Den ‘gode’, den ‘Onde’ og den ‘grusomme’ død

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvad er behovene i Danmark?
Danehofskolens værdigrundlag
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Anerkendende refleksion
I dag er temaet Visualisering
Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Nyborg Strand 29. januar 2014 Stig Hedegaard Kristensen
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
At være magtesløs med den magtesløse
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Børn og sorg - og sprældøde døde
i dødens og omsorgens rum
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 30. maj 2013
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
NOEA/Aalborg Universitet
Livets Ord Livets Ord Februar 2012 Februar 2012 «Omvend jer og tro på evangeliet» (Mark 1,15).
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Støvring den 11. september 2007
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Etisk dilemma – to definitioner
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Professor Hanne Warming
Seniorbofællesskabet Kløvermarken. Hovedoverskrifter Mangeartede bofællesskaber Visioner Kløvermarkens visioner Justering af visioner Succes-kriterier.
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Et geriatrisk pakkeforløb – der virker! Virker ….for hvem? …Som patienten ønsker sig, som forpligter fagligt, som organiserer sammenhæng Det kræver: Patientinddragelse,
Vædderen Af Cecil bødker.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Palliation til ældre med kræft
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
KAN MAN GAMBLE SIT LIV VÆK? - En præsentation om gambling og ludomani Selvmord Arbejdsløshed Skilsmisse Løgn Sygdom Kriminalitet.
GOD HÅNDTERING AF SYGEFRAVÆR OG FASTHOLDELSE Program * Kulturens betydning for sygefravær og forebyggelse * Praktisk etik som kulturredskab * Kort over.
"Stigma betyder ’miskrediterende særtræk’. Stigmatisering rammer mange grupper i samfundet, der på en eller anden måde skiller sig ud fra normen eller.
Dødens privilegium - Etiske grænser for palliation Grænsefladerne mellem professionaliseringen og den personlige død.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Afsluttende behandling i eget hjem af terminale patienter
Liv og død i menneskets hænder
Årsmøde i Foreningen for Palliativ Indsats, 17. november 2017
Værdighed ved livets afslutning
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Ansvar og forandring frihed.
Ansvar og forandring frihed.
Præsentationens transcript:

Den ‘gode’, den ‘Onde’ og den ‘grusomme’ død Michael Hviid Jacobsen Professor i Sociologi & Studieleder for Masteruddannelsen i Humanistisk Palliation, Aalborg Universitet

Overblik over oplægget Seks indledende antagelser om døden Dødens mangfoldige ansigter Den ‘gode’ død Den ‘dårlige’ død Den ‘grusomme’ død Dødens dilemmaer Udfordringer for forskning og praksis

Seks indledede antagelser om døden

Antagelse I Vi skal alle dø… Nulhypotesen – det empiriske grundlag for hypotesen er ret overbevisende og samtidig meget begrænset for dens alternativer

Døden er meningsløs for mennesket… Antagelse II Døden er meningsløs for mennesket… Den karakteriseres ved negative konnotationer som tomhed, intethed, ikke-væren, ikke-eksistens, fravær af liv osv.

Hvor dør vi? Hvornår dør vi? Hvordan dør vi? Antagelse III Mennesket har både svært ved at forestille sig og selv afgøre og forudbestemme sin egen død… Hvor dør vi? Hvornår dør vi? Hvordan dør vi? Hvad dør vi af? Hvad sker der, når vi dør? Hvem er der, når vi dør? osv.

Døden døs forlæns, men forstås baglæns… Antagelse IV Døden døs forlæns, men forstås baglæns… Mennesket er altid tilskuer til andres død, og først når det selv dør, ophører det med at være tilskuer (Sigmund Freud)

Mennesket forsøger at gøre døden meningsfuld… Antagelse V Mennesket forsøger at gøre døden meningsfuld… Blandt andet baggrunden for alle trosforestillinger, men også for anvendelsen af tillægsord som ‘god’, ‘dårlig’, ‘værdig’, ‘naturlig’ osv. i forhold til døden

Døden gøres forståelig gennem disse begreber… Antagelse VI Døden gøres forståelig gennem disse begreber… Forestillingerne og begreberne er således kvaliteter ved os som mennesker og samfund – ikke ved døden

Dødens mangfoldige ansigter

Døden kan gøres meningsfuld fra en mangfoldighed af mere eller mindre modsatrettede perspektiver Der er ikke to mennesker, hvis død udspiller sig ens Døden – ‘god’, ‘ond’ eller ‘grusom’ – defineres og evalueres altid som sådan efter at døden er indtrådt

Den ‘gode’ død

Den ‘gode’ døds dualitet Eu thanatos – at ‘dø godt’, ‘dø let’ eller ‘dø smertefrit’ (fokus på behandling eller eutanasi samt på individets ønsker) Kalos thanatos – ‘at dø værdigt’ eller ‘dø afklaret’ (fokus på pleje og lindring samt på at gøre døden så meningsfuld som mulig for individ og fællesskab)

Den ‘gode’ døds forandring Fra religiøs via medicinsk til psykologisk opfattelse Fra det store kollektiv via individet til det nære fællesskab Fra tradition via tabu til personligt manuskript Fra relativt hurtigt dødsfald til udstrakt dødsforløb Fra overgangsrite via stopklods til rejse mod ukendt destination Fra dødsøjeblik til dødsproces

Den ‘gode’ døds ideologi Individuel autonomi/selvbestemmelse Adgang til viden/information Udbud af vifte af valgmuligheder Kontrol over egen situation og over ydre forhold Kritik af systemets umyndiggørelse Respekt for privatlivets fred og det nære Anerkendelse af individets iboende værdighed Muligheden for selv at træffe den ultimative beslutning

“Når vi tænker over vores død, forestiller vi os at være omgivet af vores nærmeste venner, at rummet er fyldt af en uforstyrret fred, der stammer fra, at der intet mere er at sige, at der er orden i alle sager; med øjne, der stråler af kærlighed og med en sagte hvisken om den dybe visdom ved livets flygtighed, lægger vi os tilbage på puden med et sidste åndedrag, der undslipper os som et afklaret ‘Ahh’, mens vi roligt går lyset i møde” - Stephen Levine (1988:8): Who Dies? An Investigation of Conscious Living and Conscious Dying. Bath: Gateway.

‘den gode død’ ‘Den gode død’ er en oxymoron (en indre selvmodsigelse) ‘Den gode død’ er et normativt begreb ‘Den gode død’ er både individuel/subjektiv og kulturelt kontekstafhængig ‘Den gode død’ er ikke statisk i et menneskes liv ‘Den gode død’ er en genspejling/forlængelse af idealer om ‘det gode liv’

Den ‘onde’ død

Den ‘onde’ død Omtales til tider også som ‘den dårlige død’ Hvor der er skrevet uendeligt meget om den ‘gode’ død, er der tilsvarende skrevet uendeligt lidt om den ‘onde’ død Den ‘onde’ død udgør en diametral modsætning eller antitese til den ‘gode’ døds forestillinger og idealer Den ‘onde’ død omtales ofte med adjektiver som uværdig, umenneskelig, lidelsesfuld, fremmedgjort osv.

Opfattelser af ‘ond’ død Afmægtighed/manglende valgmulighed Afhængighed/manglende kontrol Smerter Langtrukken og gradvist forværret dødsproces (‘dødskamp’) At have livet forlænget udsigtsløst (vegetativ tilstand) ‘Kræftdøden’ At dø før ‘livets fylde’ er udlevet At dø uden at have ‘orden i sagerne’ At dø uafklaret/ikke at være klar til at dø Ensomhed/isolation – en ‘social død’ At død alene

Den ‘grusomme’ død

Eksempler på ‘grusom’ død Den unødvendige/undgåelige død Den ubærlige død Den ligegyldige/betydningsløse død Mennesket (individuelt eller kollektivt) som offer Den (subjektivt og objektivt) meningsløse død

Den ‘grusomme’ død Et eksempel på en ‘grusom’ død fra et patient-perspektiv er en død, hvor al menneskelig værdighed, omsorg, kærlighed og subjektiv mening er fraværende Et eksempel på en ‘grusom’ død er fra et pårørende-perspektiv ‘dødsfald uden dødsforløb’ (death without dying), som Glaser og Strauss (1968) undersøgte i 1960’erne, eller de udsigtsløse og langstrakt komatøse patienter (f.eks. Karen Ann Quinlan og Terri Schiavo) Et eksempel på en ‘grusom’ død fra et plejepersonale-perspektiv er en død, hvor enhver lindring, hjælp, omsorg eller involvering opleves som mislykket

Dødens dilemmaer

Dilemmaer Det, der er en ‘god’, ‘ond’ eller ‘grusom’ død for personalet, er det ikke nødvendigvis for patienten og vice versa Det, der er en ‘god’ død for nogle patienter, er måske en ‘ond’ eller ligefrem ‘grusom død for andre Det, der en ‘god’ død for de pårørende, er ikke nødvendigvis en ‘god’ død for den døende og vice versa Det er således vanskeligt at sætte både ‘god’, ‘ond’ og ‘grusom’ død på fast formel eller kodificere den (og særligt i et stadig mere multikulturelt og sekulært samfund)

Udfordringer for forskning og praksis

Fra ‘god’ til ‘ond’ og ‘grusom’ død Vi har i for mange år fokuseret for ensidigt på den ‘gode’ død – vi savner ifølge Caroline Exley (2004) et mere fyldestgørende forskningsbaseret indblik i de(n) dårligt stillede(s) død (the disadvantaged death), herunder blandt andet den ‘onde’ og den ‘grusomme’ død Vi må i vores praksis erkende, at den ‘gode’ død ikke altid lader sig realisere, og at den ‘onde’ eller ‘grusomme’ død ikke er et nederlag, men snarere et grundvilkår i det palliative arbejde Selvom vi ikke altid kan sikre den ‘gode’ død, så kan vi i vores praksis arbejde hen imod at undgå ‘den onde’ og den ‘grusomme’ død

Tak for opmærksomheden og fortsat god konference…