Transportplanlægning og Ruteoptimering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Advertisements

OEE Når man arbejder med OEE målinger ser man på den enkelte maskines effektivitet og laver dernæst en analyse, så man let og overskueligt kan se hvad.
Social dumping rapporten og Finanslovsaftalen for 2013.
Trin 1: Fællesmøder og høringsrunder Vigtigheden af at etablere mødet, for det finder ikke sted af sig selv. Vi tror vi ved hvad hinanden går og laver,
1 Problemkompleksitet 2 Problemers kompleksitet En ineffektiv algoritme: køretiden vokser eksponentielt med input- størrelsen Et problem, der ikke kan.
Værdistrømsanalyser.
FTK Wing Reserve FTK WRES Præsentation.
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
Økologiske rygsække, LCA, og MIPS Et spørgsmål om perspektiv
Realtidsstyring af spildevandssystemer “Smart software solutions”
Business case - Gevinstoverblik PPM Eksempel
Helt ren, på en helt ny måde !
Rådgiverseminar Schneider Electric Danmark A/S 1 Den globale specialist i energiovervågning video – inspiration - produkter.
Energimærkning af bygninger i Danmark
Strategiplanen er fundament og retning.
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
Transport Transport  Morten, Johan og Mikkels undersøgelse:  Vi ville finde ud af, hvor mange der kører, cykler eller går i skole. Vi vil lave en film.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
Resource Central Microsoft Outlook® booking løsning
Tele- og dataudbud 6 kommuner i Midt- og Vestjylland
28/10-3/11, 2003 ROB-EX Gantt Optimizer kursus ROB-EX Gantt Optimizer - kursus -
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
15.1 Den lineære metode Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du.
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Produktionsløsninger
Krav til funktionalitet i fremtidens flådestyringssystem
Projektleder Martin Dam Wied Gate 21
Simpel rente, sammensat rente, annuitet
Konceptualisering af forretningsmodellen
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
FIA FLAG. National flag bruges som Startflag Starten går når flaget begynder en opadgående bevægelse.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Optimal genindsættelse af aflyste tog linier Julie J. Groth.
Energibesparelse Energibesparelse og levetids optimering
Den Regionale LEAN Enhed
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Logistics Planner (RLP)
Den Regionale LEAN Enhed
Behovsstyret Persontransport (Handicapkørsel)
Strategisk investering & finansiering 2011
Model til fremkommelighedsprognose på veje
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Erfaringer med Offentligt Privat Partnerskab Mia Bastrup Digital Chef Koldingbibliotekerne.
Kortlægning af maskinpark Identifikation af reservedele
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Byggeri og Teknik Automatisk styringsteknik - er teknologien klar til praksis? Landskonsulent Kjeld Vodder Nielsen.
1 Ruteplanlægning hos en forsyningsvirksomhed - Besøg hos kunder.
Moderniseringsplaner Østerhøj. Der er opstillet tre resultatmål for projektet: At udarbejde fælles mål og visioner for skolernes fysiske rum Med afsæt.
Algoritmer Gerth Stølting Brodal Institut for Datalogi Aarhus Universitet MasterClass i Matematik, 10. april 2014, Aarhus Universitet.
ALTERNATIVE BRÆNDSLER OG KØRETØJER NATUR GAS Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
CASE V: Økonomiske gevinster ved elektronisk fakturering og fjernsupport v/ Heidi Løje og Anette Bank Knudsen NaviCom A/S Mandag den 28. april 2008.
Introduktion til BeREAL BeREAL – baggrund  Stort fokus på bygningers energiforbrug, men … – Energiforbrug i nybyggeri er højere end forventet.
Uffes Udlejningsservice.  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Uffes Udlejningsservice Uffe Ellehammer.
Benefitmodel – togpassagerers tidsgevinster ved regularitetsforbedringer Dorte-Lene Bacher, Banedanmark Jane Ildensborg-Hansen, TetraPlan A/S.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
Projekt betalingsmodel Formålet med projektet: Projektet har til formål at etablere en betalingsmodel, der kan afløse de nuværende positive budgetreguleringer.
RISIKO OG FØLSOMHED MED STOKASTISK SIMULERING OVE LUND, SENIORKONSULENT SEGES, PLANTER OG MILJØ.
Bæredygtighed og produktionsoptimering :. Overordnet program:  Definition af bæredygtighed  Definition af besparelser  Gennemgang af matrix  Strukturering.
Projekt betalingsmodel Formålet med projektet: Projektet har til formål at etablere en betalingsmodel, der kan afløse de nuværende positive budgetreguleringer.
Dataopsamling i produktion til anvendelse for procesoptimeringer
TFV teorien Produktion som en transformation af input til output.
Trafikafvikling og kapacitet, dankap
Pressemøde Region Midtjylland
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale.
Transportplanlægning og Ruteoptimering
Præsentationens transcript:

Transportplanlægning og Ruteoptimering - Automatisk planlægning og flådeoptimering

Gevinsten Færre KM og CO2 udslip Mindre køretid Hurtigere planlægning Service kan øges 10 – 30 % besparelse er realistisk Ingen køb og drift af software Integreres med Synchronicer - Automatisk planlægning og flådeoptimering

Den bedste samlede plan for: Hvad går det ud på? Gør automatisk mange opgaver til færdige og optimale kørelister. Den bedste samlede plan for: Hvem skal køre/udføre hvilke opgaver? Hvilken rækkefølge skal opgaverne køres i? Planen vil respektere alle relevante faktorer: Arbejdstider Tidsfrister for levering/besøg Krav til køretøjer og special-udstyr Krav om særlige kompetencer - Automatisk planlægning og flådeoptimering

Hvem kan bruge det? - Automatisk planlægning og flådeoptimering

Opstilling af transportplan Beregning af en samlet optimeret transportplan, med færrest costs Hurtigste rejsetider mellem alle lokationer beregnes på basis af Krak vejnet. En indledende transportplan opstilles ved at fordele opgaverne på de tilgængelige ressourcer under hensyntagen til krav og begrænsninger (tidsvinduer, rejsetider, kvalifikationer etc.) Transportplanen forbedres systematisk ved at flytte opgaver mellem ressourcer, ændre rækkefølger og andre tiltag, under hensyntagen til krav og begrænsninger. Når planen ikke kan forbedres mere, er beregningen færdig. Den endelige transportplan er en beskrivelse af, hvilke opgaver hver ressource skal udføre og rækkefølgen for udførelsen af opgaverne (samt planlagt starttidspunkt). - Automatisk planlægning og flådeoptimering

Input til planen Adresser: Depoter Chaufførers start/stop Dropsteder Adresser skal være geokodede med X,Y Opgaver/drops: ID Adresse ID Tidsvindue Varighed Vægt/volumen Ressourcegruppe Kvalifikationer Ressourcer/biler: ID for ressourcen Start- og slutadresse Arbejdstid Max vægt/volumen Individuel startomk. Kvalifikationer - Automatisk planlægning og flådeoptimering

Output - Automatisk planlægning og flådeoptimering

Et eksempel 120 opgaver skal løses af 3 medarbejdere. Man bruger distrikter og manuel planlægning. Manuel planlægning Køretid 50,25 timer Opgavetid 242,50 timer Kørt afstand 3211 km Arbejdsdage 57 Eksemplet bygger på virkelige data fra Plantedirektoratet - Automatisk planlægning og flådeoptimering 8

Et eksempel Optimering af ruter indenfor de eksisterende distrikter. Manuel planlægning Ruteoptimering af distrikter Køretid 50,25 timer 43 timer Opgavetid 242,50 timer Kørt afstand 3211 km 2780 km Arbejdsdage 57 55 Her har man altså fastholdt eksisterende distrikter og udelukkende lavet en ruteoptimering inden for disse - Automatisk planlægning og flådeoptimering 9

Et eksempel Optimering uden hensyntagen til eksisterende distrikter. Nuv. situation Ruteoptimering af distrikter Flådeoptimering uden distrikter Køretid 50,25 timer 43 timer 33 timer Opgavetid 242,50 timer 242,50 Kørt afstand 3211 km 2780 km 2111 km Arbejdsdage 57 55 50 Her er så den ægte flådeoptimering, hvor alle opgaver og ressourcer optimeres på én gang. Læg specielt mærke til at opgaverne nu kan løses af 2 ressourcer, hvor der tidligere var brug for 3. - Automatisk planlægning og flådeoptimering 10

Spørgsmål - Automatisk planlægning og flådeoptimering

Planlægningsparametre Parameter Override Default TaskTimeWeight Droptid ja 1 WaitTimeWeight Ank. før tidsvindue åbner 2 TransportTimeWeight Køretid mellem drop 5 MaxNumberOfImprovementSteps Styrer beregninger 15 TimeWindowViolationPenaltyScale 0,5 TimeWindowViolationPenaltyExp 3 MinRelativeDiffBeforeFixedTimeWin MinRelativeDiffBeforeSequenceSwap MaxSwapSequenceLength UseConcurrentSequenceSwap True UseExtendedSequenceSwap False MaxNumberOfSequenceSwapSteps LogPlan® - Automatisk planlægning og flådeoptimering

LogPlan® - Automatisk planlægning og flådeoptimering Ressource parametre Parameter Beskrivelse StartCost Costen ved at starten ressourcen ScaleCost Skalerer alle cost parametre individuelt IgnoreFirstWait Ignorerer cost for ventetid før 1. opgave TravelTimeScale Hvis ressourcen kører hurtigere/langsommere DurationAdjustment Hvis ressourcen udfører drop hurtigere MaxWorkTime Max arbejdstid i rådighedsperiode ExcludeDriveToFirstTaskFromMaxWorkTime Udelader køretid fra startadr. til 1. opgave ExcludeDriveToLastTaskFromMaxWorkTime Udelader køretid fra sidste opgave til slutadr. IncludeFreeTimeInWaitCost Udelader ikke forbrugt arbejdstid fra costs LogPlan® - Automatisk planlægning og flådeoptimering

LogPlan® - Automatisk planlægning og flådeoptimering Opgave parametre Parameter Beskrivelse AllowExceedOfTimeWindow Hvis kun opgavestart skal være indenfor TW TravelTimeScale Skalerer køretid til opgaven LogPlan® - Automatisk planlægning og flådeoptimering

LogPlan® - Automatisk planlægning og flådeoptimering Kurér kørsel En ordre: Opsamling og en aflevering (evt. flere) Eksempler: Resource Tid A1 A2 B1 B2 C1 C2 Resource Tid A1 B1 A2 B2 C1 C2 Resource Tid A1 B1 A2 C1 C2 B2 LogPlan® - Automatisk planlægning og flådeoptimering