Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Modulvogntog / 54 tons / sammenkobling Tak for indbydelsen til i dag!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Modulvogntog / 54 tons / sammenkobling Tak for indbydelsen til i dag!"— Præsentationens transcript:

1 Modulvogntog / 54 tons / sammenkobling Tak for indbydelsen til i dag!
Per Mikkelsen

2 Organisation I Danmark
Adm. Direktør Per Mikkelsen Salgskonsulent Uffe Klinkby Lars Andersen Kundesupport Preben Bøgh Tommy Jørgensen Vakant Per Mikkelsen

3 VBG GROUP SALES repræsenterer
VBG GROUP TRUCK EQUIPMENT - en international leverandør til lastbil-, påhængsvogne og trailerindustrien. Vi tilbyder et stærkt og konkurrencedygtigt produktsortiment med markedsledende varemærker Vi har følgende mål: - at fokusere på stærke kunderelationer - at forstå kundernes behov - at levere systemløsninger - at yde en langvarig service Per Mikkelsen

4 Varemærker i programmet
Det bedste inden for koblingssystemer til lastvogne Onspot Automatic Traction Control System (ATC) Armaton – Førsteklasses låsesystem til sidefjæle Per Mikkelsen

5 Varemærker i programmet
Edscha – Skydetage med uovertruffen pålidelighed Sesam – Omkostningseffektive modulære skydetage Ringfeder - Let at bruge og pålidelige koblinger Per Mikkelsen

6 Storskalaforsøg fra 2008 – 2011 + 5
Per Mikkelsen

7 Definitioner Modulvogntog:
Lastbil og et eller to påhængskøretøjer, hvor de enkelte køretøjer opfylder gældende bestemmelser om største længde, men hvor vogntogslængden er større end 18,75 m. Dolly: Påhængsvogn med stiv trækstang, der er beregnet som trækkraft for sættevogn. Linktrailer: Sættevogn, der er beregnet til at være trækkraft for sættevogn

8 25,25 Based on Standard European Vehicles fulfilling EU Directive 96/53
MVT 1, lastbil, dolly, sættevogn MVT 2, lastbil, sættevogn, kærre MVT 3, lastbil, linktrailer, sættevogn MVT 4, lastbil, påhængsvogn > 18,75 Per Mikkelsen

9 Dimensioner til modulvogntog
M/ V-værdi U/ D-værdi 40mm mm mm. Per Mikkelsen

10 Andre krav og muligheder
Kørehøjdekrav til forvogn – påhængsvogn/e 425mm (+/- 75mm) 350 til 500mm 650mm (+/- 75mm) 575 til 725mm 900mm (+/- 100mm) 800 til 1000mm Kørehøjdekrav til sættevognstrækker Ingen krav i Dansk lovgivning Krav til elkontakter 7 – 14 – 15 – 17 – Nato, Adr etc. Per Mikkelsen

11 Sættevognskoblinger Per Mikkelsen

12 Forsøgsordning i andre lande end DK
Per Mikkelsen

13 Forsøgsordning i andre lande end DK
Per Mikkelsen

14 Nye typegodkendte løsninger til semitrailer.
Per Mikkelsen

15 Er kravene nødvendige? Foto fra opbygning i 2007 – gennem syn 8 gange
Per Mikkelsen

16 Er kravene nødvendige? Foto fra opbygning i 2011 – 1 gangs syn
Per Mikkelsen

17 Trækstænger – kæmpe gråzone!
Per Mikkelsen

18 Hvorfor er det så vigtigt med de rigtige produkter, godkendelser etc.?
Per Mikkelsen

19 Hvorfor er det så vigtigt med de rigtige produkter, godkendelser etc.?
Per Mikkelsen

20 Hvorfor er det så vigtigt med de rigtige produkter, godkendelser etc.?
Per Mikkelsen

21 Hvad var reglerne frem til april 2011
D-værdier for køretøjer til synsfri sammenkobling skal have tilstrækkelig størrelse til, at enhver teoretisk kombination er dækket. Fx skal en D-værdi for en træktriangel på en kg påhængsvogn være tilstrækkelig til, at påhængsvognen kan tåle at blive tilkoblet en lastbil med en tilladt totalvægt på kg. Tilsvarende skal D-værdien for en påhængsvognskobling på en lastbil med tilladt totalvægt på kg og største totalvægt af påhængsvogn på kg beregnes på baggrund af disse værdier, uanset den største faktiske totalvægt af vogntog er kg i Danmark. Per Mikkelsen

22 Hvordan er reglerne i forhold til 54 tons?
D-værdier for køretøjer til synsfri sammenkobling skal have tilstrækkelig størrelse til, at enhver teoretisk kombination er dækket. Fx skal en D-værdi for en træktriangel på en kg påhængsvogn være tilstrækkelig til, at påhængsvognen kan tåle at blive tilkoblet en lastbil med en tilladt totalvægt på kg. Tilsvarende skal D-værdien for en påhængsvognskobling på en lastbil med tilladt totalvægt på kg og største totalvægt af påhængsvogn på kg beregnes på baggrund af disse værdier, uanset den største faktiske totalvægt af dette vogntog er kg i Danmark. Der skal dog ikke regnes med større vogntogsvægt end kg, uanset summen af vægtene skulle være større, fordelt som »worst case« med kg på lastbilen og kg på påhængsvognen (for lastbil med kg totalvægt, der må trække påhængsvogn på kg). Per Mikkelsen

23 ITD Uddannelse / fyraftensmøde
Hvad er nyt ? Drivakseltryk / bogietryk: Drivakseltrykket forhøjes fra 10 til 11,5 ton i national kørsel. Bogietrykket forhøjes fra 16 til 19 ton i national kørsel. (krav om tvillingmonteret drivaksel(er) og vejvenlig affjedring – som international)

24 ITD Uddannelse / fyraftensmøde
Drivakseltryk: Særlige krav: tvillingmonterede dæk på drivaksel vejvenlig affjedring Drivakseltrykket forhøjes fra 10 til 11,5 ton i national kørsel. (krav om tvillingmonteret drivaksel(er) og vejvenlig affjedring – som international)

25 ITD Uddannelse / fyraftensmøde
Bogietryk: Særlige krav: tvillingmonterede dæk på drivaksel(er) vejvenlig affjedring eller maks. 9,5 ton pr. aksel Bogietrykket forhøjes fra 16 til 19 ton i national kørsel. (krav om tvillingmonteret drivaksel(er) og vejvenlig affjedring – som international)

26 ITD Uddannelse / fyraftensmøde
Hvad er nyt ? Totalvægte: Tilladt totalvægt for 3-akslede biler i national kørsel forhøjes fra 24 til 26 ton. Tilladt totalvægt for 4-akslede lastbiler (1+3 akselkonfiguration) forhøjes fra 29,5 ton til 32 ton. Tilladt totalvægt for påhængsvogne forhøjes til 30 ton for 4-akslede påhængsvogne.

27 ITD Uddannelse / fyraftensmøde
Totalvægte: Særlige krav: tvillingmonterede dæk på drivaksel(er) vejvenlig affjedring eller maks. 9,5 ton pr. aksel Tilladt totalvægt for 3-akslede biler i national kørsel forhøjes fra 24 til 26 ton.

28 ITD Uddannelse / fyraftensmøde
Totalvægte: Særlige krav: tvillingmonterede dæk på drivaksel(er) vejvenlig affjedring min. 5 m første / sidste aksel første aksel i bogie styrende Tilladt totalvægt for 4-akslede lastbiler (1+3 akselkonfiguration) forhøjes fra 29,5 ton til 32 ton. Min. 5 meter første/sidste 2 forreste styrende

29 ITD Uddannelse / fyraftensmøde
Totalvægte: Særlige krav: tvillingmonterede dæk på drivaksel(er) vejvenlig affjedring min. 6,4 m første / sidste aksel Tilladt totalvægt for 4-akslede lastbiler (1+3 akselkonfiguration) forhøjes fra 29,5 ton til 32 ton. Min. 6,4 meter første/sidste Styrende aksel - valgfrit

30 ITD Uddannelse / fyraftensmøde
Totalvægte: Særlige krav: 2 forreste aksler styrende maks. 1,8 m første / anden aksel 4 akslet phv -> 30 ton (maks. 1,8 meter bogieafstand)

31 ITD Uddannelse / fyraftensmøde
Hvad er nyt ? Vogntogsvægt: Tilladt totalvægt for vogntog med minimum 7 aksler forhøjes fra 48 til 54 ton.

32 ITD Uddannelse / fyraftensmøde
Vogntogsvægt: Særlige krav: min. 7 aksler

33 ITD Uddannelse / fyraftensmøde
Vogntogskombinationer:

34 ITD Uddannelse / fyraftensmøde
Vogntogskombinationer:

35 ITD Uddannelse / fyraftensmøde
Vogntogskombinationer: ”Andre vogntog” – ændret (6->48 / 7->54)

36 ITD Uddannelse / fyraftensmøde
Hvor må jeg køre ?

37 Hvor må jeg køre ?

38 ITD Uddannelse / fyraftensmøde
OBS ! Forudsætninger: de enkelte køretøjer skal være godkendt til de højere vægte ! det trækkende køretøj skal være godkendt til den højere vogntogsvægt ! Typegodk. – syn – reg.attest ! - Koblinger, bremser, mv. !

39 Køretøjets tilladte TV
skal fremgå af køretøjets registreringsattest ! kræver typegodkendelse eller godkendelseserklæring !

40 Vogntogets tilladte TV
skal fremgå af køretøjets registreringsattest (Phv. største ttv.) ! kræver fabrikant / importørerklæring (T-godk. / G-erklæring) !

41 Vogntogets tilladte TV
skal fremgå af køretøjets registreringsattest (Phv. største ttv.) ! kræver at kobling, trækøje mv. er dimensioneret rigtigt !

42 Synsfri sammenkobling
D-værdi 121 KN Max 38 tons D-værdi 135 kn Max 42 tons D-værdi 148 kn Max 45 tons Per Mikkelsen

43 Synsfri sammenkobling 3 akslet forvogn
D-værdi 121 KN Max 44 tons D-værdi 135 kn Max 48 tons D-værdi 148 kn Max 54 tons Per Mikkelsen

44 Synsfri sammenkobling 4 akslet forvogn
D-værdi 121 KN Max 48 tons D-værdi 135 kn Max 54 tons D-værdi 148 kn Max 54 tons Per Mikkelsen

45 Synsfri sammenkobling – kærre - Dolly
Dc-værdi V-værdi Per Mikkelsen

46 Hvad bringer fremtiden?
Fremtiden – hvad bringer den? Hvad bringer fremtiden? Per Mikkelsen

47 Europeiskt helbilsgodkännande
ECWVTA (European Community Whole Vehicle Type Approval) Godkännandeprocess Test och dokumentation ECWVTA System Godkännade t.ex. Belysnings- installation Test- rapport Tankar och Underkörnings- skydd Backspeglar Komponent Bakre positions- ljus Bränsle- tank Under- körnings- Sido- back- spegel Närfälts- Back- Certificate Bygel- koppling Bolennarth Svensson

48 Europeiskt helbilsgodkännande
ECWVTA (European Community Whole Vehicle Type Approval) IVA Kostnader för företaget ECWVTA Kostnad per enhet NSSTA Volyms- gräns Försäljningsvolym Bolennarth Svensson

49 Alle vil gøre det så godt som muligt!
Per Mikkelsen

50 Ingen kæde er stærkere end det svageste led
At vogntoget har været i en synshal, er ikke ensbetydende med ”lovlig interesse” Stil krav til dokumentation fra leverandøren Per Mikkelsen

51 Spørgsmål? Per Mikkelsen Web: Mobil: Per Mikkelsen


Download ppt "Modulvogntog / 54 tons / sammenkobling Tak for indbydelsen til i dag!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google