Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Www.ecodrive.org En måde at spare brændstof på... Men der er en anden!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Www.ecodrive.org En måde at spare brændstof på... Men der er en anden!"— Præsentationens transcript:

1 www.ecodrive.org En måde at spare brændstof på... Men der er en anden!

2 www.ecodrive.org Økonomi-kørsel er: energi effektiv kørsel, samt udstyr og indretning af bilen Det sikre: - forbedring af vejsikkerhed, - bedre udnyttelse af brændstof, - besparelse af penge - bekæmpelse af klimaforandringer Willy Raimund, Austrian Energy Agency www.spritspar.at www.ecodrive.org

3 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Begynd med…  Ikke at køre overhovedet, det er den bedste måde at spare brændstof/energi på  Udskift køreture i bil med mere miljøvenlige transportmåder  1/3 af alle køreture er kortere end 5km  Hvis du skal køre i bil, så gør det på „den miljøvenlige måde“

4 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Økonomi-kørsel, hvad er det?  Skift til højere gear for mindre end 2500 omdr./min.  Hold farten i det højest mulige gear  Se fremad, vær forudseende og følg trafikken  Sænk farten med køretøjet i gear  Undgå hurtig acceleration og kraftige opbremsninger

5 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Andre måder at spare brændstof på  Stands motoren ved korte stop  Undgå overflødig last  Undgå tagbokse og andet på taget  Optimer brugen af aircondition og bagrudevarmer  Tjek dæktryk regelmæssigt  Udnyt bilens udstyr

6 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Fordele ved økonomi-kørsel  Øger vej-sikkerheden  Reducerer brændstofforbruget og CO 2 udslippet med 10-15% i gennemsnit  Reducerer omkostningerne  Mindre slitage, færre vedligeholdelsesomkostninger  Færre støjgener  Øget komfort  Alt på samme rejsetid

7 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Fordele ved økonomi-kørsel  „Ingen vej tilbage“, det bliver dyrt at reducere udslip af drivhusgasser fra transport  eks. Holland kalkulerer med 5-7 € per reduceret ton CO 2  „En vifte af muligheder“  med hensyn til råolie og brændstofpriser

8 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Ulemper ved økonomikørsel  Ingen er endnu dukket op!  Ingen negative følgevirkninger indtil nu (eks. at folk ville køre mere, fordi de brugte mindre brændstof)  Interessenter (eks. virksomheder, udviklere, leverandører, markedsføringsfirmaer): på trods af alle fordelene, kan det stadig være en udfordring at overbevise dem (eks. køreskole organisationer)

9 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Økonomi-kørsel: fremtidsperspektiver  Undervisning af kørelærer (og censorer)  Obligatorisk del i køreskolernes pensum  Opmærksonhedsskabende aktiviteter eks.  konkurrence „Spritsparwettbewerb“ I Østrig  TV-rekalmer i Tyskland og Holland  PR  Undervisning af billister, buschauffører og truckførere

10 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Økonomi-kørsel: fremtidsperspektiver  Støtte til opstart af nationale programmer  eks. Canada, de Baltiske lande, Spanien)  Forskning og videnskablige beviser  eks. øget vej sikkerhed, langsigtet effekter, effekt af simulator-træning eller indretning af bilen  Vejledning til udstyr og indretning af bilen, simulatorer og computerspil

11 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Drivers of ECO-DRIVING KulturLovgivning Teknologi

12 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Hvad så Europa?  Aktiviteter på nationalt plan  Østrig www.spritspar.atwww.spritspar.at  CH www.eco-drive.chwww.eco-drive.ch  Tyskland www.neues-fahren.dewww.neues-fahren.de  Holland www.hetnieuwerijden.nlwww.hetnieuwerijden.nl  Scandinavien www.ecodriving.comwww.ecodriving.com  Spanien, de Baltiske lande…  ECO-DRIVING Europe og økonomi-kørsel projekter www.ecodrive.orgwww.ecodrive.org

13 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Vigtigste resultater  Fordelene ved økonomi-kørsel er bredt accepteret  Kvalitetsstyring er et nøglepunkt  Markedsføring over for forskellige målgrupper  Kørselssimulatorer kan være effektive  Skriftlig kommunikation kan godt stå alene

14 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Strategi for fremtidige resultater  Uddannelse af nye billister er nøglen til fremtiden  Obligatorisk uddannelse til truck- og buschauffører  Spar tid og billige produkter (simulator, „Spritsparstunde“...) er et „blikfang“  Udstyret på instrumentbrættet – den eneste vej til alle fremtidige kører  Politisk integration mellem klimabeskyttelse og vej- sikkerhed

15 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Økonomi-kørsel forener...  Virksomheder  Udviklere  Leverandører  Markedsføringsfirmaer

16 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net... lær´ af hinanden  Know-how platform  www.ecodrive.org, nyhedsbreve  hurtig, informativ, personlig udveksling  Teknisk viden  Handling  Involvering af interessenter  Mål-strategier  Marketing  Kvalitetsstyring  Standarder og undervisningsmaterialer

17 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net... deltagere og støttere  Pilot projekter  Ekstra deltagende lande  Udviklingsstrategier  Praktisk support  Undervisningsmaterialer  Legitimation

18 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net ECO-DRIVING i Østrig  2004: Opstart af ECO-DRIVING I Østrig (www.spritspar.at)www.spritspar.at  Austrian Energy Agency sammen med  Austrian Federal Ministry of Agriculture, Forestry, Environment and Water Management (“Lebensministerium”)  Federal Branch Association of Driving Schools  Programmet er en del af “klima:aktiv->mobil” et initiativ der skal være med til af opfylde målene i Kyoto-aftalen

19 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Hovedelementerne i Østrigs økonomi-kørsel  Konkurrence i økonomi-kørsel Alle billister blev inviteret til at deltage i en konkurrence i brændstof- besparende kørsel. Konkurrencens mål var at sprede ideen om økonomi- kørsel til billister og køreskoler.  Økonomi-kørsels certifikat for kørelærere På et pilotseminar er 20 kørelærere blevet uddannet og certificeret som “økonomi-kørsels-trænere” der skal opfylde en vis standard.  Co-operation med flere operatører En lang række af professionelle kører er inviteret til at deltage i økonomi- kørselstræning. Trænere fra flere områder (stat, jernbane, busselskaber, hæren osv.) er inviteret til at deltage i certificeringskurserne.  Øget fokus, markedsføring og PR De øverste punkter støttes op af PR, eks. radiospots, trykte mediers dækning, foldere med tips om brændstofbesparelse etc.

20 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Energieffektivitet Kør i højt gear ved lavt omdrejningstal Økonomi-kørsel mindsker brændstofforbruget Undersøgelser viser at effekten af træning er vedvarende Reduktion af brændstof- forbruget på mere end 10-15% er normalt 60 km/h

21 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Støj ECO-DRIVING reducerer støjgener Støjen fra 32 biler ved 2000 rpm er den samme som støjen fra 1 bil ved 4000 rpm

22 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Miljømæssige indvirkning Økonomi-kørsel mindsker udledninger og forbedrer miljøet lokalt

23 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Aerodynamik

24 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Gear, fart og brændstofforbrug

25 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Gear, fart og brændstofforbrug

26 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Acceleration, gear og brændstofforbrug

27 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net... eksempler på hjælpeværktøjer PC spil database for brændstof effektive biler brændstofforbrug On-board www.autoverbrauch.at måler computer beændstoføkonomimærke(retrofitting) (indbygget)

28 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Udstyr og indretning af bilen  Hjælp til at overvåge og reducere brændstofforbruget (og følge Ø-K principperne):  økonometer  øko-omdrejning-meter  fartpilot  on-board computer (måling af brændstofforbruget)  gear skift indikator  accelerationsbegrænser

29 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Udstyr og indretning af bilen  Omdrejningstæller forhindrer at bilen bliver kørt med en for høj og derfor meget ineffektiv fart.  Fartpilot Fartpilot gør det nemt at holde en stabil fart  On-board computer Viser det aktuelle brændstofforbrug, og føreren får direkte feedback på sin køreadfærd og dennes påvirkning af brændstofforbruget.  Økonomometer og gearskiftindikator Et brændstof-forbrugsmeter. En gearskiftindikator viser føreren hvornår det er mest brændstofbesparende at geare op.  Fartbegrænsere og/ eller omdrejningsbegrænsere Fartbegrænsere og/ eller omdrejningsbegrænsere hjælper til at undgå uhensigtsmæssige og for store omdrejningshastigheder. Alle de nævnte enheder medfører brændstofbesparelser på 5%. Kombineret med køreteknisk træning er besparelserne væsentligt højere.

30 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Tilbage til fremtiden  Lad os tage til året 2012, slutningen af Kyoto-perioden  Og se nogle ECO- DRIVING nyheder.

31 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net 2012 ECO-DRIVING Nyheder  Østrig var det sidste af de 27 EU-lande, der introducerede ECO-DRIVING i den anden fase af kørekort proceduren for at opfylde det harmoniserede Europæiske kørekort direktiv  På trods af dette uddannes hvert år 3.500.000 nye førere i ECO-DRIVING

32 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net 2012 ECO-DRIVING Nyheder  For 6 år siden, blev yderligere træning obligatorisk for lastbil- og buschauffører, vedtaget af Europa Kommissionen herunder et ECO-DRIVING modul  Der er nu ingen lastbilchauffører på de europæiske veje, der ikke har en ECO- DRIVING uddannelse

33 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net 2012 ECO-DRIVING Nyheder  Transporterhvervets øgede udledning af CO 2 har medført store bøder til EU- landene som følge af Kyoto aftalen  ECO-DRIVING har reduceret CO 2 udslippet fra transportområdet med 2%, hvilket sparer 20.000.000.000 EURO om året.  Med en investering på bare 7 EURO i ECO-DRIVING i 2002 har den hollandske regering sparet 50 EURO for udledning af 1 ton CO 2.

34 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net 2012 ECO-DRIVING Nyheder  2-liter biler med integreret ECO-DRIVER mode har opnået en andel på 5% af alle nye biler  Nye direktiver foreskriver brændstofspare for alle automatgearkasser, der sælges i EU  Intelligent Speed Adaptation og REV-kontrol styre bilerne i mere end 95% af køretiden

35 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net 2025 ECO-DRIVING Nyheder s  ECO-DRIVING vælges som et case studie fra vugge til grav (1990 - 2015)  Hovedbudskabet: Dets succes gjorde ECO-DRIVING programmet unødvendigt

36 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net 3 oplæg til diskussion  (Hvordan) Kan du bruge Ø-K i din situation?  Beregn effekterne af en implementering af Ø-K i hele EU ( reduktion i tons CO 2 )  Hvordan kan man overvinde mulige forhindringer ved en implementering af Ø-K?

37 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Inputs til diskussion  The European Climate Change Programme (ECCP) kalkulerede i 2001 med en potentiel reduktion på mindst 50 Mton CO 2 ved uddannelse af førere og økonomi-kørsel i 2010. Dette vil betyde besparelser for forbrugerne på cirka € 20 Billion pr. år.  Virksomheder: For Dutch national transportation (80,000 km pr. år) vil dette betyde en gennemsnitlig besparelse på omkring € 800 pr. år pr. køretøj. For Dutch international transport ville besparelsen måske løbe op i € 1,400 pr. år pr. køretøj.  Gennemsnitlig besparelse for en passagerbil pr. år: 120 €  Amortisation af gennemsnitlig Ø-K træning: tager 3 måneder (virksomheder) til max. 6 måneder (passagerbiler)

38 www.ecodrive.org www.spritspar.at www.transportlearning.net Se mere om ECO-DRIVING! www.spritspar.at, www.ecodrive.orgwww.ecodrive.org Wily Raimund, Austrian Energy Agency Tel: +43 1 586 15 24-37 A-1060 Vienna, Otto-Bauer-Gasse 6 willy.raimund@energyagency.at


Download ppt "Www.ecodrive.org En måde at spare brændstof på... Men der er en anden!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google