Trivselspolitik på Løsning Skole Oplæg til forældrebestyrelse og pædagogisk udvalg Mandag d. 23/1- 2012 og tirsdag d. 24/1 – 2012 Af: Hanne Enemark og Rasmus Vorting
Hvad er trivsel? – Et par eksempler på definitioner ”Trivsel på arbejdet er, når vi oplever velvære og balance mellem de krav, vi stilles over for, og vores behov, kompetencer og ressourcer”. Definition anvendt af `Videncenter for Arbejdsmiljø’ At eleverne oplever velvære og en balance mellem de krav der stilles og elevens mulighed for at honorere disse krav i forhold til elevens behov, kompetencer og ressourcer.
Eksempler på definitioner Ifølge nudansk ordbog (Politikken 2001) henviser ’at trives’ til at udvikle sig godt og være veltilpas. => At eleverne skal udvikle sig godt og være veltilpas både personligt socialt og fagligt?
Eksempler på definitioner I Psykologisk Pædagogisk Ordbog (Hans Reitzel, 2006) henviser trivsel til tilfredshedsberedskabet hos en person som en generel følelsesmæssig holdning eller tilstand. => At elever, personale og forældre har en følelse af og tilfredshed med skolen?
Hvad er formålet med en trivselspolitik på Løsning Skole? Trivsel er et ”hurraord” Der er ikke nogen, der kan være uenig i at trivsel er et gode for alle
Hvad skal vi med en trivselspolitik? Vores bud: En trivselspolitik er et billede udadtil og et værktøj indadtil. En måde at vise omverdenen, at vi tager ansvar for den opgave, vi står med. Samtidig er det en rettesnor for, hvad vi skal være opmærksomme på og stiler mod indadtil. Kort sagt skal trivselspolitikken sikre, at vi har fokus på trivsel, samt at vi gør noget for at fremme trivselen. Vi siger, hvad vi gør, og gør - hvad vi siger
Hvem skal en trivselspolitik henvende sig til, og hvor langt skal den række? Eleverne Skoledelen Skole + SFO/Klubben Hele elevens hverdag Personale og elever Elever, personale og forældre
Hvordan bliver vi opmærksomme på alle de områder en trivselspolitik skal indeholde?
- at se på alle de områder der medfører mistrivsel! En metode er, - at se på alle de områder der medfører mistrivsel! Mistrivsel Indsatsområder Dårligt fysisk arbejdsmiljø Mobning Manglende sociale relationer Marginalisering/stigmatisering Dårlige kostvaner, manglende kondition og rygning/stofmisbrug For store krav/ for få udfordringer Manglende tryghed Dårligt psykisk arbejdsmiljø Fysiske rammer Antimobning Venner Respekt for forskellighed Sundhed Faglige udfordringer/ personlig udvikling Tryghed Fællesskab
Gode justerbare stole og borde Plads til forskelligartede aktiviteter Fysiske rammer Kunst på væggene Frisk luft Gode justerbare stole og borde Plads til forskelligartede aktiviteter Gode lysforhold Lyddæmpende materialer
Skolens Antimobbepolitik Antimobning Skolens Antimobbepolitik
Tid og plads til at udvikle venskaber Ikke at være ensom og ladt alene Venner At have det rart Tid og plads til at udvikle venskaber Ikke at være ensom og ladt alene At kunne dele sine tanker At have positive relationer
Respekt for forskellighed At vise interesse for/accept af andre At betragte mangfoldighed som en styrke
Mulighed for at bevæge sig i inspirerende omgivelser Sundhed Kost og motion Mulighed for at bevæge sig i inspirerende omgivelser Tilbud om sund kost i løbet af skoledagen En røgfri skole Fysisk aktivitet er en naturlig del af hverdagen
Faglig udfordring/udvikling Overensstemmelse mellem de krav der stilles og hvad der kan honoreres At møde en inspirerende og motiverende undervisning At møde skiftende faglige miljøer og samarbejdsformer At blive udfordret på eget faglige niveau
At turde spørge og svare på spørgsmål At blive set og hørt Tryghed At føle sig tryg At turde spørge og svare på spørgsmål At blive set og hørt
At kunne indgå kompromisser Et godt grin Fællesskab At acceptere at klassen er en helhed, så individuelle hensyn skal afbalanceres i forhold til klassens interesser At kunne indgå kompromisser Et godt grin At kunne håndtere medgang og modgang
Respekt for forskellighed Sundhed Faglig udfordring/udvikling Tryghed Trivsel er: Når skolen siger godmorgen og velkommen, og jeg kan sige tak for i dag og glæde mig til at komme igen. Fysiske rammer Antimobning Venner Respekt for forskellighed Sundhed Faglig udfordring/udvikling Tryghed Fællesskab
Hvad nu? Hvordan skal det videre arbejde med Løsning Skoles trivselspolitik forløbe (handleplan)? Hvem gør hvad? Hvad er tidshorisonten?