Velkommen til kursus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN
At bruge disse to ord rigtigt
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
GRAFISK FORTÆLLING 1.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Uskrevne Regler Modul november 2011.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Det svære liv i en sportstaske
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Indholdsfortegnelse Kendte der er blevet mobbet som unge.
Børnemiljøvurdering 2013 Trinitatis Menigheds Børnehus
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Lærings- og praksisfortællinger:
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Sofies dejlige dag.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Menneskets fald og genoprejsning
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Relationer – børn og voksne
Kate-QUIZ-mus.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Velkommen til Rådsmøde Onsdag d. 15. september 2010
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
stilhed Hvorfor er stilhed så svært at have med at gøre?
»En mand havde to sønner
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
VELKOMMEN Familiespejder DUD 27. september KORPSETS NYE FAMILIETILBUD Liane Brandt, udviklingskonsulent KFUM-spejderne.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
De 5 B’er Brødrene Bønnerne Bibelen Brødet Badet
Samson Og Dalila.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Læsning.
En dag da Leo var på til skole, så han to drenge som lige havde malede med graffiti. Det synes Leo er sejt, De to drenge gå forbi Leo og går mod skolen.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Temadag om unge, 10. april De unge knallertkørere og deres forældre.
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
VoksenBadminton… Er det noget for jer?
Badmintonsportens hjælpetrænerkursus 1
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Præsentationens transcript:

Velkommen til kursus

BØRN HVAD TÆNKER DU PÅ?

ROLLEMODELLER Fritiden Hjemme – den sociale arv arbejde

Bæver / ulve alderen - udviklingstræk Barnet søger efter svar på spørgsmål som: Hvem er jeg? Er jeg af nogen betydning Hvad kan jeg Kan jeg bruges til noget

Bæver / ulve alderen – personlighedsudvikling Har brug for sammen med voksne At gøre ting At se og efterligne At afprøve sig selv ift voksne At spille op mod dem

Bæver / ulve alderen De kan begynde at: Tænke sig ind i andres situationer Forstå andres synspunkter Se at verden ikke opleves ens af alle Bruge deres samvittighed

Bæver / ulve alderen Denne evne til gensidighed betyder Samtalen kan inddrage diskussioner Medbestemmelse En fælles planlægning Beslutninger Ændringsforslag Oplevelse af at være medbestemmende Medansvarlig Hjælp til selvhjælp

Bæver / ulve alderen Dette er centralt for udviklingen af demokratiske handlemuligheder. Det er vigtigt at medbestemmelsen sker inden for afstukne rammer og ikke er et frit valg, idet børnene endnu ikke kan forholde sig til det.

Bæver / ulve alderen Børn i dag føler sig Sat til side Beskæftiget Flyttet rundt som skakbrikker

I et frivilligt børne og ungdomsarbejde må de menneskelige følelser samt oplevelsen af ansvar være centrale. Børnene skal opleve at de kan noget, at de er nødvendige og at de er værdifulde

Alle sanser bruges til at erobre verden Brugte spørgsmål: Hvem er jeg Hvor kommer jeg fra Hvad er meningen med mig Hvad skal jeg Hvorfor dør mennesker Hvad kom allerførst Hvad sker der hvis jorden springer i luften Hvilket bjerg er størst Spiser uglen mus Hvor hurtigt kan en giraf løbe Alle sanser bruges til at erobre verden

Det er svært at være barn i dag

Forskellen på piger og drenge Drenge bliver senere modne end piger – hvad angår sproglige og stillesiddende aktiviteter. Drenge har behov for “vilde lege” og motorisk aktivitet. Drenge klarer konflikterne på en mere direkte måde – ved at slås og råbe grimme ord. Pigerne laver “fnidder” – bagtalelse, skjulte hentydninger, holder uden for etc. Piger er mere afhængige af at have en veninde. Drenge kan godt have flere kammerater på én gang.

cases

Lars vil ikke være bæver mere Lars vil ikke være bæver mere. Han har ellers været meget glad for at være med og er trofast mødt op hver eneste gang. Lederen undrer sig over hans udmeldelse og kontakter hjemmet. Moderen fortæller at Lars den sidste tid har været ked af det når han kom hjem fra spejdermøde fordi John driller både Lars og de øvrige kammerater. Flere har snakket om at udmelde sig fordi de er bange for John, fortæller Lars’ mor. John er meget støjende og dominerende, har et stort kontaktbehov, mistede sin mor som 5-årig. Faderen gør hvad han kan, for at skabe et godt hjem for John og hans lillesøster. Det er svært for faderen, og han må af og til søge til flasken for at klare tingene. Når lederen irettesætter John, lukker han af, bliver kold og trodsig. John siger at “det er skægt at gå til spejder” og møder næsten hver gang.

Ulvene skal på weekendtur. Kun 12 af flokkens 18 børn vil med Ulvene skal på weekendtur. Kun 12 af flokkens 18 børn vil med. De øvrige siger at de ikke gider at tage med, for “det bliver sikkert en rigtig kedelig tur, og den er også alt for dyr”. Lederen har mistanke om at de er bange for at få hjemve. Turen koster kun 20 kr. og kan ikke gøres billigere (gruppen giver også et tilskud). Lederen føler at det er vigtigt at størsteparten deltager i turen. Det vil styrke kammeratskabet og fællesskabet (som i forvejen ikke er for godt). Ulveassistenterne mener at turen skal aflyses. De 12 tilmeldte glæder sig til turen.

Hvert bævermøde slutter med at ledere og bævere står i rundkreds og be’r Fadervor. Lederne har talt med børnene om at man skal stå stille med foldede hænder og prøve at tænke på at vi be’r til Gud når vi siger Fadervor. Rikke, Hanne og Mads har endnu aldrig bedt Fadervor, men står og laver grimasser for at få de andre til at grine. Sidst lederen irettesatte dem, svarede Hanne at hendes far sagde at det bare er noget helligt vrøvl at bede til Gud, for han kan slet ikke høre det. Lederen overvejer at droppe afslutningen med bønnen fordi der ofte er en hel del uro.

En af jeres bævere, Morten, bliver næsten altid sidst færdig når I laver aktiviteter hvor bæverne skal arbejde selvstændigt. På ture leger han altid med sig selv. Desuden er han lidt tung i det når I leger. Morten er tit ked af det; han siger at han ikke dur til noget, og at han ingen venner har. Selvom han kommer til alle møderne og alle turene, siger han nogle gange at han gerne vil holde op. De andre i Mortens familie er trætte af ham fordi de altid bliver sidst færdige, fx når I laver stafetløb. I har hørt fra nogle af de andre bævere at Morten også har det svært i skolen. Med de lederkræfter I har i øjeblikket, er det svært at bruge tid på Morten.

Sidst I havde rådsmøde i ulveflokken, snakkede I med ulvene om hvad I lavede til møderne, og om nogle aktiviteter som I havde planlagt til de næste par møder. Ulvene syntes ikke de nye aktiviteter lød spændende, og ville hellere lave nogle af de kendte aktiviteter. Desuden sagde de fleste af drengene at de syntes I leger for lidt på møderne. Lederne synes selv at der ofte er meget uro når de instruerer i nye aktiviteter

I jeres bæverflok er der, ligesom i de fleste andre flokke, nogle meget forskellige børn som kræver forskellig opmærksomhed. Før I skulle af sted på bæverlejr, havde lederne en snak om forskellige praktiske regler som skulle gælde på lejren. Fx hvor meget orden bæverne skulle holde på deres egen rygsæk, og hvornår de skulle hjælpe til i køkkenet. Alligevel viser det sig at reglerne bliver fortolket forskelligt af både ledere og bævere. Er det rimeligt at to bævere bliver behandlet forskelligt af lederne? Er det vigtigt at alle lederne er enige om fortolkningen af reglerne?