters balletskole i Holstebro

Jacob Iversen Fysioterapeut Diplom træner Certificeret Sports Fysioterapeut fra University of Bath, England Underviser for DIF og Team Danmark Egen klinik i Aalborg (www.movementlab.dk)

Hvad er god og dårlig bevægelse?

Hvorfor god og dårlig bevægelse?

Hvorfor god og dårlig? Øget tendens til thoracal kyfose og lumbal lordose med øget mængde træning (Wojtys et al. 2000) 60-70% elite udøvere (ift. 30% ved kontrol) havde degenereret discus lav lumbalt (Kaneoka et al. 2007, Hangai et al., 2008) 50-60% af sports udøvere med LBP havde Spondylolysis (Standaert & Herring, 2000) 30-50% forøget chance for vertebral endplate degeneration (Rachbauer et al., 2001)

God og dårlige bevægelse?

Konsekvenser af dårlig bevægelse!? 7 ud af 10 elite svømmere i 20-25 års alderen viste degeneration i nederste disc i ryggen. 3 ud af 10 viste det i en normal befolkning.

God og dårlig bevægelse?

God og dårlig bevægelse?

God og dårlig bevægelse?

God og dårlig bevægelse?

God teknik Kraft produktion? Præcision? Skades risiko? Æstetik?

Hvad kræver god teknik?

Hvad kræver god teknik?

Arbejdskrav Kapacitetsanalyse

Hvad kræves der af kroppen? Hvad bestemmer god og dårlig bevægelse? Bevægelsesanalyse Hvad kræves der af kroppen? Hvad bestemmer god og dårlig bevægelse?

3 forskellige elementer af ballet: De studerende kommer med deres bud, på de fysiske krav til kroppen i de forskellige bevægelser? Theresa beskriver hvad hun kikker efter og hvad der kræves  diskussion af kommunikation i fys miljø ift. De miljøer vi arbejder med. Fælles debat: God og Dårlig bevægelse i forskellige perspektiver (udøveren, træneren, sporten/arbejdet, kroppens, fys miljøet, forældrenes osv.)

Indlæring af bevægelse

Indlæring og korrektion af bevægelse 1000 dendrit ændringer pr. sek. hele livet. Potentialet er stort hele livet. Der er stort set samme reaktion motorisk og intellektuelt.

Indlæring med feed-back Der er 80-90% forøget indlærings hastighed med feed-back (Lundbye-Jensen, Leukel & Nielsen, 2009)

Indlæring ved øvede og uøvede Indlærings-hastigheden er højere ved uøvede end øvede. Reindlæring efter indlæring af andre bevægelser er svære for øvede end uøvede.

Automatisering af bevægelser Automatiseringen af en bevægelse forstyrres af ny indlæring umiddelbart efter 1. teknik seance. ”Fordøjelsestid” ser ud til ca. at være 3-4 timer. Søvn er mest effektiv i Automatisering/ konsolidering af bevægelse.

Teknik ændring Udførsel af den bevægelse der ønskes ændret, umiddelbart før den ændres til det korrekte, øger muligheden for korrekt udførsel og konsolidering/ automatisering af den nye bevægelse.

Undervisnings eksempler Der vises eksempel fra Theresas undervisning.

Konklusion på indlæring af bevægelse Giv feedback Optimal konsilodering af indlært bevægelse tager ca. 3-4 timer - søvn konsoliderer bedst. Ved teknik korrektion øges indlæringen, ved udførsel af den forkerte bevægelse umiddelbart før den korrekte. Konsolidering af meget ensidige bevægelsesmønstre kan hæmme indlæringen af andre.

Compliance ift. Fysioterapi Visuel og taktil feedback øger Compliance ift. verbal. 70% af udleverede øvelser udføres ved nedskrivning af disse – 14% ved verbal beskrivelse! (Schenk et al. 2005, Webborn et al. 1997)

Undersøgelse/Behandlings Feedback

Undersøgelse/ Behandlings Feedback

Skader i Ballet Hvad kunne i forstille jer? Arbejdskrav for ballet! Kapacitetsanalyse……………………..Problemer!

Skader i ballet 93.1% reporting a history of nontraumatic injuries and 41.4% reporting a history of traumatic injuries (Coplan, 2002) Discomfort (!!) in the lumbar spine (88%), the knee (80.5%) and the ankle (74%) (Arendt & Kerschbaumer, 2003). Hip injuries form about 7-14%, Knee injuries 10-20% (Ballerinas appear to have less leg strength than other groups of athletes) – (Reid, 1998) Most common injury was strains and inflammations (!!) - lower ex.(64%), Torso (24%) 73% when performing jumps and lifts. 54% started up after a injury with pain, swelling and/or instability (Arendt & Kerschbaumer, 2003) Ballet dancers have a greater risk of injury if they reach a turnout position that is greater than their available bilateral passive hip external rotation range of motion -LBP and Lower ex. Overuse. (Coplan, 2002) Number and severity of nontraumatic injuries were associated with reduced functional turnout (Negus et al. 2005)

Genoptræning Styrke, Stabilitet og Mobilitet Vægtningen afhænger af differencen mellem arbejdskrav og kapacitetsanalyse. Man bør i sine test skabe sig et overblik over styrke, stabilitets og mobilitets niveauet, og holde dette op mod kravene i idrætten/arbejdet. Evt. se patienten i sin primær funktion – den ultimative test! Ved ønsket om teknik ændring i en genoptræning, er teknik indlæring afgørende (Willy & David, 2011)

Fysioterapeutens rolle i elite miljøer OL svømmer (under 18 år) har haft smerter i højre knæ og kommer med dette umiddelbart før landholds træningslejr. Der er patellafemorale smerter, men også en fleksions defekt på 10-15 grader. Hun og landstræneren instrueres i at hun ikke skal løbe, hoppe og svømme benspark under træningslejren. Ved starten af træningslejren konstaterer landstræneren at det knæ ikke fejler noget, og hun får at vide at hun skal være med i alle aktiviteter på træningslejr. Ved hjemkomst er hendes smerter tiltaget!

Fysioterapeutens rolle i elite miljøer Fysioterapeuter skal sikre god og sikker behandling (Autorisationsloven for sundhedspersonale) Sikre forsvarlig udvikling af eliteidrætsudøvere fysisk, personligt og socialt (Lov om elite idræt)

Fysioterapeutens rolle i elite miljøer En soldat har brækket fibula under en øvelse, han har fået nedsat dorsalfleksion og let artrose i ankelen. I slut fasen af behandlings- forløbet har han fortsat smerter, og jeg får jeg et indtryk af at han gerne vil trække tiden for at nå pensionsalderen (1½ år til!) Hvad skal jeg oplyse til min arbejdsgiveren (administration) og soldaten.

Fysioterapeutens rolle i elite miljøer Fysioterapeuter kan kun videregive informationer fra et behandlingsforløb ved samtykke fra patienten. (Autorisationsloven for sundhedspersonale)

Fysioterapeutens rolle i elite miljøer Landstræner har bestilt kosttilskud og medicin på internettet fra USA, som sendes til træningslejr i Spanien (uden lægelig godkendelse – medicinen er ikke på dopinglisten.) Træneren udleverer dette, atleten spørg mig om de skal tage det!

Fysioterapeutens rolle i elite miljøer Kun læger må udleverer medicin til andre (Autorisationsloven for sundhedspersonale)

Fysioterapeutens rolle i elite miljøer Træner agerer ekstremt diktatorisk og der er daglige skide baller under træningslejr i udlandet. Atleterne er meget påvirket og presset. De henvender sig til dig for at få råd!

Fysioterapeutens rolle i elite miljøer Team Danmark er en selvejende institution, der har til formål at udvikle dansk eliteidræt på en socialt og samfundsmæssigt forsvarlig måde. Sikre en forsvarlig udvikling af eliteidrætsudøvere fysisk, personligt og socialt. (Lov om eliteidræt)

Konklusion God og dårlig bevægelse defineres af arbejdskravene og kapacitetsanalysen, samt hvilket perspektiv man har med bevægelsen. Fysioterapeutens rolle er at definerer mobilitet, stabilitet og styrke, i forhold til arbejdskravene og kapacitetsanalysen, og ud fra dette optimerer kapacitetsanalysen. I forbindelse med skaden, skal man vurderer hvad der er tabt (mobilitet, stabilitet og/eller styrke), samt den generelle kapacitetsanalyse i forhold til arbejdskravet, og ud fra dette lave en genoptræningsplan. Teknik indlæring er alt afgørende for at ændre etableret bevægelse. Indenfor elitære miljøer er fysioterapeuten ofte den eneste der arbejder under autorisation, og den eneste der taler ”kroppens sag”. I forbindelse med aktuelle eller potentielle skader, er det fysioterapeutens ansvar at oplyse patienten, træner, forælder osv. Om risikoen (evideret!), og dermed leve op til sit autorisationsmæssige ansvar, men også dermed placerer dette ved dem som evt. trodser dine anbefalinger.