Innovation i matematikfaget

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Advertisements

Matematik årsplan for 3.x
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Velkommen til workshoppen
Matematik er det nye sort!
Kompetencemål og tilrettelæggelse af undervisningen
Arkitektur - data.
Det udvidede klasserum
Innovative ledelsesrum. Hovedpunkter Erik: • Vores daglig praksis – tanker og omtanker • Innovative ledelsesrum som de ugjorte valg Christian: • Praksis.
Kompetencer Matematik 1 Steen Markvorsen Institut for Matematik
Er ændringer forbedringer?
Kompetencemål som didaktisk udviklingsværktøj
Studieretningsprojekter
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Afsætning og matematik Eksemplificeret ved materiale fra STELTON
KOMpetenceMål i PraksIS
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Studieretningsprojekter
Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk:
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Økonomiske kompetencer
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Danske skoleelevers matematikvanskeligheder
Kompetencemål, årsplanlægning og ”den gode undervisning” Tomas Højgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole KOMPIS-seminar Slagelse,
Studieretningsprojekter
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Om kompetencemål og planlægning af undervisning Tomas Højgaard KOMPIS-projektdag Slagelse, 28. april 2010.
Innovation i AT/SO.
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Problemformuleringer med matematik
Studie rapport opbygning
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Fælles mål 2009 Isboden.
Innovation og fagligt samspil i biologi
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Problembehandling - en matematisk kompetence Kursus arrangeret af UCC og Danmarks Lærerforening Krogerup Højskole, den
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Tal i familien IT-projekt Brørup skole 2.B at eleverne får en bevidsthed om, at de via deres familie er en del af et fællesskab at de får kendskab.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Modelleringskompetence. Hvad har de her ting til fælles?
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Dronninglund 2/2-05.
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Matematiske kompetencer
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
It i folkeskolens matematikundervisning
1. Trin – Problemstilling
Metoden brugerstyret behandling
Regneark.
Digitalisering af prøver i grundskolen
Velkommen til fagligt samspil
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Præsentationens transcript:

Innovation i matematikfaget 1.-6. klasse Martin Skræm Qvist maq@ucn.dk

Uddrag fra læseplanen I:

Uddrag fra læseplanen II:

Innovativt arbejde i matematik Det innovative arbejde tager udgangspunkt i åbne opgaver; opgaver, der findes flere løsninger på. Det innovative arbejde er med til at udvikle innovative kompetencer hos eleverne, som de kan udnytte senere i det faglige arbejde. De lærer at omsætte idéer til konkrete muligheder i arbejdet med løsning af matematiske opgaver. Innovativt arbejde i matematik

En kridtstreg

Matematisk modellering En kort video fra Tomas Højgaard https://www.youtube.com/watch?v= 9xVuUlGFUEE&list=PLax- 1aAIvpJKvsNtI8qXnspz9zN2zpfSB &index=5&t=0s Matematisk modellering

Kø ved kassen - Modellering 15-11-2019 Kø ved kassen - Modellering Hvilken kø vil du vælge?

Modelleringskompetence Kom-rapport – kap 4 15-11-2019 Modelanalyse: Kunne analysere grundlaget for og egenskaberne ved en foreliggende model. Kunne bedømme modellens rækkevidde og holdbarhed. Kunne afmatematisere foreliggende matematiske modeller, dvs. kunne afkode og fortolke modelelementer og modelresultater i forhold til det felt eller den situation som er modelleret. Modelbygning: Kunne udføre aktiv modelbygning – dvs. at bringe matematikken i spil og anvendelse udenfor matematikken selv. Modelleringskompetence Kom-rapport – kap 4

Modelleringskompetence Modelleringskompetencen er en af de otte matematiske kompetencer fra “Kompetencer og matematiklæring” (Niss og Jensen, 2002), i daglig tale KOM-rapporten: ”Matematisk kompetence består i at have viden om, at forstå, udøve, anvende, og kunne tage stilling til matematikvirksomhed i en mangfoldighed af sammenhænge, hvori matematik indgår eller kan komme til at indgå” (Niss og Jensen, 2002, s. 43). Modelleringskompetence

Modellering – hvad er det? 15-11-2019 ”En matematisk model er en matematisk beskrivelse af virkeligheden, og matematisk modelleringskompetence handler derfor om at kunne opstille matematiske modeller af virkeligheden samt kunne analysere og fortolke foreliggende modeller.” Matematisk modelleringskompetence betegner nogens indsigtsfulde parathed til ”dels processer, hvor matematik anvendes til behandling af situationer og problemstillinger udenfor matematikken, dels analyse og vurdering af matematiske modeller, som beskriver forhold i virkeligheden.” (Vejledning for faget matematik, afsnit 4.1.) Modellering – hvad er det?

Simpel matematisk modellering 15-11-2019 Simpel matematisk modellering

En udvidet model Jensen, 2007, s. 110

Matematisk modelleringsproces fra Tomas Højgaard 15-11-2019 Matematisk modelleringsproces fra Tomas Højgaard En visuel repræsentation af en model af den matematiske modelleringsproces (Jensen 2007, s. 114)

Modellering 2. trinforløb 15-11-2019 Modellering 2. trinforløb

Hvor lang er lakridssnoren?

Innovation med Scratch?

Programmer Spriten til at tegne et parallelogram og evt Programmer Spriten til at tegne et parallelogram og evt. dets diagonaler