Katastrofen – årsager og konsekvenser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

“Forlægget ved den mundtlige prøve er eksaminandens synopsis, som er udarbejdet på baggrund af et problemområde, der er fundet egnet af læreren som eksaminationsgrundlag.
Studentereksamen i AT -2012
Januar 2014 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Vejledning om valg af emne og fag 6Arbejd selv.
Dr. Wenceslaus Kilama, Chairman, Malaria Foundation International
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Kulturmøder og kulturforskelle
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
For at beskæftige sig med emnet, katastrofen i historiefaget
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
TSUNAMI.
Katastrofer AT-eksamen 2012.
Almen studieforberedelse
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Geografi mellemniveau
International Økonomi A
AT efteråret 2012 / MG & RO. Overordnet emne Katastrofen - årsager og konsekvenser.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Videnskabsteori og faglige metoder
1 Peter Nedergaard, professor i statskundskab, Københavns Universitet Otte udfordringer for verdens klimapolitik – og EU og.
Efteråret 2014 / MG & RO AT UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 35IntrolektionVejledning om valg af emne og fag 36Frist for valg af emne og.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Introduktion: Fra område til perspektiv
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Danmark i en globaliseret verden
Intro og Problemformulering
- Genteknologi Perfektionisme eller forbedring?
Problemer eller udfordringer.
AT8 3a 2010.
SRP 2014.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Innovation i AT/SO.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Almen studieforberedelse
AT efteråret 2011 August 2011 / MG & BR. Overordnet emne At være på - muligheder og problemer.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
SKABELON.
Kapitel 10: Global og regional ulighed
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Hvad karakteriserer det samfundsvidenskabelige fakultet? Oplæg i forbindelse med studentereksamen i AT 2016.
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
En skabelon for erhvervsfolk (du kan bruge denne PPT og tilpasse den efter dine egne behov) Dato, forfatter, emne/tema mv. "Østersøregionens udfordringer.
Jeopardy Del 3: International økonomi. FrihandelProtektionismeØkonomisk integration Globaliseringens vindere Globaliseringens tabere
En skabelon for byplanlæggere (du kan bruge denne PPT og tilpasse den efter dine egne behov) Dato, forfatter, emne/tema mv. "Østersøregionens udfordringer.
En skabelon for beslutningstagere (du kan bruge denne PPT og tilpasse den efter dine egne behov) Dato, forfatter, emne/tema mv. "Østersøregionens udfordringer.
Den naturvidenskabelige metode
Global opvarmning Noter.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
Jeopardy om verdensmålene
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Jeopardy om verdensmålene
Biologi, geografi og kemi på HF
Præsentationens transcript:

Katastrofen – årsager og konsekvenser AT eksamen 2012

Opgaven Du skal vælge en sag, hvor en bestemt katastrofe spiller en væsentlig rolle.  Du skal udarbejde en problemformulering samt en synopsis, hvor den valgte katastrofe, dens årsager og/eller konsekvenser belyses.  Som et led i din fremstilling af den valgte sag skal du gøre rede for din brug af begrebet katastrofe og begrunde dit valg af materiale.  Du skal anvende viden og metoder fra to fag. Det ene fag skal være på mindst B-niveau. De to fag skal være fra hvert sit hovedområde. 

Opgaven Opgaven skal omhandle en katastrofe Katastrofens årsager og/eller konsekvenser skal behandles Begge fag skal dog ikke nødvendigvis behandle både årsag og konsekvens Brug af begrebet ”katastrofe” og valg af materiale skal begrundes

Opgaven og de naturvidenskabelige fag De naturvidenskabelige fag har fokus på: Årsager til katastrofen Menneskeskabte Naturskabte Epidemier Opnå viden i forhold til forebyggelse og beredskab Behandlingsmuligheder (ex. medicin) Opstille modeller (ex. klimamodeller) Ny teknologi (måleudstyr, overvågning) Handlingsplaner Konsekvenser Forarmning af naturen (økosystemer forrykkes) Global opvarmning (fossile brændstoffer) Oversvømmelser m.m

Inspiration Eksempler på menneskeskabte katastrofer: Intensiv udnyttelse af naturen: Fossile brændstoffer Oliepalmer/regnskov Biobrændsel /fremfor føde Landskabsændringer Miljøkatastrofer: Atomkraft Giftudslip biologiske/kemiske våben Olieudslip Hungersnød Naturen i fare

Inspiration Eksempler på naturskabte katastrofer Vulkaner Tsunami Jordskælv Haiti Meteorer Tyfoner og orkaner Oversvømmelser Tørke Vejrkatastrofer

Inspiration Epidemier og sygdomme Tuberkulose (ulighed) Influenza (pandemier, globalisering) HIV (U/I-lande, behandlingsmuligheder, Rusland) Kolera (FN soldater, hygiejne, ghettoer) Pest (Guds straf) Zoonooser (fra dyr til menneske, fremtidsperspektiver) Contagion Statens seruminstitut

Den naturvidenskabelige tilgang i et lidt større perspektiv Økonomiske, politiske, menneskelige konsekvenser Angst og usikkerhed (risikosamfundet) Globalisering Etiske overvejelser Modeller (forudsigelser) Ulighed (lokalt og globalt) Samfundsmæssige fordele/ulemper Lovgivning og strategier Historiske sammenhænge Religiøse forklaringer Psykologiske forklaringer

Eksempler på indledende spørgsmål Hvorfor rammer HIV katastrofen Rusland? Hvordan smitter HIV? Hvilke muligheder findes i forhold til indgriben og behandling? Hvilke konsekvenser har det for Rusland? Hvad gør myndighederne? (økonomiske, politiske, menneskelige faktorer) »Det eneste, regeringen gør, er at anbefale seksuel afholdenhed – det var også det, USA’s republikanere gjorde i 1980’erne.«

Eksempler på indledende spørgsmål Er atomkraft en god energiløsning? Hvad førte til atomulykken i Japan? Hvilke konsekvenser kan vi forvente i fremtiden? Hvilke konsekvenser har den haft lokalt/globalt? Hvordan behandlede myndighederne katastrofen?

Og lidt flere spørgsmål Hvordan kan det være, når man nu ved, at jordskælv kan medføre en katastrofe, at en lang række af Verdens storbyer er placeret ved kendte jordskælvszoner?   Hvad er det der gør, at vi på en gang fascineres af store naturfænomener og samtidig opfatter de samme katastrofeudløsende naturfænomener som skræmmende? Hvordan har kendte vulkanudbrud udryddet, eller forandret en bestående dominerende kultur?