Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Dataindsamling og kildebearbejdning
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Sprog/billeder på Internettet
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Anvendt Statistik Lektion 4
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
Kommunikation i projekter
Eksperimental Design and Analysis
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Kvantitative metoder
Sådan laver man en spørgeskemaundersøgelse
Kommunikation / it.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Konsensusprocessen.
FOA © TNS Dato: April 2013 Projekt: FOA Evaluering af kommunalreformen April 2013.
Videnskabsteori og faglige metoder
Metode 1 Kvalitativ metode Interviews
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Relationer – børn og voksne
Om meningsmålingers kvalitet
Markedsanalysen i praksis.
Grupper – hvordan gøres det?
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Case.
Problemer eller udfordringer.
Procesværktøjer.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
6. Kvantitativ usability
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
13. Eksamen Målgruppeanalyse
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
1 20. januar Disposition Introduktion, pointer fra analysen, opsamling, videre undersøgelser - MARK Fokusgruppe -CHRISTIAN Nyt segment, SWOT -MORTEN.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Øvelse 1: First Impressions
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Læring gennem registrering og indberetning
Spørgeskema som værktøj
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Den naturvidenskabelige metode
Virksomhedssamarbejde
MÅLINGER MED MENING 6. februar 2018 Morten Birk Olsen.
Metoder og produktion af data
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
- og hvordan du undgår dem…
Danmarkspanel uge
Præsentationens transcript:

Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema Målgruppeanalyse Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema

Plan for i dag Valg af metode Hvad er kvantitativ metode Spørgeskemametoden Spørgsmål Design af spørgeskema Udførsel af spørgeskemametoden Respondentudvælgelse Case om hvor galt… Øvelse og litteratur

Valg af metode Målformulering Problemformulering Hypoteser og arbejdsspørgsmål Teoretiske overvejelser Konkretiserede spørgsmål Valg af metode.

Hvad er kvantitativ metode? ”Afklaring af et ræsonnement, således at det kan UNDERSØGES af andre i en lignende situation” Kvantitativ: - med samme resultat!

Hvad er kvantitativ metode? Man måler verden - og gengiver den ved hjælp at tal og grafer.

Kvantitativ metode Teoretisk ståsted: Positivisme Arbejder med repræsentativitet: At udvælge en gruppe mennesker, der kan repræsentere den samlede målgruppe. Lav fleksiblitet . Informanten er objekt. Primært lukkede spørgsmål

Kvantitativ metode Fejlkilder er primært respondentudvælgelse, spørgsmålsformulering og fejlfortolkning på grund af statistisk usikkerhed! Undersøgelse af relativivt letmålelige fænomener. Formidlingsmæssige fordelele. Positivistisk/naturvidenskabeligt videnskabssyn. Ikke så eksplorativt, men hypotese-testende

Spørgeskemametoden Aspekter ved spørgeskemametoden: Fakta-orienteret Fokus på målelige fænomener Det entydige Jordnære situationer og emner

Test af postulat/hypotese Tilfredshedsundersøgelse Spørgeskemametoden …kan f.eks. bruges til: Målgruppeanalyse Evaluering Test af postulat/hypotese Tilfredshedsundersøgelse

Opdeling i: Emner Temaer Lukkede(!) spørgsmål Spørgeskema Opdeling i: Emner Temaer Lukkede(!) spørgsmål

Spørgsmål Spørgsmål om viden Spørgsmål om adfærd Kontrast spørgsmål Indledende spørgsmål Opfølgende spørgsmål Uddybende spørgsmål Direkte spørgsmål Indirekte spørgsmål

Spørgsmål Overordnet 4 slags spørgsmål: Baggrund Adfærd Holdninger Viden

Spørgsmål 1. Baggrund: Demografiske spørgsmål: Alder, bopæl, køn. Socio-økonomiske variable: Arbejde, indtægt, uddannelse, socialgruppe.

Spørgsmål 2. Adfærd: Handlinger (hvor ofte læser du osv.) Vær opmærksom på at undersøgelser har vist, at folk ofte er lidt for positive – ønsketænkning. (læser en bog om ugen, avisen hver dag).

Spørgsmål 3. Holdning: (hvor enig er du med følgende udsagn, hvor tilfreds er du med). Ofte er svarkategorier her sat op som skala -f.eks. fra 1-5. Skalavariable skaber større usikkerhed - og bør principielt kun bruges ved større antal respondenter.

Spørgsmål 4. Viden: Kender du dette produkt? Hvilke af følgende organisationer kender du?. Man kan teste folks viden. Men stor fare for at spørgeskemaet bliver for eksamensagtigt, og nogle vil stå af.

Spørgsmål Lukkede spørgsmål - tager mindre tid og ressourcer at svare på Spørgsmål må ikke være afsenderorienterede/indforståede.

Spørgsmålsformulering Sørg for at gøre spm. så præcise som muligt. Pas på med holdningspørgsmål. Kan fortolkes forskelligt. Bedre med adfærd. Eksempel: Synes du der skal være mere økologi -> Køber du økologiske produkter?

Spørgsmålsformulering Så korte som muligt. Så fortolkningsfrie som muligt. Så lidt ledende som muligt (at alle svar muligheder så vidt muligt er lige meget værd moralsk, etisk i forhold til formuleringen).

Spørgsmålsformulering Så lidt afsenderorienterede som muligt. Pas på med fagudtryk og indforståethed. Gerne så vidt muligt et almindeligt sprog - et talesprog. Sørg for at alle svarmuligheder er til stede. Men igen: jo flere muligheder, jo større krav til talmængden. Vælg evt. "Andet" til at samle de mindre vigtige svarkategorier.

Spørgsmålsformulering Åbne spørgsmål gør metoden mere kvalitativ, og dermed også svære at redegøre for statistisk. Ofte mere som en slags kvalitativ uddybning af øvrige kvantitative spørgsmål i skemaet.

Spørgsmålsformulering Need to know - nice to know (fyld f.eks køn) Stor chance for fejlsvar ved store og ressourcekrævende undersøgelser Pas på med filterstrukturer

Spørgeskemadesign Brug tid på layout!!! Overskueligt, indbydende, nemt at gå til. Kort vejledning: Hvor lang tid tager det, formål, afsender med kontaktinfo, anonymitet, tekniske krav (kuglepen/browser), tak og gerne info om analysens resultater.

Saml emner og temaer, de fastholder tanken. Spørgeskema design Saml emner og temaer, de fastholder tanken. Indram temaer, gerne med en intro tekst. "Nu kommer der nogle spørgsmål om dine fritidsinteresser. Der kan dog ske en afsmitningseffekt. At man bliver f.eks. lidt for positiv om et emne, mens man svarer.

Spørgeskemadesign Start gerne med konkrete spørgsmål, for herefter at komme med de mere holdningsprægede. Først til sidst bør eventuelle følsomme spørgsmål komme. Tilliden er vakt og der er ikke så slemt hvis de ikke svarer og stopper.

Spørgeskemadesign Som generel regel bør der altid være en neutral svarkategori, f.eks. "ved ikke" eller "hverken eller". Vær dog opmærksom på at ved skala-svar (f.eks. 1-5) kan en manglende neutral svarkategori hjælpe til med at få respondenten til at tvinge sig til at tage stilling.

Spørgeskemadesign Informér informanterne: •Formål med undersøgelsen •Ingen rigtige og forkerte svar •Ens egen rolle/jeres rolle i forløbet •Anonymitet?

Udførsel af spørgeskemametoden - Traditionelt spørgeskema, som efterfølgende tastes ind i et software (SAS, SPSS). På gaden, arbejdsplads, hjemme. - CAPI computer-assisted personal interviews (svar tastes af interviewer direkte ind på computer) CATI computer-assisted telephone interviews (over telefon, som tastes ind på computer) CAWI computer-assisted web interview (respondenten taster ind på computer, online, database)

Respondentudvælgelse 1. TOTALTÆLLINGER f.eks. på en virksomhed 2. STIKPRØVE - Tilfældig udvælgelse - Systematisk udvælgelse - Stratificeret udvælgelse - Klyngeudvælgelse

Respondentudvælgelse Tilfældig udvælgelse Ligesom banko Random computergeneret Stiller relativt store krav til mængden af respondenter.

Respondentudvælgelse Systematisk udvælgelse LIDT Ligesom banko F.eks. hver tiende person Stiller også relativt store krav til mængden af respondenter Kan skabe problemer (barakken ved varmeapparat)

Respondentudvælgelse Stratificeret udvælgelse Opdeling efter valgte kriterier (f.eks. aldersgrupper) således at ”alle” relevante er repræsenteret i forhold til casens emne. Fordelagtigt vedr. respondentmængde Formindsker tilfældigheden

Respondentudvælgelse Klyngeudvælgelse Her vælges en gruppe personer af den samlede population. Ressourcebesparende Øger statistisk usikkerhed (der kan være tale om en speciel ensartet kultur i lige netop den skoleklasse, man har sendt spørgeskemaet til)

Respondentudvælgelse Det vigtige er at så vidt muligt lavet et miniaturebillede af den samlede population.

Respondentudvælgelse ANTAL respondenter er egentligt et spørgsmål om hvor stort et konfidensinterval vi vil acceptere. Et konfidensinterval på f.eks. 5 betyder at hvis 40% har svaret ja, så kan man være 95% sikker på at det rigtige svar ligger mellem 35 og 45.

Respondentudvælgelse Konfidensinterval: n: stikprøvens størrelse p: stikprøvens mængde i % af samlet population z: signifikansniveau (95% sikkerhed giver z= 1,96)

Respondentudvælgelse 2 ting der influerer på konfidensintervallet: 1. Sample size (størrelsen af stikprøven) 2. Populationens størrelse (i alt) 3. Procenttal (f.eks. 45% sagde ja) http://www.aspekt.dk/aspekt/base_survey/sscalc.html - Bemærk i øverste box er der tale om worst-case (50%)

Interviewsituationen Kildekritik Intervieweren Interviewsituationen Valget af informanter Andet

Case om hvor galt kan det gå - og det gør det ofte! DK Hostmaster - DotDK

Case om hvor galt kan det gå - og det gør det ofte! Afsenderorienterede spørgsmål Tydelig ”skjult agenda”.

Litteratur til næste gang Metode 3 – Analyse Kompendie: 178-198 (Kvale), 314-334 (Sepstrup) + ”Målgruppeanalyse”: Side 115-124

Øvelse Kvantitativ metode - spørgeskema Med udgangspunkt i jeres case: Diskuter hvilke parametre, der ville være væsentlige til udvælgelse af respondenter til jeres case. Hvor stor er den samlede population Hvordan ville I kunne få fat på en relevant stikprøve Hvilke spørgsmål og hvilke typer af svarkategorier