Christian Wichmann Matthiessen Københavns Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Vækstforum Hovedstaden
og andre udviklingsperspektiver
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Hvad kan København som hovedstad?
Alle har ret til en aktiv fritid -uanset social status.
ODENSE 2020 FRA STOR DANSK BY TIL DANSK STORBY
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Roadshow 2010 Energirigtige løsninger 7. januar 2011.
Infrastruktur og bosætning
Vejle som vækstlokomotiv i 2020
Fremtidens globale konkurrence på viden og innovation bliver også en konkurrence mellem byer. De byer, der skaber de bedste vilkår, tiltrækker de kreative.
The spatial division of talent in city regions: Location dynamics of business services in Copenhagen Af Høgni Kalsø Hansen & Lars Winther.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Firms, workers, and the Geographic Concentration of Economic Activity Af G. H. Hanson (i) The Oxford Handbook of Economic Geography s
Århus Kommune Borgmesterens Afdeling Borgmesteren Af Louise Gade ATG-konference 2005 Vækstvisioner og samarbejde i den nye region Louise Gade Borgmester.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
KABS – Konference Stofmisbrug 2008 Undersøgelse: Stofmisbrugsområdet efter kommunalreformen.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
BKF – regionsbestyrelsesmøde, 15. maj 2009
Byudvikling Michael Svane 27.maj 14 Byudvikling, vækst og arbejdspladser Branchedirektør Michael Svane.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
REG LAB REG LAB = REGional Læring, Analyse og Best practice. Et medlemsbaseret ”laboratorium” der indsamler, udvikler og formidler god praksis inden for.
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING BDO BAROMETRET INDLEVELSE SKABER UDVIKLING SMV’erne – rygraden i dansk erhvervsliv Eksport Kilde: Danmarks Statistik.
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
Motorvej til Holstebro Nord
Region Hovedstaden Åbningskonference København, 18. januar 2007 Region Hovedstaden – Danmarks vækstlokomotiv Adm. direktør Niels Boserup Københavns Lufthavne.
Samarbejdet om uddannelse
Erfaringer. 20 minutter 7 grupper Hver gruppe fremlægger deres bedste erfaring – 3 minutter!
Møde tirsdag den 6. oktober 2009 Kl 10-12, hos Dansani A/S, Haderslev URS møde den 6. oktober 2009.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
1. December 2006KNV-fællesseminar. 1. December 2006KNV-fællesseminar Planlovsystemet 2007 Landsplanlægning Regionale udviklingsplaner Kommuneplaner Vækstfora:
Et samlet overblik over landdistriktsordningerne
Udviklingen i sommerhuspriserne fra de toppede til 4. kvartal 2009
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
FRA STAGNATION TIL VÆKST? Nordjysk turismepolitik i internationalt perspektiv.
Det regionale samspil med VEU- centrene Lotte Holten-Møller Kontorchef, Kontor for regional udvikling og EU.
Fyn Rundt 2006 & alt det andet: En oplevelses år baseret på kvalitet, ægthed og holdbarhed - Og erfaringerne fra 2004 og 2005 We are in the people business…
Økonomisk globalisering
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Globalisering, side
LOKAL OG REGIONAL ERHVERVSUDVIKLING Perspektiver på mål, midler og forandring 1. Dansk lokal og regional erhvervspolitik Typisk europæisk? 2. Nye tider,
Vækstforum Hovedstaden MISV 23.maj 11 Vision 2050 er vejen til vækst Chef for transport og infrastruktur, Michael Svane.
Den regionale overvågningsopgave - strategier og redskaber Hans Henrik Nørgaard Center for Regional Udvikling Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Planlovsdag 2004, 2., 3. og 9 marts Fælles planstrategi for Sønderborg-området Opgaven fra Landsplanafdelingen Hvordan organiseres samarbejdet mellem kommunerne?
Byen og den kollektive trafik Med tog og bus i den spredte by Jan Jørgensen, Trafikstyrelsen Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Vækst og velfærd Nærhed og kvalitet! 30. marts 2006 Kvindernes Vækstforum.
Creative Europe. Om Creative Europe / Europa for Borgerne Case 1 Viborg Kommune / The Animation Workshop Case 2 Østfold / Scenekunst Østfold Hvorfor og.
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
et stærkere og bredere turismesamarbejde
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
afrapportering den 22. september 2005
KØBENHAVNS UNIVERSITET
Erhvervsuddannelser 25. September 2017 UUV Køge bugt.
Forslag til masterplan for infrastruktur
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Det kommunale område Udviklingen i fordelingen af ansatte, årsværk og lønsum, 4. kvartal 2008 til 4. kvartal 2018 Kilde: Egne udtræk fra KRL.
Præsentationens transcript:

Christian Wichmann Matthiessen Københavns Universitet REG LAB 14. november 2013 By- og regional vækst Christian Wichmann Matthiessen Københavns Universitet

Danmarks bysystem Medium byer World cities: Ingen i Danmark (>20.000 indb. i byområdet): Esbjerg Herning-Ikast Randers Horsens Holstebro-Struer Silkeborg Næstved Viborg Slagelse Sønderborg Holbæk Svendborg Hjørring Frederikshavn Haderslev Ringsted Skive World cities: Ingen i Danmark Metropol niveauet: Storkøbenhavn/Øresunds-byen København Helsingør Hillerød Roskilde Køge Odense Fredericia Vejle Kolding Århus Aalborg Byer i første division: Storkøbenhavn Ingen andre i Danmark, men Ambition: Det Østjyske Bybånd Regionale hovedstæder: Storkøbenhavn Århus Trekantbyen (Vejle, Kolding, Fredericia, Middelfart) Odense Aalborg Resten af Danmark: Landbrugslandet – småbydanmark Udkants-områder Middelstore øer: Bornholm Små øer: Ærø, Samsø, Læsø, Fanø Mikroøer

Danmark: bysystemet Metropol Regionalt center Andre byer > 20.000 indb. Vækstregioner: landsplanen Udkantsområder Transportkorridor

Byens egen vækst Samarbejde: Den funktionelle byregion Nabobyer Netværk af byer Vækst i størrelse og produkt 2013.xls Wp51 Kritisk masse Fordobling af en regions størrelse tendenserer at give 15% stigning i regionens value added pr. enhed

By- og regional vækst: fundamentet Relativ beliggenhed: tilgængelighed Viden, kunnen, kvalifikationer Konkurrenceerhverv, klynger, tripple helix Skala Specialiseringsniveau Livskvalitet Social sammenhængskraft Image – konkurrence mellem byer og regioner Policy, strategier, netværk

By- og regional vækst: fundamentet Relativ beliggenhed: tilgængelighed Viden, kunnen, kvalifikationer Konkurrenceerhverv, klynger, tripple helix Skala Specialiseringsniveau Livskvalitet Social sammenhængskraft Image – konkurrence mellem byer og regioner Policy, strategier, netværk Rammebetingelser Lokalt erhvervsklima

By- og regional vækst: fundamentet Relativ beliggenhed: tilgængelighed Viden, kunnen, kvalifikationer Konkurrenceerhverv, klynger, tripple helix Skala Specialiseringsniveau Livskvalitet Social sammenhængskraft Image – konkurrence mellem byer og regioner Policy, strategier, netværk Rammebetingelser Lokalt erhvervsklima Vækstkultur

Vækstfaktorer Vidensøkonomien Globalisering Viden og information er nøgleinputs og -outputs Information og viden: Stigende diffusionshastighed Vidensøkonomien er en netværksøkonomi Entreprenørskab og innovationsevne præmieres Kritisk masse har betydning Globalisering Man konkurrerer om alt Vækst i samarbejde og afhængighed Prisen på transport: Faldende Prisen på kommunikation: Faldende Prisen på face to face kontakt: Relativt stigende Lokaliseringsbeslutninger (mennesker, virksomhed): Valgfrihed Derfor: vælger man attraktive miljøer Storbyer er økonomiens motorer Stordriftsfordele - forskellighed - specialiseringsniveau Bedst udstyret med videnssamfundets infrastruktur Overgennemsnitslig andel af veluddannede personer Godt opkoblet til den globale økonomi (lufthavne, internettets grundstruktur) Hjemmebaser, klynger Attraktive bymiljøer (Richard Florida) Inerti

Vækstfaktorer Andre trends: Vidensøkonomien Sustainability Viden og information er nøgleinputs og -outputs Information og viden: Stigende diffusionshastighed Vidensøkonomien er en netværksøkonomi Entreprenørskab og innovationsevne præmieres Kritisk masse har betydning Andre trends: Sustainability Public/private balance Globalisering Man konkurrerer om alt Vækst i samarbejde og afhængighed Prisen på transport: Faldende Prisen på kommunikation: Faldende Prisen på face to face kontakt: Relativt stigende Lokaliseringsbeslutninger (mennesker, virksomhed): Valgfrihed Derfor: vælger man attraktive miljøer Storbyer er økonomiens motorer Stordriftsfordele - forskellighed - specialiseringsniveau Bedst udstyret med videnssamfundets infrastruktur Overgennemsnitslig andel af veluddannede personer Godt opkoblet til den globale økonomi (lufthavne, internettets grundstruktur) Hjemmebaser, klynger Attraktive bymiljøer (Richard Florida) Inerti

Byudvikling: 3 dimensioner Lokal/regional/national konkurrencekraft Den funktionelle succes Ressourcer Intern tilgængelighed Rammebetingelser Stordriftsfordele Erhvervsklynger Tripple helix Det globale marked Attraktivitet - livskvalitet Værdiprocesser Viden Udvikling Produktion Markedsføring Salg Distribution Ekstern tilgængelighed Levevilkår Forbrugsmulighed Forurening By-miljø Social lighed Intern tilgængelighed Sikkerhed Sammenhængskraft

By og regional vækst og udvikling Infrastruktur By og regional vækst og udvikling

Infrastruktur danner grundlaget for by- og regional udvikling Tilgængelighed Crosspoint lokalisering Centralitet Opland Generel konkurrence mellem byer og regioner Synergier – stordriftsfordele Grænseoverskridende integration Tilgængelighed til komplementære specialer ”hinsidan” Udnyttelse af områders ressourcer under et Ny masse: videre specialisering Public relations Optimisme

Infrastruktur danner grundlaget for by- og regional udvikling Tilgængelighed Crosspoint lokalisering Centralitet Opland Generel konkurrence mellem byer og regioner Synergier – stordriftsfordele Grænseoverskridende integration Tilgængelighed til komplementære specialer ”hinsidan” Udnyttelse af områders ressourcer under et Ny masse: videre specialisering Public relations Optimisme Markedet Efterspørgsel på den enkelte bys/regions produkt Omkostningerne ved at bruge dette Argumentation: markedsføring Byen/regionens efterspørgsel på alle andre byers/regioners produkt

Konkurrenceevne = byudvikling Infrastruktur danner grundlaget for by- og regional udvikling Tilgængelighed Crosspoint lokalisering Centralitet Opland Generel konkurrence mellem byer og regioner Synergier – stordriftsfordele Grænseoverskridende integration Tilgængelighed til komplementære specialer ”hinsidan” Udnyttelse af områders ressourcer under et Ny masse: videre specialisering Public relations Optimisme Konkurrenceevne = byudvikling Markedet Efterspørgsel på den enkelte bys/regions produkt Omkostningerne ved at bruge dette Argumentation: markedsføring Byen/regionens efterspørgsel på alle andre byers/regioners produkt

Sydskandinavien: Missing Links Afstand mellem Sjælland og det europæiske kontinent målt som tid Efter: The European Round Table of Industrialists 1989

Sydskandinavien: Links: Status 2013 Afstand mellem Sjælland og det Europæiske kontinent målt i km. 1997-98 2000 2021

Trafik i snittene Storebælt Øresund Femern Bælt Trafik på færger og broer, som krydser snittene

Køretøjer per år: Færger og broer Storebælt Det logistiske højdespring Øresund Grænseoverskridende storbyudvikling Femern Bælt ”Rigtig grænseregion”

Danmark: bysystemet Metropol Regionalt center Andre byer > 20.000 indb. Vækstregioner: landsplanen Udkantsområder Transportkorridor

Danmark: bysystemet Metropol Regionalt center Andre byer > 20.000 indb. Vækstregioner: landsplanen Udkantsområder Transportkorridor

Kulturdimensionen Levevilkår Bymiljø

Arbejdspladser indenfor kommunegrænsen 2009 Kultursektoren Arbejdspladser indenfor kommunegrænsen 2009 Meget høj andel Høj andel Median Lav andel Meget lav andel

Byudvikling: levevilkår og tiltrækningskraft Forbrugsmulighed (value for money) Omkostningsniveau (skat!) Forurening By-miljø Social lighed Intern tilgængelighed Sikkerhed Sammenhængskraft

Udviklingsstrategier

Meetings, Incentives, Conferences, Events Konkurrence mellem byer Tiltrække aktivitet Turister Familie Business (MICE) Investeringer = virksomheder Kvalificeret arbejdskraft Meetings, Incentives, Conferences, Events Konkurrencens elementer Rammebetingelser Egenskaber - karakteristika - perspektiver Markedsføring Strategi-drivers Infrastrukturen Samspil, samarbejde, netværk Klyngeudvikling

Strategisk ledelse: Systematiske aktiviteter med henblik på at opnå en attraktiv og realistisk (ny) fremtidig rolle Produktkonkurrence Hvad er det regionale produkt? Logisk definition! Interne netværk Underbygge med infrastruktur Overbygge med F & U Lokale interesser Bureaukratiske model: ud! – Også af offentlig ledelse! Netværk med andre regioner (grænseregioner, benchmarkører)

Strategisk ledelse: Systematiske aktiviteter med henblik på at opnå en attraktiv og realistisk (ny) fremtidig rolle Produktkonkurrence Hvad er det regionale produkt? Logisk definition! Interne netværk Underbygge med infrastruktur Overbygge med F & U Lokale interesser Bureaukratiske model: ud! – Også af offentlig ledelse! Netværk med andre regioner (grænseregioner, benchmarkører) Hensigt: styrke produktet

Strategisk ledelse: Systematiske aktiviteter med henblik på at opnå en attraktiv og realistisk (ny) fremtidig rolle Produktkonkurrence Hvad er det regionale produkt? Logisk definition! Interne netværk Underbygge med infrastruktur Overbygge med F & U Lokale interesser Bureaukratiske model: ud! – Også af offentlig ledelse! Netværk med andre regioner (grænseregioner, benchmarkører) Hensigt: styrke produktet Kogebog Produktudvikling Initiér nye institutioner Konkurrentanalyse SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) Formuler 3-5 strategiske aktioner Strategi- og handlingsplan: projekter Public relations

Strategisk ledelse: Systematiske aktiviteter med henblik på at opnå en attraktiv og realistisk (ny) fremtidig rolle Produktkonkurrence Hvad er det regionale produkt? Logisk definition! Interne netværk Underbygge med infrastruktur Overbygge med F & U Lokale interesser Bureaukratiske model: ud! – Også af offentlig ledelse! Netværk med andre regioner (grænseregioner, benchmarkører) Hensigt: styrke produktet Kogebog Produktudvikling Initiér nye institutioner Konkurrentanalyse SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) Formuler 3-5 strategiske aktioner Strategi- og handlingsplan: projekter Public relations Hensigt: bringe produktet på markedet

Faktorer der afgør byers/regioners vækst Relativ beliggenhed (crosspoint, korridor, dead end) Tilgængelighed til vej-, jernbane- og flytransport Adgang til veluddannet arbejdskraft, hvis kvalifikationsniveau sikres af højere uddannelseskapacitet Åbenhed mod omverdenen og tolerance mellem befolkningsgrupper Konkurrence på alle markeder Innovation, entreprenørskab og dannelse af nye virksomheder Attraktive og inviterende by- og boligmiljøer Regionens totale økonomiske størrelse Klyngeudvikling Netværk

Faktorer der afgør byers/regioners vækst Enhver by/region har særlige vilkår Byen/regionens ledere må finde balancen mellem vilkår, ambition og proces Faktorer der afgør byers/regioners vækst Relativ beliggenhed (crosspoint, korridor, dead end) Tilgængelighed til vej-, jernbane- og flytransport Adgang til veluddannet arbejdskraft, hvis kvalifikationsniveau sikres af højere uddannelseskapacitet Åbenhed mod omverdenen og tolerance mellem befolkningsgrupper Konkurrence på alle markeder Innovation, entreprenørskab og dannelse af nye virksomheder Attraktive og inviterende by- og boligmiljøer Regionens totale økonomiske størrelse Klyngeudvikling Netværk

TAK! Faktorer der afgør byers/regioners vækst Enhver by/region har særlige vilkår Byen/regionens ledere må finde balancen mellem vilkår, ambition og proces Faktorer der afgør byers/regioners vækst Relativ beliggenhed (crosspoint, korridor, dead end) Tilgængelighed til vej-, jernbane- og flytransport Adgang til veluddannet arbejdskraft, hvis kvalifikationsniveau sikres af højere uddannelseskapacitet Åbenhed mod omverdenen og tolerance mellem befolkningsgrupper Konkurrence på alle markeder Innovation, entreprenørskab og dannelse af nye virksomheder Attraktive og inviterende by- og boligmiljøer Regionens totale økonomiske størrelse Klyngeudvikling Netværk TAK!