Introduktion Basal bevægelseslære

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan holder kroppen balancen
Advertisements

The Cape Cod Model.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
løbestilsanalyse valgfag 7. semester efteråret 2005
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Muskelarbejde og innervation
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Undervisningsplanlægning
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Ledelse i Praksis – 4. aften
Hvidovre, 8-9. april 2010 Dokumentationskultur Evidensbegrebet
Introduktion Basal bevægelseslære
Se videoklippene og besvar spørgsmålene undervejs… Mads -en motionsløber En videobaseret case opgave Sundheds CVU Nordjylland fysioterapeutuddannelsen.
Indhold Bevægelsesvidenskab )----< - historisk perspektiv
Merlivs seminar 27. August 2008
TERM modellen Introduktion til øvelse
Darum skole 4. november 2013.
Kultur i organisationer
Kropsbevidsthed og forflytning
Træningskort - Coretræning
Introduktion Basal bevægelseslære Fortsat……
Karl Henrik Flyums model
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Siddestilling og CP-børn
Dansen omkring handicapbegrebet
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Respiration Spørgsmål: Under hårdt arbejde, når man kraftigt ventilere og nervesystemet vælger at afslappe den abdominalevæg. Hvilke omkostninger har det.
Økonometri 1: Dummy variable
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Den ideelle talentudvikler - en refleksiv praktiker?
Kap. 7. Tidejord. Torge Kap og (S. Abbas Khan)
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Konstant acceleration
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
8. april 2017 Funktionel træning
Danmark Ungdommens Naturvidenskabelige Forening UNF RobotCamp Robotter Introduktion v/Ingo Nielsen Civilingeniør, robot-entusiast og UNF-aktiv.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
3. Mandag Bevægeapparatet del 2 Formuleringsfejl i bog observeret:
SKABELON.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Fysiologi & anatomi CHC.
Tekniske og motoriske færdigheder Færdigheder – Udvikling og Kvalitet!
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Dynamisk system teori - model
Bachelorprojektvejledning?
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Ny karakterskala – nye mål?
Abstraktioner.
Problem- and play- based Learning
Velkommen til Atroseskolen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Den pædagogiske læreplan
Knogler: Knogletyper: Funktion: Støtte og afstive legemet
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
3-punkts rygkorset Instruktion og øvelser
Skulderartroskopi Kikkertoperation i skulderen
Forflytning v. Forflytningsunderviser Keld Villadsen Logistikafsnittet
Niveau 3: Regressionsanalyse: Tværsnitsundersøgelser
Fysisk aktiv under indlæggelsen Stående øvelser
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Introduktion Basal bevægelseslære Semesterplan Fagbeskrivelse Undervisningsplanen Studiegruppeopgaver Litteratur ”Human Movement” og ”Motor Control” Her skal dias suppleres med en mundtlig gennemgang, der beskriver de formelle papirer som hjælper studerende til at navigere gennem uddannelsen og faget. I punktform nævnes de formelle papirer som vil blive gennemgået i de følgende dias. Vi har valgt at opstille i punkt-form og med få informationer for at den studerende nemmere kan få et overblik.

Undervisningsplan

Mål Målet er, at den studerende ved undervisningens afslutning kan anvende basale begreber indenfor bevægelseslære og bevægelsesvidenskab. Det drejer sig om analyse af bevægelse og forståelse af de faktorer der har indflydelse på bevægelse. (Fagbeskrivelse, Basal bevægelseslære, 30. august 2001) Målet er hentet fra fagbeskrivelsen for emnet.

Fagbeskrivelse Du kan se vidensmål, holdningsmål og færdighedsmål for emnet ved at klikke dig ind på www.scvun.dk under fysioterapeutuddannelsen eller ved at klikkke på linket HER Her har vi valgt at anvende en link til fagbeskrivelsen: en hurtig og dynamisk genvej for den studerende til relevante oplysninger.

Vidensmål vidensmål Knogler, led, muskler og nerver Mobilitet/ stabilitet Materiale- egenskaber terminologi balance Principper For træning vidensmål Biomekanik/ antropologi Instruktion Feedback- strategier For at gøre gennemgangen af de 3 mål (vidensmål, holdningsmål og færdighedsmål) mere overskuelig og ”tilskuervenlig” har vi afgrænset dem i cirkler. Samtidig er der lagt en animationseffekt ind over, således at cirklerne præsenteres enkeltvis, for ikke at forstyrre overblikket. Sværheds- grad Postural kontrol Motorisk kontrol/ Læring/udvikling Psykens indflydelse

Holdningsmål holdningsmål kompleksitet Færdighedstræning Kontra Specifik træning Se noter dias 6 Individ, opgave omgivelser Motorisk læring

Færdighedsmål færdighedsmål Passive-, ledet aktive-,aktive-, og modstandsøvelser Undersøgelse Mobilitet/ stabilitet færdighedsmål analysere Se Noter ved dias 6. Anvende Biomekaniske udregninger Sværheds- grad

Gennemgående opgave I skal – i studiegrupper - lave en analyse af en funktion som I har udført til bevægelsesdagen. Funktionen skal filmes med digital video og herefter deles i delfunktioner der skal beskrives og analyseres. ´De relevante emner fra T/M Basal Bevægelseslære skal inddrages. Biopsykosociale faktorer Observation – beskrivelse – analyse biomekanik Gentiles taxanomi Planer og akser for bevægelse Muskelkontraktioner / muskelarbejde Musklernes bevægebane / leddenes stilling Drejningsmomenter / kræfter Mobilitet  stabilitet Motorisk kontrol / postural kontrol Motorisk læring Progression / regression Bevægelsesvidenskab Feedback / feedforward Andre relevante faktorer i basal fysioterapi

Hjemmesiden til basal bevægelseslære www.scvun.dk http://uv.scvua.dk Undervisningsplan Litteratur Hjemmesiden til basal bevægelseslære www.scvun.dk http://uv.scvua.dk Quickplace At studere….. Dias bliver fulgt op af en mundtlig gennemgang fra underviseren hvor de to væsentligste bøger til emnet vil blive gennemgået. - Shumway-Cook, Anne m.fl. Motor Control - Theory and practical applications. Williams & Wilkins, 2001 - Trew, Marion m.fl. Human Movement. Churchill Livingstone, 1997 Grunden til denne gennemgang er at vi har erfaret at de studerende har meget svært ved at komme i gang med disse bøger, da de dels er på engelsk og dels er ”lidt tunge”. Men da bøgerne er ret vigtige både i dette fag og senere i uddannelsen, mener vi det er vigtigt at lægge ekstra vægt på at præsentere dem nu.

Opgave dag 1…. Videokameraer PC Kortlæsere Software Afspilning på skærm Opgaver – tidsforbrug Gruppeprocesser Opgave dag 1….

Marey: The Falling Cat (1894) Hvorfor laver vi bevægelsesanalyse? http://easyweb.easynet.co.uk/~s-herbert/marey.htm Hvordan laver vi bevægelsesanalyse?

Funktion og færdighed Kinematik Kinetik “motion is the act or process of changing place or position with respect to some reference point or object” Oxford English Dictionary

Model til bevægeanalyse Lineær Angulær Observation – visuel / kamera / video Beskrivelse – tid / rum analyse – strategi / symmetri / mobilitet / stabilitet / alignment /dysfunktion konklusion – i relation til analysen Andre undersøgelser

? Model til bevægeanalyse Hvordan laver vi observation? Visuel  video (tests + forskning) Hvordan laver vi beskrivelse? Struktur Hvordan laver vi analyse? Sammenligne/normalitet/biomekanik og anatomi Fokus: strategier? Dysfunktion? Stablitet  mobilitet  alignment ? Hvordan laver vi vurdering? Belastnings- og Risikovurdering / sammenhæng Bevægelseskvalitet / hensigtsmæssighed / strategier Hvordan laver vi konklusion? essensen af processen

Beskrivelse Udgangsstilling Bevægelser OBS terminologi led stillinger + stillinger i fh.t, kontekst Bevægelser Bevægelse i rummet (forflytning) Distance - Hastighed - acceleration Bevægelse i kroppen Angulære og lineære bevægelser i kroppen Bevægelse fra/til stilling eller postition OBS terminologi Brug uddybende/forklarende billeder/figurer

Studier af bevægelse Psykologiske Mekaniske Fysiologiske Sociologiske Indfaldsvinkler til bevægelsesanalyse – Efter Motor Control (2004) Sociologiske Anatomiske Miljø / kontekstuelle

Terminologi Et tog i bevægelse (locomotion) drives af stemplernes kraftudvikling pga. deres bevægelse (motion); inde i toget er der mennesker der bevæger sig (movement) Lineære - translatoriske bevægelser Angulære – rotatoriske bevægelser

Opgave - bevægeanalyse

Frustreret – hvad gør vi? Skulderen: Vi kan desværre ikke finde ud af at definere bevægelsesretningerne i skulderleddet. Hvordan kommer vi videre? -brug hinanden! -brug litteraturen! -brug bloggen! -brug mailen! -spørg!

Mobilitet  stabilitet Frihedsgrader Bevægelighed Stabilitet Mobilitet flexibilitet Bevægelighed Dynamik Form  force closure Opgaven Individet Konteksten

Modeller til at forstå bevægelse Mobilitet og stabilitet er mekaniske kernebegreber Flere modeller som vi vender tilbage til senere, fx 4 motoriske stadier som bygger på observation af børns udvikling Systemteoretiske modeller der bygger på forskning Kinetic control modellen til højre Artikulære system Connective tissue system Neural system Myofascial system The movement system – efter Comerford og Kinetic control 2004.

Mobilitet  stabilitet – eks. Menneskets bevægelser kan analyseres ud fra parametrene mobilitet og stabilitet. Begge begreber skal ses som dynamiske – dvs. at bevægelse er en kontinuerlig proces med samspillet mellem dem. Opgave - se videoen og besvar nedenstående: find eksempler på faktorer der har indflydelse på mobilitet og stabilitet find eksempler på angulære og translatoriske bevægelser

Mobilitet og stabilitet  alignment Linjer gennem anatomiske punkter

Funktion: rejse sig – gå – sætte sig Mekanisk bevægeanalyse -Analyse og beskrivelse af funktionen Funktion: rejse sig – gå – sætte sig Opdel funktionen i delfunktioner Beskriv den sidste af delfunktionerne i forhold til bevægelse i rummet + bevægelse i leddene i UE – husk at anvende termer der ikke misforstås Lav en analyse af delfunktionerne: Hvad er formålet med de enkelte delfunktioner, set i relation til hele færdigheden?

Mekanisk bevægeanalyse -Analyse af delfunktionen Hvilken type muskelarbejde laver de store muskelgrupper i UE under bevægelserne? Beskriv nærmere: Hvad sker der i højre hofteled under bevægelsen? Hvad sker der inde i selve leddet? Hvilken betydning har antallet af frihedsgrader for mobilitet og stabilitet? Hvilken ledkæde er der tale om ved gang, når vi ser på UE? Hvordan er sammenhængen mellem ledkæder og stabilitet? Hvorfor?

Mekanisk bevægeanalyse -Analyse af delfunktionen Hvilke muskelgrupper er de vigtigste for stabiliteten over knæleddene ved gang? Hvor i bevægebanen arbejder musklerne under gang? Hvilke stillinger er knæleddet i under gang? Hvad sker der med tyngdepunkt og understøttelsesflade under udførelse af færdigheden? Beskriv hvad der sker Hvilke mekaniske faktorer afgør hvor god stabiliteten er i den stående stilling? Hvad er en kraft? Hvordan udtrykkes kræfter? Hvilke kræfter påvirker den der bevæger sig? Analyser på kræfterne ved hjælp af Newtons love

Mekanisk bevægeanalyse -Analyse af muskelarbejdet i delfunktionen Hvilke muskelgrupper arbejder under bevægelsen? ( fleksorer, ekstensorer, abduktorer, osv.). Angiv punctum fixum og punctum mobile. Angiv, om muligt, agonist, antagonist, synergister, og fiksatorer.

Kræfter Biomekanik -analyseredskab til bevægelsesanalyse -forklaringsmodeller for funktioner og dysfunktioner -analyseredskab til at vurdere belastninger -redskab til pro- og regression af øvelser -pædagogisk redskab til ergonomi -skal jeg kunne lave matematiske beviser? -hvad skal vi kunne???

Kræfter

Kræfter og muskelkontraktion Punctum fixum – punctum mobile? Musklens bevægebane? Agonist  antagonist  synergister  fiksatorer Koncentrisk kontraktion: Ydre kræft > indre kræft Excentrisk kontraktion: Ydre kræft > indre kræft

Kræfter Hvordan arbejder musklerne ved elastiktræning i denne situation? Punctum fixum – punctum mobile? Musklens bevægebane? Agonist  antagonist  synergister  fiksatorer

Kræfter Hvordan arbejder musklerne ved træning i denne situation? Punctum fixum – punctum mobile? Musklens bevægebane? Agonist  antagonist  synergister  fiksatorer

Kræfter Angrebspunkt Retning Størrelse Eksempel 1 Opløsning af kræfter

Drejningsmoment Drejningsmoment T = f x d F Biceps d Biceps F TYNGDE

Kræfter Biomekanik Resulterende kræft =abduktion

Newtons love Biomekanik 1.) Inertiens lov Et legeme, som ikke er under påvirkning af kræfter, forbliver enten i hvile eller foretager en jævn, retlinjede bevægelse.

Newtons love Biomekanik 2.) Kraftloven Et legeme med massen, m, som påvirkes af kræfter med summen F, vil være accelereret med accelerationen, a, bestemt ved F = m x a F = m x a m = F / a a = F / m

Newtons love Biomekanik 3.) Loven om aktion og reaktion Når to legemer vekselvirker, er kraften F1, hvormed legeme 1 påvirker legeme 2, lige så stor og modsat rettet kraften F2, hvormed legeme 2 påvirker legeme 1, dvs.: F1 = —F2

Biomekanik Newtons love

Biomekanisk vurdering af belastningen ved at skovle sne…..

Biomekanik Forsimplinger Antagelser Model Worst case? Statik Mekanik Forbedrende/for- værrende faktorer? Statik Mekanik Muskelgrupper

Ydre kræfter

Indre kræfter

samlede kræfter

resultant

Biomekaniske vurderinger statik Biomekaniske beregninger T=F x d dynamik Biomekaniske vurderinger praktik Biomekaniske anvendelse

Bevægelsesanalyse - noget bøvl! Accuracy:  Precision:  Accuracy:  Precision:  Hvad er videnskabelighed? Accuracy:  Precision:  Accuracy:  Precision:  Accuracy: nøjagtighed Precision: præcision

God arbejdslyst