Troen – hjælp eller trussel?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Livets Ord November 2008.
Den lille Mads.
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
En fejl ved kvinder. Da Gud skabte kvinden, var han kommet til sin sjete dag med overarbejdstid. En engel dukkede op og sagde: “Hvorfor bruger du så lang.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Alle soldaterne i delingen var kaldt til samling, da der var
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Loven om skilsmisse Matt 5,31-32
Opstandelsesfest.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Den urolige chef kigger på uret,
At være magtesløs med den magtesløse
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Menneskets fald og genoprejsning
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Smileyen, som fik en ven.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Tabuer Hvad gør de ved os? Hvad gør vi ved dem?
Livets Ord September 2009.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
”Kaldet til kærlighed”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
At vente på Guds time.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
En helt normal samtale ved morgenbordet:
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
stilhed Hvorfor er stilhed så svært at have med at gøre?
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
»En mand havde to sønner
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Du ønskes en rigtig glædelig jul
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lidelsens problem (teodicé)
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Samson Og Dalila.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Den gældbundne tjener med Lego-figur
Præsentationens transcript:

Troen – hjælp eller trussel? - om tro og gudsbilleder i mødet med alvorligt syge og døende patient v. hospicepræst Ole Raakjær Kuskgårdsvej 3, 9381 Sulsted Tlf. 98261135 epost: or@km.dk

Gudsbilledet Samtalen Selvbilledet Forældrebilledet (forældrerelationen)

”Mange ved som udenadslektie, at Gud er kærlighed, men i eksistensen, dvs. i livet som det leves, har de sig en smålig, livsfjendsk og straffende Gud. Eller de forsøger på én gang at fastholde, at Gud er kærlig og almægtig, uden at have gjort op med sig selv – og med Gud – hvordan dét skulle kunne lade sig gøre.” Falk, Bent, Kærlighedens pris, Anis 1998, p.33

”Det (ubevidste gudsbillede) kan ligge som en gemt bamse i et hjørne, men en stor sorg, en intens glæde, en dyb angst får det frem igen, og om ikke før, så kommer det frem, lige før døden kommer.” Rizutto, Ana-Maria, The Birth of the Living God. A Psychoanalytic Study, London and Chicago 1979

Eksempel I Jeg begynder med at spørge ham, hvis idé det var, han skulle snakke med mig. Patient: Min kone! svarer han uden tøven. Ole: Det er altså din kone, der mener, du har brug for at snakke med nogen P: Ja O: Hvorfor tror du, hun mener, du brug for det? P: Hun synes ikke, jeg siger nok! O: Siger nok om hvad? P: Om min sygdom, om hvad jeg tænker? O: Tænker? P: Ja, tænker på, at jeg skal dø af den forbandede sygdom. O: Hvad synes du selv? Har du brug for at snakke med nogen om den svære situation, du er i lige nu? P: Nej, jeg vil helst ikke tænke for meget på det. Og hun (ægtefællen) minder mig hele tiden om det med sine spørgsmål. Jeg kan slet ikke få lov til at glemme det. O: Hvis hun nu ikke sagde noget, ville du så kunne glemme, at du var syg? P: Nej, det ville jeg vel ikke. Det er frygtelig besværligt for mig at trække vejret og jeg har også ondt og er ind imellem bange. O: Du virker vred, når du taler om det, er det du det? P: Ja, jeg er meget vred?

Eksempel II O: Hvem er du vred på? Er det på din kone? P: Nej, hun vil gøre alt for mig? Hun slider sig op med at passe mig? Hun springer rundt og forsøger at gætte hvad jeg gerne vil have, før jeg selv kan mærke det. O: Hvem er du så vred på? P: Det er uretfærdigt, at jeg skal blive syg. Jeg synes, jeg havde fortjent bedre. Jeg har altid betalt enhver sit, passet mit arbejde og aldrig forsømt en eneste dag. Jeg ikke ret gammel og jeg har en familie at tage vare på. Hvordan skal de klare sig, når jeg ikke er her mere? Hvorfor kunne det ikke bare var en af dem, der sidder som en grøntsag på et plejehjem. Hele mit liv har jeg arbejdet på værftet. Og så fyrer de mig, fordi jeg bliver syg. Det urimeligt. O: Så du er vred og bitter over, at det er dig, der er blevet syg? P: Ja, hvis der er en Gud, hvordan kan han så tillade det? Hvad er meningen med det? O: Tror du, at der er en mening med, at du er blevet syg? P: Ja, det må der vel være? O: Hvis vi siger, at der er en Gud, hvordan forestiller du dig så, at han er? P: Det ved jeg ikke, det svært at svare på... altså, en der bestemmer over alt det, der sker! En streng far, man skal adlyde og gøre tilpas. En, der straffer en, hvis man ikke opfører sig ordentlig.

Eksempel III O: Hvordan var din egen far? P: Han var en hård hund. Jeg har aldrig haft de særlig godt med ham. Han døde for nogle år siden. Det var en lettelse, for han var altid på nakken af mig. Jeg kunne aldrig gøre noget godt nok i hans øjne. Jeg fik som barn altid skylden, uanset om var mig, der havde gjort det eller ej. Han kunne også godt finde på at slå. Det værste var næsten, at når han gjorde det, fortalte han mig altid, at det også gjorde ondt på ham, og han kun gjorde for min skyld. Jeg var altid bange for ham. Det blev selvfølgelig anderledes, da jeg blev voksen. Men han blev alligevel ved med at kunne gøre mig ked af, for hver gang jeg kom og ville fortælle ham om noget, jeg synes var godt, kunne han altid få det vendt om. Da min første kone og jeg skulle have Marie (datteren på 20 fra det første ægteskab), var hans første kommentar, om det ikke var lidt for tidligt, og om vi havde råd til det? Eller da jeg blev værkfører, om jeg nu var sikker på, at jeg kunne klare det? Det gjorde mig ked af hver gang. Jeg blev også sur på mig selv over at jeg kom og fortalte ham det. Men jeg kunne ikke lade være. O: Da jeg for lidt siden spurgte dig om, hvordan du forestillede dig, at Gud var, svarede du nogen i retningen af, at det vel var en, der bestemte over alt det, der skete! En streng far, man skal adlyde og gøre tilpas. En, der straffer en, hvis man ikke opfører sig ordentlig. Det lyder egentlig som om, at du forestiller dig at Gud ligner din far. P: Det har jeg aldrig tænkt over, men nu du siger det. Ja, det tror du, du har ret i.

Eksempel IV O: Og den gud, der ligner din far, kan du ikke bruge til noget! Du synes, at du hele dit liv har slidt og slæbt, forsøgt at være et ordentligt menneske, betalt enhver sit, og så er Han ligesom din egen far alligevel ikke tilfreds med dig. Ja, han straffer dig måske oven i købet ved at ramme dig med sygdom. Og det gør dig både vred og ked af det. P: Ja (ser meget bevæget ud). Det er sådan, det er. Og så jeg også bange for, hvad der sker bagefter. O: Hvad tænker du på? P: Jo, du ved nok, om jeg nu kommer i.... (han har svært ved at få det sagt) O: Mener du, om du kommer i himlen? P: Ja

Gudsrepræsentationen (det ubevidste gudsbillede) Gudsbegrebet er gudsforestillingens kognitive indhold er den begrebsmæssige præcisering af gudsbilledets egenart er teologi Gudsbilledet Er følelser, erfaringer og erindringer, som præger de personlige oplevelser, man har og har haft i relation til gud. Gudsrepræsentationen (det ubevidste gudsbillede) er et dynamisk og personligt objekt, som påvirkes af barnets omgivelser og eget fantasiliv er guds re-præsentation i psyken og er derfor knyttet til vigtige objekter eller personer i barnets omgangskreds. er et resultat af den personlige bearbejdelse af egne livserfaringer, særligt i forhold til forældre og først og fremmest til moderen har en evne til at trøste og lindre, til at give inspiration og håb, men kan også skabe frygt og rædsel. Rosemarie Köhn, Rosemarie og Sønderbro, Susanne,Gode Gud? Guds forgiftning og Gudsbilleder, Pax Forlag, 2003, p.21

Gudsbilleder Den autoritære far Den overbærende mor Den fraværende Den altid arbejdende Den kontrollerede Den uberegnelige Den grænseløse Den skrøbelige Den overbeskyttende Malm, Magnus, Bag billedet – om den vanskelige og vidunderlige rejse fra billede til virkelighed , s. 94-97, Boedal 2004

Eksempel V O: Jeg er sikker på, at den Gud, vi kan læse om i Det nye Testamente, den Gud, der er Jesu far ikke ligner din far. Kunne du tænke dig at høre en historie fra Det nye Testamente om det. P: Ja, det vil jeg gerne. Jeg fortalte ham lignelsen om den eller måske rettere de fortabte sønner, og mindede ham også om den dåb, han selv engang var blevet døbt med, eller rettere, jeg fortalte den historie, der bliver brugt, hver gang et barn bliver døbt. Det fik manden til at se meget eftertænksom ud. P: Du mener altså, at Gud tager imod os, som dem vi er. At vi ikke skal kæmpe for at være gode nok, for at blive lukket ind? O: Ja, det er det, jeg synes, de to historier fortæller. I vores liv vokser vi ofte op med det, man kunne kalde ros for noget godt og ris for noget skidt, og vi kommer let til at overføre denne tankegang til livet som sådan og til Gud. Altså, at når der sker noget ondt i vores liv, så er der nok fordi, vi har gjort noget forkert. Men livet har ikke læst menneskerettighederne. Livet er ikke retfærdigt. Det er kun i amerikanske film, der går de gode godt og de onde skidt. Og kristendommens Gud er ikke en himmelske politibetjent, der straffer de onde og ulydige og belønner de gode og retfærdige. Hos Gud er det ok ikke at være ok. P: Du tror altså ikke, at der en mening med, at jeg er blevet syg og snart skal dø? O: Nej, jeg tror, det er nøjagtigt lige menings-løst, som jeg kan høre du lige nu selv føler det. P: Det er en lettelse, selvom jeg stadigvæk er meget ked af, at jeg alt for tidligt skal forlade min kone og mine børn. O: Ja, og den byrde er der ingen, der kan tage fra dig.

Litteratur Austad, Arne og Follesø, Gry Stålsett, Religiøse og eksistentielle erfaringer og psykoterapi, Tidsskrift for Norsk Psykologiforening, Temanummer: Religionspsykologi, nr. 11, november 2003. Vol.40, p. 937-944 Gade, Tove; Bevidste og ubevidste billeder af Gud, Sjælesorg i dag, Teologisk Pædagogisk Center Løgumkloster, værkstedserie nr. 39, 2003, p. 86-93 Geels, Antoon, Wikström, Ove: Introduktion til religionspsykologi, Det religiøse menneske, Gads forlag, p. 144 ff. Grom, Bernhard: Gottesvorstellung, Elternbild und Selbstwertgefühl. Stimmen der Zeit,1981, p. 697-711. Köhn, Rosemarie, Sønderbro, Susanne: Gode Gud? – Gudsforgiftning og gudsbilleder, Verbum 2004 Malm, Magnus, Bag billedet – om den vanskelige og vidunderlige rejse fra billede til virkelighed, Boedal 2004 Rizzutto, Ana-Maria: The Birth of the Living God. A Psychoanalytic Study, London and Chicago 1979