Fremtidens vidensformidlere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Hvordan bidrager litteratursiden
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Hvad er internationalisering
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Funktionelle perspektiver på mediebrug
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
Formandens mundtlige beretning. ET FORRYGENDE ÅR - MED BIBLIOTEKERNE PÅ DAGSORDNEN.
Teori-Praksis-holdning
Introduktion til Sprogpakken
Mediepædagogik og didaktik
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Elevernes digitale dannelse
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Hvad kan København som hovedstad?
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mulige strategier for det ny bibliotek Dialogmøde
Blended Learning - en introduktion
Implementering af brandingstrategi på nettet
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
- sikkert og enkelt netværk for ældre
E-publicering Ophavsretlige spørgsmål Harald v. Hielmcrone.
Pressemeddelelse om - Mobilt bredbånd og internet på mobilen Tal fra Q danskere har deltaget i undersøgelsen.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Folkebibliotekerne i vidensamfundet Next steps Sandbjerg konferencen 2010 Jens Thorhauge.
Børn og unges sociale liv online
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Biblioteket som katalysator for social kapital
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Kulturkonference på Comwell Middelfart september 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Mediebilledet - Massemediernes rolle i det sen-moderne samfund
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?

Web didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.
Ole.tange.dk Frie softwarelicenser Ole Tange Navigation blandt licenser for fri software Aalborg, juni 2008.
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Mere digital litteraturforsyning
Business Model Generation
Saga er et internationalt digital-forlag med en bred udgivelsesprofil
Præsentationens transcript:

Fremtidens vidensformidlere Niels Ole Finnemann Foredrag i Dansk forening for Information og dokumentation, 1. okt 2008 Aarhus Universitet

Udvidet medialisering En flerdimensional og gennemtrængende udvidelse af det mediebårne offentlige rum: Digitale medier a) sænker adgangstærsklen til det offentlige rum b) integreres trinløst i hverdagslivet c) tilbyder individet en valgfri, (sprogligt og kulturelt begrænset) skalering fra det nære til det transnationale, d) åbner for borgeres, institutioners og virksomheders frie adgang til et komplekst sæt af offentlige fora, der e) er tilgængelige døgnet rundt med valgfri kombination af synkrone og asynkrone kommunikationsformer (Finnemann 2005, 2006).

Hvad betyder det… At civilsamfundet i alle dets forgreninger for første gang selv kan komme til orde. Barrieren ikke at kunne ytre sig, men at få et publikum. Civilsamfundets selvstændige entre på mediescenen skaber en ny ”neokorporativ” udviklingsdynamik i sam- og modspil mellem kommercielle, myndighedsmæssige og civile interesser (marked, stat, samfund). Nye forretningsmodeller omkring brugerskabt indhold Nye former for offentlighed Nye samspil med gl medier (vsa, integrere, absorbere/blende, i baggrunden, i koordination (differentiering og komplementering) Trinløs skalering privat-offentlig, lokal-national-transnational

Udvidet medialisering Tesen om udvidet medialisering indebærer bl.a., at en større del af hverdagslivet blir medieret (og arkiveret) og at mediebrugen bliver flettet nærmere sammen med andre sociale aktiviteter og integreret i praksis. (på nettet, på mobilen, mobil-net). Sladder stof på nettet ikke længere klart afsondret som tidligere, - lignende udvikling på andre medieplatforme. Nivellering af kvalitetskriterier?

Hvad betyder det… Tese: at udvidet medialisering åbner for forskydninger af de politiske og kulturelle offentligheders ydre og indre grænseflader og at der dannes en nye, porøse gråzoner, hvor grænsedragning bliver genstand for situeret forhandling, der involverer normer og praksisser fra de hidtil mere adskilte sfærer. Det sker også i forhold til virksomheder og institutioner – og derfor også biblioteker.

Udvidet medialisering … gør sig også gældende i vidensproduktion, og vidensformidling Vidensressourcerne bliver digitaliseret og netmedierede. Med internettet får biblioteket kontakt med brugere og andre biblioteker udenfor sit lokalområde. Det svækker den fysiske nærheds betydning for forholdet mellem bibliotek og borger/bruger.

Og forskningen … Forskningsbegrebet under forandring * fra intern til ekstern legitimation * modulo 1 og modulo 2 * kapitalisering af vidensproduktion * digitalisering af vidensressourcer * fra værk til netværk, fra stedforankring til netforankring… 7

Og forskningen … * eksponentiel vækst i vidensproduktionen * interdisciplinær forsknings voksende betydning * ændringer i forskernes position * nye mediematrice * forskning som national økonomisk strategi * publiceringsformernes eksplosion 8

Udvidet medialisering Skifte i produktionskæden: Projekt-resultat-review-publicering-bibliotekslagring/kollegial debat Kollegiale relationer inddrages i projektet, halvoffentlige publiceringer, preprint, mailkorrespondencer, facebook grupper, proceedings, blogs, wikis, fagportaler, konferencesider med e-texter – spredt over nettet. (websfære analyse).

Udvidet medialisering … er forbundet med Specialisering af bibliotekets ydelser (arbejdsdeling, forankring og rækkevidde). Bibliotekaren ”forgrenes” (lokalforankring: eventmakers og oplevelsesproducenter, lokalservices, specialisering i netbaserede netværk). Kommercialisering, kapitalisering af vidensproduktion – coexistens med kommercielle ”vidensbrokere”. Globalisering - forskningsbibliotekarer og skiftende internationale forskningsnetværk. Digitalisering – Både forskning og dens kildematerialer foreligger stigende grad i digitale formater. Digitaliseringen skifter paradigme og bliver netværksbaseret 10

Udvidet medialisering Mens bibliotekerne for længst er blevet fortrolige med brugen af IT-systemer, står de først nu på tærsklen til at omstille sig til den nye, femte mediematrice – der afløser den fjerde, TV-centrerede mediematrice fra forrige århundrede. Den femte mediematrice har internet og mobile medier som omdrejningspunkt, men gamle medier og institutioner forsvinder ikke, de refunktionaliseres.

Refunktionalisering… Fra den gamle bogbus til den nye. Den gamle bogbus rummede et lille udvalg af bibliotekets bøger, der blev kørt rundt i kommunens yderdistrikter. Den nye bogbus kører på solceller overalt hvor der er fremkommelige veje, og har en indbygget harddisk med adgang til flere millioner bøger, der kan printes ud on-demand som indbundet bog til en pris, der fint kan konkurrere med de masseproducerede bøger. (Brewster Kahle) Vi er ikke kommet til the-end-of-print men til the-end-of-out –print. Gutenberggalaxen bliver indskrevet i Turinggalaxen.

Udvidet medialisering I den femte mediematrice stilles bibliotekerne overfor nye krav til vidensformidlingen. Den eksisterende biblioteksstruktur er stedbundet – til en by, et distrikt, en institution, en virksomhed. I fremtiden vil bibliotekerne forvandles til mediehuse, der formidler en voksende del af deres services via internet. Stedbundne ydelser vil stadig have en betydning, men denne skal klargøres eller gentænkes - både funktionelt og legitimatorisk.

Udvidet medialisering Når det enkelte bibliotek kan levere netbaserede ydelser uafhængigt af sted (men ikke af sprog, kultur) må bibliotekerne indgå i ny arbejdsdeling med fokus på hver sine specialområder Biblioteket vil ikke blot indgå i netværkssamarbejder med andre biblioteker men også med andre – kommercielle og civile – vidensformidlere. Lokalforankring vil knyttes til særligt relevante vidensområder, fx lokal vidensportal, (vindue til lokalområdet og lokalområdets vindue ud i verden) – og/eller til lokal eventmaking/oplevelsespolitik.

Fra text til hypertext Mens vidensproduktion og formidling i de foregående 3-400 år (3. og 4. mediematrice) har haft bogen som paradigmatisk form vil vidensproduktionen i den femte mediematrice få hypertekstuelle, interaktive og multimediale former som paradigmatiske. Vi vil stadig bruge tekster, men vi vil oftere bruge formålsbestemte tekstsamlinger aggregeret fra mange kilder og sammen med multimodale og flermediale formater. Nogle vil have tekster til PC/pdf, nogle i mobiltelefon format, nogle i print Behovet for viden vil blive differentieret og specialiseret. Der vil blive efterspurgt selektivt udvalgte og skræddersyede og ”flermedialt” opbyggede videnskorpora. Differentiering i manifestationsformater og i indholdskomposition

Fra text til hypertext Både text og hypertext Situeret og kontekstualiseret viden - om demand . Både produkt og proces Fag- og forskningsbibliotekarer kan udvide nichen ved at knytte sig tættere til forksningsprocesserne og ikke længere kun til produkterne (værkerne) men måske også tættere til formidlingsprocesserne ud i den relevante omverden Fra enkelt medier til flermedial og multimodal integration Nye interaktivitetsformer 16

”Nettets kulturelle grammatik” ”konstanter, der bliver variabler” Hypertext Multimodalitet Interaktivitet Trinløs skalering lokal-global Trinløs skalering privat-offentlig Valgbar differentiering af sender-modtager relationer 17

Udvidet medialisering - værkbegrebet Mens bibliotekerne hidtil har håndteret værker med en eller få ophavsmænd vil de nu også håndtere værker med mange forskellige ophavsmænd. Ikke forfatterens død men mere komplekse forfatterskabs- konfigurationer (redaktører, medredaktører, skribenter co-writers, prosumers, produsers (brugerskabt indhold)) Ikke længere hvert medie for sig, men komponering af mediemenuer. De flermediale, multimodale og interaktive former som paradigmatiske. Behovet for viden vil blive differentieret og specialiseret. Der vil blive efterspurgt selektivt udvalgte og skræddersyede og ”flermedialt” opbyggede videnskorpora.

Fagbibliotekerne og web 2.0 Egentlig ikke lide betegnelsen web 2.0, for det handler ikke om nye webprotokoller, men om meget andet. Og det angår også fagbibliotekerne Forskerblogs Facebook for fagbibliotekarer Facebook for forskergrupper Distribuerede forsker miljøer Fagbiblioteket som kernested eller ny vidnsportal for specifikke, (måske lokalt særlig relevante) vidensområder. 24 hours a day. Synkrone og asynkrone services De ”nye” lånere, der selv er medskabende wikipedia De kommercielle konkurrenter – også fagbiblioteket bliver blot et knudepunkt blandt mange på nettet. Det entrer et nyt konkurrence og samarbejdsmiljø. Videnssamfund og oplevelsesøkonomi

Hvad er web 2.0? En teknologiudvikling, der har tyngdepunkt i udvikling af nye former for software, der muliggør nye services. En Forretningsmodel-udvikling, der retter sig mod kommerciel anvendelse af (gratis) brugerskabt indhold, og andre former for nye forretningsmodeller (Amazon, Google/myspace, adsense, personalisering, the long tail, crowdsourcing) En social/kulturel strømning der udgår fra civilsamfundet rettet mod udnyttelse og udvikling af nettets kommunikative og interaktive egenskaber bl.a. på sociale mødesteder, platforme for fildeling (fx youtube), arbejdsplatforme som wiki Blogs som grænsetilfælde: Skriftgenrer, der er kendt i forvejen fra trykte medier, men undertiden udviklet som omdrejningspunkt for grupper.

resume Nære og fjerne brugere Deltagelse i projekter med ”brugere” på alle sider (forskere, markedsbaserede services, relevante formidlingsparter) Bevaring af vidensressourcer specialfunktion ”Brugeren” vil have podcast til ipod ell. mobiltelefon og pdf til PC og print on demand. Kapitalisering af vidensproduktion og øget vægt på oplevelsesdimensioner og fortællinger 21

resume Kildekritik, reliabilitet og vidensvalidering fortsat kernekompetence, men sværere at indfri… 22

Referencer Internettet i mediehistorisk perspektiv. Samfundslitteratur 2005. »Biblioteket mellem værk og netværk«. In I. Mark et al: Mellem Bøger, Bit og Brugere - Statsbiblioteket 1977-2002. Statsbiblioteket. Aarhus. 2002: 375-385. ”Forskningspubliceringens dilemmaer.” In E.K.Nielsen et al. Kommunikation erstatter transport. Den digitale revolution i danske forsknings­biblioteker 1980-2005. Festskrift til Karl Krarup. København. Det Kgl. Bibliotek. 2005: 689-699. ”Kulturarven skal bevares, men hvad med biblioteket, sku’ vi også lægge det på hylden?” I: Lauridsen, John T. & Olsen, Olaf. 2007. Umisteligt. Festskrift til Erland Kolding Nielsen. København: Det Kgl. Bibliotek. 2007: 719-731 23

Hvad er web 2.0? Brugerskabt indhold før nettet og på nettet - den lange historie Før nettet: civilsamfundets aktiviteter, foreninger etc. Drivkraft i nettets udvikling E-mail Open source (før nettet, www, linux, apache...) Usenet (nyhedsgrupper) Fidonet mfl. BBS-er Spilmiljøer Hypercard applikationer The Well, Minnesota E-democracy, Debat og chatfora Linkservices og portaler (tidlige blogs) Personlige netsider ”hjemmesider” Web 2.0 blot endnu en bølge med lidt genrefornyelse, men større udbredelse.

Hvad betyder det… Co-existens af betalte og ubetalte services De enkelte mediers udvikling bestemmes i samspillet med de andre - co-evolution af den samlede mediematrice Coexistens og skiftende blandinger af det private, det personlige og det offentlige Skiftende grænser mellem det lokale, det nationale og det transnationale De gamle mediers stoftyper har forskellig skæbne på nettet Readers read, respond & report : Mediebrugerne kan optræde på alle pladser i mediesystemet - som kilde, journalist, columnist, redaktør & ekspertinformeret debattør

Hvad nu… ”Web 2.0” udvidet til video, mobil, mobil-video og byrum (gps, googlemaps som mediering) Kulturel (national) differentiering Gamle medier og institutioner som stadig mere indflydelsesrige aktører – er det her public service? Coevolutionære dynamikker, gl/nye