Børns og unges mediebrug og mediekultur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning i teori
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Børns sociale liv med digitale medier
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Undervisningens medialisering - en udfordring på mange måder
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Digitalisering og medialisering på pædagoguddannelsen
Digitalisering og medialisering
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Skolens digitalisering og medialisering
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Introduktion til Sprogpakken
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Introduktion til Sprogpakken
Mediepædagogik og didaktik
Udvikling af mediepædagogisk praksis – med fokus på film og levende billeder 6. Marts 2012.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 9.september 2012.
Ny mediepædagogik og didaktisk praksis i et innovativt læringsmiljø
Digitalisering, medialisering og skoleudvikling 13. marts 2012.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
UNDERVISNINGENS MEDIALISERING - en udfordring på mange måder
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediepædagogik og didaktik
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
DE UROLIGE BØRN OG RUMMELIGHED PSYKIATRIFONDEN ’Psykiske problemer og sygdomme i skolen John Aasted Halse.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Mediebrug i hverdagslivet. MEDIALISERING Samfundet er i stigende grad blevet medialiseret – og dermed tæt vævet sammen med medierne og deres logikker.
Gendering ICT in everydaylife ogforskningsprogrammer/didaktikoglaeringsrum/2136/genderi ngictineverydaylife/
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Unges mediekultur 25. April 2012.
Børns og unges mediekultur Hørsholm, Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Digitalisering og medialisering
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
PROGRAM Udgangspunkt Digitalisering og medialisering
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Digitalisering og medialisering Flakkebjerg,
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Inklusion og inkluderende processer
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Film- og mediearbejde i folkeskolen Tilgange, overvejelser og perspektiver.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Børns og unges mediebrug og mediekultur Flakkebjerg, 09.12.11

Børn og unges mediebrug Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes - konvergens Primær og sekundær mediebrug - kulissemediebrug Kommunikation, information og oplevelse Aktion, handling og produktion Lukkede og åbne platforme og sociale sites Mediering og remediering Medialisering: Indirekte og direkte

Mediering Mediering er rammesættende - rammen: ”Mediering betegner kommunikationen gennem et medie, hvorved både budskabet og relationen mellem afsender og modtager kan blive påvirket af mediets mellemkomst” (Hjarvard, 2008, s. 33) ”Mediering vedrører den konkrete kommunikationshandling gennem et medie i en specifik, social kontekst” (Hjarvard, 2008, s. 30)

Medialisering Medialisering rummer en kultur- og læringsdimension – vinduet: ”Medialisering griber ind i menneskelig interaktion og institutionaliserer medierne som et selvstændigt område præget af sin egen logik” (Hjarvard 2008, s. 33) ”Indirekte medialisering: ”en given aktivitet.. påvirkes i sin form eller indhold af medieskabte symboler eller mekanismer” (Hjarvard 2008, s. 31) ”Direkte medialisering: ”en aktivitet bringes på medieform, hvorefter den udføres gennem interaktion med et medie” (Hjarvard 2008, s. 30)

Konvergens og remediering Konvergens: Når teknologier, økonomier, æstetikker og forbrugsmønstre flyder over i hinanden Mediekonvergens: at informations-, kommunikations- og medieteknologi smelter sammen Konvergens og remediering forudsætter i den grad hinanden, at de er at opfatte som ét og samme fænomen Remediering finder sted, når ét medie tilegner sig andre teknologiers form, æstetik og sociale betydning. http://design.emu.dk/artikler/0209-konvergens.html

Konvergensens forskellige funktionsområder Konvergensen - det fænomen at tidligere divergerende sociale sammenhænge, økonomiske sfærer og æstetiske konventioner flyder sammen i hidtil usete hybride former - manifesterer sig også på tværs af mere funktionelle begrebsgrænser. Der er tale om tjenestekonvergens, når samme indhold leveres via forskellige platforme (nyheder via avis, radio, tv og net-tjenester). Man opererer med netkonvergens, når samme net kan bære flere tjenestetyper (nyheder, underholdning, personlig kontaktformidling, information). Man snakker om terminalkonvergens, når brugerterminalerne er multifunktionelle (multimediebokse, hvis hovedfunktion er at afspille musik, video og tv-programmer, men samtidig udgør en forbindelse mellem internet, digitalt tv og bredbåndsnet). Og endelig så taler man om markedskonvergens, når virksomheder indgår partnerskab på tværs af tidligere skel. Fx Zentropa, som ud over at producere film også har etableret en web-tv-station samt indgået alliancer med forskellige internationale telekommunikationsselskaber. Eller fusioner (America On Lines fusion med Time/Warner)  [8] http://design.emu.dk/artikler/0209-konvergens.htm

Birgitte Tufte: Børn, medier og marked Forbrugerkritisk diskurs og markedsdiskurs Børnesyn/menneskesyn Pædagogisk praksis og markedet Borger og forbruger Kulturel kapital og økonomisk kapital Regulering og selvregulering Dannelsesprojektet

1998 - 2001 Forskningsprojektet: FAMILIER I FORANDRING

Tema: Medier i hverdagen / 1998-2001   Medie- og kommunikationsudstyr er en integreret del af familiernes hverdagsliv. Ofte er brugen ”usynlig” for de enkelte familiemedlemmer og blot en del af dagligdagens rutiner og ritualer. De elektroniske medier er i nogle familierne genstand for samtale og samvær mellem børn og voksne, mens de i andre familier har karakter af en ”naturlig” del af hverdagens forskellige former for adfærd og samvær, som ikke kommenteres. Fjernsynet er det medie, som spiller den største rolle i familien. Fjernsynsbrugen er et signal om, hvorledes familien ”holder hverdag”. Mange fjernsyn i familien har en tendens til at individualisere mediebrugen og sprede de enkelte familiemedlemmer. Dette gælder især, når børnene når puberteten. Radioen spiller ingen større rolle i familierne. Dog lytter børnene ofte til musik i radioen. Den internetopkoblede computer ændrer på den ene side familiens samværsformer, aktiviteter og relationer mellem børn og forældre (generationsmødet). På den anden side er den ofte anledning til konflikter mellem familiemedlemmerne. Mobiltelefon har især børnene bemægtiget sig og gjort til deres medie. Mobiltelefonbrugen er udtryk for en ny samtalekultur (Familier i forandring)

Tema: Mediekulturel indsigt og kompetencer /1998-2001 Tekniske færdigheder; dvs. færdigheder i at kunne betjene teknik og udstyr. Almene mediekulturelle kompetencer; dvs. viden om mediet og medieudtrykket/teksten og evnen til at navigere i medielandskabet. Håndværksmæssige færdigheder; dvs. færdigheder i selv at kunne udtrykke sig i medier. Analytiske mediekulturelle kompetencer; dvs. færdigheder i at analysere og vurdere medier og medieudtryk i en kulturel sammenhæng samt evnen til at anlægge et kritisk perspektiv. (Familier i forandring)

TEMA: Forældreholdninger i generationsmødet/1998-2001 Den frigjorte holdning, hvor børn og voksne kan bruge medier i familien som de vil. Ingen direkte spilleregler i familien. Medierne griber ikke forstyrrende ind på familielivet, men betragtes som "naturlige" og en integreret del af familielivet. Den omsorgsfulde/beskyttende, hvor der er regler for mediebrugen som en form for beskyttelse og for at få familiens hverdag til at fungere. Medieudviklingen skal ikke have lov til sætte dagsordenen for familiens hverdag, derfor er det nødvendigt at regulere mediebrugen. Den demokratiske/pluralistiske, hvor mediebrugen er til diskussion og debat, men hvor der ikke direkte er faste spilleregler/aftaler. Forældrene forsøger derimod at overbevise ved hjælp af argumenter. "Den sunde fornuft" er rådende. Den fællesskabssøgende, hvor familiens samhørighed og "vi-følelsen" er i højsædet. Mediebrugen tillægges i dette lys ikke den helt store betydning, men i givet fald bestemmes regler for mediebrugen af familien som enhed. Forældrene understøtter børnenes mediebrug, blot den ikke tager "overhånd". (Familier i forandring)

2009 - 2012 Forskningsprojektet: Gendering ICT in everyday life

Gendering ICT in everydaylife http://www.ucc.dk/udviklingogforskning/udviklings-ogforskningsprogrammer/didaktikoglaeringsrum/2136/genderingictineverydaylife/ http://www.ucc.dk/public/dokumenter/UFEV/Enheden%20for%20udvikling%20og%20forskning/Projektpr%E6sentationer%202009%20Lowres%20-%20til%20web/15_Gendering%20ICT%20in%20everyday%20life.pdf

Udfordringer Hverdagens uformelle mediebrug Familien er et privat og lukket rum

To perspektiver: Fokus på mediebrug og mediemønstre (hvad vi har og hvad vi gør) Fokus på hverdagslivet sammenhænge og dynamikker (rutiner og ritualer)

Familiære rutiner og ritualer Hvad siger vi og hvad gør vi? Hvem siger hvad og gør hvad? Hvordan kan det iagttages? Interview Settings Videodokumentation

Undersøgelsesspørgsmål: Kan der lokaliseres mediebrug, hvor det feminine og maskuline har en særlig betydning? Hvilken betydning har børnenes fritidsinteresser i familien? Hvorledes er de omdrejningspunkt for familien? Hvilke typer fjernsynsudsendelser ser familien sammen – og hver for sig? Hvorledes italesættes omverdenen: Er det f.eks. vigtigt ”at være med”, ”ikke være bagud” og ”kunne tale med”? Hvem i familien ved mest om teknologi og udstyr? Hvilke roller kan iagttages? Dreng – pige? Far – mor? Børn, forældre og bedsteforældre? Hvilke forældreholdninger og reguleringer (implicitte og eksplicitte regler) kan iagttages? Og hvorledes italesættes de og håndhæves i familien? Spiller køn en rolle i den forbindelse?

Foreløbige resultater - ny viden? Kultur og kulturanalyse: Digitale medier som kultur Hverdagsliv og mediekultur: Uformel mediebrug, brugergenereret og innovativ Køn og generationer: Kompleksitet , holdninger og regler

TO FORÆLDREHOLDNINGER - to veluddannede familier Vi har ikke længere forventninger til, at skolen og lærerne er på omgangshøjde med den teknologiske og mediemæssige udvikling. Vi kritiserer ikke længere skolen og lærerne, når teknologien ikke virker.

Den pædagogiske dagsorden udfordres Lærer Elev Mediepædagogisk udfordring Mediekultur Fagdidaktisk projekt Uformelle læringskompetencer Undervisning