FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. The material.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er Gud? Hvor bor han? Hvor er der plads til ham?
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Les meilleures photos de
Livets Ord November 2008.
Den lille Mads.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Nonne historie.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
For mange hundrede år her på vor jord Uden for byen Damaskus. Gik en mand, fuld af had, på vej ind til byen den grusomme mand, det var Saulus.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
O store Gud O store Gud O store Gud, når jeg dit værk beskuer
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Livets Ord April 2012.
3 Historier fra det virkelige liv
Opstandelsesfest.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Med dejlige varme farver
Børn og sorg - og sprældøde døde
” Hvorfor lige netop kristendom ? ”
Loven om forholdet til penge Matt 6,19-24
Erfaring – læring – viden – videnskab – undervisning Om den pædagogiske egenlogik i undervisningsmæssige dannelsesprocesser og betydningen deraf for alle.
Livets Ord Livets Ord Juni 2012 Juni 2012 Arbejd ikke for den mad, som er forgængelig, men for den mad som varer til evigt liv, den som menneskesønnen.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Å.
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
HISTORIEN OM DE 4 LYS.
Nissen på tur På loftet sidder nissen med sin julegrød,
Findes det onde? Billederne er taget af Marcel Cohen.
Livets Ord September 2009.
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
”Religion er opium til folket”
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
En menighed, der søger enhed
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
At vente på Guds time.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Introduktion til Kongen og hans Rige
Aristoteles Det er bestemt klogt, hvad Platon siger, men – hm - efter moden overvejelse… FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the.
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Det er som talt ud af min mund! Ja, hvorfor mon dog? Fortsættelse fra Skolen i Athen 1. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the.
Åh, disse minder. Hvad med at komme til sagen? f Fortsat fra Skolen i Athen 4. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
»En mand havde to sønner
Prisen for efterfølgelse – vi du betale den?. Teksten til 3. søndag eft. Trinitatis v25 Store skarer fulgtes med Jesus, og han vendte sig om og sagde.
Det levende Ord, som forvandler Vi læser ikke først og fremmest Bibelen for at blive informeret, men for at blive transformeret – for at blive forvandlet.
Lidelsens problem (teodicé)
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Born in Dead FILM. Born in Dead Afsked  Brad han er 20 år. Han elsker amerikansk fodbold han er topscorer.  Brad går hjem fra sit universitet efter.
©2012 Experian Limited. All rights reserved. Experian and the marks used herein are service marks or registered trademarks of Experian Limited. Other products.
Livet er dejligt! Det består af en masse små dejlige øjeblikke...
Moses del 1. Barnet i Sivkurven
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Lavet af Sander Kringelbach og Nikolaj Svennum
Engelsk matematiker, fysiker og astronom
Hvad er et godt eksperiment, og hvordan planlægges en eksperiment række? hypothesis, theory, law mean a formula derived by inference.
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Præsentationens transcript:

FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. The material is made available in an educational effort to advance understanding of scientific issues. I believe this constitutes a 'fair use' of any such copyrighted material as for instance provided for in section 107 of the US Copyright Law. In accordance with Title 17 U.S.C. Section 107, the material on this site is distributed without profit to those who have expressed a prior interest in receiving the included information for research and educational purposes. For more information see below or go to www. Law.cornell.edu/uscode/17/107.shtml. Sec Limitations on exclusive rights: Fair use Notwithstanding the provisions of sections 106 and 106A, the fair use of a copyrighted work, including such use by reproduction in copies or phonorecords or by any other means specified by that section, for purposes such as criticism, comment, news reporting, teaching (including multiple copies for classroom use), scholarship, or research, is not an infringement of copyright. In determining whether the use made of a work in any particular case is a fair use the factors to be considered shall include - (1) the purpose and character of the use, including whether such use is of a commercial nature or is for nonprofit educational purposes; (2) the nature of the copyrighted work; (3) the amount and substantiality of the portion used in relation to the copyrighted work as a whole; and (4) the effect of the use upon the potential market for or value of the copyrighted work. The fact that a work is unpublished shall not itself bar a finding of fair use if such finding is made upon consideration of all the above factors

Skolen i Athen

En introduktion til den klassiske filosofi

Niels Engelsted Lige et par bemærkninger…

Der er naturligvis tale om en hurtig og personlig skitsering men husk, at hvis du har internet- adgang, så har du også mængder af informationer om og tekster af de nævnte filosoffer lige ved hånden.

Der er mange indfaldsvinkler til enhver historie.

Den røde tråd, som er valgt her, er problemet om det foranderlige versus det vedvarende.

Historien begynder med formuleringen af problemets to grundpositioner.

Heraklit

Alting flyder

Heraklit Man kan ikke bade to gange i den samme flod.

Plidder, pladder!!!

Parmenides

Der findes to veje: Sansningens vej og Sandhedens vej

Parmenides Sansningens vej er falsk for den fortæller kun om forandring

Parmenides Sandhedens vej fortæller at alt er ENHED og evigt uforanderligt.

Parmenides Faktisk beviste min elev Zenon, at forandring og bevægelse er umulig!

Zenon han sidder lige derovre

Zenon Min demonstration af, at Achilles ikke kunne vinde et kapløb med en skildpadde, der har fået et lille forspring, er med rette berømt! Fortvivl ikke. Vi er fremme, hvor den er, i løbet af et sekund! Ja, det bliver du ved at sige! Ja, og hver gang har dyret bevæget sig et lille bitte stykke videre frem! Ja, vi fanger den aldrig, vi har løbet hele dagen! Ja, det er faktisk lidt uhyggeligt !

Ja, det er en rigtig tanke den med uforanderlige enheder! Pythagoras

For det er jo helt indlysende, at verden består af tal

Det er ikke helt ved siden af! Epikur

Men vi atomister har lært af Demokrit at de evige og uforanderlige enheder er bittesmå udelelige atomer. Og atomer er det eneste virkelige, der findes. Og derfor er det, som sanserne fortæller selvfølgelig illusorisk!

Epikur Det var ret godt tænkt!

Epikur Demokrit havde ligesom Thales, som man siger har opfundet den matematiske bevismetode… Netop!

Epikur …studeret praktisk matematik hos ingeniørerne og astronomerne i Ægypten og Babylon.

Epikur Men det, som for ægyptere og babylonere bare var praktisk regnekunst, forvandlede grækerne til en ren tankesport i hellenernes klare lys!

Det er noget fortænkt, verdensfjernt sludder!!!

HVEM SAGDE DET? Det lød vist som Protagoras HVOR ER HAN?

Protagoras er ikke med i billedet. Jeg tror ikke, at paven ville bryde sig om det!

ναι, τέτοιος ανοησία Det var jo Protagoras der sagde, at om guderne ved vi ingenting. Hverken om de eksisterer eller hvilken form de har. Hvad det emne angår, mangler vi viden og det menneskelige liv er for kort.

Tag jer ikke af ham. Det er en, der tror, at han er Homer!

Tillad at jeg præsenterer mig selv. Jeg hedder Raphael og har malet billedet. Det hedder ’Skolen i Athen’ og befinder sig i Vatikanet.

Ja, lad os endelig gøre paven glad

Hvad er det for en hund? Den skal nok symbolisere, at Diogenes var kyniker. Du ved… Kynos = hund Nåh ja.

Diogenes skal altid provokere!

Alexander den Store Det er mig, der blev verdenserobrer!

Vil I høre om dengang, jeg tilbød at gøre noget stort for Diogenes? Nåh, ikke?

Lad nu Protagoras sige det, som han vil sige. Jeg kommer nu Lad mig komme væk

Nu kommer jeg!

Protagoras Hvad nytte er dette filosofiske tankespind til? Og hvad kan vi dog lære af natur- filosoffernes speku- lationer om naturens sande beskaffenhed?

Protagoras Ingen verdens ting!

Der fik du den, Anaxagoras, med alt dit sludder om, at Solen er en glødende sten. Anaxagoras

Ja, vent I bare! Fysikalisterne vil vende tilbage og få en renæssance. Og dem vil I ikke kunne forjage, som I gjorde med mig. Nu er det altså min tur! Anaxagoras

Protagoras Jeg siger: Mennesket er alle tings mål.

Protagoras Det vil sige • menneskets erkendelse er begrænset til dets egen erfaring; • denne erfaring kommer fra sanserne; • al erkendelse er subjektiv og individuel; • der er lige så mange sandheder, som der er mennesker; • sygdom er skidt for patienten, men godt for lægen, som de siger; • sandheden er demokratisk; • det sande er det praktiske og nyttige; • videnskab skal handle om det praktiske liv, som det udspiller sig på torvet, i rådsforsamlingen og i retssalene; • vi skal studere sprog, retorik, social- psykologi, kultur og samfundsforhold.

SOFIST!!!!

Ja, her må guderne sig forbarme!

Men ved min ulønnede og selvopofrende indsats, blev sofisterne sat til vægs for al tid! Ja, lige bortset fra – høh - at denne filosofi blev ret dominerende i slutningen af det 20. århundrede under betegnelsen ’socialkonstruktionisme’. Spin-doktorer er sofister med et nyt navn.

Sokrates

Hvis alt er subjektivt og relativt, som sofisterne siger, så forvandles visdom og erkendelse til en slagvare på et kræmmermarked, hvor udbyttet tilfalder den højestbydende. Tager sofisterne måske ikke allerede penge for deres kyndighed? Det ville en med ægte kærlig- hed til visdom (= filosof) aldrig gøre!

Sokrates Men selvfølgelig findes det sande gode og den sande viden. Det er i øvrigt det samme. Mangel på dyd kan kun komme fra mangel på viden. Dyd er derfor viden.

Sokrates Viden tilhører alle, for vi er alle bærere af den, vi ved det bare ikke. Skal vi ikke snart hjem? Den kommer ikke fra den sanselige erfaring, men fra guderne, og vi bærer den i sjælen. Jeg hører den selv som stemmer, der taler til mig. Mine dæmoner kalder jeg dem.

Sokrates Viden tilhører alle, for vi er alle bærere af den, vi ved det bare ikke. Den kommer ikke fra den sanselige erfaring, men fra guderne, og vi bærer den i sjælen. Det den gode lærer gør, er at kalde denne iboende viden frem gennem dialog. Som en jordemor, der bringer et barn til verden.

Sokrates Jeg lavede en berømt demonstration heraf ved at lade en slavedreng helt uden uddannelse i matematik bevise det teorem, der siger, at arealet på et kvadrat firdobles, når siden fordobles. Han havde kort sagt denne viden i sin sjæl. Der skulle blot min jordemodermetode til at få den frem.

Det er som talt ud af min mund! Ja, hvorfor mon dog? Fortsættes i Skolen i Athen 2.