Institut for Naturfagenes Didaktik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

NGG-INFO 1.
NGG.
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Real Kompetence Vurdering
Undervisningsplanlægning
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
NGG.
Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
1 NGG 2 ngg.dk 1.g2.g3.g V U I D D E A R N E N G E Å L E S N E D R E ?
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
”De nye fysikstuderende efter gymnasiereformen - DEN DOBBELTE UDFORDRING ” Debatmøde i Dansk Fysisk Selskab Aarhus d Oplæg Lars Brian Krogh,
NGG-INFO 1.
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Mette Arleth Aalborg Universitet Fru Madsen og de interaktive spatio- temporale online GI-applikationer Kan vi forstå GIS? (skal vi?)
Uddannelsesparathed - hvad er det
Introduktion til centrale begreber
Hvordan søger man om optagelse?
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning1.
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
NGG.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Og hvordan gik det så i 2008? 10. klassernes gennemsnitskarakterer i forhold til 11. klassernes gennemsnitskarakterer.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Fagdidaktisk kursus i biologi
MA A – FY A/Fy B – KE A/Ke B Matematik Fysik Kemi - studieretninger.
Gymnasiet (Stx)
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
FREMTIDENS FYSIKSTUDENTER DFS Debatmøder – april 2007
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qeqqata Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
FYSIK (STX) Carsten Claussen Februar 2008.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Didaktisk rekonstruktion i naturfagsundervisningen
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommune Kujalleq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Digital Didaktisk Design
Læreruddannelse på Ilinniarfissuaq Nuuk. Ilinniarfissuaq Ilinniarfissuaq står for traditioner og fornyelse –Uddannelse af lærere i 160 år –Opstart af.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
 Optagelsesvilkår - en helhedsvurdering; parathedsvurdering og 5  Færre studieretninger (18 på stx og htx og 13 på hhx)  Grundforløbet intensiveres.
Stxstudentereksamen.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Fagdidaktisk kursus i biologi
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Faggruppemøde Naturfag, fysik og kemi Bodil Tange.
Styrkede gymnasiale uddannelser
Ungestrategiens ledergruppe
Velkommen til fagligt samspil
Præsentationens transcript:

Institut for Naturfagenes Didaktik Studieegnethed (for gymnasiets elever) og studieadfærd (for KUs studerende) Jens Dolin Institut for Naturfagenes Didaktik DFS debatmøde 12. april 2007

Hvad kan de kommende fysikstuderende Hvad kan de kommende fysikstuderende? (som resultat af gymnasiet fysikundervisning) 1 Reformens intentioner: Nye mål for undervisningen og for fagene (kernefaglighed, kompetence, dannelse) Nyt indhold (kernestof+supplerende stof+kompetenceorientering+perspektivering) Ny struktur Reformens realisering: Stadig under indkøring Indlejret i større reformkomplekser (statslig selveje, npm-bølgen) Øget klassekvotient, ændret elevgrundlag Nedskæring i rettet skriftligt arbejde, deletimer, fagfaglige timer, … Ganske megen lærerutilfredshed dolin@ind.ku.dk

Hvad kan de kommende fysikstuderende Hvad kan de kommende fysikstuderende? (som resultat af gymnasiet fysikundervisning) 2 Reformens resultater: Svært sammenlignelig med tidligere (nye niveauer, mål, karakterskala) Ret spredte faglige forudsætninger (afhængig af valgte studieretninger) Erfaring med forskellige evaluerings/eksamensformer Kendskab til mindre fagligt stof – men styrkede (faglige og almene) kompetencer (?) Større evne til fagligt samspil og faglig perspektivering (stx-gf-evalueringen) Større evne til problembaseret arbejde og studierelevante arbejdsmetoder (stx-gf-evalueringen) Mindre træning i opgaveregning (stx-gf-evalueringen og FysC-evalueringen) Interesse for fysik (FysC-evalueringen) dolin@ind.ku.dk

Sammenhænge mellem gymnasiale forudsætninger og studieadfærd Studerende med mindst 2 gymnasiale A-niveauer i matematik, fysik og kemi opnår (markant) flere ECTS i løbet af det første års studier end dem med kun 1 A-niveau (som så er matA). (n=43 nanoteknologistudiestartere 2002) Studerende med høje gymnasiale eksamenskvotienter opnår flere ECTS i løbet af 1. studieår end dem med lavere kvotienter. (n=43 nanoteknologistudiestartere 2002) (De to variable ” gymnasial eksamenskvotient” og ”antal gymnasiale A-niveauer i matematik, fysik og kemi” er positivt korrelerede, så hvilken af de to variable, der har størst virkning på opnåelse af ECTS vides ikke) Jo højere kvotient i den adgangsgivende eksamen, jo bedre klarer de studerende sig på naturvidenskab (tydeligst i MFK, gælder ikke geologi). (n=4.500 studiestartere 1997-2000) Studerende optaget med A-niveau i matematik, fysik eller kemi består flere eksamener i løbet af de første to studieår end de øvrige studerende. (n=4.500 studiestartere 1997-2000) dolin@ind.ku.dk

Studieadfærd og frafald Der har været stigende gennemførelsesprocenter og faldende studietid på NF gennem 90’erne. Årsager til afbrudt studium det første år skyldes (optagne sept 2001) Manglende interesse 52 % Skuffet forventning 41 % Studiet for svært 17 % Af 37 optagne fysikstuderende 1996 havde 15 forladt studiet 2002 af grunde opgivet som: Det var lidt kedeligt … øvelserne ustrukturerede (bestod fysik 1 med 11) Meget isoleret … faget levede op til forventningerne Det var et meget alene-fag … fysik spændende … studiet lidt gammel-teoretisk, meget tørt Følte sig meget anonym … stoffet ikke sværere end andre steder og interessant frafald primært skyldes fejlvalg, sociale forhold, utryghed ved kravene (og altså ikke faglige problemer) dolin@ind.ku.dk

Studieegnethed Hvornår har man lært fysik? Når man kan begreberne Når man kan regne opgaverne Når man kan tale fagsproget Når man kan begå sig i laboratoriet Når man kan bearbejde hverdagslivets problemstillinger som involverer naturvidenskab … Hvornår er man (fysik)studieegnet? Når man kan honorere de faglige krav? Når man kan honorere studiekravene? Når man kan tilpasse sig studiemiljøet? … Studieegnethed er et spørgsmål om overensstemmelse mellem den studerendes kompetencer og studiets udformning (indholdsmæssigt, niveaumæssigt, socialt, …). dolin@ind.ku.dk