Innovation i matematikfaget 1.-6. klasse Martin Skræm Qvist maq@ucn.dk
Uddrag fra læseplanen I:
Uddrag fra læseplanen II:
Innovativt arbejde i matematik Det innovative arbejde tager udgangspunkt i åbne opgaver; opgaver, der findes flere løsninger på. Det innovative arbejde er med til at udvikle innovative kompetencer hos eleverne, som de kan udnytte senere i det faglige arbejde. De lærer at omsætte idéer til konkrete muligheder i arbejdet med løsning af matematiske opgaver. Innovativt arbejde i matematik
En kridtstreg
Matematisk modellering En kort video fra Tomas Højgaard https://www.youtube.com/watch?v= 9xVuUlGFUEE&list=PLax- 1aAIvpJKvsNtI8qXnspz9zN2zpfSB &index=5&t=0s Matematisk modellering
Kø ved kassen - Modellering 15-11-2019 Kø ved kassen - Modellering Hvilken kø vil du vælge?
Modelleringskompetence Kom-rapport – kap 4 15-11-2019 Modelanalyse: Kunne analysere grundlaget for og egenskaberne ved en foreliggende model. Kunne bedømme modellens rækkevidde og holdbarhed. Kunne afmatematisere foreliggende matematiske modeller, dvs. kunne afkode og fortolke modelelementer og modelresultater i forhold til det felt eller den situation som er modelleret. Modelbygning: Kunne udføre aktiv modelbygning – dvs. at bringe matematikken i spil og anvendelse udenfor matematikken selv. Modelleringskompetence Kom-rapport – kap 4
Modelleringskompetence Modelleringskompetencen er en af de otte matematiske kompetencer fra “Kompetencer og matematiklæring” (Niss og Jensen, 2002), i daglig tale KOM-rapporten: ”Matematisk kompetence består i at have viden om, at forstå, udøve, anvende, og kunne tage stilling til matematikvirksomhed i en mangfoldighed af sammenhænge, hvori matematik indgår eller kan komme til at indgå” (Niss og Jensen, 2002, s. 43). Modelleringskompetence
Modellering – hvad er det? 15-11-2019 ”En matematisk model er en matematisk beskrivelse af virkeligheden, og matematisk modelleringskompetence handler derfor om at kunne opstille matematiske modeller af virkeligheden samt kunne analysere og fortolke foreliggende modeller.” Matematisk modelleringskompetence betegner nogens indsigtsfulde parathed til ”dels processer, hvor matematik anvendes til behandling af situationer og problemstillinger udenfor matematikken, dels analyse og vurdering af matematiske modeller, som beskriver forhold i virkeligheden.” (Vejledning for faget matematik, afsnit 4.1.) Modellering – hvad er det?
Simpel matematisk modellering 15-11-2019 Simpel matematisk modellering
En udvidet model Jensen, 2007, s. 110
Matematisk modelleringsproces fra Tomas Højgaard 15-11-2019 Matematisk modelleringsproces fra Tomas Højgaard En visuel repræsentation af en model af den matematiske modelleringsproces (Jensen 2007, s. 114)
Modellering 2. trinforløb 15-11-2019 Modellering 2. trinforløb
Hvor lang er lakridssnoren?
Innovation med Scratch?
Programmer Spriten til at tegne et parallelogram og evt Programmer Spriten til at tegne et parallelogram og evt. dets diagonaler