Nåede vi målet?. 1007 podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Præsentation af materialer på personalemøde
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
På vej mod det pædagogiske udviklingscenter Bjerringbro Jørgen Schirmer Nielsen På vej mod det pædagogiske udviklingscenter.
Bevidst undervisning i billeder
SKOLEBIBLIOTEKET PÅ NETTET Udarbejdet af Jette Hansen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Borgernes barrierer for brug af IT
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Undervisning med Storyjumper
Arbejde med video- og audiofiler i undervisningen • Et uformelt forsøg i en 2009 klasse med SA, Ma og Me i studieretningen. • Mange af lærerere eksperimenterede.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Skolebibliotekets Dag, 1. september 2009 CFU. Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne Mål:  At læse en bog.  At lære.
 Bibliotekets samling mister betydning: › Flere har råd til selv at købe bøger › Udlånet af bøger falder fortsat › Børn bruger biblioteket betydeligt.
AVU-kopier: Levende læring med film og tv Film i undervisningen Ressourcer og barrierer KUA 27/
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Støttet af • Projektet set fra CFU – mål og rammer • Projektet set fra skolens side • Best practice eksempler • Nåede vi målet –formidling.
Elevernes digitale dannelse
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Videndeling og ledelse
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
BIBLIOTEKET LIGE VED HÅNDEN 8. December Hotel Scandic Kongens Ege, Randers Afsluttende temadag.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
IT i undervisningen.
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
SkoleIntra og klimaforandringerne - om hvordan forskellige værktøjer fra ElevIntra inddrages i undervisningen Jacob Kjær Hansen Lærer og pæd. IT vejleder.
Lærermiddelkultur(er)?
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Præsentation af materialer på personalemøde
Kommunikation mellem fysioterapeuten og patienten.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Computeren kan bruges til:
Pædagogisk Center på Randersgades Skole
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
3.A Dansk: Os fra Blomsterkvarteret EM
Skolebiblioteket Materialer Undervisning Informationer Oplevelser Viden Kultur Vejledning mv.
SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane - nogle forholdsvis almindelige betragtninger om drift, implementering.
Web didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Faghæfte 48 og historie. Foredrag ved Jørgen Mogensen
Du er altid velkommen på dit skolebibliotek Forbudt- kom igen senere, her er undervisning Stille, der er undervisning, så vis hensyn. Velkommen- du kan.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Præsentationens transcript:

Nåede vi målet?

1007 podcasts

Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set må svaret være nej, idet kun 10% giver udtryk herfor. – b. Mere nuanceret bliver billedet, når vi kigger på kønsfordeling – hele 67% af de der har sagt ja, er drenge.

• I perioden har 25% læst flere bøger – af disse er 60% drenge, men vi ved ikke, om eleverne har læst flere bøger, fordi læreren bad dem om det. • Kun 2% af eleverne har podcast anmeldelser liggende på deres iPod – og her tegner pigerne sig for 100%.

• En tredjedel synes, at alle skulle have mulighed for at lave podcast boganmeldelser – her er der ingen kønsforskelle. • 38% mener, at det vil være en god idé, at der på skolebiblioteket fandtes en pc med elevproducerede boganmeldelser – 57% af disse er piger.

Evaluering fra de deltagende skolebibliotekarer • Specialklasse: Elevudtalelse: ”Vi har aldrig læst en hel bog før”. Eleverne har været meget begejstrede. • Drengene har været rimelig interesseret i det. I specialklassen har drengene læst mere. • Drenge læser af pligt. De, der har lyst til at læse, gør det alligevel • Umiddelbart har drengene ikke læst flere bøger, men det har været sjovere at fremlægge en bog på denne her måde. • Vi har ikke kunnet spore nogen klare tegn på, at drengegruppen har fået øget læselyst.

Ser du podcast som et brugbart medie for skolebiblioteket? I hvilke sammenhænge? • Begge skolebibliotekarer mener afgjort, at dette redskab hører hjemme i skolebiblioteksregi. • Klart brugbart som reklamesøjle, kommunikation.Sammenhænge – boganmeldelser, lejrskole, fremlæggelser. • Ja, bestemt. • Selvfølgelig skal skolebiblioteket det • Boganmeldelser, dokumentation f.eks. af eksperimenter, men formatet kunne godt være f.eks fuld video. Eller evt. til dokumentation af undervisning.

Forankring af projektet i skolebibliotekets dagligdag • Podcast indgår på linje med de andre medier, skolebiblioteket håndterer • Forfatterpræsentationer. Vidensdeling. Anmeldelser af nye bøger. Reklame for aktiviteter. • Fremtid: Arbejde med udtryksmåden - At udtrykke sig med levende billeder. Sæt sedler i bøgerne: " Denne bog er podcastet af... • Det kan blive et værktøj som andre værktøjer, når en bog skal anmeldes. Opdyrke kritisk sans både i forhold til indhold og teknik

Podcasting pc og Mac • SmartPod – med Smartpod er det nu også nemt på pc… SmartPod • CFU tilbyder som RTC hjælp og serverplads til skoler, der vælger Mac… • SkoleKom tilbyder gratis hjemmeside og podcast tjeneste….

Kom igang med lydpodcast • Nyt udstyr i distributionssamlingen – usb- mikrofoner

Idéer til podcast i de enkelte fag: • På fx. kan du købe en lærervejledning til Podcast – kan også lånes på CFU.

Udviklingspuljen 2009 • Det digitale penalhus - projekter der understøtter it-udviklingen i skolebiblioteket og sætter fokus på skolebibliotekets rolle som vejledende og understøttende funktion i forhold til implementeringen af ”Fælles Mål 2009”. • Temaer kan bl.a. være de nye trinmål med udgangspunkt i det digitale dannelsesbegreb og forskellige digitale udtryksformer samlet i begrebet multimodale udtryk.

Tilmeld dig nyhedsbrevet