Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inddrag nu Kick-off møde
Advertisements

Inspirationstema: Børns rettigheder
Integrated Children’s System
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Børnerådet Danske børns trivsel Lisbeth Zornig Andersen
Forbrugerrådet, Settlementet og KFUM’s Sociale Arbejde byder velkommen til konferencen Overgældssætning udfordringer og løsninger •
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Praktikintro til 1. gangs vejledere
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Sygeplejeruddannelsen
Konference – plejefamilier Rekruttering – ny viden, kommunal organisering og samarbejde, uddannelse Den 22. november 2010.
1 Effektevaluering højner kvaliteten af hjælpemiddelformidlingen SidLigGodt konference 28 januar 2014 Mette Andersen Team Hjælpemiddelspecialisterne Odense.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Sygeplejerskeuddannelsen
Udviklingsprojekt om tværprofessionelt samarbejde mellem pædagoger, lærere og socialrådgivere r Vi skal give de studerende bedre tværprofessionelle.
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Det psykiatriske arbejdsområde
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
2-01.
Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Mød Aalborg Universitet
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Præsentation af resultaterne fra casestudie
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Specialisering 271 UMD.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Workshop: At arbejde med myter og holdninger blandt personale v/ projektmedarbejder Tine Gomard.
VEJLEDNING TIL FORANDRING D.7. MAJ 2014 WORKSHOP : KONTANTHJÆLPS- REFORMEN I PRAKSIS 1Anne Eghøje Slagelse Jobcenter.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Inklusion og Specialviden
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
24. Juni 2009 EPOS - Mette Vase Matcher EPOS’ uddannelsesudbud de udfordringer vi står over for? v. Mette Vase Uddannelseskonsulent i EPOS.
Metropol Socialrådgiveruddannelserne Bornholm
Temamøde om social ulighed i sundhed
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Kvalitet i § 50 - undersøgelser
Præsentationens transcript:

Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere Januar 2014 v/ socialrådgiver og adjunkt Gina Lydersen

De 4 hovedområder Jura Psykologi/psykiatri Samfund Socialt arbejde

Modul 1 Tema: intro til grundlæggende begreber/metoder i socialt arbejde - hvad er socialt arbejde Tema: perspektiver på sociale problemer herunder; sociologiske og psykologiske teorier i relation til sociale problemer (hvordan kan vi forstå/forklare sociale problemer Tema: sociale problemers fremtrædelsesformer og aktuelle sociale indsatser i det sociale arbejdes praksis Tema: hvad vi det sige at bliver studerende

Formål At kunne beskrive og analysere sociale problemer Begyndende viden om forskellige målgruppers problematikker og sociale problemers fremtrædelsesformer Begyndende viden om grundlæggende retlige regler og principper Begyndende kendskab til socialrådgiver roller og funktioner i relation til det sociale arbejdes praksis At få en god studiestart Afsluttes med eksamen

Modul 2 Tema 1: Velfærdspolitik og det sociale arbejdes udvikling i et historisk og internationalt perspektiv Tema 2: Sammenspillet mellem socialt arbejde, juridiske principper, velfærdspolitik

Formål At begribe sammenhængen mellem socialt arbejde og den konkrete velfærdspolitik der føres At begribe sammenhængen mellem politik og jura i relation til socialrådgiverens handlerum Begyndende kendskab til; myndighedsrollen, helhedssyn, etik i socialt arbejde ect. Afsluttes med eksamen

Modul 3 Tema: familier, børn og unge Tema: intro til forskningsbaseret viden om familier og udsatte børns vilkår, forhold og situation Tema: at kunne agere som myndighed i socialt arbejde med børn og unge

Formål Kendskab til og viden om familiers livsbetingelser, udviklingspsykologi, unges vilkår og samspillet mellem de forskellige systemer Familieret/barnets reform/metoder og redskaber der anvendes i praksis Fokus på sagsbehandling og foranstaltningstyper (Myndighedsrollen, tværfagligt samarbejde) Afsluttes med eksamen

Modul 4 Tema: Forebyggende socialt arbejde med fokus på udsatte grupper (voksne) Tema: Rammer for det sociale arbejde med målgruppen, herunder forskellige typer af udredningsmetoder samt foranstaltnings/indsatstyper Tilgange i socialt arbejde med voksen udsatte

Formål Kendskab til og viden om målgruppens livsbetingelser, herunder ulighed i sundhed, psykiatriske lidelsers fremtrædelsesformer, handicap konventioner ect. Kendskab til og viden om indsatstyper blandt andet; Lokalsamfundsarbejde, SKP, Bo-støtte osv. Fokus; tværfagligt samarbejde, etik og værdier i socialt arbejde, motivationsarbejde osv. Afsluttes med eksamen

Modul 5 Tema: beskæftigelse, ledighed og forsørgelse Tema: sociale problemer i relation til arbejde og arbejdsliv Tema: socialt arbejde på beskæftigelsesområdet, beskæftigelsesrettede indsatser, herunder Betydningen af refusion, kvalitet og effekt

Formål Kendskab til og viden om Beskæftigelsespolitikkens organisering i de kommunale jobcentre Kendskab til og viden om den gældende lovgivning på området Kendskab til og viden om marginaliserings og udstødningsprocesser Kendskab til og viden om sagsbehandling i relation til de beskæftigelsesrettede indsatser og anvendelse af konkrete metoder/redskaber

Modul 6 Tema: organisationsteori – styring og organiseringen i den offentlige sektor Tema: at kunne agere som fagprofessionel i den offentlig sektor Tema: gældende politik og lovgivningens betydning for det sociale arbejdes praksis Tema: praktikintroduktion

Formål At få kendskab til og viden om relevante teorier om organisation; organisationsteorier, institutionelteori Socialrådgiverens handlerum inden for de givne rammer, herunder handlemuligheder på forskellige niveauer Forberedelse til praktikken, praksislæring Hvordan kan jeg forberede mig på et kommende praktiksemester herunder; supervision, journalnotat, systematisk sagsarbejde Afsluttes med eksamen

Kobling til praksis Besøg af socialrådgivere fra praksis: Børn og Unge Beskæftigelse Voksen udsatte Gæsteundervisere

Træningsøvelser Kommunikationsøvelse § 50 undersøgelse Handleplaner VUM Supervision

Nogle centrale begreber på tværs af modulerne Helhedssyn og helhedsorienteret socialt arbejde Systematisk sagsarbejde Tværfagligt samarbejde Magt og myndighedsrollen Brugerinddragelse Etik og værdier i socialt arbejde

Hvad tager jeg med fra undervisningen ud i min kommende praktik? Hvad tænker min praktikvejleder er vigtigt? Hvordan tænker jeg/vi de forskellige begreber kommer til udtryk i praksis?

Inden praktikken ”Jeg synes man er meget i tvivl sådan inden man starter, fordi puha….nu skal man ud og har man nu lært det ”rigtige!….” ”Jeg har oplevet nogen fra min klasse som ”overhovedet ikke følte sig parat, de var nærmest paniske” ”Kan det passe at man selv skal sidde med borgere?” ”Jeg glæder mig helt vildt til at komme ud i virkeligheden og opleve den praksis vi har talt så meget om” ”Jeg har ventet på dette semester siden jeg startede på uddannelsen”

Til statusmødet og efter praktikken ”det er det bedste semester jeg har haft på hele studiet” ”det er helt vildt så meget jeg har lært” ”det var slet ikke så skræmmende som jeg troede” ”gid der var mere praktik på uddannelsen” ”jeg glæder mig til at komme tilbage til uddannelse og omsætte noget af alt det jeg har lært i min praktik” ” det er blevet meget lettere for mig at forstå alt det teorien vi har haft - nu hvor jeg kan koble det til min egen praktik”