LEDERE DER LYKKES hvad er det, succesfulde ledere i danske kommuner kan? En præsentation baseret på KL/KTOs Væksthusprojekt om generationsskiftet i kommunerne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Introduktion til deltagere i ledercoaching
Værdigrundlaget i Greve
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
KP Explorer - personlighedsprofil
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
for de hårde resultater.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
En konflikthåndterende kultur
Vold - et fælles anliggende
Nyt ansvar.
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Flexibility © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Hvordan håndterer lægen børns deltagelse i forsøg? Pediatric Research and Ethics Søren Pedersen, Dr. Med. Professor, Overlæge Pædiatrisk forskningsafsnit.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Præsentation, Udfordringer og forventninger,
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Konferencen DGI-byen d. 11. feb Skolechef, Karen Margrethe Eriksen og Næstformand for ”Skolelederne” Viborg, Ole Birch Praksis - eksempel på ”Ledelse.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Implementering af strategi
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Nyborg strand 2010 Udlæggelse af Dagplejen i NORDDJURS KOMMUNE.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Indre By / Østerbro LokalMED
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Ansvarlig.
Redskaber og overvejelser
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Lederlivsundersøgelse 2015
RELATIONS KOMPETENCE SOM LEDELSESGREB I BØRNEFORTÆLLINGEN
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

LEDERE DER LYKKES hvad er det, succesfulde ledere i danske kommuner kan? En præsentation baseret på KL/KTOs Væksthusprojekt om generationsskiftet i kommunerne v.Karen Lund, KL

Ledere der lykkes Formål: kortlægge hvad der karakteriserer succesfulde ledere* i danske kommuner og identificere hvilke af disse egenskaber, der med fordel kan tillæres, og hvilke der med fordel kan tages højde for allerede i rekrutteringen *Institutionsledere og afdelingsledere

Metode ”Et interviewbaseret undersøgelsesprojekt, hvor fokus hovedsagelig ligger på at afdække konkret adfærd i den daglige ledelse, frem for afdækning af holdninger til ledelse”

5 kernekompetencer Konfron- terende intervention Insisterende delegering Tillids- vækkende sparring Relationel forståelse Rodfæstet under pres

RELATIONEL FORSTÅELSE – læser og forstår menneskelige relationer Opfanger intentioner og behov hos andre Fornemmer stemninger mellem mennesker Rummer andres frustration og kan sætte sig i deres sted Forståelse for andres styrker og svagheder Afværger optræk til uhensigtsmæssige konflikter mellem andre

TILLIDSVÆKKENDE SPARRING – indgyder tillid og indbyder til sparring Prioriterer henvendelser om sparring højt Hjælper med at nedbryde et problem eller en opgave til forståelige dele Lytter opmærksomt og stiller spørgsmål Giver gode råd og konkrete forslag til løsninger på dagligdags problemer Hjælper andre i gang med nye projekter eller egen udvikling Sørger for at være til stede

KONFRONTERENDE INTERVENTION – offensiv og direkte indgriben Udfordrer fordomme og fastlåste positioner hos andre Konfronterer kolleger og medarbejdere med uhensigtsmæssige handlemønstre Giver spontane og fair tilbagemeldinger på den enkeltes præstationer Opsøger aktivt uløste problemer og medvirker til hurtig afklaring Kommunikerer krav og forventninger klart

INSISTERENDE DELEGERING – insisterer vedholdende på at delegere ansvar Insisterer på, at medarbejdere og samarbejds- partnere tager et klart ejerskab og ansvar til opgaver og aftaler Følger op på delegeret ansvar og slår konsekvent ned på uløste opgaver og manglende opfyldelse af aftaler Tager selv ansvar for vanskelige opgaver og kommunikerer klart om fordelingen mellem eget og andres ansvar Afsøger konstant sammenhængen mellem ansvar og mål

RODFÆSTET UNDER PRES – holder fast i personlige grundværdier, også når de udfordres Er tro mod personlige grundværdier Undlader ikke at træffe en ubehagelig eller upopulær beslutning Udviser tillid til egne evner og beslutninger i kritiske situationer Skaber sig nødvendig tid og plads til at håndtere konflikter Reflekterer over egne værdier og egen ledelsesstil

De kan også… 4 ”tilvalgskompetencer” Systematisk velforberedt Præstationsmotiveret Konsekvent videndelende Befordrende humor

Rekruttering eller udvikling? Rekrutterings-specifikke kompetencer? Udviklings-specifikke kompetencer? Relationel forståelse Tillidsvækkende sparring Systematisk velforberedt Rodfæstet under pres Konfronterende intervention Konsekvent videndelende Præstationsmotiveret Insisterende delegering Befordrende humor

Læs mere på: www.lederweb.dk www.lederederlykkes.dk Indeholder et særligt afsnit om rekruttering i form af en guide til ansættelsesinterviews