Familie og børn i en opbrudstid

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Advertisements

Set i forældreperspektiv
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Karakterdannelse for begyndere
Tal på familieområdet.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
At være magtesløs med den magtesløse
Børns fællesskaber trivsel, udelukkelse og mobning
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Boligforeningernes strategi for samarbejde med biblioteker og medborgercentre ……
Hvad er et godt liv for vores børn?
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Familie og børn i en opbrudstid
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Den brændende platform
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Mestring af ADHD som voksen.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Maskulinitet.
Børns omsorgssituation og trivsel
»En mand havde to sønner
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Virker vi sammen? - Regionalsamlinger, februar 2011.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
Mr. Raggys prøveeksamen
Else Christensen Socialforskningsinstituttet
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Stress En folkesygdom?.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Marginalisering – og kampen mod den Konference om truede børn og unge 24. november 2005.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Oplæg, Mødrehjælpen, København d
Erich Fromm om kærlighed
Præsentationens transcript:

Familie og børn i en opbrudstid Folkeuniversitetet November-december 2008 Per Schultz Jørgensen

Den moderne familie Hvordan har familien ændret sig? Hvor ligger stabiliteten? Hvordan udvikler familien sig i fremtiden? Forelæsning 2

Den nye situation omkring familien Mødre på arbejdsmarkedet Børn i dagpasning Materiel velstand Tidspres, aftaler og forhandling Sårbarhed i dagligdagen Skilsmisser og nydannede familier Forelæsning 2

Forældrene arbejder - meget ”Antallet af børn i familier, hvor forældrene arbejder heltid, er steget fra 48 pct. i 1980 til 80 pct. i 1998” ”… antallet af børn, hvor mindst en af forældrene er på deltid er faldet fra 32 pct. i 1980 til 8 pct. i 1998” (Danmarks Statistik, 2000) Forelæsning 2

Par hvor begge arbejder Forelæsning 2

Konflikter arb.-familie Forelæsning 2

Den symmetriske familie Ligestilling Opgaver aftales og fordeles Alt kan diskuteres og forhandles – også med børn Børn er afhængige af daginstitutioner Familien er åben - og baseret på parforhold Forelæsning 2

Hvorfor denne ændring af familien? Samfundsmæssige forhold Teknologi og kultur Menneskeopfattelse en form for tilpasning til en ny verden Opbrudssamfundet Individualisering Nye kompetencer Risiko Forelæsning 2

Opbrudssamfundet Stigende kompetencekrav Individualisering Svagere social kontrol Svækkede fællesnormer Udtyndede netværk marginalisering Forelæsning 2

Den moderne kultur Accelererende Rastløs og hvileløs Tid og sted er ophævet ”Du er altid på” En kompleks verden i ustandselig bevægelse …hvor du har for for lidt tid Forelæsning 2

Finn Skårderud: Uro. En rejse i det moderne selv (1999) ”vi er grænseløse og nyder mulighederne”. ”vi er grænseløse og lider under det”. Forelæsning 2

Erik Aalbæk Jensen Magtens folk Herrens mark Forelæsning 2

Magtens folk Aalbæk Jensen: ”Vi får aldrig mere de tabte dyder tilbage… fra nu af skal vi leve i det normløse samfund, vi skal ikke alene leve i det, vi skal udfolde os i det og eksistere i det…” (interview i Politiken) Forelæsning 2

Den moderne familie Aftalefamilien Forbrugsfamilien Netværksfamilien Den individualiserede familie Vægt på organisering med værdierne: Følelser og intimitet Lighed,ligestilling og demokrati Selvstændighed og ansvar Forelæsning 2

En særlig nordisk familie? Til forskel fra en kontinentaleuropæisk familie – og en angelsaksisk familie Småbørnsmødrenes høje erhvervsandel Den store daginstitutionsdækning Høj skilsmissefrekvens Fædrene på banen Forhandlingsopdragelsen Forelæsning 2

Parforholdet Ægteskabet Parforholdet Formelt arrangement, vægt på varighed og forpligtelse Parforholdet Uformelt arrangement, vægt på intensitet og kærlighed Den romantiske kærlighed som ideal Forelæsning 2

Forældre-territorier Fra ejerskab til partnerskab Forhandling og aftaler ligestilling ..der er noget jeg har glemt” Newson & Newson undersøgelsen fra Nottingham fra 1965 Forelæsning 2

Husholdningsarbejde 2001 timer pr. uge Forelæsning 2

Omsorg forældre 2001 minutter på en gennemsnitlig dag Forelæsning 2

Mod en ny kvinderolle? ”Flere og flere kvinder er kravlet op i styrehuset. De bestemmer, hvor møblerne skal stå, styrer samtaleemnerne, bestemmer hvor rent der skal være i huset og hvornår, der skal dyrkes sex. Men inderst inde drømmer kvinder om at slippe kontrollen og lade manden bestemme retningen. Ikke hele vejen igennem, men engang imellem. De drømmer om at blive forført. Men hvem gider forføre en harpe, der allerede styrer hele molevitten?” Joan Ørting, sexolog, Frederiksborg Amts Avis, 15. November 2008 Forelæsning 2

Mod nye forældreroller En mere afbalanceret fordeling af opgaverne mht. husarbejde Børneomsorg Faderen får en ny rolle – og ny betydning: han bliver aktiv i forældreskabet Forelæsning 2

Mod en ny far-rolle En aktiv og bevidst far Der er sig sine rettigheder bevidst En mere rummelig far Der vil fastholde sit job Men også indgå i et fælles forældreskab Med opgaver og forpligtelser - og forældrekompetencer Forelæsning 2

Skilsmisser i den senmoderne familie Omkring hver tredje vil opleve et brud i familien inden 18. års alderen De fleste klarer det – men afhængigt af hvordan de voksne går fra hinanden. ”Bevare forældreskabet – selvom man opgiver ægteskabet” (Öberg) Forelæsning 2

”… men de taler stadig sammen” ”hvis jeg var gået med, var de så gået fra hinanden?” ”min mor vil gerne have, at jeg respekterer ham som min far, og det gør jeg nogenlunde..” ”skilsmisser er meget hårde for nogle børn, men for mig betyder det bare, at jeg skal være to steder” Forelæsning 2

Den nydannede familie Fra kernefamilie til fler-kernefamilie Nye relationer: parforhold, brudt parforhold, samværsrelation, forældreskab Stedforældre, egne børn, særbørn, fællesbørn Samværet som stigende problem Forelæsning 2

Familieopfattelsen blandt børn i nydannede familier Blodsbånds-familierne: 28 pct. Dobbelt-op-familierne: 45 pct. Erstatnings-familierne: 24 pct. Hverken-eller-familier: 4 pct. Mai Heide Ottosen (1997): Børn i sammenbragte familier. Socialforskningsinstituttet Forelæsning 2

Familien og opdragelsen Uddelegeret Mindre strenge forældre Baseret på aftaler Pligterne i familien Opdragelsesværdierne er anderledes Opdragelse versus inddragelse Forelæsning 2

Familien i fremtiden? Kvinderne på arbejdsmarkedet – med uddannelse bag sig Mænd og fædre tager mere del i ansvaret i familien En åben barndom med institutioner Mere ansvarlighed i opdragelsen Skilsmisserne Forelæsning 2