AT-2 repetitions Quizzzzz

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Renæssance Rafael: Skolen i Athen.
Advertisements

Jordens bane om solen Fortæl om jordens bane – hvilken form har den, hvor stor er den, hvor lang tid tager det jorden at gennemløbe den? Jordens bane er.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Metode i AT Religion.
Readymades / genbrugskunst
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Samtidskunstens udvidede rum
Ny tidsalder - ny religiøsitet?
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Kategori Religion Naturfilosofi Filosofi Naturvidenskab
Klassisk studieretning sprog og kulturhistorie hvis du vil være supergod til sprog og forstå grundlaget for europæisk kultur og tankegang.
Verdensbilledets udvikling fra myte til videnskab
Religion og Oldtidskundskab
Intuitiv Tarotworkshop vejen til et godt oplæg Center for Human Spirit.
Praktikprojekt 2008 Historie
Den gode opgaveformulering
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Å.
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Engelbert H – og den sidste chance
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Jeopardy.
Relationer – børn og voksne
En ny himmel Epicykelmodellen
Procent til decimaltal
Jørgen Haagen & John Andersson UCSJ
Gabriel Klassiske korinthiske søjler Jomfru Maria Maria læser i skriften Den blå kappe Fra Angelico: ”Bebudelsen” ca Uddrivelsen fra Paradis Undfangelsen.
Kate-QUIZ-mus.
Middelalder og Renæssance
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
Avanceret søgning i Google
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Tid.
Overblik over renæssancen og barokken
Oldtidens Grækenland GRÆSKE BYSTATER.
Vædderen Af Cecil bødker.
Bygninger med signalværdi
Menneskesynet i Renæssancen
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Gaudí, kirken, kunsten og kulturen
Tycho brahe.
Lavet af: Asbjørn Kjærlund, Oliver Thorndall, Natasja Jensen og Mathilde Christensen.
Euklid 325 f.Kr f.Kr..
Galileo Galilei Fysiker..
TYCHO BRAHE HUSK AT SKRUE HELT OP FOR LYDEN FAKTA OM BRAHES LIV LIV NÆSE DØD.
TYCHO BRAHE HUSK AT SKRUE HELT OP FOR LYDEN FAKTA OM BRAHES LIV LIV NÆSE DØD.
TYCHO BRAHE HUSK AT SKRUE HELT OP FOR LYDEN FAKTA OM BRAHES LIV LIV NÆSE DØD.
Leonardo da Vinci.
Reformation.
Engelsk matematiker, fysiker og astronom
Leonardo da Vinci.
Jeopardy titel Under kategori billeder i boksen forside tekst.jpg.
Museologi på skoleniveau AT forløb for 9 1.g klasser ”Verdensbilleder: Renæssancen” + perspektiver på skoleniveau.
Kosmologiens Historie. Begreberne Kosmologi – er læren om universet og dets udvikling Astronomi – er læren om himmellegemerne (primært Solsystemet) Astrologi.
Sol, Måne og stjerner Tatiana Knudsen.
To-regimentelæren og opgøret med den katolske kirke.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Naturfag.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Skabelsesberetningen: Fakta eller fiktion?
“Min nåde er dig nok, for min magt udøves i magtesløshed”
- og hvordan du undgår dem…
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
Den religiøse dimension
Præsentationens transcript:

AT-2 repetitions Quizzzzz ? Regler: Vælg holdlyd som skal anvendes når man vil svare Først til lyd – først til svarmulighed Svares rigtigt => points + valg af næste kategori Svares forkert => MINUS 100 points & modstanderen får chancen!

Verdensbilleder Middelalder Renæssance Billedkunst 100 100 100 100 200 200 200 200 300 300 300 300 400 400 400 400

Verdensbilleder 100 points Svar: Det ægyptiske verdensbillede Hvilket verdensbillede ses her? Verdensbilleder 100 points

Verdensbilleder 200 points Svar: det middelalderlige verdensbillede Hvilket verdensbillede er vist her? Verdensbilleder 200 points

Verdensbilleder 300 points SVAR: At centrum I middelalderens = jorden Centrum i renæssancens = solen HIDDEN BONUS : 200 points! Hvad er den mest markante forskel på middelalderens og renæssancens verdensbilleder? Verdensbilleder 300 points

Verdensbilleder 400 points Ægyptens (religiøs symbolik og/eller flad jord) Babylonernes (flad jord omkranset af flod) Grækernes (rund jord i centrum for universet) Middelalderens (som grækernes – nu m. krystalhimmel) Renæssancens (solen i centrum for universet) Tychos: (jord i centrum, sol kredser om jord og andre planeter kredser om solen) Redegør for verdensbilledets historiske udvikling Under inddragelse af 4 forskellige (verdensbillede)eksempler Verdensbilleder 400 points

Hvad betyder begrebet geocentrisk? SVAR: Jorden i centrum HIDDEN BONUS : giver ekstra 100 points: Hvad betyder begrebet geocentrisk? Middelalder 100 points

Hvad er krystalhimmelen? SVAR: Den yderste zone (uden for fiksstjernehimmelen) i det middelalderlige verdensbillede = der hvor de guddommelige bor Hvad er krystalhimmelen? Middelalder 200 points

Svar: Fordi Gud har skabt universet og jorden ifølge kristendommen + biblen derfor måtte være centrum Guds skaberværk Hvorfor var det et problem for kirken at acceptere renæssancens verdensbillede som en afløser for middelalderens verdensbillede? Middelalder 300 points

overjordisk jvf. guddommelig krystalhimmel SVAR: urealistisk rum, symbolsk lys, farvesymbolik fokus på guddommelighed, åndelighed og religion overjordisk jvf. guddommelig krystalhimmel HIDDEN BONUS: 300 points! Hvad kendetegner middelalderens kunst og hvilken forbindelse er der mellem middelalderens kunst og periodens verdensbillede? Middelalder 400 points

Genfødsel (af antikken) Hvad betyder ordet renæssance? SVAR: Genfødsel (af antikken) Hvad betyder ordet renæssance? Renæssancen 100 points

Nævn 4 store personligheder fra renæssancen SVAR: Eks.: Michelangelo, Donatello, Rafael, Leonardo, Luther, Kopernikus, Galilei osv. (svarene vurderes af quizmarster) Nævn 4 store personligheder fra renæssancen og beskriv hvilken særlig betydning/ evner disse personer har i nævnte periode. Renæssancen 200 points

Hvad er den gyldne proportions ”Hellige Treenighed” SVAR: Skønhed/kunst, matematik, religion (Gud) Fordi skønhed skulle kunne sættes på formel og formlen skulle vise den “guddommelige matematik” på jorden (svar vurderes af quizmaster) Hvad er den gyldne proportions ”Hellige Treenighed” - forklar HVORFOR Renæssancen 300 points

SVAR: Luther via det personlige gudsforhold Kopernikus via det heliocentriske verdensbillede Begge truer kirkens magt og betydning i samfundet… (svar vurderes af quizmaster) På hvilke måder gjorde Luther og Kopernikus oprør med Middelalderens gudsopfattelse og verdensbillede? Renæssancen 400 points

Svar: TEGNES af jer og vurderes af quizmaster Indtegn korrekte perspektivlinjer horisontlinje og forsvindingspunkt på værket Billedkunst 100 points

Svar: nøgenheden – beskuer (msk) i centrum Gud ned på jordisk niveau (personificeres) HIDDEN BONUS 400 points! Hvorledes afspejler centralperspektivet Renæssancens humanistiske  verdensopfattelse – generelt og i dette maleri? Billedkunst 200 points

Hvordan kommer renæssancens tankegang til udtryk i dette værk? SVAR: Guds “håndtegn” - nøgenhed – kopernikus – det rationelle Hvordan kommer renæssancens tankegang til udtryk i dette værk? Nævn mindst 3 elementer Billedkunst 300 points

SVAR: vurderes af quizmaster Lav en sammenlignende analyse af de to værker fra middelalderen og renæssancen og forklar forskellene med afsæt i de perioders forskellige 2 verdensbilleder Billedkunst 400 points