Handler om naturvidenskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Program Kl Introduktion v. fagkonsulenten Kl Unges forhold til naturvidenskab i et kulturelt perspektiv v. Lars Brian Krogh Kl.
Science Class Juelsminde Skole
Organisering af NV 2005 •Arbejdsgruppe nedsat efteråret 2004 •Arbejdsgruppen skal –udarbejde oplæg til organisering af NV –lave forslag til indhold af.
Fremtidens tekniske gymnasium
HTX – teknisk gymnasium
Roskilde Tekniske Gymnasium
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
Tværfagligt undervisningsforløb
Studentereksamen - stx
Velkommen til åbent hus på
Almen studieforberedelse
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Inquiry based science education
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Fremtidens student med kemi
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Konference om Almen Studieforberedelse
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
Fysik/kemi – hvad er det?
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Valgfagsorientering 21. November 2011
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
Gymnasiet (Stx)
AT-årsprøve 2.g.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Bæredygtighed – Naturfag
Biologi i AT.
Ny Fælles Naturfagsprøve
AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Kan du holde varmen? Samarbejde mellem AffaldVarme Aarhus og Aarhus Katedralskole.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Ligheder/forskelle på HHX – STX – HTX De har helt den samme struktur, dvs. ½ års grundforløb og 2½ års studieretningsforløb. De tæller lige meget til videregående.
Klima – energianvendelse – energiforbedringer - anvendelsesorienteret naturvidenskabsundervisning Formål at etablere et skolenetværk mellem 2-3 gymnasier.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Samarbejde mellem skole og virksomhed Elektronikvirksomhed Eleverne designer kredsløb til temperaturmåling med hjælp fra ingeniør Printplader laves på.
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
Den naturvidenskabelige metode
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Virksomhedssamarbejde
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Naturfag.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Velkommen til nye elever på AALBORG TEKNISKE GYMNASIUM
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Handler om naturvidenskab Naturvidenskabeligt grundforløb På Odsherreds Gymnasium ved Peter Limkilde Handler om naturvidenskab

Lærer bemanding En tør lærer (fysik/naturgeografi) En våd lærer (kemi/biologi)

Skemalægning Forløbet deles alternativt i to dele På langs: To lektioner/uge til ”våd” og ”tør” På tværs: 4 timer ”tør” før efterårsferien derefter 4 timer ”våd” eller omvendt. Klassen delt til øvelser (”tør” og ”våd” har skemalagt en ekstra øvelsestime/uge)

Indhold ”tør” Variable og variabelkontrol Krops og kropsidealer (AT) /energi Forhold og proportionalitet (HOT) Naturvidenskabeligt indhold/metode i geo-bio-fys-kem Salt, Grønlandspumpen, Global opvarmning

Rapport-øvelser ”tør” Vær forsker (Vandbland. temp.) Sprits massefylde Sukkerprisme (Måleteknik) Saltmålinger

Indhold ”våd” Sæbe Salt Sukkerstoffer/energi Osmose Evalueringsforløb( Formidling)

Evalueringsopgave: Formidling af naturvidenskab Naturvidenskabelig arbejdsmetode Sukkerstoffer Salt Osmose Afleveres som en præsentation eller en hjemmeside

Faglige mål (uvm) 2.1 Faglige mål Eleverne skal kunne: – gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser, såvel i laboratoriet som i naturen, bl.a. med henblik på at opstille og vurdere enkle hypoteser – anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i naturen, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger – formidle et naturvidenskabeligt emne med korrekt anvendelse af faglige begreber – perspektivere de naturvidenskabelige fags bidrag til teknologisk og samfundsmæssig udvikling gennem eksempler.