GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Konkurrence i grupperne Hvem får først bolden…..
Advertisements

Supported by / Supported by PRO.MOTION – Bæredygtig transport hjemme fra.
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Ikke-motoriserede transport former
Borgernes barrierer for brug af IT
En måde at spare brændstof på... Men der er en anden!
Hvornår har vi motorveje nok ? Dette spørgsmål stillede JMOM ved møde på Folkemødet på Bornholm den 15. juni Det har vi allerede nu synes jeg, Ivan Lund.
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
Cyclelogistics – moving Europe forward IEE/10/277/SI May 2011 – May
Det er over 20% af vores totale udledning af drivhusgasser
Vejen til TYRKIET Energi sektoren.
Transport og transportudfordringer
Udfordringer for det danske velfærdssamfund
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Supported by Ændring af borgernes transportvaner.
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
Klimapartnerskaber Trippel Helix. Strategiske hovedspor.
Strategiplanen er fundament og retning.
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Transport Transport  Morten, Johan og Mikkels undersøgelse:  Vi ville finde ud af, hvor mange der kører, cykler eller går i skole. Vi vil lave en film.
PARKERINGS AFGIFTER OG LEDELSE
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
ITB 2009 Grøn it Mere effekt end du tror …. ITB 2009 It – den ny klimahelt … It har potentiale til at blive klimahelt 2% brug af verdens energi, 5 gange.
Urban Farming fra Babylons hængende haver til moderne farm scrabers
Alternative transportsystemer i landbruget - med fokus på gylleområdet
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Mobility Centres Ingrid Briesner DET FØRSTE MOBILITY CENTER I ØSTRIG MOBILITY CENTRE.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
Mobility on Demand Environmentally responsible, cost efficient and brand building mobility.
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
DI's syn på forslag til beslutning om national byrdefordeling for sektorer uden for ETS.
Travel Awareness Campaigns Opmærksomheds Kampagner på rejser.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteproduktion Fælles europæiske anbefalinger om håndtering af bekæmpelsesmidler i TOPPS Landskonsulent Poul.
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
 Udgifterne til sårbehandling i kommunerne vil stige med 30 % i perioden p gr af ændringer i demografiske data.  Hjort A et al: Cost of wound.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Matematik B 1.
Miljøfordele ved brug af bioethanol
Mad, transport og klima.
Product story_HSC1 Helårsdæk – altid et kompromis Resterende hastighed 25,6 km/t Resterende hastighed 35,4 km/t Vinterdæk Sommerdæk Helårsdæk Bremsning.
Udledninger og råderum
Af Josephine 5z PROCENT% HVAD ER PROCENT? Procent = 100 dele fx 67% af x 9 = 603 =9,00%
Køreskader og påvirkning af udbyttet i kløvergræs
Via Nordica juni 2004 Hastighed og ulykker - Kan IT erstatte farthindere Kommentar af Harry Lahrmann Aalborg Universitet.
fastholder en bæredygtig udvikling
Nøgletal for Flextrafik Periode: Opdateret til og med Maj
KAMPAGNEN – I FORM PÅ FARTEN I FORM PÅ VEJEN – DET SUNDE BUSSTOPPESTED Forbedring af livskvaliteten ved at skabe bedre adgang.
Mobilitetskulturer i Europa – en undersøgelse baseret på cluster- analyse af 28 europæiske lande Sonja Haustein, DTU Management Engineering,
Energibesparelser ved indregulering af varmeforsyningen
Hvor og hvordan sker ulykken?
Hvor og hvordan sker ulykken?
Baggrund for præsentationen
Hvor og hvordan sker ulykken?
Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Brugernes praksis – betyder det noget for indeklimaet?
Præsentationens transcript:

GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI

Starring = Medvirkende; from = fra; 1480 Wim fra Groningen Urs fra Zürich Barbara fra Bochum Helen fra Perth 1010 3 - 4 ture 1 - 2 aktiviteter 1 time rejsetid 3 - 4 ture 1 - 2 aktiviteter 1 time rejsetid 3 - 4 ture 1 - 2 aktiviteter 1 time rejsetid 3 - 4 ture 1 - 2 aktiviteter 1 time rejsetid 440 410 Starring = Medvirkende; from = fra; Gennemsnitlig brændstofforbrug pr. person pr. år

TRANSPORT KAN KONTROLLERES Walkking= gå; bicycle= Cykle; Car=bil; PT= Offentlig transport ( OT) Procenter

DE FEM BASER FOR EXISTENS Bopæl Arbejde Fritid Living/ recidens= bopæl; Work= arbejde; Leisure = fritid; Education = uddannelse; obtaining supplies = indkøbsmuligheder Uddannelse Indkøb

DEFINITION TUR DEFINITION REJSE Tur Rejse Trip= tur; Journey = rejse; R = H; W= A;

TRANSPORT MØNSTER – REJSER I GRAZ; AT R Residential = H Hjem; Sh shopping = indkøb ; W work = A Arbejde; L Leisure = F Fritid; E Education = U Uddannelse; S Service = S Service.

TRANSPORTVALG, EUROPÆISKE LANDE Fordeling på ture Modal split= Søjle diagram; trips = Ture; Walk = Gå; Bicycle = Cykel; Car = Bil; PT = Offentlig Transport ( OT ) PROCENT

VALG AF TRANPORTFORM HOS ÆLDRE Walking = Gå; Cycling = Cykle; Car Driver = Bil Fører ; Car Passenger = bil passagere; Public transport = Offentlig transport PROCENT

TRANSPORTFORM HOS SKOLE – BØRN Pedestrians = fodgængere; bycycle = cykel; car-driver = bil fører; car passenger = bil passagere; public transport = offentlig transport procenter

HVILKEN FORM FOR TRANSPORT – GRAZ 2004 Car drivers= bilfører; Car passenger = bil passagere; PT,bicycle, walking= OT, cykel,gå; until 19 years = op til 19 år; 20-59 female= 20-59 kvinder,20-59 male= 20-59 mænd: PROCENT

VALG AF TRANPORTFORM OPGJORT EFTER REJSENS FORMÅL pedestrians = fodgængere; bicycle = cykel; Car drivers = bil fører; car passengers = bil passagere; public transport = offentlig transport; share for reasons for trips%= rejsens formål opgjort efter andel af den samlede transport %; Business = forretning; commuters= pendlere; trips to school= ture til skole; obtaining supplies = indkøb; leisure = fritid PROCENT www.transportlearning.net

per sektor index numre BETYDNING CO2 UDSLIP Transport= transport; total = total; power & heat = el & varme; households = husholdning; services, ect. = service, ect.; industry = industri;

HVOR MEGET FLYTTER TRANSPORT MIDLERNE? billion passager km 1970 - 2002 Passenger cars = person biler; bus & coach = bus og turist busser; railway = togbane; air = fly; tram & metro= sporvogn & metro

BIL EJERE

VERDENS OLIEPRODUKTION Baseret på Colin Cambel, 2004 Scenarie World oil production = verdens olie produktion; based on = baseret på; billion barrel/ year = billion tønder/år; peak = top; world demand = verden kræver

SYNLIGGØRELSE AF TRANSPORTMIDLER OPGJORT PÅ REJSER, REKLAMEBUDGET, LEGETØJ PÅ BØRNEVÆRELSET Non motorised = ikke motoriseret; car = bil; PT= OT; Trips = ture; budget for advertising = budget for reklame; toys in a childs room = legetøj i et børneværelse

Påvirkning: PM10 udledning i Østrig PM10 små partikler

MILJØPÅVIRKNING Number of combined emissions = Størrelsen af kombineret udledning; (udslip/person km priorised and accumulated based in toxcity) = Kombineret udledning (udledning/person prioteret og beregnet baseret på giftighed)

Ingen fare for helbredet at køre på cykel

STØJBEGRÆNSENDE KØRSEL Eksempel: En bil der kører med 4 STØJBEGRÆNSENDE KØRSEL Eksempel: En bil der kører med 4.000 omdrejninger/min. larmer lige så meget som 32 biler, der kører med 2.000 omdrejninger/min. Source: GOAL, 2003

VEJ KAPACITET Street capacity = gade evne; car = bil; bus = bus; bicycle = cykel; foot = til fods; tram= sporvogn; people/hour/means of transport = mennesker/tid/ måde at transportere sig; 3,5 m width of a street = 3.5 m bredde på gaden; source = kilde; ANTAL MENNESKER/TIME Source: CULTURA 2005 3,5 m bred gade

AREAL ANVENDELSE …eller i en bus 75 mennesker kan gå med 60 biler 75 people could go by 60 cars = 75 personer kunne rejse i 60 biler; or in one single bus = eller i en eneste bus; source= kilde 75 mennesker kan gå med 60 biler …eller i en bus

AREAL ANVENDELSE

1 PARKERINGSPLADS FYLDER OFTE MERE END ET BØRNEVÆRELSE En parkeringsplads kræver ca. 25 m2 incl. manøvreplads. Det er det samme som størrelsen på to børneværelser. A parking space requires approx, 25 m2 ( including manouvring space) his is equivalent to two children’s bedrooms.= en parkerings plads kræver ca. 25 m2 ( incl. Manøvre plads ) dette svare til 2 børneværelser; 2 children’s bedrooms ( about 25 m2 ) 2 børneværelser ( ca. 25 m2 ); 1 parking space ( about 25 m2) = 1 parkerings plads ( ca. 25 m2.)

SIKKERHED HVEM ER FARLIG? Kinetisk energi ved gennems hastighed Who is the source of danger? = hvem er kilden til fare ?; kinetic energy average speed = bevægelse energi gennemsnitlig fart; kinetic energy full speed = bevægelses energi med fuld fart; kinetic energy ( Ekin= m.v 2/2) depends on weight and speed= bevægelses energi ( ekin= m.v 2/2) afhængig af vægt og fart

SAFETY Grunde der medføre døden Source: Steirisches Gesamtverkehrsprogramm

PÅVIRKNING: Fart grænse 30 km/h og 50 km/h Bremselængde ved 30/50/70 km/t Braking distance at 30/50/ 70 km/h= bremse længde ved 30/50/70 km/t; imagine the following situation:= forestil dig den følgende situation: 20 m in front og you two children cross the street unforeseeable…= 20 m foran dig går 2 børn over vejen uden at se sig for…; at 30 km/h stop after 13,7 m= ved 30 km/ t stopper bilen efter 13,7 m; at 50 km/ h stop after 28,7 m = ved 50 km/ t stopper bilen efter 28,7 m; at 70 km/h stop after 48,5 m = ved 70 km / t stopper bilen efter 48,5 m. Source: SAVE project Impact

PÅVIRKNING: SOCIALE KONTAKTER Kontakter i snit Avarage contacts = gennemsnitlig kontakt; friends = venner; neighbours = naboer; volume of trafik = volume af trafik; low = lav; medium = mellem; strong = stærk

CO2 udledning per sektor index numre PÅVIRKNING CO2 udledning per sektor index numre Transport= transport; total= total; power & heat= el & varme; households = husholdning; services, ect. = service , ect. ; industry = industri.

ENERGIFORBRUG I HUSHOLDNINGEN Energy use in households= energi forbrug i husholdningen; hot water/heating/air conditioning= varmt vand/ varme/ air condition; mobility = trafik; househod with car= husholdning med bil; energy-optimised household with car= energiforbedret husholdning med bil; household without a car= husholdning uden en bil; in kWh/ year = i kWh/år; ernergy- optimised household = optimisation i insulating conditioning of hot water by solar energy and semi-solar heating= energi forbedret husholdning = optimering af isolering forbedring af varmtvandsbeholder med sol energi og delvist solvarmer. Source: FGM-AMOR; Energy-efficient mobility SAVE Project IMPACT

UDVIKLING AF BOLIG AREALER OG ENERGIFORBRUG Living in urban areas = bor i midtbyen; living in the periphery of cities with pt-access= bor i perifirien af byen med adgang til ot; living in the perphery of cities without pt-access= bor i perifirien af byen uden adgang til OT; kWh per capita/ week= kWh pr. indbygger/uge

ACCEPT af EFFEKTIV BENZIN BESPARENDE PARAMETRE Source. PORTAL 2003 Fuel saving vs. Public acceptability og measures= brændstof besparelse vs. Offentlig accept parametre; road pricing= vej pris; parking pricing= pris for parkerking; fuel 50 % = brændstof 50 %; traffic calming= trafik beroligende; pedestriannisation & bycycle lanes= fodgængerfælter og cykelstier; reduce bus fares & new PT-supply= reducere bus ture og ny ot; bus priority = bus priotering; range of saving ( % with respect to reference) = besparelser ( % med respekt for referencen) ; Acceptability ( % of acceptance, citizens) =accept ( % accept fra borgerne)

POTENTIALE FOR OFFENTLIG TRANSPORT German agglomerations Non-pt= ingen OT; PT= OT; factual constaint= faktuel begrænsning; no access= ingen adgang; lack of information/ acceptance= mangel på information/accept; negative subjective perception= negativ subjektiv opfattlese; free choice= frit valg; subtective tied= subjektivt bundet; objective tied= objektivt bundet; source = kilde;

PROFILER Source: Socialdata Comfortable= comfortabelt; practical= praktisk; fast= hurtigt; suitable for urban taffic=god til bytraffik; relieves traffic in the city center= forløser trafikken i midt byen; environmentally friendly= miljø venlig; overall = overalt; definitely applies= absolut målrettet; does not aplly at all= er ikke målrette; positive= positiv; negativ= negativ; personal benefit = personlig gavn; overall benefit = gavnlig for alle;

CYKLING ER DEN HURTIGSTE MÅDE AT TRANSPORTERE SIG I EUROPÆISKE BYER Minutes = minutter; kilometers= kilometer; door-to-door travel time in urban traffic= dør til dør trafik i by traffik; foot = til fods; bus = bus; bycicle= cykel; car= bil Source: Seiffert

HVAD HAR INDFLYDELSE PÅ TRAFIK KULTUREN Index Figures Forskellen mellem fornemmet dør-til-dør Rejsetid med bil eller OT fornemmet rejsetid Med OT 134 Faktisk Rejsetid Med bil 100 Source: FGM-AMOR; 2003 Faktiskl rejsetid Med OT 100 fornemmet rejsetid Med bil 80 Source= kilde

BILREJSER I GRAZ BASERET PÅ DISTANCE Until= indtil Source: Mobility behaviour Graz, 2004

SØJLEDIAGRAM AF UDVIKLINGEN I GRAZ Source: Socialdata + Sammer walk bicycle car Walk = gå ben; bicycle= cykel; car = bil; PT = OT PT

BRUGEN AF CYKEL VOKSER MED REKLAMEN Walking= til fods; bicycle= cykel; car drivers= bil fører; car passengers= bil passagere; public transport= offentlig transport; before= før; after 1 year promoting for cycling= efter 1 år med reklame for cykling; after 6 years of construction of bicycle tracs= efter 6 år med konstruktion af cykel stier. Source: Socialdata