Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Integrated Children’s System
Nye begreber og styringsredskaber i Socialforvaltningen
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Konklusion på Workshop om sindslidende
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Sprogvurderinger af 3-årige
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Forandringsteori Skørping Skole
Forældremøde X årgang.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Socialtilsyn Midt Dialogforum Midtjylland mandag den 16. september 2013.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Den Danske Kvalitetsmodel
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Hvad vil jeg tale om? Handicapkonvention – hvorfor det?
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Politisk temamøde den 8. maj 2014 Det specialiserede social- og specialundervisningsområde Borgmester Mogens Gade, formand for KKR Nordjylland.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Paradigme 2.0.
Målstyret læringsreform
Det nye Socialtilsyn.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Muligheder og rettigheder
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Afrapportering fra netværket for børn og unge Margit Næsby, Børn- og Ungechef.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
SOCIALTILSYN NORD OPGAVER Oplæg ved Peter Harritsø (leder af GOT)
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Socialtilsyn Socialtilsyn Nord 6. marts 2013 Else Frydensberg, Socialstyrelsen.
Århus Kommune Socialforvaltningen Møde i Socialudvalget 11. november 2010 Tilsyn.
Socialtilsyn Region Hovedstaden Møde i KKR den 16. april 2013.
Hvad er det nye Socialtilsyn? Oplæg ved Socialtilsyn Hovedstaden den 24. april 2014.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Ny håndbog: Forebyggelse på ældreområdet (Sundhedsstyrelsen d )
Politikker temamøde - Region Sjælland April 2016.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Investering i efterværn
Rehabilitering og hjemmehjælp
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Tilsynsrapporter 2017 Årsrapport 2017 Evaluering af tilsynsreformen
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
V. Tilsynskonsulent Anja Bechgaard.
Tilsynsrapporter 2017 Årsrapport 2017 Evaluering af tilsynsreformen
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Frederiksberg den 15. august 2019
Præsentationens transcript:

Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014

Hvad var det, der skete? Et enigt folketing vedtog en tilsynsreform i efteråret I juni 2013 blev reformen udmøntet i en lov om sociale tilsyn, lov nr. 608 af 12. juni Formål: at skabe et landsdækkende tilsyn, som fører et systematisk, ensartet, uvildigt og fagligt kompetent tilsyn med plejefamilier, døgntilbud og ambulante misbrugsbehandlingstilbud, oprettet efter lov om social service.

Hvordan bliver tilsynet ensartet? Kvalitetsmodellen • Socialtilsynene skal føre tilsyn efter en kvalitetsmodel, som Socialstyrelsen har udarbejdet. Formålet er at sikre en ensartet undersøgelse på tværs af landet. • Kvalitetsmodellen er reguleret i lov om socialtilsyn § 6, stk. 2

Kvalitetsmodel – 2 udgaver • Kvalitetsmodel for tilbud undersøger kvaliteten af det enkelte tilbud, herunder i hvor høj grad formålet med indsatsen, jf serviceloven, realiseres og bidrager til, at beboerne (som målgruppe) trives. • Kvalitetsmodel for plejefamilier undersøger de samme ting, men her skal undersøgelsen afdække, om formålet med indsatsen realiseres og bidrager til, at barnet/børnene (som enkeltindivider) trives.

Hvordan bruges kvalitetsmodellen? • Kvalitetsmodellen er et dialogredskab, som skal give et systematisk og målrettet udgangspunkt for socialtilsynenes samlede, faglige vurdering af tilbuddenes kvalitet. • Kvalitetsmodellen er en spørgeguide, hvor svaret på hvert spørgsmål scores fra 1(bund) til 5(top). • Kvalitetsmodellen benytter sig af et grafisk spindelvæv, når scoringerne visualiseres for tilbud. • Scoringen og spindelvævet ligger IKKE fremme på Tilbudsportalen - men der kan søges om aktindsigt.

Kvalitetsmodel: Temaer Kvalitetsmodellens 7 temaer: • Uddannelse og beskæftigelse • Selvstændighed og relationer • Målgrupper, metoder og resultater • Organisation og ledelse • Kompetencer • Økonomi • Fysiske rammer Yderligere kriterier og indikatorer…

Kvalitetsmodel +? Kvalitetsmodellen er et redskab, som ALTID skal anvendes i godkendelsessituationen – og herefter gennemgås minimum 1 gang årligt, dog med forbehold for, at et tema som ”fysiske rammer” ikke behøver blive undersøgt hver gang, når forholdene er åbenlyst uændrede. Herudover kan andre forhold undersøges efter behov. Kvalitetsmodellen indgår således som en del af den samlede, årlige undersøgelse og skal ses som et obligatorisk element, som kan og skal understøttes af andre elementer, hvis påkrævet.

Kvalitetsmodel – sociale tilbud Eksempel Kriterium 1: Tilbuddet støtter borgerne i at udnytte deres fulde potentiale i forhold til uddannelse og beskæftigelse Indikator 1.a: Tilbuddet opstiller i samarbejde med borgerne konkrete mål for borgernes skolegang, uddannelse eller beskæftigelse Indikator 1.b: Borgerne er i uddannelse, beskæftigelse, beskyttet beskæftigelse, eller dagtilbud i form af aktivitets- og samværstilbud Indikator 1.c: Medfølgende børn på voksentilbud er i dag- eller undervisningstilbud.

Kvalitetsmodel – sociale tilbud Et eksempel mere Kriterium 2: Tilbuddet styrker borgernes sociale kompetencer og selvstændighed Indikator 2.a: Tilbuddet opstiller i samarbejde med borgerne konkrete mål for borgernes selvstændighed og borgernes samspil samt kontakt med andre. Indikator 2.b: Borgerne indgår i sociale relationer, fællesskaber og netværk i det omgivende samfund.

Kvalitetsmodel – plejefamilie Et eksempel Kriterium 1: Plejefamilien guider, motiverer og støtter barnet i at udnytte sit potentiale i forhold til uddannelse og beskæftigelse Indikator 1.a: Barnet er i dagtilbud eller opfylder undervisningspligten ved at gennemføre et grundskoletilbud med undervisning fra børnehaveklasse til 9. klasse Indikator 1.b: Barnet har et stabilt fremøde i sit dagtilbud, undervisningstilbud eller uddannelsestilbud.