Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skolebibliotekets Dag, 1. september 2009 CFU. Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne Mål:  At læse en bog.  At lære.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skolebibliotekets Dag, 1. september 2009 CFU. Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne Mål:  At læse en bog.  At lære."— Præsentationens transcript:

1 Skolebibliotekets Dag, 1. september 2009 CFU

2 Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne Mål:  At læse en bog.  At lære at udarbejde en anmeldelse.  At kunne arbejde i en kommunikativ genre, hvor hovedformålet er at skabe interesse for boglæsning såvel i processen som i produktet.

3 Podcast din læselyst – Hvordan får vi børn til at læse? – Blive ved med at læse?  Hvad skaber en lystlæser? Hvad skaber en lystlæser?  Selv at formidle litteratur til kammerater og få bogtips af kammerater.  At have forældre der aktivt formidler litteratur  At have oplevet imødekommende (skole)bibliotekarer, som har en viden børnene gerne vil have (kendskab til bøger), og som har behandlet dem med respekt.  At have haft lærere, der iværksatte forskellige initiativer med læsning  At have deltaget i en læsefremmende kampagne.

4 Podcast din læselyst – Hvordan skabes en lystlæser? Skabe bevidsthed hos eleverne – hvad er det godt for? At læse:  “Du skal anbefale andre børn at læse, det skal du skrive i undersøgelsen. Man bliver også bedre til at stave ved at læse – det er godt at kunne, når man selv skriver, og man lærer mange nye ord og bliver god til at formulere sig, man lærer, hvordan man kan skabe forskellige stemninger, man bliver god til at danne sig forskellige billeder i hovedet.. Man bliver god til en masse ting.”

5 Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne  Fra indtryk til udtryk. Den danskfaglige disciplin er ”boganmeldelse”. Hvad karakteriserer denne genre?

6 Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne En traditionel boganmeldelse KAN bestå af flere faglige elementer:  om bogen (faktiske oplysninger)  forlag  År  For - og bagside  bogens indhold  genre  resume  personer  Miljø  Tid  tema  budskabet i teksten  sammenligning  andre af samme emne/forfatter med begrundelse  vurdering (egen mening)  mening om indholdet  hvem vil du anbefale bogen til?

7 Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne Kommunikationssituationen: afsender - modtagerforhold Hvorfor anmelde overhovedet –?  iscenesætte sig selv?  viderebringe en læseerfaring?  viderebringe en læsebegejstring?  løse en skoleopgave  lære noget danskfagligt  gøre læreren glad  få god karakter  ----- Nogle (professionelle) anmeldere vil kun anmelde de bøger som vedkommende synes er gode (lystlæsere).

8 Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne Formen/mediet: Rapport, essay, tegneserie, dramatisering, læseteater, fortælling, foredrag, artikel, plakat, brev, PowerPoint, Youtube, mobiltelefonen, blog, elev/forældreintra, facebook, Podcast …. Hvad karakteriserer netop den form som er valgt? Hvordan kan den spille sammen med og understøtte indholdet? http://www.peterlars.dk/podcast/

9 Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne  Fra indtryk til udtryk. Den mediefaglige disciplin er ”podcast”. Hvad karakteriserer denne udtryksform? Hvordan kvalificeres sammenhængen mellem form og indhold?

10 Elevens mediefaglighed (brugerorienteret) : TV – radio – video – film computer – spil – internet – chat - programmer mobiltelefon – podcast – m.m. Lærerens mediefaglighed (fagligt orienteret): Didaktisk kompetence Erfaringer med medier og undervisning Podcast din læselyst - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne

11 Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne Multimedier  dialogdialog Elevfaglighed Lærerfaglighed dialog

12 Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne  Hvordan arbejder vi videre?  Hvad ved vi nu – hvilke erfaringer har vi gjort os?  Hvilke erfaringer kan vi bruge i det videre arbejde?  Hvor kan vi hente inspiration til det kommende arbejde? Hvad skaber en lystlæser?

13 Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne  Den gode (skole)bibliotekar: den person som lytter til dem (eleverne), og som har en stor viden om bøger, bl.a. i kraft af, at de har læst dem selv.  Børnene ønsker og søger kontakt med og dialog om fagligt input og modspil fra en ekspert på det område, som de brænder for, nemlig en (skole)bibliotekar, der vel at mærke selv er lystlæser.  Ved at involvere og kombinere faktorer der relaterer til skole, familie, fagpersoner og kompetenceudvikling skabes lystlæsere.

14 Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne  HVAD GØR VI SÅ NU??  Lave anmelderkampagner på biblioteket (i forskellige medier/genrer)  Eksperimentere med modtager – afsenderforhold  Anmelde forskellige genrer i forskellige medier  Quiz med præmier – det er sejt at vide noget der står i bøger  Elevproducerede multimedieanmeldelser der ”kører” på biblioteket.  Læseprofil: Mine læsevaner, hvad læser du lige nu? Den bedste bog du har læst? Den første bog? En bog du gerne vil læse? Den dårligste bog? M.m.  Interview med voksne/børn på skolen/hjemme/i lokalsamfundet om læsevaner /læseprofiler.  Inspirere hinanden - LÆSEKLUBBER  Blive inspireret af de professionelle anmeldere.  ----------

15 Podcast din læselyst – Hvordan anmelder de andre?  Troldspejlet : http://www.dr.dk/dr1/troldspejlethttp://www.dr.dk/dr1/troldspejlet  Premiere: http://www.dr.dk/DR2/premierehttp://www.dr.dk/DR2/premiere  Youtube : http://www.youtube.com/watch?v=c5PSdBWvx8shttp://www.youtube.com/watch?v=c5PSdBWvx8s – Dangerous books for boys http://www.youtube.com/watch?v=gd_v8VZWeHwhttp://www.youtube.com/watch?v=gd_v8VZWeHw - Dødsgudens løgne http://www.youtube.com/watch?v=HZEmxby8g8Ahttp://www.youtube.com/watch?v=HZEmxby8g8A – Radiserne Http://www.youtube.com/watch?v=ojmJtUzEOVMHttp://www.youtube.com/watch?v=ojmJtUzEOVM – Harry Potter og halvblodsprinsen Http://www.youtube.com/watch?v=E7OQIbIuz2QHttp://www.youtube.com/watch?v=E7OQIbIuz2Q – Momo http://www.youtube.com/watch?v=2DURu1Z-cmkhttp://www.youtube.com/watch?v=2DURu1Z-cmk – Slam, Nick Hornby http://www.youtube.com/watch?v=iPfIhIvf4lw&feature=relatedhttp://www.youtube.com/watch?v=iPfIhIvf4lw&feature=related – Slam, Nick Hornby

16 Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne Alle podcasts kan ses her Podcast din LæselystPodcast din Læselyst Video-podcasts  Brædder til Draculas kiste Brædder til Draculas kisteBrædder til Draculas kiste  Body Effex Body EffexBody Effex  Dødens maske Dødens maskeDødens maske Podcasts lavet i Garageband  Rock’n’roll forever  http://podcasting.cfu.dk/groups/pdl/weblog/c75e4/Rock'n'roll_forever.html http://podcasting.cfu.dk/groups/pdl/weblog/c75e4/Rock'n'roll_forever.html  Charlie og chokoladefabrikken Search ResultsSearch Results


Download ppt "Skolebibliotekets Dag, 1. september 2009 CFU. Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne Mål:  At læse en bog.  At lære."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google