Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mobility Centres www.transportlearning.net Ingrid Briesner DET FØRSTE MOBILITY CENTER I ØSTRIG MOBILITY CENTRE.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mobility Centres www.transportlearning.net Ingrid Briesner DET FØRSTE MOBILITY CENTER I ØSTRIG MOBILITY CENTRE."— Præsentationens transcript:

1 Mobility Centres www.transportlearning.net Ingrid Briesner DET FØRSTE MOBILITY CENTER I ØSTRIG MOBILITY CENTRE

2 Mobility Centres www.transportlearning.net Disse resultater førte til at FGM AMOR startede planlægningen af et informationscenter. Informationscentret bygger på succesfulde initiativer fra andre lande, f.eks. Mobility Centret i Hameln (Tyskland) og OVAS, det hollandske center for information om offentlig transport. In 1993, kom en markedsanalyse til den kon- klusion, at hovedårsagen til fravalg af offentlig transport, skyldes at det er vanskeligt at få information om køreplaner, ruter mm. Hvem tog initiativet og hvornår?

3 Mobility Centres www.transportlearning.net... at hjælpe nuværende og kommende brugere af offentlig transport Målet var:... at tilskynde til brug af delebiler og samkørsel (både i private biler og taxa)... at få potentielle brugere til at prøve offentlig transport og dermed stimulere til ændret trafikadfærd Men, det var ikke nemt at gøre det på denne måde…..

4 Mobility Centres www.transportlearning.net Startvanskeligheder Den planlagte samkørsel i taxi kunne ikke lade sig gøre Det var svært at rejse kapital til etablering af Mobility Centret To strategier førte til et gennembrud: 2. …At søge EU om projektmidler 1.…En hotline (Verbund-Hotline) der startede som et lille pilot projekt i 1996

5 Mobility Centres www.transportlearning.net Et skridt ad gangen… Det førte til det næste skridt: Første skridt – „Verbund Hotline“ (pilot projekt, start: Februar 1996): Telefonisk information om hele det offentlige transportsystem i Styria provinsen Organisering af samkørsel Finansieret af: The Styrian Transport Association (StVG), FGM AMOR og et samkørselsfirma. Drevet af: FGM AMOR. Et år efter: The Verbund Hotline fik i gennemsnit 40 opkald om dagen, hvoraf 80% af dem var tilfredse med den nye service.

6 Mobility Centres www.transportlearning.net Da EU går ind og støtter etableringen af Mobil Zentral, giver Styria provinsen og Graz byråd også tilsagn om finansiel støtte til projektet. fra „Verbund Hotline“ til „Mobil Zentral“ Så Verbund Hotline bliver til Mobil Zentral i september 1997.

7 Mobility Centres www.transportlearning.net Mobil Zentral i Graz var det første mobility center i østrig. Det andet i Pongau åbnede i 2001. Andre er planlagte. Status Mobil Zentral er et knudepunkt, der gør det nemmere at bruge offentlig transport. Mobil Zentral beskæftiger sig ikke med trafikplanlægning og udbud af offentlig transport. Mobil Zentral tilbyder assistance til alle brugere af offentlig og privat transport. Integreret transport information er det vigtigeste formål med Mobil Zentral.

8 Mobility Centres www.transportlearning.net Mobil Zentral er et fælles projekt bestående af AMOR, StVG, City of Graz og Province of Styria Mobil Zentral er styret og kontrolleret af en råd- givende bestyrelse, der består af repræsentanter fra de institutioner der finansierer projektet. Mobil Zentral er finansieret af: StVG Graz byråd Province of Styria ÖBB Postbus GmbH Billetsalg Mobil Zentral bliver drevet af FGM AMOR

9 Mobility Centres www.transportlearning.net 1. Information 4. Personlig rådgivning 5. Cykling 6. Andre tjenester Funktioner 2. Kontoret 3. Fritid

10 Mobility Centres www.transportlearning.net Jeg bliver sindsyg !!! Hvis jeg skal fra A til B skal jeg ringe 4 forskellige steder….... Og hvis det ikke passer sammen kan jeg starte forfra! Et opkald klarer det hele! 1. Information Uanset hvor du vil hen så har Mobil Zentral alle køreplaner, priser, rabatter, tilbud osv.

11 Mobility Centres www.transportlearning.net Man kan få information...... telefonisk... på mail, fax eller e-mail... eller personligt på kontoret

12 Mobility Centres www.transportlearning.net 2. Bykontoret Her finder du billetter, reservationer, og alt andet du behøver på din rejse...

13 Mobility Centres www.transportlearning.net Kontoret Telefontid Man–Fre: 8:00 - 18:00 7:00 - 19:00 Lør: 9:00 - 13:00 9:00 - 13:00 Mobil Zentral er åben fra...

14 Mobility Centres www.transportlearning.net 3. Fritid Mobil Zentral tilbyder planlægning af: Besøg på udstillinger Vandreture Cykelture

15 Mobility Centres www.transportlearning.net 4. Cykler Lej en cykel – med eller uden trailer

16 Mobility Centres www.transportlearning.net 5. Personlig rådgivning Er der forsikringer for cyklister? Mobil Zentral kender svaret...... og hvis ikke, finder de ud af det! Er der foreninger for cyklister og brugere af offentlig transport? Hvordan får man formindsket støj og hastighed fra trafik på vejen hvor man bor? Assistance til handicappede?

17 Mobility Centres www.transportlearning.net 6. Andre tjenester Mobil Zentral kan også...... Administrerer klager... Udføre telefonkampagner for at skaffe potentielle kunder... Informerer om samkørsel... Udføre andre projekter (eks.. „Europæisk bil-fri-dag“)... Og meget andet om trafik og transport

18 Mobility Centres www.transportlearning.net Mobil Zentral - Shoppen Billetter og reservation Trafik/transportspil for børn Bøger om trafik/transport Kort over cykelruter Køreplaner Merchandise

19 Mobility Centres www.transportlearning.net Human Ressource Ledelse – 38,5 timer / ugen 8 halvtidsansatte 25 - 30 timer/ugen Uddannelse offentlig transport (udbud, operatører, køreplaner, andre transport systemer, lovgivning, organisering og finansiering) effektiv læsning af køreplaner konflikthåndtering administration af klager effektiv kommunikation tidsplanlægning

20 Mobility Centres www.transportlearning.net Det er svært at sige hvor mange gange offentlig transport bliver valgt pga. Mobil Zentral, men...... det voksende antal henvendelser viser vigtigheden af at yde denne service. Det der startede med 40 telefonopkald om ugen er steget til 190 opringninger pr. dag Kontoret er gået fra 0 til 140 kunder pr. dag En succes historie

21 Mobility Centres www.transportlearning.net Nyheder... Flytning til Steinfeldhaus Mobil Zentral kommer tættere på bymidten. I august 2004 flytter mobility centret til et moderne kundecenter på Jakominiplatz. Et kundeorienteret kompetence center for brugere af offentlig transport blev dannet sammen med Grazer Verkehrsbetriebe. ÖBB Postbus GmbH I forbindelse med flytningen er ÖBB Postbus GmbH blevet ny finansiel partner. En af Postbus medarbejdere arbejder sammen med teamet i mobility centret og de nyder godt af hans know-how. Bahnerlebnis Steiermark „Bahnerlebnis Steiermark“ er ny samarbejdspartner inden for promovering og salg af turistattraktioner.

22 Mobility Centres www.transportlearning.net Fremtiden Networking mellem mobility centrene i Østrig Implementeringsstudier i 1999 har ført til at man har åbnet et nyt mobility center ved togstationen Bischofhofen i 2001. Flere mobility centre er planlagt. Målet er etablering af et netværk der dækker hele Østrig, som tilbyder kunder og potentielle brugere af offentlig transport, bæredygtig transport og miljøvenlig turisme i hele Østrig. Information om trafik/transport kan opnås ved blot at ringe til et enkelt nummer. Nye tiltag Mobil Zentral er åben for nye samarbejder til glæde for potentielle kunder.


Download ppt "Mobility Centres www.transportlearning.net Ingrid Briesner DET FØRSTE MOBILITY CENTER I ØSTRIG MOBILITY CENTRE."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google