Færdselsgruppens forslag til regeltilpasning for landbrugsmaskiner Færdselsgruppen er nedsat af brancheforeningerne, Landbrug og Fødevarer, Danske Sukkerroedyrkere, Dansk maskinhandlerforening, Danske Landbrugsmaskinfabrikanter og Danske Maskinstationer og Entreprenører. 02-04-2017
Længde Nyt forslag Nuværende bestemmelser Vi vil gerne anmode om at maksimal tilladelig længde øges fra 18,75 m til maximalt 25,00 m når der foretages vejtransport fra avlsgård/maskinstation til mark med traktorer og motorredskaber med påhængsredskaber/vogne. Ifølge dimensionsbekendtgørelsen er den generelle maksimale tilladelig et køretøj, registreret som uregistreret 18,75 m. Længde mejetærsker 10 - 11m Længde skærebord 9 – 12 m Totallængde 22 - 23 m 02-04-2017
BREDDE Nuværende bestemmelser Nyt forslag For motorredskab, arbejd– eller påhængsredskab til landbrugs– eller vejarbejde kan bredden for såvel det trækkende køretøj som påhængskøretøjet overstige 2,55 m. Bredden må dog kun overstige 3,30 m, såfremt der køres mellem mark og avlsgård, mellem ejendomme, der har redskabet i fælleseje, eller mellem en maskinstation og dennes kunder. Vi vil gerne anmode om at maksimal tilladelig bredde hæves fra 2,55 m til 3 - 3.3 0 m når der foretages registreringspligtig transport fra mark til avlsgård, og denne transport sker med traktorer efterspændt transportvogne monteret med brede lavtryksdæk 02-04-2017
COMBIVOGN Når vognen kører som frakørselsvogn er der krav om registrering og bagkofanger og maks. bredde på 2,55 Når vognen kører som opsamlevogn er det et arbejdsredskab og der er ikke krav om registrering eller bagkofanger 02-04-2017
Særlige forhold omkring frontmonterede Plove - ledsagevogn som et løsningsforslag 02-04-2017
Kreaturvogne – særlige forhold med bredden på ældre vogne Kreaturvogne – særlige forhold med bredden på ældre vogne. Forslag om at vogne før given dato må være bredere end 2,55 når det alene er hjulene som bevirker den forøgede bredde. 02-04-2017
Buffertanke til gylle – forslag om at disse transportable buffertanke henføres under kategorien påhængsredskaber og således følger reglerne for påhængsredskaber . 02-04-2017
Dimensionsbekendtgørelsen Nuværende bestemmelser Nyt forslag For motorredskab, arbejd– eller påhængsredskab til landbrugs– eller vejarbejde kan bredden for såvel det trækkende køretøj som påhængskøretøjet overstige 2,55 m. Bredden må dog kun overstige 3,30 m, såfremt der køres mellem mark og avlsgård, mellem ejendomme, der har redskabet i fælleseje, eller mellem en maskinstation og dennes kunder. Landbrugsarbejde Vejarbejde Ønsker om tilføjelse: Skovarbejde Jordarbejde Kørsel til og fra reparatør/leverandør Med den nuværende tekst er kun når der udføres landbrugsarbejde og arbejde på vejene at bredden på 2,55 m må overskrides. Ved at udvide teksten undgås de store blokvognstransporter på de mindre kommunale veje. Skovarbejde Jordarbejde Landbrug 02-04-2017
Skovmaskiner ønskes omfattet af undtagelsesbestemmelserne for bredde, således at de må være bredere end 2,55 m Disse maskiner skal med nuværende tekst transporteres mellem skovparceller på blokvogne. Særlige forhold omkring skovningsmaskiner vedrørende udsyn - ledsagevogn som et løsningsforslag 02-04-2017
Når gummigeden udfører landbrugsarbejde må den være bredere end 2,55 m, men når den udfører jordarbejde på den samme ejendom og den er bredere end 2,55 m skal den transporteres på blokvogn ! Gummigeden til landbrugsarbejde er ofte forsynet med brede lavtryksdæk 02-04-2017
MOTORREDSKABER Nuværende bestemmelser Nyt forslag ”Et motorredskab er et motordrevet køretøj, som hovedsageligt er indrettet som arbejdsredskab, og som er konstrueret til en hastighed af højst 30 km i timen og kun med en væsentlig konstruktiv forandring kan ændres til højere hastighed”. ”Et motorredskab er et motordrevet køretøj, som hovedsageligt er indrettet som arbejdsredskab, og som er konstrueret til en hastighed af højst 40 km i timen og kun med en væsentlig konstruktiv forandring eller ved ændring i den elektroniske motorstyring kan ændres til højere hastighed” Motorredskaber er konstrueret med en hastighed på 40 km /h og kan ændres elektronisk til 30 km ofte blot en kode i computeren. Eneste lande i Europa er DK og Svejts (støjregler) hvor maskinerne skal være konstruktivt begrænset. 02-04-2017
Akselbelastning og totalvægt Nuværende bestemmelser Nyt forslag For bogie med tre aksler må det samlede tilladte akseltryk ikke overstige: 24.000 kg, dog 22.000 kg, hvis blot en af de indbyrdes akselafstande er under 1,30 m, men mindst 1 m og 21.000 kg, hvis blot en af de indbyrdes akselafstande er under 1,00 m Det samlede tilladte akseltryk skal være ligeligt fordelt på de enkelte aksler At påhængskøretøjet må anvende de generelle regler på 10 tons/aksel Max totalvægt bliver således 18+30 =48 tons Dæktryk 2,5 bar 3 - akslet gyllevogn samlet akselbelastning på 24 tons. I tyskland 30 tons. Vognen er forsynet med enkeltaksler med akselafstand over 1,8 m 02-04-2017
Akselbelastning og totalvægt for motorredskaber Nuværende bestemmelser Nyt forslag For motordrevet køretøj med to aksler må den tilladte totalvægt ikke overstige 18.000 kg Tilladt akseltryk må ikke overstige 10.000 kg At dæktryk aldrig er over 3 bar og belastning aldrig over det foreskrevne fra dæk og maskinleverandør Max totalvægt bliver således 3 x 16 = 48 tons 3 aksler maks totalvægt på 28 tons Dæktryk < 3,0bar De største dæk bærer 8 tons ved dæktryk < 3bar 02-04-2017
Selvkørende enheder kan have en tomvægt på 20 – 30 tons, men der er kun tilladelse til en maksimal totalvægt på 18 tons for to – akslede køretøjer. Dette er blot enkelte eksempler på en større gruppe af selvkørende enheder og udviklingen går i retning af udelukkende selvkørende maskiner til høstopgaver (korn roer og kartofler) 02-04-2017
546 cm2 9,36 kg/cm2 Lastbil med gylletrailer Vi vil gerne henlede opmærksomheden på kontakttryk frem for akseltryk og totalvægt Lastbiler med super single dæk har ofte et dæktryk på 8 – 9 bar hvilket betyder et kontakttryk i mindst samme størrelse udtrykt i kg/cm2. 02-04-2017
Tre-akslet gyllevogn 30 tons boogiebelastning Lastbil med gylletrailer 546 cm2 9,36 kg/cm2 1974 cm2 2,63 kg/cm2 Gyllevognen til venstre er forsynet med dæk som er opbygget med det formål at kunne færdes på marken med lavt marktryk, hvilket bevirker at dækkene er skånsomme overfor vejene. 02-04-2017
1191 cm2 5,95 kg/cm2 To – akslet selvkørende roeoptager Dækkene som er 1 m brede har så stort et kontaktareal alene under ribberne at kontakttrykket er betydeligt lavere end for en lastbil. 1191 cm2 5,95 kg/cm2 02-04-2017
Køretøj Lastbil 385/65-22,5 9 5110 546 9,36 100 PG 25 800/50-34 1,2 Dæk dimension Dæktryk bar Last kg Kontaktareal Cm2 Tryk Kg/cm2 Forhold I mellem kontaktarealer % Teoretisk Vægt *kg Lastbil 385/65-22,5 9 5110 546 9,36 100 PG 25 800/50-34 1,2 5193 1974 2,63 362 18498 Roeoptager 1050/50-32 2,4 6380 1072 5,95 196 10016 Tallene i højre kolonne viser hvor meget hvert dæk kan belastes med før kontakttrykket = kontakttrykket fra en lastbil. Hver af gyllevognens dæk kan teoretisk belastes med 18498 kg og roeoptageren kan belastes med 10 tons på hvert hjul Testen er udført på en maskinstation og fremvist for Vejdirektoratet . Tallene viser niveauforskellene mellem lastbiler og landbrugsmaskiner. 02-04-2017
Bæltekøretøjer Nuværende bestemmelser Nyt forslag At der gives dispensation til de enkelte køretøjer Køretøjer som delvis er forsynet med bælter gives generel tilladelse indtil ? totalvægt For køretøj, der helt eller delvis er forsynet med bælter, må tilladt totalvægt ikke overstige 4000 kg pr. m af afstanden mellem forreste og bageste løberulle, dog højst 16.000 kg Bæltekøretøjer er hastigt på vej ind i Danmark hvor lovgivningen ikke er tilpasset bæltekøretøjer som blandt andet udmærker sig ved en mindre transportbredde. 02-04-2017
Dispensation for Grimme Maxtron 620 og Tectron 415 Trafikstyrelsen har modtaget Dansk Maskinhandlerforenings ansøgning på vegne af Dansk Landbrug, Fabrikantforeningen, Danske Maskinstationer og Danske Sukkerroer om tilladelse til at køre med Grimme Maxtron 620 og Grimme Tectron 415. Køretøjerne er 3,30 m brede, har en totalvægt på 32.000 kg og en belastning på bælterne på 22.600 kg. På Tectron 415 er akseltrykket på den hjulbårne aksel 9.400 kg, og længden er 12,20 m På Maxtron 620 er akseltrykket på den hjulbårne aksel 9.500 kg. Trafikstyrelsen har ved sagens behandling lagt vægt på, at den til ansøgningen vedlagte TÜV godkendelse nr. 2632201989 konkluderer, at hvert bælte har en kontaktflade på vejen på 0,36 m2, samt at belastningen på hvert bælte er 11.300 kg og kontakttrykket er 3,13 kg/cm2, hvilket svarer til 1/3 af kontakttrykket fra en lastbil. Trafikstyrelsen tillader på den baggrund midlertidigt kørsel med de ansøgte motorredskaber, indtil den verserende dispensationssag er afgjort. Tilladelsen forudsætter, at den kommune hvis veje det konkrete køretøj ønskes anvendt på, forudgående har meddelt tilladelse til kørsel på den pågældende strækning. Kopi af denne tilladelse, samt af kommunens tilladelse skal medbringes under kørsel. Gl. Mønt 4 1117 København K Telefon 3392 9100 fstyr@fstyr.dk www.trafikstyrelsen.dk Dato 1. oktober 2010 Sagsnr. FS302-478 En række kommuner har efterfølgende givet tilladelse til kørsel på deres veje. 02-04-2017
Arealet under bælterne 182,5 x 89 = 16242,5 cm2 Last 11 300 kg = 0,69 kg/cm2 RIBBEAREAL = 3600 cm2 Last 11300 kg = 3,14 kg/cm2 (ribbeareal 22%) 02-04-2017
Roeoptagere med bælter kører på vejene i Tyskland – bemærk nummerpladen 02-04-2017
Bæltetraktor som ikke endnu har opnået dispensation i Danmark må køre syd for grænsen – bemærk nummerpladen 02-04-2017
Transport på blokvogne gør ikke maskinerne lettere eller smallere men giver besvær ved aflæsning, hvor det være nødvendigt at stoppe trafikken i 20 – 30 min. 02-04-2017
SLÆBNING Nuværende bestemmelser Nyt forslag Gamle dispensationer er ophørt Ny dispensation under særlige forhold. Tilladelse til at efterspænde uregistreret lav vogn indenfor tilladt længde, hvor på der læsses en læssemaskine som skal anvendes sammen med det trækkende køretøj Tolkning af nugældende regler giver mulighed for at transportere redskaber som skal trækkes direkte af traktoren og reglerne er således ikke tilpasset udviklingen af forskellige selvkørende læssemaskiner. 02-04-2017
BREMSETEST GYLLEVOGNTOG Traktor Gyllevogn Totalvægt, kg Standselængde, m fra til 0 Case MX 280 Samson PG 20 24.580 8,6 37.840 12,0 44.840 12,2 Case MX 310 Samson PG 25 25.340 10,5 42.060 12,1 50.060 12,5 New Holland 8050 23.980 9,4 37.960 43.960 11,9 Fendt 936 28.580 12,8 41.600 12,9 51.600 Testen er udført af Agrotech (GTS institut) og køretøjerne er udlånt fra Brørup maskinstation og Tipsmark maskinstation. Kravet er 14 m NB! Fendt 936 er forsynet med trykluftsbremser 02-04-2017