“Mobiltelefon og chatrooms”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Digital trivsel og forældresamarbejde
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Børns sociale liv med digitale medier
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Er du vokset op i 50-, 60- eller 70-erne..... ?
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Chat og SMS på den fede måde!
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Hvem, Hvad, Hvor om mobning & digital mobning
Om mobning & Børns og unges hverdag på nettet og mobilen
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Digitale medier og mobning
Børn og sorg - og sprældøde døde
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Profil af Olivias læsere Marts 2007 Media. 2 Hvor mange læser Olivia  Olivia har læsere  Kernelæserne skal findes blandt de 8-12 årige piger.
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
- støttet af Egmont Fonden
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
Facebook, danskerne & sociale netværkssites
Uge 7 Unge og seksualitet.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Michael Hald Konsulent, KL
Børns omsorgssituation og trivsel
Ungdom og Online Social Networking
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Web-etik – og meget mer’.
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Sikker Internet og SMS. Ole Clausen - Maglegårdsskolen – Gentofte - Baggrund for forløbet Multimedie generation Multimedie generation.
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
Børn og unges sociale liv online
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Mobning – en definition
Disposition Præsentation af emne Mobning
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Læborg skole- 4.kl kl. Undervisningsmiljø. 5./6. klasse 4 drenge
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
Undersøgelse om sikker internetbrug
Præsentationens transcript:

“Mobiltelefon og chatrooms” Ungdomskulturen 2006- - den digitale vinkel

Teknologien og Mobil-dillen 3 ud af 4 bruger IT hverdag eller flere gange om ugen. I 2000 var der kun 29%, som brugte IT så hyppigt. Nettet bruges både alene men også sammen med andre – det øger frimodigheden Hvad bruger de nettet til? MSN og lign. Programmer : 78% Spil, downloade film, musik osv. : 56% Emails : 42% Lektier / skoleopgaver : 40% Chat (med folk man ikke nødvendigvis kender): 25% Div. informationssøgninger : 15%

SAFT-tal For Online-generationen 97% af børn bruger computere Kun 3% har ikke adgang til en computer derhjemme 50% har egen computer 77% har internetadgang i hjemmet Internettet bruges af de fleste børn flere gange om ugen 18% endda flere gange om dagen 54% startede med at bruge nettet før de var 10 år gamle Børns brug af Internettet (9 til 16 år)

Mobilen og Online-generationen Danske børn og unge har deres egen mobil Børn og unge SMS’er [1] Danskernes kultur- og fritidsaktiviteter 2004, Kulturministeriet, 2005 10 % af børn fra 7 til 9 år [1] 95 % af børn fra 13-15 år 10 sms’er om dagen som en del af vedligeholdelsen af deres netværk >> 50 til 100 sms’er på nogle dage. (Op til 20 sms’er om dagen for 13-16 årige iflg. Generation Happy?, Center for Ungdomsstudier og Religionspædagogik)

Teknologien og Mobil-dillen Det er ”unormalt” ikke at have en mobil i 7-9 kl. 95% har en mobil og har haft den i en årrække. Den bruges mest til sms ”Jeg bruger nok mest mobilen til sms, det er jo billigst! Jeg ringer næsten aldrig fra min mobil, jeg gider ikke bruge penge på det. Den er aldrig slukket, men den er lydløs om natten. Min lærer konfiskerede den før påsken og mine forældre havde ikke lige tid til at hente den, så jeg måtte klare en ferie til syden uden. Jeg følte mig fuldstændig nøgen uden min mobil. Jeg er faktisk ret afhængig af den, nu man tænker over det. Man har den hele tiden på sig, til begravelse og sådan. Det er en tryghed at vide, at man lige kan få fat på sine venner.” (Pige, 9. kl.)

Hvor meget snakker du i mobil hver dag?

SMS-narkomaner Det er pigerne, som sms'er mest. Der er væsentlig forskel på at snakke ”face to face” og så SMS'e. Samtidig er det ikke alle SMS´er, som er vigtige – i hvert fald for voksne. ”Der er forskel på sms-dialog og live-snak. Man kan ikke uddybe det hele på sms. Nogle gange må man skrive, at man kan tale om det senere, for det kan man ikke rigtig over sms. Sms gør det nok lidt lettere at sige nogle af de svære ting. Man kan f.eks. sige møgso over sms. Det fortæller også lidt om en person, hvis man kun bruger sms – de tør nok ikke helt sige tingene face to face..... 35 % er nok vigtige sms’er. De er nok vigtige for os, men for en voksen er det nok ikke så vigtigt. Det er vanedannende med sms. Det er lidt lettere at skrive: Hvad laver du? end at cykle til helt til Rødby og spørge om det samme”.(Pige 9 kl.)

SMS-narkomaner Mobilen gør det muligt at følge med i alle vennernes foretagender, samtidig med at den giver mulighed for spontanitet, hvis man skulle kede sig. Mobilen er livsnerven for mange teenagere, og man vil føle sig udelukket fra det sociale liv, hvis man ikke følger med. Mobilen skaber tryghed og give mobilitet til at kunne være ”alle-steds-nærværende”.

ARTO november 2005 20 % af “nye” profilbilleder seksuelt ladede Bannerreklamer fra frække trusser til Viagra

Sammen med vennerne

Andre websites Børn og unge: www.narto.dk www.powerbabe.dk Unge: www.hotfriends.dk www.hotpeople.dk www.scor.dk

Chat problematik Typer af websider er ok? Chat – pc-spil online? Kritisk? Tidsforbrug contra hviletid? Bruger/chat navne? Forhold over for grænseskridende situationer Chatregler – passwords, navn, cpr, adresse, kontonummer, billeder osv.

Chatmobning 8 ud af 10 børn chatter 41 % har voldsomme negative chatoplevelser Som dødstrusler, trusler om bank, seksuel chikane 23 % har oplevet chatchikane som en del af mobning/konklikt med klassen/kammerater

Chatchikane: Trussel chikane ”Hvis du roder med mine venner, roder du med mig, og så roder du med døden.” 13 årig pige

chatchikane Seksuel chikane :“Du ligner en gris der boller med alle de andre dyr” Udseendechikane : ” Er du gravid? Du ser sådan ud? (til en 12 årig pige)

Råd til forældre Bland dig nysgerrigt – spørg om du må dit barns profil Hjælp barnet med at beskytte sig selv (oplysninger) Forøg din viden om chat Brug forældrenetværk/møder

Råd til skoler/institutioner: Træd fordomsfrit/nysgerrigt ind i den digitale verden Undersøg hvordan de unge bruge mobil/chat Vær selv opsøgende på nettet Sæt tid af til klasserne/de unge kan finde en chatetik og ”netetikette” Debatter med børnene Indfør chat etik i antimobbeplanen Brug chat, mobiltelefon, anden informationsteknologi kreativt som uv-emne

WEB-ETIK Undervisnings DVD om webetik: http://andk.medieraadet.dk/Portal/Andk/Webetik/webetik.aspx Eller C5 kuvert med porto 5.50 kr. til Medierådet for børn og unge Gothersgade 55, 2. 1123 Kbh. K.

Hold øje med Sikker Internet Dag 2007 den 6. februar www. netsikkernu Hold øje med Sikker Internet Dag 2007 den 6. februar www.netsikkernu.dk

Relevante medier Spørgsmål ?? www.livsmodlab.dk www.mobbeland.dk www.sikkerchat.dk www.cyberhus.dk www.medieraadet.dk www.ungdomsringen.dk Spørgsmål ??