Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen www.gjersing.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
oplevelse Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel ≈ sansning,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Den 16.august 2010 Regionsgården
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
I dag er temaet Visualisering
Og hvordan man håndterer den.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Er mit barn klar til skolestart ?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
TERM modellen Introduktion til øvelse
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Præstationsangst!.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Psykoedukation til patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Støvring den 11. september 2007
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Metha Jensen Depression Pårørendeseminar Aulum fritidscenter.
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Børn og voksnes rettigheder.
Stress En folkesygdom?.
Kræft og seksualitet Sanne Juel Otbo
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Unipolar depression – Patienter og pårørende 4 og 5
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Badmintonsportens hjælpetrænerkursus 1
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen www.gjersing.dk www.charlottejensen.dk susannegjersing@mail.dk charlotte@charlottejensen.dk Copyright

Børns udvikling… … i forhold til tænkning & smerter < 2 år: Sanse- og bevægelseskontakt med omverden. Kan ikke sætte ord eller sted på smerten. 2-7 år: Særdeles konkret tænkende – tager ord for pålydende (det giver fx ikke mening at tale om brændende/isnende smerte). Undgå abstrakte forklaringer, når du taler med barnet om smerterne/sygdommen. Tager i høj grad udgangspunkt i ”sig selv”. Fx opfatte smerte som en straf for noget, de har gjort (magisk tænkning). Har brug for at de voksne ”sætter rammerne” – kan endnu ikke tænke logisk og i konsekvenser.

Børns udvikling… … i forhold til tænkning & smerter 7-11 år: Konkret og logisk tænkende – dvs. kan fx forstå sammenhængen mellem deres aktiviteter og smerterne. Kan endnu ikke sætte sig ud over egen situation – fx ”prøv at forestille dig en situation, hvor du ikke havde ondt – jamen jeg har ondt” Får en mere sammenhængende forståelse af, hvordan kroppen fungerer. >11 år: Kan tænke abstrakt og hypotetisk – dvs. kan forestille sig ting, sætte sig ud over nuet og sin egen situation. Reflekterer over (u)retfærdighed, skæbnen – fx hvorfor er det lige mig, der er syg?

Redskaber til… … at tale med børn om smerter Smerte-ansigter

Redskaber til… … at tale med børn om smerter Smerte-termometer

Psykens indvirkning … … på smerteoplevelsen Hvad forstærker smerteoplevelsen: Angst og utryghed hos barnet (ikke at vide, hvad der foregår) Hjælpeløshed (og føle at det ikke kan gøre noget selv) Negative tanker (jeg får det aldrig bedre; det er min skyld det hele) Problemer i familien/andre psykiske belastninger for barnet Angst, stress og utryghed hos forældrene

Redskaber til håndtering … … af smerteoplevelsen Hvad mindsker smerteoplevelsen: Barnet tåler bedre smerter, hvis det har en oplevelse af, at forældrene er der og er parate til at trøste, holde om og rumme barnet. Spædbørn og små børn: Berøring, at stryge det blidt på kroppen, tale kærligt til det, har en betydelig smertedæmpende virkning. Større børn: Forklaring på smerten & afledning virker smertedæmpende. Afledning: Lege, spille, få læst højt af en god bog, se fjernsyn/film, snakke med kæledyr, tegne, høre musik, skrive. Afspænding og visualisering.

Visualisering… … hvad er det for noget? Tager afsæt i, at vi kan ”tænke” i billeder og i sanser Visualisering kan ske spontant eller ”med vilje” Når vi forestiller os noget mentalt påvirkes vores krop Dvs. guidning i bestemte billeder kan have positiv indflydelse på psykisk og kropsligt velbefindende

Visualisering… … hvad har det indvirkning på? Har generelt positiv indvirkning på kroppen, helbredet og det psykiske velbefindende. Hos børn er det fundet, at det kan øge antallet af antistoffer i spyttet (beskytte mod luftvejsinfektioner). Desuden har visualisering, der øger barnets oplevelse af kontrol over sine symptomer, en lindrende virkning. Hos voksne ses, at det styrker immunforsvaret, lindrer smerter og ubehag ved sygdom og ved medicinske behandlinger, modvirker den negative effekt af stress.

Hvordan hjælper du dit barn … … med visualiseringen? De fysiske rammer Afsæt god tid. Hav et uforstyrret rum (sluk telefonen). Sørg for at ligge eller sidde så behageligt som muligt og have det tilpas varmt. Understøt dit barns motivation Fx ved at lytte til øvelserne sammen. Undgå at presse barnet; appeller i stedet til barnets nysgerrighed. Respekter dit barns måde at visualisere på Fx i forhold til hvilke sanser der aktiveres hos dit barn.

Hvordan hjælper du dit barn … … med visualiseringen? Vær åben for det der sker: Lad være med at anstrenge dig for meget – lad tingene ske af sig selv, vær nysgerrig og åben. Start med en afspændingsøvelse: Start med en guidet visualisering – lån/køb cd. Inviter barnet til at tale om oplevelsen: Evt. ved at du fortæller lidt om din egen oplevelse af visualiseringen. Respekter, hvis barnet vil beholde oplevelsen for sig selv. Du kan evt. foreslå barnet at tegne oplevelsen.

Litteratur Bobby Zachariae: Visualisering for børn I. Afspænding og redskaber til håndtering og lindring af sygdom, smerter og ubehag (CD + teksthæfte). www.gbf.dk /www.fnug.dk: 1) M. Thastum: Smerteoplevelse og -mestring 2) Jens Dørup: Smerter ved børneleddegigt 3) Kristian Jensen: Overdøv smerten Carsten Vagn-Hansen: Når det gør rigtig ondt. Dennis C. Turk & Frits Winter: Smertehåndtering.