PÅRØRENDEARRANGEMENT

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Hvad er behovene i Danmark?
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Velkommen til Nyledigmøde i MA.
Hjælp der er en journalist i røret
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
INGENIØRDETACHEMENTET STAB & LOGISTIKKOMPANIET (ST&LOGCOY)
JordWeb: en hjemmeside til anmeldelse af jordflytning.
Flickr.com – online billeddeling
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Udsendelse til international tjeneste
Mandag den 6. oktober 2008 VIP2 Jobpakkeambassadør kursus.
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
”Find talentet” - introduktion
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Socialrådgiverorientering •Præsentation •Grundig forberedelse •Mentalt •Praktisk •Hvem hjælper? •Hjemme •Ude •Hvad får I med herfra?
Information / vejledning om nye muligheder for: Version Copyright DKVS -THEMCOM 1) Online adgang til Militært Tidsskrift. 2) Behandling af egne.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
HOLD SIKKERHEDEN VED LIGE Sted, dato Kampagnen Et sikkert og sundt arbejdsmiljø
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
1 Velkommen til brugerinstruktion, It-Universitet.
Microsoft® Lync™ 2010 Kursus i svargruppeprogrammet
NemKonto Verdens første fælles udbetalingssystem er på trapperne.
Pårørendearrangement for ISAF Hold 11
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Få hjælp & informationer Modul 2 Nyhedsbrev DSI-Nyhedsbrev - Udgives 4 gange om året. Læs om DSI's arbejde lokalt og centralt, om ny lovgivning og om.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Kommunikation Intern kommunikation
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
2010.  ¤Opslagssider:  Find denne adresse:   Det officielle Danmarks hjemmeside - Statens Information - især med statistik. Oversigt over alle myndigheder.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Recovery-mentor projektet
Krav til tillidsrepræsentanten Modul 2 Forventninger Når man repræsenterer DSI i råd, nævn eller udvalg - er det vigtigt, at man fremfører DSI’s synspunkter.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Sekretær Introduktion til arbejdet som klubsekretær Sekretær1.
NYHEDSBREV Årgang 3, Nummer 1, januar 2006 Invitation til medlemsmøde
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Eksamensorientering 2015 Eksamensorientering.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder Etnisk Ung LOKK.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Børneruden – en del af MinRude Her får du informationer fra børnehuset: - Billeder - Dagbøger fra hverdagen - Nyheder fra børnehuset - Opslag (fx husk.
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Centralforeningen for Stampersonel
Nye digitale løsninger
GUIDE TIL OPRETTELSE AF LINKS
TEMADAG LØRDAG DEN 3. NOVEMBER
Præsentationens transcript:

PÅRØRENDEARRANGEMENT Velkomst ved Oberst Før udsendelse 17 APR 2010 IGDET/ISAF 10

Dagens program - indtil frokost Velkomst, formål med orienteringen, samt praktiske forhold 0930 - 0940 Orientering fra chefen for DABG TFH RC (S) hold 10 0940 - 1010 Orientering fra Ingeniørregimentet: - Kontaktofficeren KTO-indlæg - Kontaktmuligheder/hjemmesider m.m. 1010 - 1025 Orientering Socialrådgiver 1025 - 1055 Pause 1055 - 1105 Orientering Feltpræst 1105 - 1125 Orientering fra Familienetværket 1125 - 1140 Orientering fra chefen for 1 Panseringeniørkompagni 1140 - 1145 Orientering fra chefen for Ingeniørdetachementet 1145 - 1155 Præsentation af grupper i Ingeniørdetachementet 1155 - 1210 Frokost 1210 - 1300 Tak hr. oberst. Mit navn er Ole Harder. Jeg kommer fra et element benævnt GSE som varetager pårørendekontakten og Kontaktpersonsordningen. Jeg er glad for at så mange afser mulighed for at komme, hvilket viser at der er et behov. I øjeblikket er vi ca. 200 personer samlet. Gennemgang af dagens program. Vi skal nå meget inden frokost. Jeg anmoder derfor om at alle overholder tiderne. Der er ikke indlagt ryge eller toiletpauser, så ved akut behov henstilles til at man lister stille ud. Som det kan ses, er der forenden af lokalet opstillet køleanlæg med vand. Dette er til fri afbenyttelse. Jeg vil til sidst fange evt. tilbagemeldinger

Navne på aktører pårørendearrangementet Ingeniørregimentet: Oberst Christian Arildsen Garnisonsstøtteelementet/ Ingeniørregimentet: Major Kim Rønne Kock Kontorfuldmægtig Chalotte Sølvberg Seniorsergent Ole Harder Overkonstabel Arne Stenstrup Hansen 1 Panseringeniørkompagni: Kaptajn Michael Sonne Jørgensen Premierløjtnant Søren Petersen Socialrådgiver: Leif Mortensen Familienetværket: Majbritt Sørensen Hvid trøje Kirsten Ulberg Hvid trøje Rebecca Selmer Hvid trøje DABG ISAF hold 10: Oberstløjtnant Lennie Fredskov Hansen, chef for DABG hold 10 Feltpræst Niels Peter Sørensen Kaptajn René Sølvberg, Chef for Ingeniørdetachementet

Praktiske forhold Rygning sker udendørs Toiletter er afmærket og peg i retningen. Frokost foregår i CAF. Der vil være gruppevis afmærkning således man allerede ved frokost har mulighed for at skabe relationer til øvrige pårørende i soldatens gruppe. Soldaterne er hjemmevant og bedes tage teten og hjælpe. Der vil være opstillet buffet med den ønskede mad. Rigeligt til alle. Kaffe og kage til eftermiddagens program.

Formålet med pårørendearrangementerne At skabe tryghed, At orientere om de organisationer og eller netværk der findes, At orientere om evt. problemområder, som kan opstå, At få udvekslet informationer om, hvor og hvordan man som pårørende kan søge yderligere oplysninger og få besvaret evt. spørgsmål, At informere om de aktuelle forhold i missionsområdet, TRYGHED for såvel den udsendte som dennes pårørende. Før, under og efter udsendelsen. Vores mål med arrangementet er: Når i går herfra i dag, så skal i være tryggere endda i kom, i skal sige ”jeg fik de oplysninger jeg kom for.” Jeg fik svar på mine spørgsmål Tryg ved hvordan: I ved : Hvad opgaven går ud på Hvor og hvordan i kan hente information Hvor og hvordan i kan søge støtte Hvorledes vi behandler en særlig hændelse En soldat er afhængig af et bagland der virker og bakker op om ham.

Arrangementer Før udsendelse: 17 APR 2010 Midtvejs arrangement: 27 NOV 2010 Afvikling: Uge 8 2011 – parade De kommende arrangementer Midtvejs: 27 november 2010 og før hjemkomst ultimo januar/primo februar 2011. Afvikling og parade forventelig i uge 8 2011. Nærmere tilgår ved midtvejsarrangementet. Indbydelse vil udsendes ca. 1. mdr. før arrangementet og vil ligeledes kunne findes på IGR hjemmeside. 6

SPØRGSMÅL Spørgsmål inden vi går i gang? Ordet gives til CH DABG OL Lennie Fredskov Hansen.

KONTAKTPERSONORDNINGEN

Kontaktpersonordningen Formål … at kunne yde opfølgende støtte og hjælp til personel, som kommer alvorligt til skade eller omkommer under eller i forbindelse med tjenesten såvel nationalt, som i.f.m. udsendelse til internationale operationer (INTOPS), samt til deres pårørende. Bestemmelser for ordningen Kontaktpersonordningen kan ligeledes iværksættes ved eks. gidseltagning, repatrieringer, alvorlig sygdom el. lignende situationer, hvor det skønnes nødvendigt med opfølgende støtte og hjælp til personel eller deres pårørende.

Kontaktpersonordningen Formål Yde støtte og hjælp, under og efter en evt. Særlig hændelse. (SÆHÆ) Virke som familiens kontaktperson ved det pågældende tjenestested. Bindeled til Forsvaret Personen benævnes som: KONTAKTOFFICER (KTO) Der er udpeget kontaktofficerer ved alle regimenter... Der er personer ved alle regimenter som er uddannet til at virke som KTO Som det er nævnt i disse punkter er det såvel soldaten og de pårørendes ”point of contact” ved de enkelte tjenestesteder. Det gælder både før under og efter udsendelsen

Kontaktofficerer ved Ingeniørregimentet Følgende indgår som kontaktpersoner ved Ingeniørregimentet: Major Kim Rønne Kock Major Ole Ahlmann Hansen Kontorfuldmægtig Chalotte Sølvberg (Varetager også funktionen som Presseofficer) Seniorsergent Ole Harder

Opgaver for Kontaktofficeren Orientering af tilskadekomne og pårørende om og opfølgning af beslutninger truffet af fore- satte myndigheder. Evt. deltagelse i 1. besøg eller møde hos den tilskadekomne eller de pårørende. Kontakt og koordinering. Opfølgning overfor efterladte pårørende til omkomne m.h.p. at yde støtte og hjælp. Opfølgning overfor tilskadekommet personel og/eller pårørende for at følge personellets situation/tilstand, også efter at ansættelses-forholdet ved Forsvaret er afsluttet.

Information (hvordan) Fra enheden i missionsområdet Beskrivelse af den aktuelle situation og livet i DABG og enhederne. Løbende under udsendelsen. Fra Regimentet Nyttige oplysninger og remindere via mail Nyhedsbreve via mail Indbydelser til kommende arrangementer Hvordan kan jeg som pårørende søge informationer Man kan som pårørende, hente ovennævnte informationer, via WWW. Forsvaret.dk/IGR Forsvaret.dk/HOK Soldaterportalen.dk I øjeblikket er der 3-4 steder man som pårørende kan hente informationer, det er 2 el. 3 for mange der burde kun være et sted en portal. Det arbejder vi meget på. Jeg viser senere 3 sider man kan hente informationer på. Under udsendelsen vil enheden sende nyhedsbreve hjem såvel DABG som enhederne. Fra Ingeniørregimentet vil vi sende nyttige informationer, evt. nyhedsbreve og indbydelser.

Hjemmesider Hærens Operative Kommando (HOK) www.forsvaret.dk/hok Mission Update Ugentlige nyheder Generel information Information om alvorlige hændelser Pressemeddelelser

HOK´s Hjemmeside www.forsvaret.dk/hok www.forsvaret.dk/HOK Gå ind under international INFO

Internationalt Info Eller HOK telefonavis (næste slide).

TRYK 1 – 3 – 1 for ST & LOG (herunder IGDET) Tryk 1 – 3 – 1 for ST & LOG og så 4 for MP

Hjemmesider www.forsvaret.dk/IGR INGENIØRREGIMENTETS Hjemmeside www.forsvaret.dk/IGR Links til øvrige relevante hjemmesider Rekvirerer nyhedsbreve Kontaktpersoner ved Ingeniørregimentet Informationer om arrangementer ved IGR Siden opdateres kun indenfor daglig tjenestetid Ved særlige hændelser henvises til HOK´s hjemmeside/telefonavis (24 timer) For de hjemmesider der er ved TRR og HOK gælder, at i ikke kan ødelægge noget.

IGR´s Hjemmeside Gå ind under pårørende kontakt 19

Pårørende kontakt Her på siden er det muligt at søge diverse informationer om missionen. Klar eks. på ”post til udsendte” og du føres direkte til de rette oplysninger. 20

Afghanistan (ISAF) Informationer om ISAF mission 21

ISAF hold 10 Siden for ISAF10. Her vil fremgå datoer for arrangementer, kunne hentes briefinger for i dag mv. 22

Kontakt IGR HUSK soldatens navn og deling, SKAL oplyses under kommentar Det er ligeledes muligt at kontakte regimentet via mail. Her kan man tilmelde sig nyhedsbreve, meddele midlertidig opholdsadresse eks. ifm. ferie mv. 23

Introduktion til www.Soldaterportalen.dk Soldaterportalen er det medie (værktøj), Hæren anvender til at informerer jer pårørende, før og mens jeres soldat er udsendt En ny portal er blevet en realitet www.Soldaterportalen.dk **** klik

>> Hvad kan du som pårørende forvente af Soldaterportalen Pårørendebreve fra chefer Artikler fra missionsområderne Billeder fra missionsområderne Informationer om særlige hændelser Lukkede forum, hvor I kan udveksle erfaringer Information om kommende pårørendearrangementer Direkte kontakt til din soldat (dagbøger, billeder mm.) Her kan relevante nyheder hentes. Dvs. nyhedsbrev, SÆHÆ m.v. (dog har IGR sideløbende valgt at udsende nyhedsbreve mv. ud via de maillister I i dag kan tilmelde Jer). Soldaterportalen har efter en lidt hård fødsel nu vundet stor anerkendelse både fra de pårørende og fra soldaterne. Sammen med de øvrige informationer nede på bordene ligger der et dokument vedr. soldaterportalen. Læs det - og brug lidt tid på at sætte Jer ind i alle portalens funktioner. Hvis i opretter jer efter 01 MAJ 2010 vil i automatisk blive tilmeldt grupper der er relevante for Jer. Der vil i den kommende tid blive lavet lidt justeringer, men det forventes at portalen er helt køreklar medio JUN 2010.

>> Hvad skal du som pårørende gøre Læs informationsbrevet godt igennem Opret dig jf. beskrivelsen på www.soldaterportalen.dk/opret (fra 1. maj 2010) Du vil under oprettelsen automatisk få tilsendt vejledninger til, hvordan du kan anvende Soldaterportalen.dk Denne skrivelse ligger til alle på informationsbordene nederst i salen. VIGTIGT – HUSK at tage den med.

Informationsmaterialer ”Når du sendes ud” ”Mens I er væk fra hinanden” ”Min far er soldat” ”Baglandet” ”Børnene i baglandet, Ungt bagland og Professionel i baglandet” ”Hold kontakten – men med omtanke” ”Brug internettet – men med omtanke” ”Værd at vide før udsendelse til international tjeneste” ”Missionen går til – scrapbog” ”Folder fra Familienetværket” ”Kontaktliste fra Ingeniørregimentet” Der findes rigtig mange informationsmaterialer omkring udsendelse til internationale missioner….. Alt sammen findes på bordene bagerst i salen. Der er ligeledes poser 

Definitioner Pårørende Kontaktperson Den eller de personer som soldaten har oplyst at Forsvaret skal deltage i pårørendearrangementer Informationer om udsendelsen Invitationer til Pårørendearrangementer Kontaktperson Den eller de personer (max 2), som soldaten har meddelt at Forsvaret skal kontakte, hvis der sker tilskadekomst eller dødsfald, såvel nationalt som internationalt. For lige at skabe helt klarhed over definitionen på en Kontaktperson og en pårørende. Meget vigtigt – og soldaten pligt at sørge for at informere forsvaret om oplysninger for kontaktpersoner og pårørende. For såvel kontaktpersoner som pårørende, er det soldatens pligt at informere Forsvaret om navn, adresse og tlf. på disse personer, samt kontinuerligt at oplyse om evt. ændringer.

Særlige hændelser (SÆHÆ) Risikofyldt mission. Opgaven skal løses Enheden gør alt for at minimere risikoen De kan ikke garantere der ikke sker tab/skader. Underrette pårørende ved personlig kontakt – ej ensbetydende med dødsfald. Hvis muligt vil den tilskadekomne ringe hjem. Hvis pressen hører om hændelsen før pårørende er underrettet, vil /HOK begrænse antallet af ”bekymrede” – HOK telefonavis: 70101071 el. hjemmeside

Policy ved alvorlige hændelser Al offentlig information om uheld mv. sker via HOK Kontaktpersonordningen iværksættes af HOK Direkte kontakt til ”Kontaktpersonen” (Nærmeste Regimentschef og Kontaktofficeren) Vi er oppe mod pressen!, hvad angår tid.

Den alvorlige Hvordan gør vi det Hvad kan vi gøre for de pårørende Hændelse i missionsområdet Missionsområdet (Kommunikation lukkes) HOK orienteres 1. og 2. melding. ”Tiden” Regimentet pålægges opgaven af HOK Hvordan gør vi det Hvis muligt ringer soldaten hjem Vi kommer fysisk, også ved alvorlige uheld. Hvad kan vi gøre for de pårørende Hvad bør i have talt om Soldatens ønsker, ”sidste vilje” Hvor, hvornår og hvordan formidles budskabet (når nærmeste pårørende er orienteret) eller… Pressen Kollegaer Følg situationen på HOK´s hjemmeside eller telefonavisen Forklarer en tænkt situation i MIS området: Fra ulykken sker og til de pårørende er orienteret i Danmark. Hvad gør vi hvis ikke vi finder kontaktpersonen. Vi kommer fysisk til kontaktpersonens adresse,” også ved alvorlig tilskadekomst” ikke nødvendigvis herfra Skive, hvis bopælen er Slagelse. Forklare hvad vi kan gøre for de pårørende. I bør som soldater have talt med jeres familier om ”Hvis uheldet er ude” hvor og hvorledes evt. hvordan ”sidste vilje. Militær / Ikke militær. Alt sammen noget man også bør have talt om alligevel. Vigtige oplysninger, fortæl hinanden hvor de er . Når kontaktpersonen er orienteret opstår spørgsmålet navne frigivelse på evt. afdøde og de efterladte. Giv rådet bibehold anonymitet i den meget svære tid, fra at gå fra ukendt til en meget kendt person, er et meget stort skridt og man kan ikke gå baglæns. Man kan altid efterfølgende stå frem når man har bearbejdet hændelsen. Til soldaterne ”lad nu de rigtige formidle budskabet, lav ikke aftaler om at når der sker noget sender skriver el. ringer i ”har det godt”. Ved SÆHÆ lukkes alle kommunikationsmuligheder og jeres soldat vil alligevel ikke have mulighed for at ringe hjem selvom han/hun har det godt.

SPØRGSMÅL Evt. spørgsmål. Vi er til rådighed resten dagen samt pr. tlf. eller mail.

Dagens program - efter frokost Fremvisning af materiel 1315 - 1345 Foredrag ved tidligere udsendt delingsfører 1400 - 1445 Gruppesamtaler (kaffe/the, kage og frugt) 1445 - 1530 Fælles afslutning 1530 - 1600 Efter frokost er der materielfremvisning i den sydlige ende af denne bygning. Følg strømmen – vi skal alle den samme vej  Alle mødes igen i Parolesalen kl. 1400

Gruppesamtaler - og eftermiddagskaffe Grp. 1 – DELTROP Havestuen øst Grp. 2 – 1PNIGGRP Havestuen vest Grp. 3 – 2PNIGGRP Cafeteriet øst Grp. 4 – MEKIGGRP Cafeteriet vest

Gruppesamtaler - og eftermiddagskaffe Grp. 5 – LEJRGRP Lavetstuen øst Grp. 6 – EODGRP Lavetstuen vest Grp. 7 –PNMIR&MMIRGRP Officersmessens spiseafsnit Grp. 8 – øvrige Officersmessen

Alle mødes igen i Parolesalen kl.1530 Afslutning Alle mødes igen i Parolesalen kl.1530 til fælles afslutning