Readymades / genbrugskunst

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Energi- & Vandværkstedet
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Arbejdspladsudvikling
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Kommunikation / it.
Hvordan starte et projekt der sætter og Natur Teknik på dagsordenen i hverdagen i SFO´en En præsentation af Voel SFO.
?.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Engelbert H – og den sidste chance
Musik: Nightengale Serenade
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Notesbog Notesbogen er interaktiv.
Projektlederens rolle(r)
Relationer – børn og voksne
Karl Henrik Flyums model
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Mit første spil Extreme Racing. Som det første, da jeg havde fået ideen til at lave et bilspil, lavede jeg bilen Jeg startede med at lave en rød kasse.
Den anerkendende interviewform
Vejlederens kommunikation
- et forsøg på en analyse
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Fordomme om malerfaget.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Affald og genbrug.
I dag er det sidste skoledag - hurra, hurra, hurra!
Bygninger med signalværdi
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Med tegninger af Morten Grove OTS
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Velkommen til fagligt samspil
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
- og hvordan du undgår dem…
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Readymades / genbrugskunst Hvad er en skulptur og hvad er readymades? Udarbejdelse af skitser – hvorfor og hvordan skal de lavers. Idefase – brainstorm. Ideer til udarbejdelse af egene readymades. Præsentation af egene readymade skulpturer og udstilling på skolen.

Skulptur Når man kigger på en skulptur og gerne vil opleve og forstå den, skal man bruge alle sine sanser. En skulptur kan ses fra flere sider og dens bagside er lige så vigtig som dens forside. For at opleve skulpturen må man gå rundt om den og se den fra alle sider. Svend Wiig Hansen ” Mennesket ved havet” opført i 1995, den 9 meter høje skulptur står nord for Esbjerg ved Sædding strand.

Skulptur Hvilke materialer skulpturen er lavet af, har betydning for det indtryk man får af den. Er den lavet af sten, metal, ler, træ, glas eller andet materiale og hvilket udtryk giver det ? Er skulpturen ru, glat, blank eller mat og hvilket udtryk giver det ?

Skulptur Der er forskellige måder man kan forme en skulptur på. Moddelleret form, udhugget form og sammensat form. En skulptur kan hugges, fx i marmor. Når en skulptur hugges, former billedhuggeren ved at fjerne det over skydende materiale. Skulpturen kan også modelleres, fx i ler. Når en skulptur modelleres, former man ved at lægge materialet til . Elementer af forskellige eller ens materiale samles til en skulptur. Samlingerne kan være synlige eller skjulte. Det er denne form i skal arbejde med i jeres udformelse af readymades.

Hvad er Readymades / genbrugskunst Et Readymade er en brugsgenstand fra hverdagen, som ved at blive udvalgt til at være kunst og placeres i kunstneriske sammenhænge, fx. på et kunstmuseum, pludselig bliver kunst. Udtrykket ”readymade” blev første gang brugt i starten af det 20. århundrede. Marchel Duchamp var den første kunstner, der udstillede et readymade på et kunstmuseum. Mest berømt er ”Fontæne” fra 1917 – en pissoir kumme, som kunstneren havde lagt ned og signeret, for efterfølgende at erklære det for kunst.

Hvorfor udstillede Marcel Duchamp værket ”Fountain” ? Duchamp ville gerne gøre op med den opfattelse man havde af hvad kunst var, og hvordan det skulle laves. Kunstneren var på det tidspunkt en dygtigt håndværker, og en kunstner havde talent for at male, lave skulpturer osv. Dette gjorde readymades altså op med – brugsgenstande blev kunst. Brugsgenstandene blev taget ud af deres normale rolle, og den eneste grund til, at de pludselig blev kaldt kunst, var fordi at en kunstner havde udvalgt dem til at være det. På den måde stillede Marcel spørgsmålstegn ved kunstens mening i det hele taget – bare fordi en genstand er udvalgt og placeret på et museum, er det så kunst ? Idéen var at få os til at tænke over hvad kunst egentlig er, og det lykkedes i høj grad. Opgave: Gå sammen to og to – snak om hvad i synes kunst er – skriv 5 stikord ned til jeres opfattelse af kunst. Synes I at en helt almindelig hverdagsting kan blive til kunst? Begrund jeres svar . Tid 5 min

Inspiration til udarbejdelse af egen readymade skulptur

Inspiration til udarbejdelse af egen readymade skulptur

Inspiration til udarbejdelse af egen readymade skulptur

Inspiration til udarbejdelse af egen readymade skulptur

Hvordan skal jeres readymades laves? I må arbejde sammen i grupper af to, hvis man har lyst må man også arbejde alene. Idefasen - tegn skitser af jeres ideer(kun fantasien sætter grænser). Vi har i alt 8 billedkunsttimer til at arbejde med readymades – husk at beregne tiden i jeres valg af ideer. xdag d. x/x er vores sidste gang sammen, i disse to lektioner fremlægger i jeres færdige readymades og vi udstiller de færdige kunstværker på skolen. Opgave: gå sammen to og to og snak om de ideer i har til en readymadeskulptur. I må bruge ipad, til at søge på nettet ,for at hente inspiration. Tid 15 min

Idéfasen – tegning af skitser I skal minimum tegne 2 skitser hver. Dine to skitser skal limes på sort karton, og bruges til jeres fremlæggelse. Hvad er en skitse og hvorfor er det vigtigt at tegne skitser ? Til sidst I forløbet skal I fremlægge jeres skitser og readymadeskulpturer for hinanden. I skal fortælle om jeres ide? Hvad blev I inspireret af? Hvilke materialer har I brugt? Hvilke teknikker har I brugt i udarbejdelsen af skulpturen? Stemmer den færdige readymadeskulptur overens med de forestillinger i havde i starten ?

Har du svært ved at finde på en ide – så kan du få hjælp af fantasimaskinen Menneske pattedyr insekt fugl fisk ting plante maskine menneske Ting

Lektier til næste gang Indsaml readymades og genbrugsmaterialer hjemmefra eller fra genbrugsshops, som understøtter din udvalgte tegnede ide.