Global undervisning
dagsorden Om O3V EMU Udviklingslandene Andre folkelige organisationer Kompetencer
hvad er global undervisning? Global undervisning er undervisning som åbner folks øjne og sind til den globaliserede verdens realiteter.
O3Vs tilbud Kulturmøder
O3Vs tilbud Genstandskufferter
O3Vs tilbud Bibliotek
Sådan bor jeg
Sådan bor jeg
www.emu.dk/3verden Præsenterer materialer om udviklingslandene indsat i en faglig sammenhæng. Man kan søge på geografiske regioner eller på temaer børn på arbejde børns rettigheder sundhed og sygdom globalisering og handel Kultur natur og miljø og 2015-målene.
Et eksempel fra EMU
Film i massevis 10 film om året 10 minutters varighed http://www.emu.dk/3verden/verdensbilledfilm/index.html 10 film om året 10 minutters varighed Undervisningsopgaver til gymnasieuddannelserne og til grundskolen Søg på land eller tema Globalisering Håb og drømme Klima Kønsroller Oprindelige folk Politiske forhold Religion Sociale forhold og arbejdsliv Traditioner
Et eksempel på en vb-film The Call of Nepal Se filmen Arbejd med den i klassen Fotos til fri brug Bag-om film med opgaver
Film på plakaten
Aktuelle temaer Anti-racisme Burkina Faso Menneskerettigheder Befolkning Indien 2011 10 år i Afghanistan Sult på Afrikas Horn Børnesoldater Bæredygtig udvikling Libyen
Børnenes U-landskalender
Sierra Leone 2011 Beskrivelse med film Forslag til et 10-dages undervisningsforløb Fakta om landet
Elevsider http://www.emu.dk/gsk/3verden/elever/index.html
U-web DANIDAS WEBSITE FOR BØRN OG UNGE OM U-LANDE OG UDVIKLINGSBISTAND http://www.u-web.dk/
Tilbud fra andre organisationer Red Barnet Folkekirkens Nødhjælp Røde Kors IBIS Salaam Film & Dialog International Børnesolidaritet Leksikale websteder Global skole Skolen i verden Globalis.dk Udviklingstal
International Børnesolidaritet
Megafonen Red Barnet
U-landsfrekvens Folkekirkens Nødhjæp
Dennis-RK.dk Dansk Røde Kors
Hele Verden i Skole IBIS
Salaam Film + Dialog
interkulturelle kompetencer Evnen til at kommunikere Evnen til at anvende IT interaktivt Evnen til at sætte sig i andres sted Evnen til at indgå i nye grupper samt at kunne samarbejde med mennesker med en anden baggrund end én selv Evnen til at handle selvstændigt og refleksivt i komplekse, uforudsigelige situationer
… og et par ekstra kompetencer Evnen til at kunne være kritisk Evnen til at handle solidarisk
Hvordan? Tænk rekvisitter Brug et vedkommende emne Fokus på ligheder Indlevelse Kombinér holdning, viden og handling Provokation Anvend det direkte møde