HVAD ER ADFÆRD?.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykisk arbejdsmiljø.
Advertisements

Kompetenceafklaring af børnene
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Anerkendende refleksion
Vores krav til økonomiforhandlingerne v/Palle Simonsen, Det Sociale Netværk.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Idræt - også for sindslidende
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
At være magtesløs med den magtesløse
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Forældremøde X årgang.
”Det man plejer at gøre der hvor vi bor”
FKO og Masterplanens Resultatdokumentation
Et uformelt læringsmiljø
i dødens og omsorgens rum
Jeg støtter barnet ved:
Grøn Kirke Kursusdag Roskilde, 3. September 2011 Ulrik Becker Nissen.
NOEA/Aalborg Universitet
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Støvring den 11. september 2007
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Kulturer og værdier i det palliative felt
Seksualpolitik.
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Lærerprofessionen.
Introduktion til liberalisme
Den lærende organisation
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
- Retten, moralen og den faktiske adfærd
Rammefortællingen – Jobs Bog Bibeltekster Livsfilosofi Etik
Tværhierarkisk ledelse Ann Westenholz Professor Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Bioetiske overvejelser - GMO
 Skade på vildt Angreb på mennesker Angreb på kæledyr Historisk frygt Biologisk ansvar Forbedret natur i Danmark Gavnlig.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økologi Mål for dyrevelfærd i malkekvægbesætningen Kirstine F. Jørgensen Workshop 1: Dyrevelfærd i økologiske.
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Session 7 – Livsstil Undervisere:
Stress i relation til afbrydelser. Positive afbrydelser: Afbrydelser giver ny energi og inspiration. Afbrydelserne giver variation i arbejdet. Afbrydelser.
Psykoedukation skizofreni Session 2. – Sårbarhed, stress og psykisk sygdom Undervisere:
GOD HÅNDTERING AF SYGEFRAVÆR OG FASTHOLDELSE Program * Kulturens betydning for sygefravær og forebyggelse * Praktisk etik som kulturredskab * Kort over.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Motivation i MED arbejde Motivation i MED arbejdet trods ugunstige vilkår, Muligt? Ja! Nemt? Både ja og nej, men absolut muligt og spændende. Hvad koster.
Camilla Kring, PhD Feut. Camilla Lohmann, Skuespiller Hvad er balance?
Grønland 2009Vold er ikke løsningen1 Hvorfor går hun ikke bare Sekretariatsleder Lene Johannesson.
Bæredygtig jagt og jagtetik. Bekendtgørelse af lov om jagt og vildtforvaltning Kapitel 1 Formål m.v. §1. Lovens formål er at sikre arts- og individrige.
Etik.
Introduktion + Filosofi, etik og etiske problemstillinger
Hver 5. ung – eller unge – på kanten Kollektivt ansvar?
733 – Herre, jeg er ikke mere min egen, 1, S1
Seksualitet.
Trivsel og mental sundhed
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Livets Ord Februar 2018.
Målformuleringer i et børneperspektiv
Den uundgåelige smerte
Bevidsthed Naturens trappestige
World Animal Protection
Bevidsthed Naturens trappestige
Den uundgåelige smerte
Præsentationens transcript:

HVAD ER ADFÆRD?

ADFÆRD er det dyret ”GØR” – det vi kan observere.. EKSEMPLER?

NORMAL ADFÆRD er det dyret gør i naturlige omgivelser eller i unaturlige omgivelser, hvor dyret har ”tilpasset sig” EKSEMPLER?

UNORMAL ADFÆRD er det dyret gør i de unaturlige omgivelser, når det ikke har tilpasset sig. EKSEMPLER?

HVAD ER VELFÆRD?

VELFÆRD ER: VELFÆRD er det dyret ”OPLEVER” - både positivt og negativt og alt det der imellem… De fem friheder: 1. frihed til at udtrykke normal adfærd 2. frihed fra ubehag 3. frihed fra sult og tørst 4. frihed fra smerte, skade og sygdom 5. frihed fra frygt og lidelse

VELFÆRD – de fem friheder: 1. Dyrene skal altid have frihed til at kunne bevæge sig frit og have mulighed for at udvise normal adfærd (frihed til at udtrykke normal adfærd) 2. Dyrene må ikke lide overlast fysisk eller psykisk (frihed fra ubehag) 3. Dyrene må ikke sulte, men skal have fri adgang til foder og vand, således at de kan opretholde god sundhed og vigør (frihed fra sult og tørst) 4. Dyrene må ikke udsættes for unødig smitte eller lide anden overlast (frihed fra smerte, skade og sygdom) 5. Dyrene må ikke skræmmes eller unødigt stresses (frihed fra frygt og lidelse)

HVAD ER ETIK?

ETIK ER: Etik kan defineres som vores forsøg på at forstå og forbedre den eksisterende moral. Når det drejer sig om dyr, er der meget modstridende opfattelser både inden for vores kultur og på tværs af kulturer

ETIK ER: De fleste mennesker skelner mellem dyr efter deres rolle og placering i vores liv og tildeler dem som følge heraf forskellig etisk status. F.eks.: Landbrugsdyr Kæledyr Vilde dyr Forskellig placering på den ”sociozoologiske skala”

FEM ETISKE SYNSVINKLER: Den kontraktetiske synsvinkel "Moral er baseret på en gensidig kontrakt” Den nytteetiske synsvinkel "Moral handler om at maksimere menneskers og dyrs velfærd"  Den relationsetiske synsvinkel "Moral har rod i vores relationer med dyr og med hinanden” Respekt for naturen synsvinkel "Vi skal lade dyr være på den måde, evolutionen har skabt dem” Den rettighedsetiske synsvinkel "Gode resultater kan ikke berettige onde midler"

FEM ETISKE SYNSVINKLER:

FEM ETISKE SYNSVINKLER: Hvor ligger DU??? LINK http://aedilemma.net/

FEM ETISKE SYNSVINKLER:

FEM ETISKE SYNSVINKLER:

FEM ETISKE SYNSVINKLER:

FEM ETISKE SYNSVINKLER:

FEM ETISKE SYNSVINKLER:

HVOR LIGGER KLASSEN: Kontrakt- etiske Nytte- Relations-etiske Rettigheds-etiske Respekt for naturen