Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

Les meilleures photos de
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At bruge disse to ord rigtigt
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Music: Nightengale Serenade
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Det svære liv i en sportstaske
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Roskilde Tekniske Skole
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
- gennem Marte Meo metoden
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Sofies dejlige dag.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Jeg støtter barnet ved:
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Dette diasshow er udarbejdet af:  Gitte Larsen  Charlotte Pedersen Fra O 27.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Program - ICDP International Childhood Development Program
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Skoleparathed Sunds skole.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Lærings- og praksisfortælling
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Målrettet kommunikation
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Hvordan bruger vi metoden
Verbal kommunikation Ord og samtale
Badmintonsportens hjælpetrænerkursus 1
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode Visionen for Trøjborg dagtilbud Alle børn skal have udviklet legekompetencer, inden vi sender dem videre på deres dannelsesrejse

Hvad er Marte Meo En udviklingsstøttende metode, i forhold til samspil En metode der tager udgangspunkt i det gode samspil En metode som kan anvendes til mange og som bliver brugt i alle aldersgrupper Metoden har en analyserende del og en handlingsdel Metoden har elementer man også kan arbejde med uden videoen

Hvorfor Marte Meo Metoden er en simpel metode, som tager udgangspunkt i det vi allerede gør i forvejen Det er nødvendigvis ikke noget nyt vi skal gøre, vi skal bare gøre det vi ved på en anden måde; med en anden bevidsthed Metoden ser på barnet i vanskeligheder, som et barn der endnu ikke har lært, hvad det skal gøre Derfor skal de voksne støtte barnet, der hvor barnet er i sin udvikling Marte Meo frigiver energi, da der kun arbejdes med få elementer ad gangen Marte Meo er med til at skabe en god atmosfære og udvikler barnets selvværd og robusthed

Hvordan gør man Det er altid den voksne, som er ansvarlig for en god atmosfære Brug en positiv stemmeføring Brug barnets navn positivt Spejl barnet positivt – vis dit gode ansigt Tempo – nogle børn er hurtige andre langsomme. Øjenkontakt – sørg for at være nærværende og ha` en god øjenkontakt, når du er i kontakt med barnet ”Løs nakke”, så du kan se alle børn og inddrage dem i fællesskabet Husk ikke at stille spørgsmål til et barn med meget lidt eller ingen sprog, det hæmmer barnet ikke at kunne svare - i stedet skal den voksne benævne barnet

Marte Meo elementerne At se barnets initiativ Det barnet ser på – det barnet gør – det barnet siger – det barnet viser; glæde sorg usikkerhed, lettelse, frygt m.m. At bekræfte barnets initiativ Den nonverbale; med smil, mimik og kropsholdning Den verbale; sproglig bekræftelse, føler sig set og hørt, usynlig følelsesmæssig kobling – det udvikler selvværd At benævne eller sætte ord på barnets initiativer At sætte ord på og benævne sig selv er afgørende for, at et barn indgår i leg og samarbejde med andre – det sker typisk omkring 3 års alderen At følge barnets initiativ Jeg er her og jeg er til rådighed for dig Det er ikke alle initiativer der skal følges At hjælpe barnet med at udvælge et nyt initiativ Benævn barnets handling og fortæl, hvad barnet kan, må eller skal – den voksne viser vejen for en hensigtsmæssig handling Brug din stemmeføring til at skabe et andet fokus Få barnet ud af et uhensigtsmæssigt mønster At afvente barnets reaktion på den voksnes bekræftelse eller initiativ Et signal til barnet om, at jeg inviterer dig til at give din mening til kende, eller at være i et rart samspil med mig Når et barn får tid, får det mulighed for at reflektere og bearbejde de erfaringer det har gjort At sætte ord på egne handlinger Det skaber forudsigelighed Tryghed Samarbejde At kæde eller linke børn Gøre usynlige børn synlige – få dem til at se hinanden At få dem til at se sammenhænge, i forhold til ting Turtagning Dialog i samtalen At kunne vente på tur At give andre tur At kunne samarbejde

Positiv ledelse Tydelig start En venlig stemme og et rart ansigt Sæt ord på, hvad du forventer af barnet Afvent barnets reaktion Gentagelser Trinvis guidning afpasset barnets alder Bekræft den ønskede adfærd Sæt ord på egne handlinger Tydelig afslutning

Legekompetencer Benævne sine egne initiativer Når barnet udtaler sin idè, inviterer det andre børn med på en leg Hvis et barn, jeg går ind på toilet, så ved de andre børn, hvad han skal og at han kommer tilbage til legen. Hvis han gik uden at sige noget, ville der være fare for at legen gik i stykker. At benævne sine initiativer giver forudsigelighed og barnet kan formidle sig selv Se og følge andres initiativer Når et barn følger et andet barns initiativ, viser det barnet, at jeg gerne vil være sammen med den anden. Barnet viser også en evne til at ville samarbejde Lave lege lyde Gode legelyde fortæller de andre børn, at barnet gerne vil samarbejde, det kan være at snakke som en mor, eller lyde som en bil Det kan også være glædesudbrud over, at sandkagen lykkedes, her er det vigtigt at barnet kan dele sin glæde med de andre – det giver en samhørighed; vi er venner Benævne egne og andres følelser Det er vigtigt, at barnet selv lærer de forskellige følelser at kende; glad, ked af det, sorg og vrede Når barnet kender disse følelser, kan det bedre sætte sig ind i andre børns følelser Barnet udvikler selvregistrering, som er vigtigt for at kunne indgå i samspil med andre Tage tur Det er godt at kunne vente og lade andre komme til, når man leger og skaber venskaber Give og tage At sætte ord på, hvis man gerne vil have den røde klods, er en god ting at kunne i legen, så kommer man ikke til at vælte den andens tårn og den anden ved, hvilken hensigt den anden har Det giver tryghed, at vide, hvad hinanden vil Samtidig udvikler det evnen til at samarbejde Fordybelse Det er svært at lege med en som pludselig går videre til noget andet, så det er vigtigt for at holde på venskaber, at kunne fordybe sig sammen med andre

Tjekliste til meget aktive børn Barnet sætter ord på egne initiativer Der bliver sat ord på barnets initiativer Barnet kan koncentrere sig svarende til sin alder Barnet bliver fulgt og bekræftet i de gode initiativer Barnet afslutter sine initiativer Barnet får hjælp til at afslutte sine initiativer, hvis det ikke selv gør det Barnet får hjælp til at udvælge de rigtige initiativer i handlingsøjeblikket Barnet omgives af en rar stemning Barnets navn bruges positivt

Tjekliste til børn der hele tiden vil være den første De voksne ser barnets gode initiativer (også de følelsesmæssige) Barnets initiativer bliver fulgt Initiativerne bliver bekræftet Der er positiv ledelse Barnet mødes med en rar stemning og et venligt ansigt

Tjekliste ved børn der har spiseproblemer Den voksne udøver positiv ledelse, herunder specielt om der er en god stemning Den voksne tager udgangspunkt i barnets initiativer Der er en tydelig markering af start Den voksne sætter ord på, hvad der skal ske Den voksne bekræfter den positive adfærd Der laves trinvis guidning

Professionel diagnose/analyse Hvad den voksne/barnet kan Hvad den voksne/barnet skal lære

Samarbejdet med forældrene Arbejdspunkter Der arbejdes ud fra, at det er det samme element, der arbejdes med hjemme og i institutionen Der arbejdes med et element ad gangen, med opfølgningssamtale med forældrene efter 1 måned Når barnet viser det kan magte det nye element, arbejdes der med det næste Der vil hurtigt vise sig resultater, da der er en synergieffekt, når vi voksne begynder at ændre på vores adfærd overfor barnet

Marte Meo Bekræft barnet positivt Se og følg barnets initiativer Smil til barnet. Sig ”Jeg kan se du kan, flot”! Brug barnets navn Se og følg barnets initiativer Reager positivt på det barnet vil, følg de gode initiativer. Benævn barnets initiativer Jeg kan se, du kører med den blå bil! Benævn barnets følelser, også de negative Jeg kan se, du er glad, vred eller ked af det! Vis dit gode ansigt Vær positivt overfor barnet, sig ikke nej, men fortæl barnet positivt, hvad det kan, skal eller må! Link! Flyt orderne fra barn til barn Hør! Søren siger, han har fået nye sko! Se, Han vil gerne vise dig skoene! Benævn dine egne initiativer Vær forudsigelig – det skaber tryghed!