Støj og stress i undervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Advertisements

Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Psykisk arbejdsmiljø.
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Statens Institut for Folkesundhed Risikofaktorer og folkesundhed i Danmark.
Risikovurdering i arbejdsmiljøet Bachelorprojekt – Fysioterapeutuddannelsen i Esbjerg 2008.
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Natarbejde og helbred Thora Brendstrup oktober 2010.
Kommunikationskursus - Erhverv
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Vejtrafikstøj Vejtrafikstøjs genevirkninger Beskrivelse af støj
Styrk din konkurrenceevne - Et ledelsesværktøj til prioritering af det strategiske miljøarbejde.
Region MidtjyllandKoncern HR, Fysisk Arbejdsmiljø. www
Støj påvirker Hørelse Sprogindlæring Helbred Intellekt Trivsel
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Omsætning af viden til handling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Philosophy Uredelighed og videnskabelig kultur Klemens Kappel Division of Philosophy Institut of Media, Cognition and Communication University of Copenhagen.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
Fravær og nærvær/v. Conni Lachenmeier Ingeniørforeningen d. 25. november 2008.
DUA seminar onsdag den 6. oktober
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Jesper Karle Speciallæge i psykiatri, dr. med.
Byrådsseminar 23. januar 2012 Sønderborg Enhedschef Annemarie Knigge Enhed for Sunde Rammer Sundhedsstyrelsen Sundhedspolitikken – relevant i alle fagudvalg.
Motivation og læring med udgangspunkt i kursisttyper
Tilstødende sygdomme og stress
Forebyggelse af ældres selvmordsadfærd – Indsatsområder og anbefalinger National Konference om selvmordsforebyggelse 1. november 2005 V/ Konsulent Elene.
Stresshåndtering Pia Bøgelund.
Stofrelateret død og Metadondødsfald
Er de nuværende regler om rådgivnings- påbud en hensigtsmæssig måde at sikre at virksomhederne får tilstrækkelig ad- gang til arbejdsmiljøviden? Anders.
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Den korte version Autenticitet er at kunne udfylde lærerrollen kompetent på et personligt tilegnet værdi-grundlag.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Støj.  Ulemper  Passer ikke perfekt.  Kan trykke på og i øregangen.  Dæmper al lyd, omgivelser alm. tale osv.  Dæmper Db.  Ikke særlig komfortabel.
AG Christiansborg  Flere og flere lever i mange år med én eller flere kroniske sygdomme  Gå fra et system, indrettet til at behandle akutte.
Lyd og lys Hvad siger loven? DNs Lyd- og lysnetværk 20. februar 2011 Christian Poll Miljøpolitisk medarbejder Danmarks Naturfredningsforening.
N o r d Lene Nøhr Michelsen og Jørgen Kragh Vejdirektoratet Aalborg Trafikdage august 2006.
Trends i arbejdsmiljøet Hermann Burr, Ph.D., seniorforsker Udviklingen til i dag Fremtiden.
Randers Kommune Område MED social og arbejdsmarked Tema: sygefravær 13. Marts 2008.
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Stress og brug af smertestillende håndkøbsmedicin - Køn og krop fra mange vinkler Vibeke Koushede Institut.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Videncenter for Arbejdsmiljø
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Arbejdsmiljøindsatser fra teori til praksis - En introduktion til forskning i virkemidler IDA Arbejdsmiljø 29. April 2016 Peter Hasle, professor Center.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Hvad er Tobs og hvorfor TOBS ? Implementering og evaluering af TOBS.
Stresshåndtering Lars Peter Jensen. 2 Indhold  Viden om stress  Stress og projektarbejde  Strategier til håndtering af stress  Evaluering af den personlige.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Lyddæmpende glas. Stigende forventninger til komfort + BR min krav Stigende Støjniveauer Støj: Et stadigt stigende problem.
Hvordan kan arbejdspladser generelt arbejde med at forebygge stress på organisatorisk plan Ole H. Sørensen Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Hvorfor er det svært at regulere psykisk arbejdsmiljø?
Budgetstatus Arbejdet med forebyggelse af stress
Tag snakken – bryd vanerne
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Støj og stress i undervisning Jesper Kristiansen Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Indsats mod generende støj Regeringen har prioriteret en indsat mod generende støj. Målet er en reduktion på 10% i gene-rende støj inden 2010. Kilde: FREMTIDENS ARBEJDSMILJØ - REDEGØRELSE OM FREMTIDENS ARBEJDSMILJØ 2010 – ny prioritering af arbejdsmiljøindsatsen. Regeringen 2005.

Hvad er støj? Støj er uønsket lyd Støj kan derfor ikke måles med en lydmåler Man kan afgøre om lyd er støj, ved at: Spørge Måle virkningerne: stress-reaktioner effektivitet i opgaveløsninger koncentrationsevne træthed, osv.

Undervisning og støj. Er det et problem?

Udbredelse Folkeskolelærere Gymnasielærere Andre lærere

Tidsudvikling 1990-2000 Folkeskolelærere Andre lærere Mænd Kvinder Mænd Kvinder Mænd Folkeskolelærere Andre lærere Tømrere og snedkere Total

BAR Undervisning og forskning

Hvorfor rapporterer så mange lærere om støj? Lydniveauet er højt (mange dB…)? Dårlig undervisningslokaler? Nye eller nyrenoverede bygninger med fejlkonstruktioner Ældre og utidssvarende bygninger ”Urolige” børn? Stressende arbejdsmiljø? Lavere tolerance – ændring i kulturelle normer? Lærerne er blevet ældre…? Vi mangler viden om årsagerne…!

Folkeskolelæreres arbejde og arbejdsmiljø Kognitive belastninger Arbejde med mennesker Formidling og kommunikation Mange stressbelastninger Dalende anseelse, manglende anerkendelse, mange nye krav, osv. Alle disse faktorer øger følsomheden for støj!

Undervisning og støj. Hvilke virkninger har det?

Bliver man stresset af støj? „ ...concerning the students, I am primarily stressed by... [105] ... noise, made by the students“ N=1159 M. Oberdörster, G. Tiesler. Akustische Ergonomie der Schule. Forskningsrapport, kan bestilles på www.baua.de.

Puls hos skolelærere, der arbejder i lokaler af forskellig akustisk kvalitet Efterklangtid > 0.5 s Efterklangtid < 0.5 s M. Oberdörster, G. Tiesler. Acoustic Ergonomics of School. Research Report Fb 1071. The Federal Institute of Occupational Safety and Health, Dortmund 2006.

God akustik! Virkning afhænger af pædagogiske metoder. M. Oberdörster, G. Tiesler. Acoustic Ergonomics of School. Research Report Fb 1071. The Federal Institute of Occupational Safety and Health, Dortmund 2006.

Konklusioner fra Bremenstudiet God akustik = lav efterklangtid God akustik  lavere lydniveauer God akustik  lavere puls Forbedret akustik fører til positive ændringer i lydnivauer og lærernes puls Højere lydniveauer observeret ved ”elevcentreret” undervisning Obs. Lydniveauer (dB) blev brugt som støjniveauer i undersøgelsen!

Generende støj kan… Gøre én irriteret Forstyrre og vanskeliggøre kommunikation (fx undervisning) Øge trætheden efter arbejde Give stressreaktioner i kroppen …og måske øge sygefraværet!

Undervisning og støj. Hvad kan man gøre?

Løsninger Hvis støjproblemerne skyldes dårlig akustik: Teknisk løsning. Støjproblemer med andre årsager (hvilke?)… Forbedre det psykosociale arbejdsmiljø Øge individuelle kompetencer (fx klasseledelse). Der mangler viden om årsager og gode løsninger!