Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skoleparathed. Hvad er det?
Advertisements

Er mit barn klar til skolestart ?
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Velkommen til Nordregårdsskolen
- Er dine rettigheder Foto: Ken Hermann Børns rettigheder.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
INFO.MØDE FOR BØRN OG FORÆLDRE Før turen Afgang Praktisk Dernede Hjemkomst.
Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC.
7. juni 2016 i spejderhuset. Dagsorden Hvem skal afsted – Ringsted og Rungsted på tur sammen Inden vi skal afsted - forberedelse og pakkeliste Når turen.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Kultur og kulturelle udtryksformer ”Gamle dage”. Projektplan – smør Uge Hvilke kompetencer vil vi give børnene mulighed for at tilegne sig. Mål.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
At styrke barnets selvstændighed
Med læreplanstemaer som fokusområder Pædagogisk idræt Alsidig personlighedsudvikling At arbejde med barnets alsidige personligheds-udvikling er basis,
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Introduktion til SPV-kursus
Velkommen hos natur Mettes dagpleje.
DLO´s jubilæumskonference, Fredericia d
BOG: DEN LILLE GULE PIGE
BOG: HUSK: DUÅ: HISTORIEFORTÆLLING: SANGE: REMSER: FORÆLDREOPGAVER:
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Anton og Dino Kulturelle udtryksformer og værdier
Forberedelse til eksamen
Rikke Danielsen & Inge Amby-Fog
Herre vi ønsker selv om vi er unge,
Trivsel og værdier - i skoletasken
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Informationsmøde Førskolen
Velkommen til møde om førskolen 2018
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
Karl Henrik Flyums model
Er græsset også grønt om natten.
Krav til informationsformidling
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Forventninger til jer forældre
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Ansøgningsskema CØ SMV Virksomhedens navn:
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen til Risskov Skole
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Trivsel og værdier - i skoletasken
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Bevidsthed Naturens trappestige
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
KURSUS FOR MAKKERLÆSERE
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat? En forudsætning for god trivsel i skolen, - er også skoleparate børn.

Gør, som du vil ”Der findes ingen klare regler for, hvordan man bliver et godt menneske eller for, hvordan man altid kan handle som et godt menneske. Hvad skal vi stille op?” F. Savater – ”Tanker fra en kannibal”, 1991

Selvhjulpen At kunne klæde sig af og på selv At kunne binde snørebånd, samt åbne og lukke lynlåse At kunne klare et toiletbesøg uden hjælp At kunne pudse næse og vaske hænder At kunne spise pænt At kunne tørre op efter sig At kunne holde styr på sine ting (jakke, skoletaske, penalhus, madkasse etc.) At kunne arbejde selvstændigt omkring en opgave

Sociale- og følelsesmæssig kompetencer At kunne lytte til andre At kunne agere hensynsfuld i en gruppe At kunne tilsidesætte og udskyde egne behov – dvs. at kunne vente på tur At kunne hæmme impulser At være nysgerrig At kunne koncentrerer sig At kunne holde fokus i ca. 15 min. At kunne holde sig til emnet i en snak Løse mindre konflikter uden støtte

Sprog At kunne sit fornavn og efternavn At kunne forstå tidsbegreber som i går, i dag, og i morgen osv. At kunne lytte til en historie i en større gruppe At kunne tale i sætninger At kunne tælle til 10 At kunne genfortælle en lille historie i den rigtige rækkefølge At kunne videregive en besked

Krop & motorik At kunne skrive sit navn At havde valgt en foretrukken hånd og fod At kunne holde rigtigt på en blyant At kunne klippe med en saks At kunne farve indenfor et afgrænset område At være glad for at bruge sin krop og udforske dens muligheder og grænser

Skoleparathed Vise skoleadfærd, kunne agere i en gruppe, følge fælles instruktioner, gå med én i hånden på tur, gøre som de voksne siger, løse mindre konflikter selv m.m. Vise interesse for skoleting, såsom bogstaver, tal, logiske sammenhænge og historie Begyndende fornemmelse af rigtigt og forkert

Dumheden lurer og ingen slipper ”Der findes ikke nogen værre straf end den at opdage, at man med sine gerninger har ødelagt mulighederne for at blive den, man i virkeligheden gerne vil være”. F. Savater – ”Tanker fra en kannibal”, 1991

I bestemmer med hvilket overskud jeres barn skal starte i skole (Britta Ulnist fhv. bh. leder i Holmens sogns udflytterbørnehave)

i børnehaveklasselokalerne på 3. sal På gensyn For at sikre at børnene får den bedst tænkelige start, er der forældreåben på skolen: Onsdag 26. April kl. 14.15 i børnehaveklasselokalerne på 3. sal På gensyn