Små børn anbragt uden for hjemmet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Inddrag nu Kick-off møde
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Evaluering af Projekt Unge
Livsvilkår for børn på asylcentre
Langvarigt sygefravær
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Generelt om det for tidligt fødte barn
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Social mobilitet er bremset op
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Udsatte familiers bosætnings- mønstre
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Børns kompetenceudvikling (SDQ) og social baggrund
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
At løfte i flok – støtte til voldsudsatte børn og familier
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
UUUC Årskonference 2011 Hvad ved vi om social arv?
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børns omsorgssituation og trivsel
ANALYSE AF UNGE I RINGSTED KOMMUNE Oplæg for Det Lokale Beskæftigelsesråd i Ringsted Kommune den 17. juni 2014 Oplæg v/ direktør Mads Kromann Fog, mploy.
Sårbarhed hos børn og unge
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Region Midtjyllands tilbud 2013
Tema 5 Hverdagsliv i familien
MØDE I ARBEJDSMARKEDSUDVALGET 14. MAJ 2012 TEMA: SAMARBEJDE MED PSYKIATRIEN 1.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
‘Retorik om KOL og rygning’
Udvikling af børnefællesskaber Nedbringelse af anbringelsesudgifter
Center for Selvmordsforskning Travellers i Folkeskolen Sårbare unge med dansk og anden etnisk baggrund (Støttet af Egmont Fonden)
Else Christensen Socialforskningsinstituttet
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde omkring udsatte familier Aulum 26 november 2009.
Paradigme 2.0.
Pilotprojektets baggrund
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Socialpædagogisk arbejde i et spændingsfelt mellem behov for beskyttelse, længsel efter familien, og ønsker om frihed.
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
NQMV 2006 LOKK  LOKKs børnestatistik 2005 En undersøgelse om 1681 voldsramte børn på danske krisecentre.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EFTERVÆRN STØTTE TIL TIDLIGERE ANBRAGTE.
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Ishøj-projektets pilotstudie
Køn og social marginalisering
Sikrede døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
ÅRSAGER TIL DEPRESSION:
Anbringelser i familiepleje – hvad ved vi om familieplejeanbragte børn og unge? Cisko konference Mie engen den 10. april 2018.
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Tre fokuspunkter Inddragelse, bisidder og samvær
Præsentationens transcript:

Små børn anbragt uden for hjemmet Forløbsundesøgelsen af anbragte børn. 1. Dataindsamling Egelund, Hestbæk & Andersen

Socialforskningsinstituttet Forskningsspørgsmål Hvilke risiko- og beskyttelsesfaktorer er børnene udsat for på hvilke tidspunkter i deres opvækst? Hvilke foranstaltninger modtager børnene hvornår? Hvordan udvikler børnene sig (fx ift. til social integration, psykisk og fysisk helbred, skole m.v.). Hvordan kan forskellige udviklingsveje forklares i lyset af forskellige opvækstforhold og indsatser? Hvad udgør hhv. risiko og beskyttelse el. styrker barnets modstandskraft (resiliens)? Hvad karakteriserer resiliente/modstandsdygtige børn? Socialforskningsinstituttet

To sammenligningsgrupper Samtlige knap 6.000 børn født i 1995 i SFI’s Børne-forløbsundersøgelse Børn i socialt udsatte familier i SFI’s Børne-forløbsundersøgelse, dvs. familier som har mindst 2 ud af 3 karakteristika: Forældrene hører til restgruppen (har ikke uddannelse ud over 10. klasse) Forældrene er marginaliseret fra arbejdsmarkedet Forældre lever ikke sammen længere Socialforskningsinstituttet

Socialforskningsinstituttet Datakilder & opnåelse Interview med de anbragte børns forældre (mødre) – 57 pct. Postspørgeskema til kommunale sagsbehandlere - 86 pct. Postspørgeskema til anbringelsesstederne - 83 pct. Socialforskningsinstituttet

Socialforskningsinstituttet Foredraget i dag En karakteristik af forældrenes situation En karakteristik af børnenes situation En karakteristik af sagsbehandlingen Socialforskningsinstituttet

Barnets påvirkninger iflg. Bronfenbrenner Mikrosystemet: Det direkte samspil med andre: forældre, familie i.ø., kammerater, pædagoger, lærere m.v. Mesosystemet: Samspillet mellem de personer, som barnet direkte selv har kontakt med, fx forældres samspil med slægten, med skolen osv. Exosystemet: De nære omgivelser, lokalmiljøets udformning og serviceforsyning, institutioner m.v. Makrosystemet: Bredere samfundsmæssige forhold, der har indvirkning på familien og dens liv, fx graden af ulighed og social eksklusion mv. Socialforskningsinstituttet

Socialforskningsinstituttet Demografi I Over halvdelen af graviditeterne var ikke planlagt Godt en fjerdedel fødte første barn i teenageårene 14 pct. af børnene kommer fra kernefamilier - 33 pct. fra sammenbragte familier 52 pct. kommer fra hjem med eneforsørgere (mest enlige mødre) Socialforskningsinstituttet

Socialforskningsinstituttet Demografi II En mindre gruppe har familiemæssigt turbulente liv. Barnet har levet i mindst tre forskellige familie-konstellationer, og/eller barnet har boet mere end fire forskellige steder Stor sandsynlighed for, at barnet helt mister kontakten med den forælder, der er flyttet fra hjemmet Socialforskningsinstituttet

Demografiske faktorer Socialforskningsinstituttet

Socialforskningsinstituttet Sociale forhold Halvdelen af de anbragte børns forældre har højst 9. klasse. Ca. hver femte er gået ud af 7. eller 8. klasse Under en tredjedel af de anbragte børns forældre har en erhvervsuddannelse Dvs. at syv ud af ti har ikke uddannelse ud over folkeskolen Tre ud af fire forældre har ikke tilknytning til arbejds-markedet Godt en fjerdedel er reelt udstødt som førtidspensionister eller langtidsledige Socialforskningsinstituttet

Socialforskningsinstituttet Sociale forhold Socialforskningsinstituttet

Forældrene var selv anbragt som børn 44 pct. af de anbragte børn har mindst en forælder, der selv har været anbragt uden for hjemmet under barndommen Ca. 5-7 pct. af en fødselsårgang vil opleve at blive anbragt uden for hjemmet, flere drenge end piger Socialforskningsinstituttet

Socialforskningsinstituttet Helbred 44 pct. af forældrene har en langvarig sygdom/handicap Hyppigst forekommende er psykiatriske lidelser For over en fjerdedel påvirker sygdommen altid eller ofte dagligdagen med barnet 21 pct. til læge inden for det seneste år for fx angst/dårlige nerver, depression, træthed, søvnproblemer eller følelse af ikke at kunne klare dagligdagens problemer Socialforskningsinstituttet

Helbredsmæssige problemer Socialforskningsinstituttet

Alvorlige sociale problemer 44 pct. har/har haft et stort forbrug af alkohol, hash, narkotika eller angstdæmpende/bero­ligende medicin For en tredjedel påvirker det store forbrug altid eller ofte deres hverdag med barnet (15 pct. af alle de anbragte) Misbrug årsag til samlivsophør for dobbelt så mange (45 pct.) forældre til anbragte børn som forældre til jævnaldrende Hos 40 pct. var vold medvirkende årsag til samlivsophør Hos 10 pct. var kriminalitet medvirkende årsag Socialforskningsinstituttet

Tunge sociale problemer Socialforskningsinstituttet

Fysisk og psykisk helbred 28 pct. af anbragte børn har diagnose på en langvarig sygdom/handicap. Markant overhyppighed hvad angår psykisk udviklingshæmning, hyperaktive tilstande (DAMP/ADHD) og børnepsykiatriske lidelser. 53 pct. har en samlet problembelastning af en sådan grad, at det falder uden for normalområdet (adfærds-vanskeligheder, emotionelle/mere indadvendte psykiske problemer, hyperaktivitet og problemer i kammeratskabsrelationer). Socialforskningsinstituttet

Socialforskningsinstituttet Barnets helbred Socialforskningsinstituttet

Socialforskningsinstituttet Skolegang 45 pct. er allerede bagud som 7-8-årige ift. normalt skoleforløb de klarer sig dårligere i de små klassers fag, de har flere problemer i begyndelsen af skoletiden de modtager flere støtteforanstaltninger til afhjælpning af problemerne, de skilles hyppigere ud til specialundervisning (24 pct.) 23 pct. forventes ikke at kunne gennemføre et normalt skoleforløb Socialforskningsinstituttet

Socialforskningsinstituttet Skolegang Socialforskningsinstituttet

Indikatorer på risici – forældre Hører til restgruppen og har ikke erhvervsuddannelse Er marginaliserede på arbejdsmarkedet Har en psykiatrisk diagnose Har/har haft et misbrug Har selv været anbragt uden for hjemmet som barn Socialforskningsinstituttet

Belastningsgrad - forældre mild belastning = 0-1 indikator middel belastning = 2-3 indikatorer svær belastning = 4-5 indikatorer Socialforskningsinstituttet

Risikoindikatorer – børn barnet har diagnose på en alvorligere sygdom eller et handicap Barnet er bagud i skolen Barnet ligger udenfor normalområdet på den samlede SDQ-skala Barnet dyrker ikke fritidsinteresser Socialforskningsinstituttet

Belastningsgrad – børn Mild belastning = Hvis børnene ikke er kende- tegnet af nogen indikatorer Middel belastning = kendetegnet ved 1-2 indikatorer Svær belastning = 3-4 indikatorer Socialforskningsinstituttet

Dobbelte belastninger Socialforskningsinstituttet

Socialpolitiske perspektiver – børnene Behov for særlig indsats: psykiatrisk/psykologisk og medicinsk skole- og indlæringsmæssigt etablering af netværk fritidsaktiviteter Socialforskningsinstituttet

Socialforskningsinstituttet Sagsbehandling I 1/3 af sagerne er der ikke foretaget en undersøgelse jf. § 38 eller § 39. 9 ud af 10 sager har en handleplan 1/3 af anbringelsesstederne har ikke modtaget plan for barnets anbringelse 1/5 har en plan, der vurderes som et godt arbejdsredskab Socialforskningsinstituttet

Socialforskningsinstituttet Tidlige indgreb Over halvdelen af sagerne startet under morens graviditet, eller før barnet var 1 år. Eksisterende klientskab i forvaltningen har givet anledning til tidlig opmærksomhed En fjerdedel blev anbragt, da de var 0 eller 1 år gamle. Yderligere godt en femtedel bliver anbragt som 2-3-årige I langt de fleste familier er grebet ind med foranstaltninger forud for anbringelsen En fjerdel blev anbragt med tvang Socialforskningsinstituttet

Socialforskningsinstituttet Anbringelsesårsager Udvalgte begrundelser for anbringelsen knyttet til barnet Socialforskningsinstituttet

Socialforskningsinstituttet Anbringelsesårsager Udvalgte begrundelser for anbringelsen knyttet til forældrene Socialforskningsinstituttet

Anbringelsernes stabilitet Der har været truffet én anbringelsesbeslutning for godt 7 ud af 10 børn. Knap 3 ud af 10 børn har været anbragt flere gange. Knapt 1 ud af 10 børn er ”svingdørsbørn” m. tre eller flere anbringelsesbeslutninger Godt halvdelen har kun været placeret ét sted. Ca. en tredjedel har været placeret to steder, og 14 pct. har været på tre eller flere anbringelsessteder. Socialforskningsinstituttet

7-8-åriges seneste anbringelsessted. Procent Socialforskningsinstituttet

Socialforskningsinstituttet Selve anbringelsen Første anbringelsessted er for 44 pct. døgninstitution og for 47 pct. familiepleje 4 pct. anbringes i familiepleje hos slægten som første sted, og 2 pct. på et socialpædagogisk opholdssted For over 9 ud af 10 børn forventer forvaltningen, at de skal være anbragt i flere år endnu eller gennem hele barndommen, til de fylder 18 år 38 pct. placeres også på deres andet anbringelsessted under institutionslignende former Socialforskningsinstituttet

Etniske minoritetsbørn I en fjerdedel af familierne udgør sproget til dels eller i høj grad en barriere for samarbejde med forvaltningen På alle anbringelsessteder tales der dansk med børnene 6 ud af 10 anbringelsessteder gør ikke noget for, at barnet kan vedligeholde sit modersmål Godt halvdelen af minoritetsbørnene kan uden problemer tale med deres forældre (resten uvante med at tale deres modersmål; har aldrig fået mulighed for at tilegne sig sproget) For over 10 pct. af børnene ved forvaltningerne ikke, om de kan kommunikere med forældrene Socialforskningsinstituttet

Socialpolitiske perspektiver på sagsbehandlingen I Forberedelse og styring af anbringelsesforløbet skal styrkes Behov for udvikling af nye foranstaltninger, ydelser og leverandører, bl.a. døgntilbud i nærmiljøet under familielignende former med langt tidsperspektiv Mindske turbulensen i anbringelsesforløb Opmærksomhed på det tværgående samarbejde Styrke behandlingen af sager med etniske minoritetsfamilier Socialforskningsinstituttet