? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Coaching Det handler om at stille de rigtige spørgsmål!
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Har du nogen sinde tænkt over hvad dine kæledyr laver, når du er på arbejde?
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
DE FIRE KUFFERTER Umødte behov Tabte selv Overlevelsesstrategier Imago
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
I dag er temaet Visualisering
Og hvordan man håndterer den.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Det her talent foregår i nærheden af mig…
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Om feedback og tilbagemeldinger
Darum skole 4. november 2013.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
”Kaldet til kærlighed”
Velkommen.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hvad gør livet så værdifuldt?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Procesværktøjer.
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Min far. Min far Usikker / Lavt selvværd X: Jeg vil drikke min formiddagskaffe alene. Y: Du kan åbenbart ikke holde mig ud
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
At tale om sexualitet.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Læreren som læringsleder
Mit Navn Er Susi DE første 17 år boede jeg på landet. Jeg keder mig...og vil gerne vide hvordan det er at være i “byen”.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Præsentationens transcript:

? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde Strategier & Filtre Domme, Analyser, Nedgørelser, Kritik Signallamper Anklager, Redder, Offer At spørge Kontaktcirklen Negative budskaber og reaktioner Anerkende egne og andres følelser og behov Oversæt domme til behov Iagttagelse Følelse Behov Anmodning Ansvar for egne følelser ?

Det jeg skylder mig selv Integritet 2. Det jeg skylder mig selv Skyld 1. Samarbejde 1. Skyldfølelsen overfor de andre, når vi vælger dig selv. 2. Skyldfølelsen overfor dig selv, når vi fravælger dig selv.

Kan du dog ikke tænke dig om dit kvaj!! Hvordan vil Lars reagere? Kan du dog ikke tænke dig om dit kvaj!! Hvordan vil du selv reagere?

Den Ikke-Voldelige Kommunikationsmodel 4. 1. Anmodning Iagttagelse 3. 2. Behov Følelse 1. Når … .., 2. føler jeg mig … (FØLELSE).., 3. fordi jeg har behov for … (BEHOV). 4. Derfor kunne jeg godt tænke mig … (ANMODNING). (IAGTTAGELSE)

Vi har 4 måder at reagere på overfor negative budskaber: Du er godt nok egoistisk og tænker kun på dig selv! Vi har 4 måder at reagere på overfor negative budskaber: 1. Tage det personligt 2. Bebrejde den anden 3. Mærke egne følelser og behov 4. Fornemme andres følelser og behov bagved.

Udtrykke vrede ved at give udtryk for selve kernen i den! Din skyld! Dit ansvar! Stimuleret

Du er slem, grådig, uansvarlig, dum osv. 2 muligheder: Du er slem, grådig, uansvarlig, dum osv. Vrede Udækket behov Jeg føler mig …, fordi jeg har behov for … Hvilken mulighed får du mest ud af?

Så når jeg er vred, fortæller jeg den anden: IAGTTAGELSE: FØLELSE: BEHOV: ANMODNING: Hvad jer ser/hører hos den anden. Hvad jeg føler, når jeg ser det. Hvilket behov der ligger bag følelsen. Hvad jeg vil bede den anden gøre, så mit behov kan blive mødt.

Så når jeg er vred, fortæller jeg den anden: F.eks.: IAGTTAGELSE: FØLELSE: BEHOV: ANMODNING: Når jeg hører, at du går til chefen med klager omkring mig, føler jeg mig vred, fordi jeg har brug for åbenhed. Så vil du komme til mig først, når du er utilfreds med mine dispositioner?

Så når jeg er vred, fortæller jeg den anden: F.eks.: IAGTTAGELSE: FØLELSE: BEHOV: ANMODNING: Når jeg ser, du går før tiden, føler jeg mig vred, fordi jeg har brug for, at vi alle er med til at afslutte opgaven. Så vil du blive, til vi er helt færdige?

5 gode råd til at udtrykke vreden udenom automatpiloten: STOP STOP OP!! Tag en dyb indånding. Drop bebrejdelser/straf. Hold mund! Giv dine tanker og følelser opmærksomhed og indlevelse. Få kontakt med dine behov. Åben munden: Fortæl om dine følelser og udækkede behov.

Samme behov – forskellige strategier! Strategier ved opfyldelse af behov: Behov: Slappe af, komme til kræfter. Strategi: Læse bog Gå i teatret Dyrke sport Gå tur Tage karbad Samme behov – forskellige strategier!

Samme behov – forskellige strategier! Strategier ved opfyldelse af behov: Behov: Sjov og underholdning. Strategi: Gå ud og danse I Cirkus-revyen Gå på bar På charter-rejse Se en film Samme behov – forskellige strategier!

Indskrænker vores muligheder for anerkendelse! Strategier for nogle mennesker: Behov: Anerkendelse for mit arbejde. Strategi: KUN én bestemt person: ….. Min chef! Indskrænker vores muligheder for anerkendelse!

Gør dig aldrig afhængig af dine strategier Ikke knytte behov til bestemte strategier: Åbner sig et univers af muligheder! Gør dig aldrig afhængig af dine strategier Buddha

Tror nærmest vi er ansvarlige for andres behov! Udprægede JA-strategier: Behov: Anerkendelse, omsorg, kærlighed og accept. Strategi: Tør ikke sige ”Nej”. Gjort os afhængige af ”JA!” Tror nærmest vi er ansvarlige for andres behov! JA!

Fordi vi går med til mere, end vi kan stå inde for! Resultat: Opbygger en gevaldig vrede mod de andre. Fordi vi går med til mere, end vi kan stå inde for! JA!

Viser, at jeg hører og anerkender den andens følelser og behov. IAGTTAGELSE: 2. FØLELSE: 3. BEHOV: 4. ANMODNING: Jeg hører, at du har travlt og gerne vil have, at jeg hjælper dig med opgaven. Men jeg er selv hængt op, da jeg skal færdiggøre mit projekt til i morgen, så vil du prøve at spørge en anden? Fortæller samtidig, at jeg selv har nogle følelser og behov som er vigtige for mig.

2. FØLELSE: 3. BEHOV: 4. ANMODNING: IAGTTAGELSE: Nemmere at acceptere et Nej, når man: 1) Har fået empati for sine følelser og behov. IAGTTAGELSE: 2. FØLELSE: 3. BEHOV: 4. ANMODNING: Jeg hører, at du har travlt og gerne vil have, at jeg hjælper dig med opgaven. Men jeg er selv hængt op, da jeg skal færdiggøre mit projekt til i morgen, så vil du prøve at spørge en anden. 2) Og samtidig hører om de følelser og behov, der ligger bag Nej’et.

? Den andens reaktion på min anmodning! Burde = Krav Negativ Nedgørende Aggressiv Burde Oprigtige Udtrykt vores følelser og behov = Krav

4 muligheder for at spørge: Jeg er ikke god nok! Ingen kan lide mig! De bebrejder mig altid! Jeg er ikke noget værd! Jeg er forket! Hvornår rydder du op i skufferne? KONFLIKT En masse ”filtre” Svært at lytte nøjagtigt til det, en anden siger. Hører og forestiller os noget helt andet.

Handleplan I den kommende tid skal jeg først og fremmest have fokus på følgende områder hos mig selv omkring kontakt og dialog 1. 2. 3. 4. 5. Det, der skal til er, at jeg: 1. 2. 3. 4. 5.

? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde Strategier & Filtre Domme, Analyser, Nedgørelser, Kritik Signallamper Anklager, Redder, Offer At spørge Kontaktcirklen Negative budskaber og reaktioner Anerkende egne og andres følelser og behov Oversæt domme til behov Iagttagelse Følelse Behov Anmodning Ansvar for egne følelser ?