Workshop hjælpeforanstaltninger til bølge 2 Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Michael Fagerlund Andersen, 41623511

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Senior Online – Nye veje til digital inklusion
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Selvbetjeningsløsninger på
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Lean Netværk AAU.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010.
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Program for digital kommunikation
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Den gode brugeroplevelse borger.dk får ny struktur og nyt design.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Obligatorisk digital selvbetjening
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Paradigme 2.0.
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
IT-strategi i Glostrup Kommune - Nu og i fremtiden Henriette Graff Nielsen Maria Hvenegaard Carsten M. Smidt Peter Haargaard Morten Lind.
Obligatorisk digital selvbetjening
På vej til succes med obligatorisk selvbetjening Hans H. Jensen, vicekommunaldirektør.
Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Elektroniske ”hjælpemidler” DTHS Netværksdage 2012
Den ældres møde med det digitale samfund. FN’s handicapkonvention Den ældres møde med det digitale samfund - IBOS november 2014 Formålet med denne konvention.
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Workshop Udpeg en bordformand, der kan fremlægge jeres holdninger i plenum Diskuter følgende spørgsmål: Hvad synes I om muligheden for et frivilligcenter.
KOMHEN Status for bølgeplanens resultater EDS netværksmøde november 2015.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Mobil- og bredbåndsdækning
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Bølge 4 i økonomiaftalen for 2015
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Undervisning og support setup
Præsentationens transcript:

Workshop hjælpeforanstaltninger til bølge 2 Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Michael Fagerlund Andersen,

Formål med workshop

Bølge 1-hjælpeprodukter: Undervisningsmoduler •Bølge 2: Udarbejdes ikke. Det er ikke relevant at undervise i en specifik løsning, som kun skal bruges en gang på et givent tidspunkt.

Bølge 1-hjælpeprodukter Trin for trin vejledninger •Ingen præcis statistik •Blevet efterspurgt af kommuner – lavet deres egne •Udfordring: Forskellige løsninger til samme område

Bølge 1-hjælpeprodukter videoguides • Prod. til udvalgte leverandørers løsninger • På youtube og derefter indlejring • Handlingsside på borger.dk • Samarbejde med ekurser og Københavns Kommune

Bølge 2 oversigt •Anmeldelse af udrejse af Danmark •Anmodning om navne- og adressebeskyttelse •Anmodning om lån til betaling af ejendomsskat Ansøgning om økonomisk fripladstilskud til plads i dagtilbud •Ansøgning om optagelse i fritidshjem •Ansøgning om økonomisk fripladstilskud til plads i fritidshjem •Ansøgning om økonomisk fripladstilskud til skolefritidsordning •Meddelelse om valg af læge •Ansøgning om begravelseshjælp •Anmeldelse af rotter •Anmodning om foretagelse af begravelse eller ligbrænding •Ansøgning om støtte til hjælpemidler •Ansøgning om prøvelse af ægteskabsbetingelserne •Ansøgning om navngivning og navneændring •Erklæring om faderskab Anmeldelse af cykeltyveri •Ansøgning om duplikatskørekort •Ansøgning om pas •Ansøgning om privat straffeattest •Ansøgning om kunststøtte fra Statens Kunstfond •Ansøgning om kunststøtte fra Statens Kunstråd •Indberetning af forskudsopgørelse •Anmodning om print af selvangivelser •Indberetning af udvidet selvangivelse •Indberetning af udenlandsk selvangivelse •Begrænset skattepligt •Ansøgning om genoptagelse •Indberetning af miljøklager •Kommunernes udlån og -udleje af lokaler til borgere

8 1. Online hjælp og telefon 2. Personligt fremmøde 3.Særlig indsats • Stor volumen • Fællesoffentlig indsats • Hjælp: Specifik prob. • Priseffektiv • Tilgængelighed: Tæt på 24/7 • Stor volumen • Lokal indsats • Hjælp: Alle slags • Omkostningstung • Tilgængelighed: Åbningstid • Lav volumen • Lokal indsats – evt. civil- samfundsinddragelse • Hjælp: Generelle • Omkostningstung • Tilgængelighed: Ad hoc • Fællesoffentlig understøttelse Hjælpeplan – 3 fokusområder

9 Kommu- nikation Bruger- venlige Systemer Hjælp Medarbejdere Rammer og indhold Hjælp Netværk Kampagner Målgruppeindsats Teknisk bistand 1. Online hjælp og tlf. Hjælp -Fælles kontaktcenter -Hjælp til selvhjælp Brugervenlige sys. -Udviklingsvejledning -Klarmelding -Screening Kommunikation -Fællesoffentlig kampagne -Lokale indsatser 2. Fremmøde Medarbejdere -Medbetjening -Digitale ambassadører -Virksomhedshjælp Rammer og indhold -Computere til rådighed -Informationsmateriale 3. Særlig indsats Hjælp - E-læring, vejledninger, film mv. Netværk -Lærmereomit.dk -itformidler.dk -Netværksaktiviteter Teknisk bistand -Adgangforalle.dk -Demomiljø Målgruppeindsats -Unge -Socialt udsatte -Ældre -Vejledninger og undervisningsmateriale -Henvisningsindsats Kampagner -Seniorsurf -Get Online Hjælpeplan – indsatser

Hjælpeprodukter bølge 2 •Trin for trin vejledninger •Videoguides til udvalgte løsninger •Foldere •Faktaark til borger.dk •Demomiljø •Hjælpemiddelvejledning

45 minutters diskussion og ½ times opsamling. 3 spørgsmål til diskussion:  Hvad fungerer godt, og hvad fungerer mindre godt?  3 bud på initiativer inden for de eksisterende rammer.  Tre forslag til nye initiativer, når der tænkes ”ud af boksen”. Opsamling: Hver gruppe præsenterer deres ideer for resten.