Hvordan navigerer lederen?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Advertisements

Forskning i og med praksis
EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Scientific Investigation
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Kvalitet FFA, Fredensborg 22. November 2012
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
PSS-Promoting Social Skills
Forskellige studietyper
Brugertilfredshed og styring
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
det evidensbaserede og det politisk styrede sundhedsvæsen?
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Psykologi, Human Factors og HCI
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
Konference om Almen Studieforberedelse
Eksperimentel metode John Paulin Hansen ITC, Usability F2003.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Forskellige studietyper
Ibis’ monitorerings/performance system 1.Deltagerbaseret monitorering med partneres vurderinger i centrum, som kan udgøre et strategisk rum for læring.
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Kvalitetens Beskaffenhed
Oktober 2010ViTSi ViTSi Metoder til praksisbaseret forsknings- og udviklingsarbejde inden for siddestillingsnetværket Elisabeth Kampmann.
Udfordringer på evalueringsfronten i Danmark Olaf Rieper forskningschef AKF Anvendt Kommunal Forskning.
Peter Nedergaard: Comparative Method Uge Hvilke cases skal sammenlignes/ kompareres. Denne metodes vælges ofte ved undersøgelser med et lille N.
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
Evidenshierarki eller - typologi
Evaluering og dokumentation - Tendenser og strategiske udfordringer Primo Netværksgruppe 18. Juni 2007 Tim Jeppesen, direktør.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Nordisk Evalueringskonference 13. juni 2012
Evaluering af Skandinavisk KompetenceudviklingsNetværk
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Læring og digitalt billedarbejde
Evidensbaseret behandling af epicondylitis lateralis i almen praksis
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Kvantitative metoder.
Eksperimentel metode.
Mål- og resultatstyring
Klinten, Rødvig 24. januar 2007 CEEH CEEH Analyser af helbredsmæssige og økonomiske konsekvenser af ændret adfærd omkring frugt og grønt, fysisk aktivitet.
Hvorfor diskutere evidensbegrebet ved evaluering af interventioner? Margit Velsing Groth, DTU Fødevareinstituttet, Afd. For Ernæring Department of Nutrition,
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU ORGANISERINGEN AF AKUTMODTAGELSER OG RISIKO FOR DØD INDEN FOR 7 DAGE Anders Brøns.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov
Dokumentation, evaluering og evidens
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
© Performance Management – moderne ledelse i praksis
Den naturvidenskabelige metode
Comparative Method Uge 38
Hanne Schneider og Stig Pedersen
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
©Samskabelse og capacity building i den offentlige sektor
Hans Reitzels Forlag.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Forbedring af ældres tandsundhed på plejehjem i Aalborg kommune
Evidenshierarki eller - typologi
FINN AMBY Underviser og forsker ved VIA University College, Aarhus.
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Niveau 3: Regressionsanalyse: Tværsnitsundersøgelser
Om Evidens i Jobevidens.dk
Præsentationens transcript:

Hvordan navigerer lederen? Hanne Kathrine Krogstrup Lektor, Ph.d; Leder af forskningscentret for evaluering Aalborg Universitet Hvordan navigerer lederen?

Historiens gentagelse - >Effektevaluering -> ”accountablity” Svækkelse af den politiske styring Virkningen er usikker Brud med grundlæggende demokratiske og retsikkerhedsprincipper Opsplittede ukoordinerede interventioner -> effektevaluering Hanne Kathrine Krogstrup Forskningscenter for Evaluering  Aalborg Universitet +4599408173  +4561720227  hannek@epa.aau.dk

Lidt hjælp fra policyteorien Hanne Kathrine Krogstrup Forskningscenter for Evaluering  Aalborg Universitet +4599408173  +4561720227  hannek@epa.aau.dk

Efterspørgslen efter evidens Målinger er ikke i stand til at sige noget om effekt Eksperimentelle design (Konsekvens af effekten) Casestudier (Hvorfor spørgsmål) Hanne Kathrine Krogstrup Forskningscenter for Evaluering  Aalborg Universitet +4599408173  +4561720227  hannek@epa.aau.dk

Evidens hierarkiet - ”The Golden standard” Det randomiserede kontrollerede forsøg Quasi – eksperimentelle design Før- og efter sammenligninger Procesevaluering - formative studier og aktionsforskning Kvalitative studier og etnografisk design Deskriptive guidelines og eksempler på god praksis Professionelle og ekspertvurderinger Brugervurderinger Hanne Kathrine Krogstrup Forskningscenter for Evaluering  Aalborg Universitet +4599408173  +4561720227  hannek@epa.aau.dk

Det randomiserede kontrollerede forsøg Prætest Intervention Post test Vilkårlig indsatsgruppe Måling af outcome variable Måling af outcome varaiable Vilkårlig kontrolgruppe Måling af outcome variable Ingen Intervention Hanne Kathrine Krogstrup Forskningscenter for Evaluering  Aalborg Universitet +4599408173  +4561720227  hannek@epa.aau.dk

Deterministisk effekt X forårsager Y, hvis og kun hvis X uværgerligt fører til Y – Hvis X er til stede, da vil Y uværgerligt og uundgåeligt forekomme. Et centralt begreb i forbindelse med deterministisk evaluering er ”alt andet lige”: Hvis X og a og b og c og d, så vil X producere Y. Hanne Kathrine Krogstrup Forskningscenter for Evaluering  Aalborg Universitet +4599408173  +4561720227  hannek@epa.aau.dk

Sandsynlighedseffekt Forøgelse eller formindskelse af en bestemt faktor vil tilsvarende forøge eller formindske sandsynligheden for, at en bestemt effekt er tilstede. Det er således muligt at specificere betingelserne under hvilke betingelser X mere eller mindre sandsynlig vil forøge Y Hanne Kathrine Krogstrup Forskningscenter for Evaluering  Aalborg Universitet +4599408173  +4561720227  hannek@epa.aau.dk

Monitorering og Evaluering Klarlægge program formål Koble aktiviteter og deres ressourcer til formål ”oversætte” formål til performance indicators Indsamle data og om indikatorerne og sammenligne det faktiske resultat med målte Rapportere fremskridt og henled opmæksomhed på problemer Evaluering   Analysere hvorfor intenderede resultater er eller ikke nået Vurdere specifikke årsager vedr. sammenhængen mellem aktiviteter og resultater Teorifejl ? implementeringsprocessen ? Kom med nye program forslag Hanne Kathrine Krogstrup Forskningscenter for Evaluering  Aalborg Universitet +4599408173  +4561720227  hannek@epa.aau.dk

Problemer og spørgsmål til resultatstyring Resultatstyringskollision med andre styringsrationaler? Negligering af alt hvad vi ved om beslutninger i offentlig sektor Evalueringsdimensionen sies fra i praksis Kausalitetsbegrebet er ikke, hvad det har været Evaluering skal gå hurtigt og integreres i løbende ledelse og styring – dekobling fra ”videnskab” Hanne Kathrine Krogstrup Forskningscenter for Evaluering  Aalborg Universitet +4599408173  +4561720227  hannek@epa.aau.dk

Ledelse og fokus på effekter Præimplementeringplan Hurtig evaluering Metaevaluering Kvalificeret opfølgning Hanne Kathrine Krogstrup Forskningscenter for Evaluering  Aalborg Universitet +4599408173  +4561720227  hannek@epa.aau.dk

Hanne Kathrine Krogstrup Forskningscenter for Evaluering  Aalborg Universitet +4599408173  +4561720227  hannek@epa.aau.dk

Krogstrup, Hanne Kathrine : Kampen om evidens Resultatmålinger, effektevaluering og evidens Forventes at udkomme på Hans Reitzels Forlag januar 2011 Hanne Kathrine Krogstrup Forskningscenter for Evaluering Aalborg Universitet; +4599408173 +4561720227 hannek@epa.aau.dk