Inklusion – et fælles anliggende Daugaard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Talehørelæreren - og konsultativt arbejde
Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Folkeskole-reformen August 2014.
Fra integration til inklusion
Lærerprofessionen.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Fusion Forandringer, følelser – og fremtid
Mad, Måltider og Pædagogik
Velkommen til pædagogisk dag!
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Den inkluderende skole
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Lærerprofessionen.
Pædagogfagets kernefaglighed
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
”There is a crack in everything, that´s how the light gets in”
Om forældre som rollemodeller
Konsultative praksisformer i PPR
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Inklusion og inkluderende processer
Inklusion – en fælles opgave Maglehøjskolen
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Pædagogens univers.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Inklusion – også et forældreanliggende
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Den pædagogiske læreplan
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Inklusion – et fælles anliggende Daugaard 11.6.2012 Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk Minds Alt er del af noget større Vi er i kraft af hinanden Samspillets betydning Det fælles ansvar At blive set som det, man (ønsker) at blive set som Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

Inklusion - og udviklende samværsformer Om at møde det ”fremmede”, det ”uønskede” - hvordan får vi det bedste frem i hinanden? Hvilken slags institution og skole – og hvilket fællesskab – ønsker vi? Inklusion og eksklusion: komplementære begreber – hvor er grænsen? Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

Fællesskab og inklusion – mere end tilpasning Fysisk tilstedeværelse Interaktion Gensidig berigelse Forskellighed som en berigelse og en læringsbetingelse Fokus på udviklings- og læringsmiljøer > end på inklusion af enkelte individer Inklusion: den store satsning – og den begrænsede succes Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

Nogle tendenser i tiden Udviklingen fra 2001-08 (KL) 40 % flere specialundervisningselever Udgiften til specialundervisningen er steget med 60% Specialundervisningen dækker 20% af alle folkeskolens ressourcer (– sidste: 29%!) Et stigende antal børn og unge får ikke uddannelse Diagnoser i vækst Øget medicinering Læringsudbyttet for mange elever er lavt (-> 15%) Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk Udgiftsudvikling Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

Kultur: - tendenser i tiden I dag: fokus på individets udvikling Nedsmeltning af traditionelle fællesskaber (Ekeland, 2007) ”Jeg” kommer i centrum, ikke ”vi” Kortere afstand mellem succes og fiasko Risikoen for oplevelse af personlig fiasko Tvivl og afmagt som ekskluderende faktorer Påfaldende anderledeshed medfører undersøgelse, henvisning m.v Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk Samtidig: Al læring, udvikling og bevægelse finder sted i samvær med andre At lykkes, også som individ, er et fælles anliggende At være – eller ikke at være – en del af et fællesskab: - Det er det afgørende spørgsmål! Hvordan undgår vi “tålt ophold”? – i et X-felt mellem fag, kultur, politik og økonomi? Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

At være en del af et fællesskab – eller ej… Hvornår er man ikke længere i stand til at være en del af et fællesskab? Når adfærden er for udsædvanlig Når adfærden er for uacceptabel Hvem afgør dette? Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

Den dominerende diskurs blandt... Professionelle Forældre Børnene Inklusion er ikke alene et pædagogisk anliggende! Inklusion handler om udvikling og om styrkelse af det almindelige område Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

Forældre som ressource…. Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

Etablering af fællesskaber, der rækker ud over institution og skole Fire afgørende spørgsmål: - Hvor langt rækker ansvaret? - Hvad er det dominerende syn på børn i vanskeligheder? - Har vi kendskab og beredskab? - Har vi tilstrækkelig faglighed? Fra I-dentity til we-dentity Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

Hvordan etablere bæredygtige fællesskaber? Ansvar og kontakt Åbenhed Etik Holdning, handleplaner og beredskab Fokus: dannelse, vision Virkemidler Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

Fællesskab om dannelse Sprog Miljø Behandling af ”andre” Adfærd, disciplin, læring Aldersbetingede temaer… Værdier… Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen www.PsykCentrum.dk Børn i Danmark De fleste har det godt Anderledes institutionaliserede Nye familiemønstre Udadvendte, ydrestyrede Opbrud De store paraplyer er borte Individualisering Hvordan lære at navigere i et fællesskab? Jørn Nielsen www.PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen www.PsykCentrum.dk Opdragelse og familie Uddelegeret Mindre strenge forældre Aftalebaseret Pligter Anderledes opdragelsesværdier - Ansvarsopdragelse - Fællesskabsbaseret selvrealisering Jørn Nielsen www.PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk Sprog og faglighed Sprog skaber virkelighed Adfærd som Invitation Kommunikation respons En udviklingsorienteret faglighed Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

Fællesskab: samarbejde om udvikling Fra problembeskrivelse til vision Fra ”rigor” til ”imagination” Det inkongruente At tro på betydningen af egen og fælles indsats Anerkendende tilgange Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk

Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. www.PsykCentrum.dk