Projekt: <indsæt projektnavn>

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om skolebestyrelsesarbejdet
Advertisements

Porteføljestyring
Teststrategi Engrosmodellen
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Projekt: <indsæt projektnavn>
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Tværoffentlige programmer - Gode råd ved etablering
Modul 1 - Processer.
Arbejdsmiljøcertificering
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
Teststrategi Engrosmodellen
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
Kommunikation i projekter
Velkommen til kursus 3: Få dit projekt i mål!. 2 Program Dag •Plenum:Godmorgen og velkommen •Plenum:Udfordringer fra praksis med at få projektet.
Projektplan Værktøjets formål Fremgangsmåde og brug Husk at… Pas på…
Projekt: <indsæt projektnavn>
Risici for SAPA-projektet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Den Regionale LEAN Enhed
Vores projektorganisering
Projekt: Styregruppens afslutningsmøde Version 1.0.
Den Regionale LEAN Enhed
Først - hvad er et projekt?
Puljerådsmøde - Oliebranchens Miljøpulje marts 2011 Miljøpuljerådsmøde 25. marts 2011 Oliebranchens Miljøpulje 1.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.1.
Illustrationer til undervisningsbrug
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Illustrationer til undervisningsbrug
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Den gode projektansøgning
Søren Kofoed Weeke Rambøll Management A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Justering af programmet På styregruppemøde.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
At deltage i projektarbejde
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Sikring af ensartet sagsbehandling og kvalitet i projekt med eksterne konsulenter Hasse Milter & Sune D. Lillie – Region Sjælland.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Ny styringsmodel og ny model for porteføljestyring i DR PMI netværksmøde Flemming Højskov Andersen, Porteføljechef,
AU IT projektmodel Fælles projektmodel på tværs af Enhedsadministrationen for projekter der har IT-involvering Version 3.2 opdateret 13/ Formål:
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 2. JUNI 2016 AARHUS UNIVERSITET AU FÆLLES BESLUTNINGSMODEL - FOR PROJEKTER DER KAN INVOLVERE AU IT VEDTAGET.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Det Tredje Øje 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
SUF - gevinstrealisering
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Præ-projekt Planlægning Afslutning
Skabelon til samarbejdserklæring
Statusrapport: [Projektnummer og navn]
[PROJEKTNAVN] 1. FORMÅL 3. ØKONOMI 4. PLAN 2. MÅL
[Indsæt projektnavn her]
Drejebog for kick-off workshop for styregruppen
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Systemejer organisation
Kvalitetssikring >Indtast projektnavn her<
Møde i GD1-projektforum
Adresseprogrammet - styregruppemøde
Adresseprogrammet Effektivt genbrug af grunddata om adresser, administrative enheder og stednavne Møde i projektforum den 7. maj 2013.
Adresseprogrammet Effektivt genbrug af grunddata om adresser, administrative enheder og stednavne Møde i projektforum den 16. april 2013.
Møde i projektforum den 22. august 2013
De lokale implementeringsansvarlige - organisering
Præsentationens transcript:

Projekt: <indsæt projektnavn> Styregruppens kick-off møde med Seniorleverandører <indsæt dato for mødet> Version 1.0

Formålet med denne præsentation Denne præsentation kan anvendes som inspiration og vejledning til styregruppemødet, hvor projektet går fra anskaffelsesfasen til gennemførselsfasen Mødet er det første styregruppemøde, hvor seniorleverandør(erne) slutter sig til styregruppeformanden og seniorbruger(ne) Denne præsentation er en del af en guiden ”God praksis for effektivt styregruppearbejde” udarbejdet af Digitaliseringsstyrelsen, www.digst.dk . Version 1.0

Dagsorden Projektets formål og grundlag Projektets organisering og governance Præsentation af eksisterende og nye medlemmer i projektet Præsentation af leverandørens projektorganisation Projektets styringselementer Projektets fremgangsmåde Projektets interessenter Projektets risici Orientering om krav til statusrapportering og projektmodel Vejen til et godt samarbejde Incitamenter og Kontrol Leveregler for styregruppen Kommende opgaver Andet Version 1.0

Projektets formål og grundlag Hvad er projektets formål og mål (Projektinitieringsdokumentet)? Hvad er projektets omfang og forventede leverancer? Hvilke gevinster forventes opnået, og hvem er ansvarlig(e)? Hvilke succeskriterier har projektet for dets gennemførsel? (Prioriteringen af tid, kvalitet og ressource) Deling af væsentlige dokumenter, f.eks. business case Version 1.0

Projektets organisering og governance Projektets organisatoriske elementer <indsæt tegning – kan omfatte projektkontor, testenhed, arkitektenhed, ændringsforum, kravstiller-enhed, referencegruppe m.v.> Version 1.0

Projektets organisering og governance Opgavefordeling mellem styregruppemedlemmerne Få fastlagt beslutningskompetencen, rapportering og aktivitetsansvar mellem styregruppen og program og/eller porteføljeledelsen Få fastlagt det rette rapporteringsniveau fra projektet til styregruppen og øvrige interessenter Få fastlagt krav for godkendelse af faseovergangsrapport. Version 1.0

Præsentation af eksisterende og nye medlemmer i projektet Hvad er min baggrund? Hvad er rationalet bag min deltagelse i denne styregruppe? Hvordan skal jeg bidrage til at projektet bliver en succes og hvilke interessenter kommunikerer jeg med i den forbindelse? Hvilken erfaring har jeg med styregruppearbejde? Hvilke erfaringer har jeg med projektarbejde? Version 1.0

Præsentation af leverandører(erne)s projektorganisationer <indsæt projekt organisationsdiagram> Version 1.0

Projektets styringselementer Få fastlagt de væsentligste projektstyringsprocesser for gennemførselsfasen, herunder hvilke af værktøjerne der bruges som fælles værktøjer Økonomi- og gevinststyring Risikostyring Problemstyring/issue håndtering Løbende kvalitetstjek Eskalering Teststyring Interessentledelse Kommunikationsstyring Ændringsstyring Kontraktstyring Løbende- og slutevaluering af samarbejde Version 1.0

Projektets fremgangsmåde Gennemgang af udviklingsmodel (leverancemodel med faser), herunder hvor der i modellen er mulige punkter hvor kunden kan gennemføre kontrolaktiviteter. Gennemgang af kvalitetssikring, herunder hvor der i modellen er mulige punkter hvor kunden kan gennemføre kvalitetssikringsaktiviteter. Gennemgang af tidsplaner og aftaler om hvordan projektlederniveauet samordner kundens og leverandørens tidsplaner Gennemgang af projektorganisering og faglige lederroller (f.eks. chefarkitekt og testleder) Gennemgang af ledelses- og styringsdokumenter Issue- og ændringshåndtering Version 1.0

Projektets interessenter Præsentation af identificerede interessenter og identifikation af nye væsentligste interessenter Interessent Område i projektet der har interesse Interessentens holdning til projektet og mulige reaktion Interessentens betydning for projektet (inkl. overvejelser om håndtering/inddragelse i projektet)   Interessentskemaet stammer fra statens IT projektmodellen. Version 1.0

Projektets risici Præsentation af de væsentligste risici der allerede er identificeret og/eller eskaleret til og fra styregruppen Identifikation af nye risici, som input til projektledernes fælles risikoanalyse Anvendelse af fælles risikolog? Id Risikobeskrivelse Konsekvens Handling Pris S K S*K Ejer Det anbefales at projektets risikoanalyse fremsendes til mødedeltagerne, da den er for omfattende til at indarbejde i denne præsentation. Version 1.0

Orientering om krav til statusrapportering og projektmodel Faseovergangsrapport Evt. afvigelsesanmodninger – princippet om afvigelsesrapportering Der skal halvårligt indrapporteres projektstatus til Statens IT-projektråd Fastlæg brug af projektmodellen Version 1.0

Vejen til et godt samarbejde Etabler grundlaget for et godt samarbejde mellem kunde og leverandør(er) Diskuter principper for et godt samarbejde Aftal, hvordan I vil etablere ”det gode samarbejde ”, og hvordan styregruppen løbende kan følge og få viden om knaster og andre udfordringer i samarbejdet Begge parter er ansvarlig for samarbejdet fungerer, men aftal, hvordan der måles og rapporteres på samarbejdet undervejs i gennemførelsesfasen, herunder tag stilling til med hvilke intervaller samarbejdsklimaet skal efterprøves i styregruppen Aftal, hvordan I Kommunikerer til projektledere og projektdeltagere, hvor vigtigt et godt samarbejde er, og hvor stor vægt styregruppen lægger på at samarbejdet fungerer i hverdagen Diskuter principper for samarbejde, og hvad I forstå ved de forskellige principper. Udarbejde fælles retningslinjer jf. det projektleder hos kunde og projektleder hos leverandør har aftalt. Etablere fælles forståelse omkring håndtering af kontrol, aftaler om tolerance og eskaleringsprocedurer. Version 1.0

Incitamenter og kontrol Gennemgang af kontraktlige incitamenter og målepunkter (sikring af fælles forståelse af mål, målemetode og begreber). Gennemgang af det samlede kontrolgrundlag: – Kundens udbudte kravgrundlag, udbudt teststrategi og eventuelt forslag til, eller krav om udviklingsmodel Leverandørens løsningsforlag, udviklingsmodel og kvalitetssikring Rammer for planlægning af kontrol. Giv retningslinjer til projektledelsesniveauet Version 1.0

Projekttolerancer og styregruppens leveregler Få fastlagt faste møder og deres frekvens Få fastlagt agenda og referat (indhold, format og godkendelse Sikre, at beslutningskompetence er til stede ved møder (hvordan håndteres afbud, suppleanter, m.v.) Få fastlagt ønskede fora, knyttet til projektorganisationen Projektrelevante kontaktpersoner i alles organisation Hvilke tolerancer kan projektlederen træffe beslutninger indenfor? Antal dage, økonomi, risiko type, kvalitetsafvigelser, gevinster Hvilke beslutninger kan styregruppen træffe over e-mail, og hvilke kræver fysiske møder? – idet principperne om effektive beslutningsprocesser holdes over mødeformalia Eskalationsproces Version 1.0

De kommende ugers aktiviteter Id Aktivitet Udførende Deadline Status 1 Godkende at gennemførselsfasen kan startes Formand og Seniorbrugere 03-10-12 2 Bemanding af styregruppen med Seniorleverandører Formand 30-09-12 Afsluttet 3 Reorganisering af projektorganisationen Styregruppen 01-10-12 I gang 4 Godkendelse af milepæle i leverandørers tidsplaner og slutdato 02-10-12 5 Gennemfør risikoanalyse for gennemførselsfasen 6 Fastlæggelse af rapporteringskrav 7 Gennemfør interessentanalyse 8 … Det anbefales at styregruppemedlemmerne modtager regnearket ‘Styregruppens aktiviteter opdelt på faser’, da det indeholder en oversigt over alle de væsentligste aktiviteter der skal gennemføres. Sker det, kan ovenstående tabel udgå og regnearket gennemgås for analysefasen. Version 1.0

Andet Version 1.0