Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Advertisements

Sådan laver Du et POWER POINT program.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Game maker.
Lav design med ord, billeder og meget andet...
Lavet i Visual Basic.NET. Opret en nyt projekt Vi oprettede et Windows Forms Application projekt.
Fortæl med PowerPoint XP
Grundlæggende PowerPoint
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Log direkte fra GSAK Der er en kæmpe fordel at logge direkte fra GSAK, for det første er det let, da men ikke skal åbne alle cachesiderne for at kunne.
PC1 Lad os komme i gang…..
Reduktion AM 2009.
Videregående pc-vejledning Modul 12: Tekstbehandling 2 60+Bornholm.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Udlægning af en ny cache
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Hvordan kommunikerer jeg med min PC
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Introduktion til CSS I gang med min første HTML & CSS hjemmeside.
Instruktion i Animation Shop
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Lyd-ikonet er forsvundet
Hvad kan tabeller anvendes til
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Introduktion til indholdsfortegnelser j Tryk derefter på F5, eller klik på Slideshow > Fra begyndelsen for at starte kurset. Klik på Aktivér redigering.
Programmet består af tre dele.  Capture ; at få billeder ind i maskinen  Edit; at redigere billederne  Make movie; afslutte filmen.
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
Indledning til opgaven
Publish Logs Klik på Geocaching.com access Og vælg Publish logs…
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Mit første spil Extreme Racing. Som det første, da jeg havde fået ideen til at lave et bilspil, lavede jeg bilen Jeg startede med at lave en rød kasse.
Brugerstyret animation Nu skal du lære at lave en animation. Det er vældig sjovt for den der laver præsentationen, men ikke altid for den der skal se.
Center for Undervisningsmidler Dispositionsvisning Den hurtige professionelle måde at arbejde på. Her kan du koncentrere dig fuldstændig om indholdet.
Reduktion AM 2009.
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Introduktion til Banedesign / Visio
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Udskiftning af password på tablet. Åben programmet KONE business channel Hvis du ikke har linket på skærmen, åben en browser og skriv Ssl.kone.com.
Videregående pc-vejledning
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Ældre Sagen ”Gem som” - et dokument Følg numrene osv.
registrere dig som bruger på Når du vil i gang med dit eTwinningprojekt i din børnehave skal du først.
Instrumentgenkendelses-quiz #1
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 3 konturer der spilles: op, ned og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand. Melodisk.
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 2 konturer der spilles: op-ned, ned-op og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand.
I denne quiz skal du høre hvilket af 8 forskellige musikinstrument der spiller. Instrumentgenkendelses-quiz #2 Bjørn Petersen 2013 – Instrumentgenkendelsesquiz.
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 2 konturer der spilles: op-ned, ned-op og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand.
Lion CMS Introduktion Sådan bruger du systemet. Trin 1 Tryk på login knappen Skriv dit brugernavn Skriv dit password Tryk på OK (Login) knappen Du er.
Brevudskrivning Du vil gerne skrive et brev, i dette tilfælde til en kreditor. I din venstre menubjælke finder du derfor Kreditor og trykker på den. Derved.
Elektronisk overførsel af billeder fra RA1000 Når billeder skal overføres elektronisk til: Region Hovedstaden. Region Syddanmark. Hvis der skal brændes.
Frivillignettet Adgang via Hjerteforeningens hjemmeside Klik på menu.
Manual Af Edu-Caching.
projekt eller lignende
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
Oprettelse Af Dreamviewer Site.
Skabelon mailopsætning
emne erklæring SmartArt-grafik med billeder på rød baggrund
Velkommen til PowerPoint
Skabelon for billede til sociale medier
Præsentationens transcript:

Game Maker 7

Sådan ser Game Maker ud når det startes op.

Jeg vil vise hvordan man laver labyrinter. Først skal man lave en masse sprites. Det gør man ved at klikke på den røde pac- man, eller klikker på ”Resources” og så ”Create Sprite”, eller trykke Ctrl+Alt+S. Et nyt vindue popper op. Her skriver man navnet på spriten og finder et billede til, ved at trykke ”Load Sprite”. Jeg har her valgt at kalde spriten ”Player” og har valgt bjørnen som billede. Når navn og billede er valgt, tryk OK.

Til en labyrint skal der laves mange sprites. Her er de sprites som jeg valgte at lave: Hvis du vil ændre navnet eller billedet på din sprite skal du bare dobbelt-klikke på den i venstre side.

Nu skal vi have lavet spritesne om til objekter som kan placeres i et rum. Klik på den blå bold, eller ”Resources” og så ”Create Object”, eller Ctrl+Alt+O. Et nyt vindue popper op. Her laver jeg spriten ”Player” om til et objekt. For nemhedens skyld, kalder jeg objektet det samme, som den sprite jeg uploader. Man uploader en sprite ved at klikke på den knap der her er markeret med blå.

Objekterne er det der er sværest at lave, og som derfor også tager længst tid. Derfor vil jeg vise hvordan jeg laver mine objekter til labyrinten. Lad os starte med det nemmeste, nemlig muren. Det eneste der skal laves er at boksen ”Solid” skal checkes. Når det er gjort, klik OK.

Det næste objekt vi skal lave er fjenden, her ”Enemy”. Giv objektet et navn og upload den tilsvarende sprite. Nu skal vi have lavet en event. Klik på ”Add Event” og vælg ”Create”. Vi skal have spøgelset til at gå i en tilfældig retning, når vi starter labyrinten. Træk gå action (markeret med rød) hen i ”Actions” kassen. Tryk på alle pilene, så de bliver røde, og set speeden til 2. Tryk OK.

Nu skal vi bestemme hvad spøgelset gør når det rammer muren. Klik på ”Add Event”, klik på ”Collision” og vælg ”Wall” (eller hvad du nu har kaldt muren). Træk bounce action (markeret med rød) hen i ”Actions” kassen, når popup-vinduet kommer skal du bare trykke OK. Træk så gå-action (markeret med grøn) hen i ”Actions” kassen. Tryk, på alle pilene, og sæt speeden til 2, tryk OK. Så er vi færdige med ”Enemy”.

Nu går vi i gang med det sværeste objekt, nemlig figuren som spilleren skal styre. Tryk på ”Add Event”, tryk på ”Keyboard” og vælg ” ”. Gør det samme med ” ”, ” ” og ” ”. Dette er så figuren bevæger sig når man trykker på piletasterne. Først skal du skifte til ”Control”, træk derefter ”Check Empty”, så skal x ændres til -4 og y skal være 0, husk at checke ”Relative”, tryk OK. Det samme skal gøres ved de andre. Bortset fra at x og y er forskellige. Venstre: x= -4 og y= 0. Højre: x= 4 y=0. Op: x= 0 y= -4. Ned: x= 0 y= 4. Så skal der i hver af dem laves en block. Træk først en ”Start of a block”, så en gå-action hvor du trykker på den tilsvarende pil og sætter speeden til 4, afslut med ”End of a block”.

Men vi er ikke færdige med figuren endnu... Nu skal vi bestemme hvad der skal ske når figuren rammer muren, eller et spøgelse aka ”Enemy”. Vi starter med muren. Først skal der laves en ”Event”. Klik på ”Add Event”, klik på ”Collision” og vælg ”Wall” (eller hvad du nu har kaldt muren). Først skal gå-actionen laves. Træk den ind i ”Actions”. Nu skal der kun trykkes på den midterste knap, og speeden skal sættes til 0. Klik OK. Det næste er ”Set Variable”, som du finder i ”Control” tappen. Træk den ind i ”Actions”. I det brun- markerede felt skal der stå ”image_speed”. Klik OK.

Sidste event, så er figuren færdig. Klik ”Add Event”, klik ”Collision” og vælg ”Enemy” (eller hvad du nu har valgt at kalde fjenden). Gå til tappen ”Score”, træk ”Set Score” ind i ”Actions”. Skriv -1 som new score. Check ”Relative” og klik OK. Gå til tappen ”Move”, træk ”Jump to start” ind i ”Actions” og klik OK den der popper op. Så er vi færdige med figuren.

Nu skal der laves point. Vi skal bestemme hvad der skal ske når figuren, her ”Player”, rammer diamanten, her ”Point”. Først skal der laves en event. Klik på ”Add Event”, klik på ”Collision” og vælg ”Player” (eller hvad du nu har kaldt figuren). Vælg tappen ”Score”, træk ”Set Score” ind i ”Actions”. Sæt ”new score” til 5 og check ”Relative”. Klik OK. Når figuren har fået point, skal diamanten selvfølgelig forsvinde. Vælg tappen ”Main1”, træk ”Destroy Instance” ind i ”Actions” og klik OK i pop- op vinduet.

Til sidst skal vi bestemme, hvad der sker når ”Enemy” aka spøgelset rammer ”Point” aka diamanten. Først skal der laves en event. Tryk på ”Add Event”, klik på ”Collision” og vælg ”Enemy” (eller hvad du nu har kaldt fjenden). Når spøgelset rammer diamanten skal diamanten forsvinde. Vælg tappen ”Main1”, træk ”Destroy Instance” ind i ”Actions” og tryk OK i pop-op vinduet. Så er vi færdige med point.

Nu til det sidste objekt. Slutningen, her ”Finish” Tryk på ”Add Event”, klik på ”Collision” og vælg ”Player” (eller hvad du nu har kaldt figuren). Flaget er enden af banen, så spillet skal slutte nå figuren når det. Vælg tappen ”Main2” og træk ”End Game” ind i ”Actions”. Nu er vi færdige med objekterne.

Nu mangler vi bare et rum, hvor vi kan placere objekterne. Klik på knappen der ligner et vindue, eller ”Resources” og ”Create Room” eller Ctrl+Alt+R. Det skulle nu se sådan ud > Så er det bare med at komme i gang med at bygge labyrinten. Du kan skifte mellem objekterne ved at klikke på den blå-markerede knap.

Her er min labyrint. Et ret godt eksempel hvis jeg selv skal sige det ;) Når du er færdig med labyrinten, kan du spille den ved at trykke F5. Du kan altid lave flere rum og flere objekter.