Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
EVejledning Et tilbud til elever i grundskolen – og deres forældre - og for alle andre uddannelsessøgende.
TPG handleplans-skema
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Struktur: ”Quiz og byt”
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Din uddannelsesplan består af 6 dele: Personlige oplysninger Karakterer Grundlag Uddannelsesønsker Parathedsvurdering Underskrifter Du kan få adgang.
Roskilde Tekniske Skole
Udlægning af en ny cache
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Arbejdspladsudvikling
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Opgaven jeg fik stillet
På vej mod ungdomsuddannelse
Spilleregler.
Å.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Relationer – børn og voksne
Karl Henrik Flyums model
Orientering forældremøde 10. klasse
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Midtvejsevaluering af Uddannelsesparathed. Om evalueringen  Del af den samlede evaluering af initiativerne under Ungepakke 2  Midtvejsevaluering – status.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Infoaften 9.kl. Ungepakke 2: uddannelsesparathed
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Forældremøde 7. klasse.
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Vi har en ambitiøs regering ( - siger de ) DK skal både være et videns- og produktionssamfund Samspil mellem håndværk og ideer udvikler ny teknologi og.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Spilleregler. Del spillerne op i hold. Holdene konkurrerer om at finde de rigtige svar i materialet.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Vigtige temaer Til brug for bearbejdning af casen, skal du nedskrive de temaer, som du finder vigtige at få belyst yderligere i forhold til casen Case.
Projekt X:IT - Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7, 8 og 9. klasse – Projekt X:IT.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Uddannelse – dit barns fremtid
SKABELON.
7. klasse.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Forældremøde i 9. klasse
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Kollektiv vejledning – dagens program
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Forældremøde Ung i Svendborg.
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Forældremøde – 8. klasse UU-vejleder XXX.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Forældremøde.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed Forældremøde d. xx 201x

Mødets indhold: Hvad er uddannelsesparathed? Hvordan arbejder vi med uddannelsesparathed her hos os? Øvelse: Hvad mener jeg om uddannelsesparathed? Introduktion til det netbaserede dialogredskab Besøg af tidligere elever fra henholdsvis gymnasium og erhvervsskole: Hvad betyder uddannelsesparathed i praksis for os? Case-øvelser Om vurderingsprocessen og ”hvad nu hvis man ikke vurderes parat”? Vurdering af eget barn

Elever, der forlader 9. eller 10 Elever, der forlader 9. eller 10. klasse, anses for uddannelsesparate, hvis de har de faglige, personlige og sociale forudsætninger, som er nødvendige for at gennemføre en ungdomsuddannelse Vurderingen foretages i forhold til én af følgende grupper af ungdomsuddannelser: 1) Gymnasiale uddannelser 2) Erhvervsuddannelser UU vejlederen foretager vurderingen, og denne skal begrundes Elevens standpunkts- og prøvekarakterer samt bemærkninger fra elevens skole indgår i vurderingen

Quiz og byt: Tag et kort Gå hen til en anden forælder, læs dit kort højt og giv et bud på, hvorfor du mener, denne kompetence er vigtig for at være uddannelsesparat Hvordan tror du, det står til i denne klasse med netop denne kompetence? Den anden kommenterer/supplerer Processen gentages med den andens kort Man bytter kort og går hen til en anden forælder…..

Ekspertpuslespil: Deltagerne deles op i grupper på 3, der hvert får et nr. fra 1 til 3. Alle 1’erne går sammen, alle 2’erne osv. Hver gruppe får et af de 3 områder: mig selv, mig og de andre og det faglige. I grupperne gennemgår man de enkelte kompetencer og kommer med supplerende eksempler/tegn. Diskutér, hvorfor disse kompetencer er vigtige i forhold til at være uddannelsesparat; hvad I kan gøre som forældre, for at støtte barnets uddannelsesparathed inden for denne kompetence; og hvad I mener, skolen kan gøre. Når grupperne har drøftet dette, går man tilbage til sin grundgruppe, og på skift fremlægger man kompetencerne ved at lægge det relevante kort på bordet og fremlægge det, man har drøftet i grupperne. Under området ”det faglige” kan man nøjes med at arbejde med de kort, der handler om det generelle.

Par arbejde: Arbejd i par med ét område ad gangen. Begge lægger kortene på bordet i rækkefølge efter i hvor høj grad, man vurderer ens barn har kompetencerne. Dem, man synes barnet har mest af, lægges til højre, og dem, man synes ens barn har mindst af, lægges til venstre. På skift forklarer man til den anden, hvorfor man har lagt kortene, som man har. Der gives konkrete eksempler på udførelsen af kompetencerne, og den anden stiller uddybende spørgsmål.

Hvad har betydning for, om man vurderes uddannelsesparat? www.uddannelsesparathed.net

Besøg fra ungdomsuddannelserne

Case Hvornår er man uddannelsesparat? I får i grupper udleveret en case omhandlende en ung, der ikke umiddelbart er helt klar til at tage en ungdomsuddannelse. Læs casen og drøft følgende punkter: Hvad mener I, der skal til, for at XXX vil kunne gennemføre en ungdomsuddannelse? Hvilke elementer fra dialog redskabet mener I, XXX har problemer med? Hvilke af XXX´s styrker vil kunne hjælpe XXX i den forbindelse? Hvem ville kunne støtte op om XXX, og hvordan kunne dette gøres? Hvad ville du som forælder gøre for at hjælpe XXX videre?

Vores skoles forløb i forhold til at arbejde med uddannelsesparathed og vurdering af denne

Hvad sker der, hvis eleven vurderes ikke-uddannelsesparat? Man kan godt tage en ungdomsuddannelse senere, hvis man er blevet vurderet ikke-uddannelsesparat. UU skal stille et tilbud til rådighed for eleven, som herefter hjælper med til at blive parat til en uddannelse. Det kan være, eleven skal afklare sit valg, eller det kan være, eleven skal lære noget mere - fagligt eller på anden måde.

Hvad hvis eleven eller elevens forældre er uenige i vurderingen? Hvis man er blevet vurderet ikke-uddannelsesparat af UU, har eleven og dennes forældre mulighed for at få uddannelsesinstitutionen til at foretage en ny vurdering. Det er så denne sidste vurdering, der gælder.

Vurdering af dit eget barn I skal nu forsøge at vurdere jeres eget barn. Hvor ser I barnets styrker og udviklingsbehov i forhold til uddannelsesparathed? Jeres vurdering vil efterfølgende blive inddraget i trepartssamtalerne, så aflevér en kopi til læreren.

Det videre forløb: Kontaktoplysning på lokal UU vejleder: E vejledning: http://www.ug.dk/evejledning.aspx