Benchmark af løn- og bogholderiområdet KL’s benchmarkingværktøj til Løn og bogholderi Indsæt emne Benchmark af løn- og bogholderiområdet
Formål med benchmarkingen Indsæt titel Formål med benchmarkingen Opnå overblik over kommunens håndtering af opgaverne på løn- og bogholderiområdet ift. centraliseringsgrad, digitaliseringsgrad og personaleforbrug Sammenligning med andre kommuners håndtering af løn- og bogholderiområdet Anvisning af konkrete effektiviseringstiltag, som matcher den enkelte kommunes udfordringer og muligheder Indsæt emne
Fremgangsmåde i benchmarkingen Indsæt titel Fremgangsmåde i benchmarkingen Benchmarkingen foregår ved at kommunen scorer deres egen håndtering af løn- og bogholderiaktiviteter på tre dimensioner: Centraliseringsgrad Digitaliseringsgrad Personaleforbrug Udgangspunktet for benchmarkingen er en detaljeret oversigt over aktiviteter på områderne (jf. nedenfor). I alt er der kortlagt 140 aktiviteter vedr. løn og 160 aktiviteter vedr. bogholderi. Indsæt emne Opgave Proces Aktivitet Lønudbetaling Ansættelse og oprettelse af medarbejder Udarbejde blanket til ansættelse Indrapportering i lønsystemet Lønindplacering Variable ydelser Indberetning i vagtplan Udarbejde blanketter til indberetning Ferie og fravær Ferie og særlige feriedage Tildel typer af ferieret Modtag og sagsbehandl bilag
Eksempel på Output fra benchmarkingen Indsæt titel Eksempel på Output fra benchmarkingen Kommune X (Høj værdi = høj grad af centralisering/digitalisering) Kommune X sammenholdt med øvrige kommuner (Negativt tal = mindre centraliseret/digitaliseret, positivt tal = mere centraliseret/digitaliseret) Indsæt emne
Output fra benchmarkingen Indsæt titel Output fra benchmarkingen Indsæt emne
Output fra benchmarkingen Indsæt titel Output fra benchmarkingen Indsæt emne
Anvendelse af benchmarkingen Indsæt titel Anvendelse af benchmarkingen Benchmark af kommune X Relevante effektiviseringstiltag* Digital opfølgning Indsæt emne Effektiv ressourcestyring og udnyttelse Øget brug af e-handel Automatiseret fakturahåndtering Ændret organisering og fælles servicecenter * Fiktivt eksempel
Benchmarking af løn og bogholderi - Processen Indsæt titel Benchmarking af løn og bogholderi - Processen Trin 1: Kommunen udfylder benchmarkingværktøjet Trin 2: KL foretager analyser og sammenligninger med øvrige kommuner Trin 3: Møde med KL og KLK mhp. gennemgang af benchmarkresultater og udarbejdelse af en handleplan Trin 4: Kommunen arbejder videre med handleplanen Trin 5: Evt: KLK bistår med rådgivning i forbindelse med udmøntning af handleplanen Gratis for kommunerne Indsæt emne